Herkese selam
Bazı noktalara açıklık getireyim, bu mesajı “gezgin” adlı kişiye cevap olarak değil kafası karışan veya olayı yanlış yorumlayanlar olabileceğini düşündüğüm için yazıyorum. Zira kendisine gerekli cevabı verdiğimi düşünüyorum.
Olayların gelişimi aşağıdaki gibidir, mail akışını (toplam 74) komple buraya aktarmak isterdim ama etik olacağını düşünmüyorum.
Mehmet bey bir
e-gravel kadrosu ve ekipmanlarını sipariş etmek istedi. Tek renk kadro seti ve shimano e-step motor / pil / bilgisayar vs parçalar ile ilgili anlaştık. Kendisine Shimano Türkiyeden sipariş edilecek olan parça listesini gönderdim. Kendisi birkaç değişiklik istedi, motor modeli, ayna dişli vs. Fiyatlandırmada bagaj delikleri, çamurluk delikleri vs hiçbir şey eklenmemiştir ayrıca verilen fiyat da parçaların satış fiyatının ciddi oranda altındadır.
Bir miktar ön ödeme yapıldı, sipariş listesine alındı ve daha sonra ölçüm için randevu verildi.
Bu noktaya kadar müşteri tarafından görsel konularda hiçbir istekte bulunulmadı. Temmuz 14-Kasım 14
Ölçüm günü geldiklerinde sipariş edilen parçalar gösterildi, ölçüm sonucunda nispeten oldukça kısa reach’e sahip bir kadro yapılması gerekliliği ortaya çıktı. Gerçi belki ben de hata yapmış olabilirim çünkü müşteri ölçüme kazakla ve bol bir şortla gelmişti.
Aynı gün renk konusunu sorduğumda ise “kırık beyaz olsun” dan başka hiçbir detay verilmedi.
Çıkan ölçüm sonuçlarına göre, elektrik motorlu, kadro üzerinde ekstra 5kg yük bulunan ( pil ve motor) gravel tasarımı yaptım ve kendisine ilettim. İlk geri dönüş bunun kendi boyundaki birisi için kısa bir üst boruya sahip olduğu şeklinde idi. Kendisine daha kısa reach gerektiğini, custom kadrolar ile hazır kadroları karşılaştırmaması gerektiğini anlattım. Ayrıca motor kabini nedeniyle de sele borusu açısı ve setback’i de standart kadrolar ile karşılaştırılmamalıydı. Uzun süre hangi bisiklet nasıl gitmeli geometrik detayları nasıl olmalı konusunda hem teorik hem de oldukça fazla pratik yaptım, kadroları imal ederken de önceliği sürüş karakterine vermeye çalışıyorum. Yaptığım kadro tasarımları da böyle şekilleniyor, aynen bu beyfendinin kadrosunu tasarladığım gibi. Chainstay uzunlukları, kadrodan beklenen konfor / rijitlik, kontrol mekaniğinin nasıl olacağı ( mekanik trail, pnomatik trail vs)
Daha sonra kendisinin heybe / pannier kullandığını 3 farklı jant (26-650b-28) ölçüsünde farklı lastik ebatları ile bisikleti kullanacağını, çamurluk da kullanacağı için ayağının ön tekere sürteceğinden vs bahsetti. Yukarıda da anlattığım gibi bu bilgilerin hiçbiri daha önce verilmedi. BB yüksekliğinden bahsedilmiş ama aslında yazılan değerler BB drop ‘dur yani bottom bracketshell ile teker aksının arasındaki mesafe. BB yüksekliği ise kullanacağınız lastik ebadına göre değişecektir. Kadronun ağırlığını daha dengeli bir şekilde yaymak ve sürüş hissiyatını normalize etmek için pil konumunu da sele borusunda tasarlamıştım, bu ağılık dağılımını da ideal noktada toplamak için belli bir bb drop mesafesi seçmiştim.
Ayrıca kullanmak istediği 26x2,4 “lastiğin maşaya sığmayacağını belirttim. Ancak kendisi maşa kısmını düşünmemem gerektiğini söyledi. Gerçekten bu konuları anlatabilmek için uzun uzun detaylı bir şekilde mailler yazdım. Bisikleti tasarlarken kullanılacak maşanın detayları çok önemlidir.
Kendi çapında tariflerde bulundu, “biraz boruyu uzatalım, biraz yatıralım” Siz siz olun işin profesyoneline gidip tarifte bulunmayın lütfen.
Kendisine en çok hangi teker ebadında kullanacağını ve ona göre tasarımı şekillendireceğimi, heybe vs kullanıyorsa ona göre arka mesafeyi değiştireceğimi anca ön mesafeyi uzatırsam çok kısa bir boğaz kullanmak zorunda kalacağını ve bunun sürüş karakterini çok değiştireceğini söyledim. Hatta BB yüksekliğini de istediği mesafeye getireceğimi söyledim.
Tüm bu mailler arasında ise bir trek modelinin fotoğrafını gönderdi ve böyle olmasını (kırık beyaz ? ) istediğini trek yazan yerde “gezgin” yazmasını istediğini söyledi.
Müşterilerin isteklerini anlatma tarzları “yapalım – edelim” şeklinde olması zaten birçok şeyden fedakârlık ederek yaptığım bu işte insanı çileden çıkartabiliyor.
Kendisine bu tür uygulamalar yapmadığımı belirttim, istediği grafiği veya yazıyı ücretsiz bir şekilde başka yere yazabileceğimizi söyledim. Ancak 2-3 mail daha aynı istekle geldi.
Tekrar bunu yapmayacağımı, bu tarz istekleri olan başka müşterileri geri çevirdiğimi, dilerse siparişini iptal edebileceğini söyledim. Önce kabul etti, daha sonra sipariş edilen parçaları almak zorunda kalacağını ve daha ödemesi gereken bir mebla olduğunu duyunca “pire için yorgan yakmayalım, kadroyu yapalım, daha sonra başka bir yerde boyatırım” dedi.
Sonuçta fason üretim yapmıyorum ve üzerinde gerçekten soulrider yazmasından hoşlanmayan birisine de bisiklet yapmak istemiyorum açıkçası. Bu tür butik iş yapan her kişi aynı şekilde düşünür, bisikleti yapıp verdikten sonra onunla bağınız kopmuyor aslında, çünkü artistik değerini sahipleniyorsunuz. Bisikletleri satmış olsam bile onları dışarıda binilirken gördüğümde çok farklı duygular hissediyorum. Bu şahsın bunu bozacağından nerdeyse emindim ama siparişe devam ettim maalesef.
En sonunda bisiklet tamamlandı gerçekten boru seçimlerinden boyasına kadar her zaman yaptığım gibi özenle işi tamamladım . ( avrupada alabileceğiniz fiyatın da oldukça altında)
Finiş fotolarının gönderilmesinin ardından mail trafiği
Merhaba,
* Eksik parçaların gelmesi ne kadar zaman alır?
* Sele borusu ve maşaya ilk gönderdiğim örnek resimdeki gibi yatay çizgiler koyacaksınız değil mi? Alt borudaki yazı dışında o resimdeki gibi görünmesini istiyordum.
* Sele borusunun çapı nedir? 27.2 mi? ona göre gelirken sele borusu getireceğim.
* Alt borudaki yazıyı anladık ta. Çeki borusuna neden yazı yazdınız ki? Çeki borusundaki yazı gereksiz görüntü kirliliği yapmış.
……………….
Siz siparişinizde veya daha sonraki yazışmalarda ikinci renk veya şerit için istekte bulunmadınız, atolyedeki ölçüm sonrasıdan sadece düz kırık beyaz dediniz. Bu fiyat sadece tek renk için geçerlidir, ekstra renk ve grafikler ilave ücrete tabiidir. Çeki borularındaki yazı da standart olarak bütün ürettiğim bisikletlerde uygulanıyor. Zaten tekrar boyatacağınızı da söylediniz. 1-2 haftayı bulabilir eksiklerin gelmesi. Sele borusu çapı 31.6
Düşündüklerini telepati yoluyla iletemediğini anlayıp sinirleniyor ve 100$ ekstra ücreti olan parça için ödeme yapmayacağını, araştırdığını 25$ parça için 100$ istenmesine de “ayıp” diyor vs.
Daha önce parça listesi gönderilmiş ve bu parça o fiyatlara dahil edilmemiştir. Shimanonun pil kilit mekanizmasını Abus ve birkaç firma yapıyor ve oem parça olarak satılıyor. Yani shimanodan almamız zaten mümkün değil.
Fiyat konusuna gelirse, uzun süre araştırdım sadece ebay üzerinde bir alman firmada bulabildim, fiyatı 33€ + €35 kargo $98 ediyor. Kendisinin gönderdiği 25$ olan link Avustralyadan ve Türkiye’ye göndermiyorlar zaten. İş aksamasın diye erken davranıp siparişi geçtim. Toplam fiyat olan 22000 TL ‘ye 740TL fark istedim ki bagaj ve çamurluklar için zaten ekstra talep etmemiştim.
Yine sakin kalıp parçayı kendisinin tedarik edebileceğini söyledim. Bana gelen parçayı da çöpe atarım fark etmez diye düşündüm. Ama bütün bu olaylar sadece bu ekstra ücret için değidi hep “GEZGİN” yazısı yüzündendi 😊 Ancak sonra bu tavırlara maruz kalmayı haketmediğimi düşünüp kendisinden iban göndermesini ödediği bütün ücreti kendisine iade edeceğimi siparişini iptal ettiğimi söyledim. Evet bütün bu 5-6 aylık süreçte uğraştığımın karşılığını alamamak, ürettiğim emek verdiğim bir bisiklet üstünde böyle negatif bir insanın olmasını engellemekten daha az önemliydi benim için.
Herkes özel üretim bir bisiklete binmek zorunda değil veya benden almak zorunda da değil. Aklındaki özel üretim çok farklı bir anlam ifade edebilir, bunu anlatması benden neler beklediğini belirtmesi en önemli nokta. Müşterileri seçtiğim de doğru ancak buna tok satıcılık değil akıl sağlını koruma deniyor malesef.
Bu işi yapıyorsam, üretim sonucunda karşı tarafın mutlu olması benim için çok önemli. Kadro üzerine kendi adını yazdırmak isteyen, hiçbir şey yazmasın diyen veya nazi sembolleri isteyenler bile oluyor, çok uğraştıracak insanı çileden çıkartacak cinsten müşterilerde olabiliyor bunları nasıl erkenden tanırsam o kadar uzak duruyorum.
Bunların içinden elbette müşteriyi seçmek gerekli ama maalesef arada kaçırdıklarım da oluyor, herşey tecrübe gerektiriyor elbette.
Bu işe başlama sebebim zorunluluktan değil sevdiğimdendir bir hayalin peşin koşmaktandır. Sadece para karşılığı yapılacak bir iş değil zaten para kazandırdığı da yok, bütün dünyada bu iş böyle. Hal böyleyken emeğimin karşılığını kime verip vermeyeceğime de bir zahmet ben karar vereyim.
Kadro imalatı ile ilgili merak ettiklerinizi veya bana sormak istediklerinizi mail atabilirsiniz. Forum ortamlarını pek sevmiyorum zaten vaktim de yok.
soulriderframeworks@gmail.com