Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Gravel bisiklet sayfası

IMG_2791.JPG IMG_5181.JPG
Üstteki Fuji eski bisikletim forumdan bir arkadaşa nasip oldu. Her ne kadar Endurance diye geçsede gravel tarza uygun bir bisikletti. Maşa ve arka çatal o kadar genişti ki 32 mm-35 mm lastik takmaya elverişliydi. Endurance tarzı yol bisikletlerinde görmeye alışkın olmadığımız arka bagaj delikleri mevcuttu. Mekanik disk frenleriyle tam bir gravel tarzı bisikletti . Şimdiki bisikletim ise tam bir Endurance tarzı yol bisikleti. 28 mm lastikler bile maşa aralığına sığmayabilir. Bagaj delikleri na mevcut. Cyclocross ise geometri olarak daha çok aero yol bisikletlerine benziyor kısa mesafelerde efsane çamurlu yollarda omzunuzu kadronun arasına sokup taşımaya elverişli bu nedenle kablolama genelde üstten geçer bu tipte.
 
Scudo
@Ziya On Road

Gravel bisiklet tarzının keskin hatlarının olmamasının bir sebebi de UCI tarafından yapılan bir yarışının olmaması.
Yol bisikleti yarışları var ve yol bisikletlerinin bütün ölçülerini belirleyen kurallar var. Aynı şekilde cyclocross bisikletleri belirleyen kurallar mevcut.

Gravel bisikletin ilk örneği sanırım Open UP oldu. Amacı yol bisikleti geometrisinde fakat çok kalın lastiklerle asfalt dışında da kullanabileceğiniz, performans odaklı bir bisiklet yapmaktı. Onun arkasından pek çok firma, Endurance bisikletlerini geliştirip (Disk fren ve daha kalın lastikler) Gravel bisikletler tanıtmaya başladılar. Benim için Gravel bisiklet, bu çerçeveye sığıyor. Ardından bu tarzı hızlı tur bisikletleri ile birleştirmeye başladılar. İşin içine tur girince, dropbar takılmış tur bisikletleri daha çok satılıyor diye gravel olarak tanıtılmaya başlandı. Şimdi ise her markanın bir gravel modeli var ve hiçbiri ne sürüş karakteri ne de geometri olarak birbirine benziyor. Ama bu çeşitlilik de, tam olarak kullanmak istediğiniz bisiklete sahip olabilmeniz için bir avantaj.
 
@Gökhan Toros

Gravelin ilk çıkış noktası kullanıcılardır. Önceki postlarda da yazmıştım. Rocky dağlarında yol bisikletiyle performans yapmak isteyen bisikletçiler, hükümetin ödenek yetersizliğinden asfalt dökemediği çakıllı yollarda sürüş yapabilmek için tasarladıkları bisikletler. Felsefe buradan geliyor. Daha sonra iş endüstriye giriyor. Gravel sanındığı kadar yeni bir model değil ve ilk graveller v fren. Firmaların işin içine girmesiyle disk fren gravelin bir parçası oldu. Ama olayı belli adını da aldığı (gravel=çakıl) özellikle çakıllı, toprak yollarda performansa yönelik bir bisiklet. Ben bu felsefenin korunması gerektiğini düşünenlerdenim. Bugün UCI organizasyon düzenleyip standart getirse bile benim için olay felsefe. Endurance bisikleti al takabileceğin en kalın lastikleri tak, bozuk yolda kontrolu daha iyi sağlayan açılı gidonu da taktığında elde ettiğin şey bir gravel. Bir endurance'ın bu kadar az değişiklikle adını değiştirilir mi? Amaç bozuk yolda sürmekse değişir.
 
@Ziya On Road

Cyclocross da zamanında sezon dışında bisikletçilerin formda kalmak için kullandıkları, kalın lastik takılan yol bisikletleri. Fakat hatları UCI tarafından belirlendiği için, çok uzun zaman disk fren kullanılmadı satılan bisikletlerde.

Diğer söylediklerinize katılıyorum. Bisiklet sporunun bir geçmişinin olması, kendine has "ahlak" kurallarının olması bence bu işi en zevkli yapan kısmı. Zaten o yüzden bu kültüre saygısızlık yapanlara kızıyoruz ya :)
 
@Gökhan Toros

UCI kapsamında olmasa da Dirty Kanza'yı gravel yarışlarının Fransa Turu olarak kabul edebiliriz sanırım. Son birkaç yıldır çıkartılan gravel bisikletlerinin çoğu da Dirty Kanza gibi neredeyse tamamen bozuk toprak yollarda olan ve 10 saatten uzun sürüşlere yönelik yapılıyor. Herkes kullanmasa da bu yarışlarda bagaj kullanmak isteyen olabilir, en azından 35mm lastik ve 3. matara kafesi şart, ayrıca o kadar uzun sürüş için geometri çok rahat olmalı.

30-40 kilo yük taşıyabilen tur bisikletleri gibi, gerçek gravel bisikletleri de çoğu kullanıcı için fazla aslında. 100 kilometrelik turun 15 kilometresinin toprak yolda olması, veya birkaç yüz metre orman içinde patikadan gitmek için yol bisikleti için sorun değil; mesafeler uzayınca sorun olmaya başlıyor.

Gravel bisikleti diye bir şey çıkmadan önce Dirty Kanza gibi yarışlara katılanlar genelde cyclocross bisikleti kullanırlardı (kalanların da çoğu XC dağ bisikleti kullanırdı). Gravel bisikletini cyclocross bisikleti ile karşılaştırırsanız, farklılıkların neredeyse tamamının uzun sürüşlere yönelik olduğunu görürsünüz. 5. saatten sonra beliniz ağrımasın diye daha uzun alın borusu, iyice yorulmuşken taşa çarptığınızda devrilmeyesiniz diye daha uzun zincir çatalı, daha çok eşya taşıyabilmek için 3. suluk kafesi veya bagaj takma olanağı veren delikler...
 
eğer yol bisikleti geometrisi ve hızını seviyor ve asfalttan çıkıp bozuk köy yollarında da gitmek istiyorsanız aradığınız bisiklet kesinlikle graveldir. uzun ve hızlı turlarda da kesinlikle her türlü yol şartında (bozuk toprak dağ yolları dahil ) kesinlikle gravel bisikletten aldığım performansı diğer bisikletlerden alamayacağımı düşünüyorum. ayrıca iyi bir antreman bisikletidir bence graveller.DSC_0383.JPG
 
@Kursat akin Gerçekten antrenman yapmak için iyi oluyor. Gezi ve antrenman bir arada.

Konunun özüne dönersek gravel içinde ayrı bir bölüm açılmalı. Gravel sahipleri de artmaya başladı. Hem tür bakımından bilgiler toplanmış olur hem de bilinç artmış olur.
 
Bende anılı bir fotoğraf atayım. Isparta Yazılı kanyondan çıktım yola hedef Antalya Köprülü kanyon. Navigasyondan bakıyorum, tek rota Serik üzerinden Antalya'ya inip tekrar kuzeye çıkmak gösteriyor. Toplam 170 km. Haritayı yaklaştırdım incecik bir yol buldum harita üzerinde direk 85 km. Girdim yola. Yol genelde soğuk asfalt yer yer çakıl devam ediyorum, bir amcayla karşılaştım. Nerden geliyorsun nere gidiyorsundan sonra yol tarifi yaptı bana. Amcanın aklına uydum gidim yola. 15 km sonra asfalttan eser kalmadı. Çakılı, toprağı bırak traktör yolu. Bir de sürekli tırmanış. 40 km sonunda tekrar soğuk asfalta çıktım bir yerlerde. 700 rakımdan 300 rakıma inişten sonra yine asfalt bitti. Bu sefer Antalya'nın kızın kumlu toprağı. Tamda yağmur zamanları teker 1 - 2 cm gömülüyor giderken. Tabi yol yorucu ve zaman kaybettirici. Hedefe son 15 km kala kızıl toprak bitti. İndi çıktılı, taşlı bir yol. Her indi de çamurun içinden geçiyorum. Havada karardı. Dağın başındayım. Allahtan far iyi. Gece 11 de Köprülü kanyona vardım. Kampinge gidip çadırımı kurdum. Bu fotoğrafta ertesi sabahı. Tekerlerdeki çamurlar gecenin izleri.

BzjBDL.jpg
 
@hamlet2006
Graveller diğer adıyla adventure diye de anılıyor. Biraz daha kullanıcı odaklı bir tarz. Hem hızlı hem konforlu olması isteniyor. amaç asfalttaki hızı sert arazide korumak olunca cyclocross cıkıyor ortaya. Ama konfor yok tabi daha agresif bir kadro var. Endurance kadro yol için neyse gravel da cyclocross için o gibi geliyor. Bu bakımdan benzetme mantıklı. Ama endurance yolda, gravel arazide kullanıldığı için malzeme olarak daha sağlam olması gerekir diye düşünüyorum. Ayrıca headtube denilen alın borusu çok büyük. Endurance a göre bile daha dik konumda durabiliyorsun. Son olarak sanki yol bisikletlerine oranla baya yüksek bisikletler. Bir lapierre pulsiumla yanyana getiremedim ama öyle gibi gözüküyor.
 
Peugeot markasının Gravel modeli. Türkiye satışı olsa keşke. Güzel bir bisiklet, burda satılsa fiyatı piyasasından daha düşük olurdu. ( Diğer modelleri gibi) Gayet yeterli ve yakışıklı bir bisikletmiş.

(link)
 
  • Beğen
Tepkiler: mehmetsunu
@mhtozel Adventure ayrı bir türdür. Daha az performansa yöneliktir. Bir neyi drop gidonlu tur bisikletidir. Teker izleri daha uzundur. Yine Amerika'da çıkmıştır. Eyaletler arası tur etkinlikleri düzenlenir.
 
@Ziya On Road bir çok firmanın menüsünde “gravel/adventure” diye bahsetmesinden yola çıkarak böyle dedim aslında. Giant için aynı başlık altında geçen 2 model var. İkisi de gravel olarak tanımlanıyor. Anyroad ve toughroad. Toughroad cyclocrossa, anyroad endurance’a daha yakın. Ama ikisi de gravel/adventure olarak adlandırılmış. İkisi de tur bisikletine cok da benzemiyor. Sonuç olarak gravel da, adventure da çok netleşmiş bisiklet tarzları değil.
Ha anyroad gravel değilse; o zaman ben de adventure bike sayfası açılmasını talep ediyorum adminlerden

Edit: şimdi tekrar baktım, gravel ve adventure bike diye sekmeleri ayırmışlar. Ama anyroad ikisinde de yok. Burdan yetkililere sesleniyorum benim bisikletimin tarzı nedir?
 
  • Beğen
Tepkiler: mariokaldato
@mhtozel Giant tr ile diğer ülkelerde farklı işleyiş var galiba.
ThoudhRoad serisi tur bisikleti idi.
Giant us sitesindeki bisiklet modellerini kabaca incelediğimde hangisi cylclocross, hangisi gravel, hangisi adventure anlayabilmek için biraz uzmanlık gerekiyor.
 
Adventure, gravel gibi bisikletlere firmaların yaptığı kategorilendirmeyle bakmamak lazım işin özünde. Yukarıda da bahsettiğim gibi bunlar standartları olan değil amaçları olan bisikletler. Bazen ufak geometrik farklar amaçları değiştiriyor. Örneğin alın borusundaki uzunluğu, çeki borusunun uzunluğu gibi detaylar estetik değişiklikler gibi görünse de sürüşü ve sürüş tarzını değiştiriyor. Bu tarz bisikletler çok yaygın değil, ben bu konuda şanslıyım. Bir adventure ardından bir gravele, bir gravel ardından bir cyclocrossa binme fırsatları yakaladım. İşin detayına girmeden önce bir çokları gibi drop gidonlu bisiklet işte gözüyle bakarken, bu deneyimlerim sonrasında geometrinin sürüşe göründüğünden daha fazla etki ettiğini fark ettim. Dahası bu tip bisikletlerde geometri, tipleri ayırmaktan daha ziyade kullanıcıya göre de şekillenmeli. Bir çoğumuz bisikletleri alıp stok şekilde kullanıyor. Yine bence ihtiyaç doğrultusundan bisikletin tipi belirlenmeli, bisikletin adı üzerinden değil. Bu tip bisiklet isteyen ve imkanı olana her zaman kendi bisikletlerini toplamalarını öneririm. Hali hazırda bir bisiklet kullanırken, o bisiklet üzerinde vücudunuzun istediği bir geometri oluşuyor zaten, duruşunuz, durma ihtiyacınız, pedala bastiğinizdaki bisikletten istediğiniz tepki kendini belli ediyor. Bu noktada bilgi gerekiyor. O bilgi bisiklet geometrisinde ki her bir ölçü neye yarıyor. Şanslıysanız hazır üretilmiş bir kadro aşağı yukarı ihtiyacınızı görüyor. Bende Speeder kadronun olduğu gibi. Ne yazık ki ülkece alım gücümüz zayıf. Bu tarz bisikletler hele ki olay kişiselleştirmeye gidince oldukça pahalı. Bazı arkadaşlar model sorarak tavsiye istiyor. Kim olursa olsun yapabileceği değerlendirme bahsi geçen bisikletin donanımı ve malzeme kalitesi üzerine olabilir. Bana çok rahat ve isteklerimi karşılayan kadro veya tür bir başkası için tatsız bir bisiklet olabilir. Adventure ve gravel bir birine çok yakın ama çok uzak iki tür. Küçük bir örnekle açıklayayım. İki biskletlede max hızınız aynı olabilir, ama gravel daha seridir, adventure daha dengeli. Bikepacking değil de heybe kullanıyor olsaydım tercihim gravel değil adventure olur. Bu konular burada kimileri için hiç takılmıyacak konular, kimileri içinde hayati.

Örneğin adventure böyle bir patika için yeterince çevik değildir.

 
Geri