Ne zamandır jant göbeklerimin durumunu merak ediyordum ancak kendim sökebilir miyim acaba diye düşünüp kulaküstüne yatıyordum. Aslında akıcılık konusunda bir şikayetim de yoktu. Ancak bazı arkadaşlar göbeklerin bakımlarının bin-iki bin km.de bir yapılmasını önerip duruyorlardı. Göbeklerin bilyeli mi, rulmanlı mı olduğunu da tam bilmiyordum. Bisikletin teknik özelliklerinde Formula göbeklerden söz ediliyordu ama başka bir bilgi de yoktu. Üstelik internette Formula göbekler hakkında da bir bilgiye ulaşamamıştım. Sonunda gözümü karartıp göbekleri sökmeye karar verdim. Önce ön jant göbeğinden başladım. Göbeği sökerken iş kolaydı, elimdeki anahtarlar yeterliydi. Göbeği söktüğümde neredeyse hiç gres yağı kalmadığını gördüm. Göbekler yaklaşık 8.000 km.yi devirmişlerdi ve de hiç bakım görmemişlerdi. Göbeği, yatakları, mili, bilyeleri güzelce temizledim, sanayiden temin ettiğim sarı rulman gresi ile iyice, bol bol yağladım.
İş göbeği toplamaya gelince durum değişti. Bu defa elimdeki anahtarlar yetersiz geldi, ince göbek anahtarlarına ihtiyacım vardı ve bu anahtarlar tüm bisiklet malzemeleri gibi kazık fiyatlara satılıyorlardı. 8 inçlik Fransız malı kurbağacık 35 lirayken yalnızca ince olduğu için kıytırık bir göbek anahtarına 75 lira istiyorlardı. Sonra aklıma 30 yıl önce aldığım bisikletimin üzerinde gelen alet çantasındaki iki adet ince anahtar geldi. Bu anahtarların ne işe yaradıklarını bilemediğim için hiç kullanmamıştım ve işin garibi yakın bir zaman önce bu anahtarlar gözüme çarpmış ve ne olur ne olmaz diye de evdeki alet çantamın içinde yerlerini almışlardı. Ne demiş atalarımız sakla samanı gelir zamanı, gerçekten de bu iki basit anahtar tam olarak hayatımı kurtardı. Ne varki anahtarlarınız olsa da göbek vidalarının ne kadar sıkılacağını bilmek tam anlamıyla tecrübe işi.
Az sıkarsanız boşluk oluyor, çok sıkarsanız da göbek adeta kilitleniyor ve de dönmeyi bırakıyor. Epeyce uğraştıktan ve de en az jantı 4 defa bisiklete takıp, söktükten sonra sonunda başarabildim. Arka jant göbeği daha da zorlu çıktı. Arka jant göbeğim vidalı/pasolu olduğu ve de yıllarca sökülmediği için ruble sökülmemek için direniyordu. 8 inçlik kurbağacık ile ellerimi acıtırcasına uğraşmama rağmen rubleyi sökmeyi başaramayınca, jantı yüklenip tanıdık bisikletçiye gittim. Onlar da hemen sökmeyi başaramadılar ve daha önce izlediğim videolardaki hileye başvurdular, kurbağacığı uzunca bir demir boruya geçirip, daha fazla güç uygulayıp rubleyi söktüler.
Ruble sökülünce hemen işe giriştim, arka göbek ön göbek gibi tamamen yağsız kalmamıştı ama kalan gres yağı kırmızı renkli adi gres yağı idi. Adamlar Trek gibi bir markaya verdikleri göbeklerde bile kaliteli, kauçuklu, sarı ya da yeşil renk gres kullanmamışlardı. Ne de olsa göbek ne kadar çabuk bozulursa onlar için o kadar iyi idi. Bisikletçiye bir kazık daha. Bir parmak kaliteli gres kullansan sana maliyeti ne olur ki? Arka jant göbeğinin de bakımını yaptım ve topladım, rubleyi taktım ve yola devam. Açıkça akıcılıkta bir fark göremedim, öyle aman aman bir iyileşme hissetmedim. Sanırım bu göbek bakım işlemi akıcılığı arttırmaktan çok göbeklerin daha uzun süre görev yapabilmelerini sağlamak için.
Son olarak da hemen bir hurdacıya gidip yaklaşık bir metrelik kalın çelik bir boru aldım, ruble bir dahaki sefere sökülmesin de görelim. Bu yaptıklarımla ilgili bir çok videoyu internette bulabilirsiniz. Bu bakımı bisikletçiye yaptıranlar kaç lira ödediklerini paylaşabilirler mi? Bir de bu konuda başka tecrübeleri olanlar paylaşırlarsa faydalı olacaktır. Sonuç olarak biraz uğraştırsa da jant göbek bakımı gerekli aletlere sahip herkes tarafından yapılabilecek bir şey.
İş göbeği toplamaya gelince durum değişti. Bu defa elimdeki anahtarlar yetersiz geldi, ince göbek anahtarlarına ihtiyacım vardı ve bu anahtarlar tüm bisiklet malzemeleri gibi kazık fiyatlara satılıyorlardı. 8 inçlik Fransız malı kurbağacık 35 lirayken yalnızca ince olduğu için kıytırık bir göbek anahtarına 75 lira istiyorlardı. Sonra aklıma 30 yıl önce aldığım bisikletimin üzerinde gelen alet çantasındaki iki adet ince anahtar geldi. Bu anahtarların ne işe yaradıklarını bilemediğim için hiç kullanmamıştım ve işin garibi yakın bir zaman önce bu anahtarlar gözüme çarpmış ve ne olur ne olmaz diye de evdeki alet çantamın içinde yerlerini almışlardı. Ne demiş atalarımız sakla samanı gelir zamanı, gerçekten de bu iki basit anahtar tam olarak hayatımı kurtardı. Ne varki anahtarlarınız olsa da göbek vidalarının ne kadar sıkılacağını bilmek tam anlamıyla tecrübe işi.
Az sıkarsanız boşluk oluyor, çok sıkarsanız da göbek adeta kilitleniyor ve de dönmeyi bırakıyor. Epeyce uğraştıktan ve de en az jantı 4 defa bisiklete takıp, söktükten sonra sonunda başarabildim. Arka jant göbeği daha da zorlu çıktı. Arka jant göbeğim vidalı/pasolu olduğu ve de yıllarca sökülmediği için ruble sökülmemek için direniyordu. 8 inçlik kurbağacık ile ellerimi acıtırcasına uğraşmama rağmen rubleyi sökmeyi başaramayınca, jantı yüklenip tanıdık bisikletçiye gittim. Onlar da hemen sökmeyi başaramadılar ve daha önce izlediğim videolardaki hileye başvurdular, kurbağacığı uzunca bir demir boruya geçirip, daha fazla güç uygulayıp rubleyi söktüler.
Ruble sökülünce hemen işe giriştim, arka göbek ön göbek gibi tamamen yağsız kalmamıştı ama kalan gres yağı kırmızı renkli adi gres yağı idi. Adamlar Trek gibi bir markaya verdikleri göbeklerde bile kaliteli, kauçuklu, sarı ya da yeşil renk gres kullanmamışlardı. Ne de olsa göbek ne kadar çabuk bozulursa onlar için o kadar iyi idi. Bisikletçiye bir kazık daha. Bir parmak kaliteli gres kullansan sana maliyeti ne olur ki? Arka jant göbeğinin de bakımını yaptım ve topladım, rubleyi taktım ve yola devam. Açıkça akıcılıkta bir fark göremedim, öyle aman aman bir iyileşme hissetmedim. Sanırım bu göbek bakım işlemi akıcılığı arttırmaktan çok göbeklerin daha uzun süre görev yapabilmelerini sağlamak için.
Son olarak da hemen bir hurdacıya gidip yaklaşık bir metrelik kalın çelik bir boru aldım, ruble bir dahaki sefere sökülmesin de görelim. Bu yaptıklarımla ilgili bir çok videoyu internette bulabilirsiniz. Bu bakımı bisikletçiye yaptıranlar kaç lira ödediklerini paylaşabilirler mi? Bir de bu konuda başka tecrübeleri olanlar paylaşırlarsa faydalı olacaktır. Sonuç olarak biraz uğraştırsa da jant göbek bakımı gerekli aletlere sahip herkes tarafından yapılabilecek bir şey.