En onemlisi hava direnci olmak uzere, hizi etkileyen bircok faktör var. Jant göbeklerindeki akicilik, ruble/aynakol disli oranlari, orta gobek secimi vs liste uzayip gidiyor.
Ben sehir bisikletimde kare mil gobekten hallowtech gobege gectigimde hissedilir bir degisiklik olscagini saniyordum. Ama oyle olmadi. Bisiklet sadece 400 gr kadar hafifledi ancak bisikletin agirlik merkezi asagidan yukariya kaydi. Evet hafifledik belki ama bu hiza yansimadi. Ne yaptik, dunya para harcadik, atomu parcaladik, sonuc, hikaye. Bu degisimi bir yol bisikletinde yapmis olsaydim bir seyler degisebilirdi. Burada kadro geometrisi ön plana cikiyor.
70li yillarda yarislarda kullanilan bisikletlerde 17 ve 19 kalinlikta lastikler kullaniliyordu.
80li yillarda 700x20 ve 23 lastikler cikti piyasaya. Uzun sure bunlar kullanildi. 2000lerde 700x25ler kullanildi, sonra 700x28lere döndü iş. Simdi de 700x30lar bile kullaniliyor. Dusuk surtunme iyidir diyenler simdi de lastik ne kadar kalin olursa yere uygulanan güç o kadar artar diyorlar. Yani kalinliklar 30 yilda neredeyse iki katina cikti. Bu konuda, dunyanin farkli kitalarinda uzun bikepacking surusleri yapan Kartal Kendirci abimle uzun bir soylesi yaptim (kartalkendirci.com) ince lastigin bizi sadece psikolojik olarak rahatlattigini belirtiyor. Ki kendisi 700x30 kullaniyor artik.
Su bir gercek ki, hizi etkileyen en onemli faktor yukarida da diger arkadaslarin degindigi gibi aerodinami. Konunun %60-%70 etkisihava direnci ile ilgili.
Genc kardeslerimizin bu tarz detaylara cok takilmamasini, sadece bisiklet surmesini ve gencliklerinden keyif almalarini temenni ediyorum. Seytan ayrintida gizlidir. Takilmayin.
Büyük usta Eddy Merckx der ki, az sür, çok sür, yavaş sür, hızlı sür, ama sür!
Saygi ve sevgilerimle...