Scudo Sports

Jant göbeği bakımı zor mu?

Anonim

Silinmiş hesap
Kayıt
27 Nisan 2005
Mesaj
7
Tepki
4
Ne zamandır jant göbeklerimin durumunu merak ediyordum ancak kendim sökebilir miyim acaba diye düşünüp kulaküstüne yatıyordum. Aslında akıcılık konusunda bir şikayetim de yoktu. Ancak bazı arkadaşlar göbeklerin bakımlarının bin-iki bin km.de bir yapılmasını önerip duruyorlardı. Göbeklerin bilyeli mi, rulmanlı mı olduğunu da tam bilmiyordum. Bisikletin teknik özelliklerinde Formula göbeklerden söz ediliyordu ama başka bir bilgi de yoktu. Üstelik internette Formula göbekler hakkında da bir bilgiye ulaşamamıştım. Sonunda gözümü karartıp göbekleri sökmeye karar verdim. Önce ön jant göbeğinden başladım. Göbeği sökerken iş kolaydı, elimdeki anahtarlar yeterliydi. Göbeği söktüğümde neredeyse hiç gres yağı kalmadığını gördüm. Göbekler yaklaşık 8.000 km.yi devirmişlerdi ve de hiç bakım görmemişlerdi. Göbeği, yatakları, mili, bilyeleri güzelce temizledim, sanayiden temin ettiğim sarı rulman gresi ile iyice, bol bol yağladım.

İş göbeği toplamaya gelince durum değişti. Bu defa elimdeki anahtarlar yetersiz geldi, ince göbek anahtarlarına ihtiyacım vardı ve bu anahtarlar tüm bisiklet malzemeleri gibi kazık fiyatlara satılıyorlardı. 8 inçlik Fransız malı kurbağacık 35 lirayken yalnızca ince olduğu için kıytırık bir göbek anahtarına 75 lira istiyorlardı. Sonra aklıma 30 yıl önce aldığım bisikletimin üzerinde gelen alet çantasındaki iki adet ince anahtar geldi. Bu anahtarların ne işe yaradıklarını bilemediğim için hiç kullanmamıştım ve işin garibi yakın bir zaman önce bu anahtarlar gözüme çarpmış ve ne olur ne olmaz diye de evdeki alet çantamın içinde yerlerini almışlardı. Ne demiş atalarımız sakla samanı gelir zamanı, gerçekten de bu iki basit anahtar tam olarak hayatımı kurtardı. Ne varki anahtarlarınız olsa da göbek vidalarının ne kadar sıkılacağını bilmek tam anlamıyla tecrübe işi.

Az sıkarsanız boşluk oluyor, çok sıkarsanız da göbek adeta kilitleniyor ve de dönmeyi bırakıyor. Epeyce uğraştıktan ve de en az jantı 4 defa bisiklete takıp, söktükten sonra sonunda başarabildim. Arka jant göbeği daha da zorlu çıktı. Arka jant göbeğim vidalı/pasolu olduğu ve de yıllarca sökülmediği için ruble sökülmemek için direniyordu. 8 inçlik kurbağacık ile ellerimi acıtırcasına uğraşmama rağmen rubleyi sökmeyi başaramayınca, jantı yüklenip tanıdık bisikletçiye gittim. Onlar da hemen sökmeyi başaramadılar ve daha önce izlediğim videolardaki hileye başvurdular, kurbağacığı uzunca bir demir boruya geçirip, daha fazla güç uygulayıp rubleyi söktüler.

Ruble sökülünce hemen işe giriştim, arka göbek ön göbek gibi tamamen yağsız kalmamıştı ama kalan gres yağı kırmızı renkli adi gres yağı idi. Adamlar Trek gibi bir markaya verdikleri göbeklerde bile kaliteli, kauçuklu, sarı ya da yeşil renk gres kullanmamışlardı. Ne de olsa göbek ne kadar çabuk bozulursa onlar için o kadar iyi idi. Bisikletçiye bir kazık daha. Bir parmak kaliteli gres kullansan sana maliyeti ne olur ki? Arka jant göbeğinin de bakımını yaptım ve topladım, rubleyi taktım ve yola devam. Açıkça akıcılıkta bir fark göremedim, öyle aman aman bir iyileşme hissetmedim. Sanırım bu göbek bakım işlemi akıcılığı arttırmaktan çok göbeklerin daha uzun süre görev yapabilmelerini sağlamak için.

Son olarak da hemen bir hurdacıya gidip yaklaşık bir metrelik kalın çelik bir boru aldım, ruble bir dahaki sefere sökülmesin de görelim. Bu yaptıklarımla ilgili bir çok videoyu internette bulabilirsiniz. Bu bakımı bisikletçiye yaptıranlar kaç lira ödediklerini paylaşabilirler mi? Bir de bu konuda başka tecrübeleri olanlar paylaşırlarsa faydalı olacaktır. Sonuç olarak biraz uğraştırsa da jant göbek bakımı gerekli aletlere sahip herkes tarafından yapılabilecek bir şey.
 
Scudo
Gres olarak mobilin endüstriyel Mobilgrease XHP-222 modelini kullanıyorum. Suyla temasında hiç sorun olmuyor. Bıçağa sürmüştüm çeşmenin altına tuttum su hiç işlemedi. Zaten greste istediğim özellik su geçirmez olmasıydı. Rulmanlara etkiyen tork fazla olduğundan gres biraz koyu olsa bile performansa çok etki ettiğini düşünmüyorum önemli olan rulman kalitesi. Çok da pahalı değildi 390 gr'ını 25 tl'ye almıştım.
 
Haydi bakalım hort.
Dün jant göbeklerine bakım yaptım. Daha önce Shell gres kullanmıştım ama annem askere giderken çöpe atmış gresi :komik: Yeni araştırırken lityumlu greslerin bu tip işler için daha uygun olduğunu okudum. SKF'nin gres ürettiğini de görünce bir dakika düşünmeden SKF aldım. Ancak olay gres seçimi değil...
Rulmanlı güzel kaliteli bir jantınız yoksa işiniz var demektir. Göbekleri söktünüz, çanakları ve bilyeleri temizlediniz, yeni gres sürdünüz, bilyeleri dizdiniz, sırada boşluksuz kapatmak var. Pedal anahtarına ihtiyacınız var. En az bir adet. Jantın düzgün döndüğü bir boşlukta tutup arkasından stopu sıkmanız lazım. Kurbağacık öneriyorum ikinci alet olarak. Bilyelere oturan kısmı sökme yönünde, stopu sıkma yönünde sıkıyorsunuz. Sonuç olarak milin jantın içinde oynamıyor ama pürüzsüzce akıyor olması lazım.
Jant göbeği bakımı zor mu? Kapalı rulmanlı bir jantınız yoksa jantı örmekten sonra en zor iş jant göbeği bakımıdır :(
 
2015'ten beri Campagnolo Zonda jantlarıma bakım yapmadım. Muhtemelen perişan haldedirler. Kendim cesaret edip de açamadım göbekleri. Yaşadığım şehirde de güvenilir bisiklet ustası yok. Mecbur Trabzon'a götüreceğim. Umarım uygun bir şekilde yapabilir.
 
2015'ten beri Campagnolo Zonda jantlarıma bakım yapmadım. Muhtemelen perişan haldedirler. Kendim cesaret edip de açamadım göbekleri. Yaşadığım şehirde de güvenilir bisiklet ustası yok. Mecbur Trabzon'a götüreceğim. Umarım uygun bir şekilde yapabilir.
Bakım dediğiniz rulmanları değiştirip devam. Sizinkinde zor bir olay yok.
 
lastik kapak rulmanların kapakları sökülüp greslenip kullanılmaya devam edilebiliyor rulmanlarında yağları zamanla uçuyor rulman aşınıp boşluk yapana titreşimli dönemeye başlayınaya kadar devam
 
  • Beğen
Tepkiler: yenhesa
1,5 2 sene önce sanayiden kiloluk bir gres alıp bakımını yapmıştım. Ancak @Sinanthewhite dediği gibi o somunların sıkılık ayarı kadar sinir eden şey yok. Ne kadar olmalı ? Hafif sıkı mi? Dönerken hafif tıkır tıkır vurma hissi olacak mi? Eski kurtların videosunu inceledim . Şimdi hatırlamıyorum . Sanırım bir miktar kendisi monte edilirken zaten sıkıliyor.
Şimdi tekrar açmak zor geliyor. Acaba gres ne durumda? 6 aydır kullanmadım. Çok daha fazladır da yıkamadım. Acaba geçen sefer ki gibi göbekte su varmıdır?
 
  • Beğen
Tepkiler: Sinanthewhite
Yapmazsanız öğrenemezsiniz. En büyük dert bilya çaplarını öğrenip elinizde yedek temin edebilmeniz. Komple söküp gazyağı/mazotla temizledikten sonra yataklara gres sürüp bilyaları dizeceksiniz ve dış yatakları takacaksınız. Sıkılığı da boşluk kalmayana kadar sıkıp çeyrek tur gevşetmek, yetmezse yarım tur. 2 adet uygun ve ince olan açıkağız anahtar da temin ederseniz süper olur. Vida dişlerini de sıkmadan hafif greslerseniz bir sonraki bakıma korozyona uğradığı için kaynaşma olayı olmaz kolay sökersiniz. Sadece yatak üzerine somunu kontra dediğimiz gevşemesin diye sıkma olayıdır. Onda da yatağı anahtarla sabit tutarken kontra somununu sıkmak. 2-3 denemede eliniz alışır. Sadece genel bir el beceriksizliği varsa bilene yaptırın
 
  • Beğen
Tepkiler: Sinanthewhite
@Sinanthewhite
Haydi bakalım hort.
Dün jant göbeklerine bakım yaptım. Daha önce Shell gres kullanmıştım ama annem askere giderken çöpe atmış gresi :komik: Yeni araştırırken lityumlu greslerin bu tip işler için daha uygun olduğunu okudum. SKF'nin gres ürettiğini de görünce bir dakika düşünmeden SKF aldım. Ancak olay gres seçimi değil...
Rulmanlı güzel kaliteli bir jantınız yoksa işiniz var demektir. Göbekleri söktünüz, çanakları ve bilyeleri temizlediniz, yeni gres sürdünüz, bilyeleri dizdiniz, sırada boşluksuz kapatmak var. Pedal anahtarına ihtiyacınız var. En az bir adet. Jantın düzgün döndüğü bir boşlukta tutup arkasından stopu sıkmanız lazım. Kurbağacık öneriyorum ikinci alet olarak. Bilyelere oturan kısmı sökme yönünde, stopu sıkma yönünde sıkıyorsunuz. Sonuç olarak milin jantın içinde oynamıyor ama pürüzsüzce akıyor olması lazım.
Jant göbeği bakımı zor mu? Kapalı rulmanlı bir jantınız yoksa jantı örmekten sonra en zor iş jant göbeği bakımıdır :(
Bahsettiğiniz işi yapmam jant başına 10 dakikamı alıyor. İşin püf noktası somunun sıkılığını jantı elle çevirirken hissederek sıkmak. Fabrika çıkışı jantlarımın akıcılığından memnun değildim (çok kaliteli, pahalı değil bu arada) , kendim açtım yağlayıp ayarladım ve şimdi yağ gibi akıyor. Akıcı olmayan jant resmen bisikletten soğutuyor insanı.
 
Bence çok basit ve zevkli yaptıkça işin püf noktalarını öğreniyorsunuz ayrıca jant biraz daha iyi aksın diye göbekte boşluk bırakmayın yoldaki titreşimlerle o boşluk artıyor sonra jant tıkırdamaya başlar. Ne az ne fazla rulmanlı göbek adamdır
 
@Sinanthewhite

Bahsettiğiniz işi yapmam jant başına 10 dakikamı alıyor. İşin püf noktası somunun sıkılığını jantı elle çevirirken hissederek sıkmak. Fabrika çıkışı jantlarımın akıcılığından memnun değildim (çok kaliteli, pahalı değil bu arada) , kendim açtım yağlayıp ayarladım ve şimdi yağ gibi akıyor. Akıcı olmayan jant resmen bisikletten soğutuyor insanı.
Aynen söylediğiniz gibi. Bazen sıfır jantın göbeğini temizleyip yağlayınca daha güzel akar hale geliyor.
Bence çok basit ve zevkli yaptıkça işin püf noktalarını öğreniyorsunuz ayrıca jant biraz daha iyi aksın diye göbekte boşluk bırakmayın yoldaki titreşimlerle o boşluk artıyor sonra jant tıkırdamaya başlar. Ne az ne fazla rulmanlı göbek adamdır
Kesinlikle rulmanlı göbek adamdır ama buna bizi en çok Shimano mecbur bırakıyor. Bisiklet sektöründeki zehir gibi yaşıyorlar hala. Hala tourney, hala bilyeli göbek, hala vidalı ruble. Kaset ruble kullanmayı, üç kuruşluk rulmana sahip jant kullanmayı lüks gibi sunuyorlar. Sırf bu yüzden bile nefret ediyorum Shimanodan.
 
  • Beğen
Tepkiler: Yusuf Ziya Aktaş
Şu an markette satılık ince anahtar seti var. Eget elinizde yoksa 15 mm lik ince bir metal plakadan yapabilirsiniz. Ben efes in eşantiyon açacağının ağzını hobi matkaba taktığım diskle kesip kullanmıştım. Fazla yüklenince dayanmıyor haberiniz olsun.
 
  • Beğen
Tepkiler: yenhesa
Hafif bosluk birakirsaniz darbelerde yatagi bozar yavas yavas ve gobegi degistirmekten baska care kalmaz. Bozuk yollar ve darbeler ile gobek yatagi o celik bilyeleri de catir catir kirar. Cikan parcalar diger bilyelerin arasinda yatagi daha da bozar. Bu zincirleme gider.
 
  • Beğen
Tepkiler: yenhesa
Merhaba, haznenin dış kısmında conta benzeri, metal bir kapak var. Zedelemeden açmanın pratik bir yolu var mıdır? Zedelersek yedek parça olarak bulabilir miyiz bu kapaklardan?
Teşekkürler.
 
Merhaba, haznenin dış kısmında conta benzeri, metal bir kapak var. Zedelemeden açmanın pratik bir yolu var mıdır? Zedelersek yedek parça olarak bulabilir miyiz bu kapaklardan?
Teşekkürler.

Genel olarak açılır mı açılmaz mı bilmiyorum.

Çocuk scooter teker göbeği sökmüştüm. İlk metal kapağı sökerken zedeledim, tekrar taktığımda bilyaları sıkıştırdı. Ben de takmadan yerleştirmek zorunda kalmıştım rulmanı. Diğerlerini açarken sorun yaşamadım. Keskin bir bıçak ucuyla kanırtarak açmıştım.

Acaba hiç açmadan sıvı gresle yenilenebilir mi rulmanın içindeki yağ?
 
Bu konuda çok tecrübeli olmasam da dışarıdan greslemenin çok doğru olmayacağını düşünüyorum. İçerideki tozun kirin de temizlenmesi gerekiyor sanki. Ayrıca olası bilye değişikliği gerektiren durumlarda mutlaka açılması gerekir zaten.
 
Bu konuda işin ehli kişiler video çekim yaparsa çok iyi olur sanırım. Göbek bakımları ve akort dışında herşeyi öğrendim, göbek bakımını yapabilmek için anahtarlarım ve daha da önemlisi bilgim yoktu. Bu sene bisikletçiye full bakıma verdim. Şimdi ucuz bir jant arıyorum, hem göbekleri açıp kapatmayı hemde akordu tecrübe etmek için. Youtubeda göbek bakımını profesyonel olarak gösteren bir video bulamadım, akord için çok güzel videolar var ama akord sehpası lazım :) inşallah ilerleyen zamanlarda yol bisikletine geçersem bisikletçilerle uğraşmak istemiyorum, her yerine kendim müdahale edebilmek istiyorum. Öğrenmemiz lazım :)
 
13-15 anahtarı taşlama makinesiyle ya da matkap aparatıyla inceltebilirsiniz, kuvvet kolu uzun olan tercihimdir. 17'yi inceltmeye gerek yok

IMG_20200629_115657.jpg

jant akoru için de yassı jant tellerinin burkulmasını önlemek için basit bi yöntem; alüminyum boruya testere, kesiciyle iz açılıyor.
IMG_20200629_121134.jpgIMG_20200629_121143.jpg


bu da jant tellerini dışarıdan hızlı şekilde sıkmak ve aynı hizaya getirmek için tornavidaya atılan kesik

IMG_20200629_121946.jpg
 
Son düzenleme:
R500 jantlardan kullanmaktayım 7500 km'yi biraz geçtim jant göbeklerinin bakımlarını yaptırmak istedim. Oturduğum yerdeki bisikletçi fabrikasyon olarak bu jantlar açıldığında tekrar toplanamaz dedi. Ama sonuçta döner aksam zamanla yağlamak lazım. Şehir merkezinde Erdoğanlar bisiklet var acaba oraya mı götürsem ?
 
R500 jantlardan kullanmaktayım 7500 km'yi biraz geçtim jant göbeklerinin bakımlarını yaptırmak istedim. Oturduğum yerdeki bisikletçi fabrikasyon olarak bu jantlar açıldığında tekrar toplanamaz dedi. Ama sonuçta döner aksam zamanla yağlamak lazım. Şehir merkezinde Erdoğanlar bisiklet var acaba oraya mı götürsem ?

"bu jantlar açıldığında tekrar toplanamaz" = ben o işten anlamıyorum / zor geliyor / hava soğuk, barmaklarım üşüyor
Bisiklet işçiliği için açılmış dükkanların işçilikten kaçınma ve gelişime ayak uydurmaktan kaçınma sebeplerinin mantığını çözene kadar bisiklete binemeyecek yaşa geleceğim.

"Erdoğanlar bisiklet var acaba oraya mı götürsem" = evet, Erdoğanlar iyidir. Gitmedim ama çok alışveriş yaptım, ünlerini de çok duydum.
 
Geri