Scudo Sports

Jant teli tercihi

Agresif yerine uzun turlar yapmayı tercih ederim. Uzun dediysem günlük 60km olacak turlar. Önümüz bayram, yoğun turlara çıkabiliriz. O akort yapmaya yarayan aletten yanıma alsam yeter mi? İşte 2 gün önce bir tel gevşemiş yada bisikletçi sıkmayı unutmuş jantın içinde iç lastiği delmiş, yolda kaldım. Neyse ki yedek lastiğim vardı o beni kurtardı. Bu bisikleti sevdiğim falan yok, fiyat konusunda bana uygun olan en mantıklı seçim olduğu için bunu tercih ettim. Oynanmadık yeri kalmamıştı birde jantları değiştiririz ne yapalım. 1-2 tel kırık sürmeye devam etsem en çok jant komple mi yamulur? Onu göze alayım en azıdan..
 
Scudo
agresif şürüşü örnek olarak verdim zaten bende beklemiyorum öyle bir dayanıklılık kastetdiğim şey bu şekilde fazladan yükle karşılaşınca hemen sorun çıkaran türden jantlar bu carrarolar
95 kilo birinin (bazen +15 kg) bindiği bir jant, eğer sürücü yoldaki bozukluklara dikkat eden biri değilse, 6 ayda bir akorta gitmesi gayet olası. Bunda ne sorun var da carraro jantlar kötü diyorsunuz anlamadım. Kaldı ki bir farkı da yok o dediğiniz "dünyaca ünlü" diye marka parası alan markalardan.
 
95 kilo birinin (bazen +15 kg) bindiği bir jant, eğer sürücü yoldaki bozukluklara dikkat eden biri değilse, 6 ayda bir akorta gitmesi gayet olası. Bunda ne sorun var da carraro jantlar kötü diyorsunuz anlamadım. Kaldı ki bir farkı da yok o dediğiniz "dünyaca ünlü" diye marka parası alan markalardan.
belliki hayatında hiçbir zaman 'dünyaca ünlü' marka parası olan jant kullanmamışsın kardeş sana 2. kere diyorum bilip bilmeden konuşma 1 sene carraro jant kullandım şuanda 'marka parası' alan DT Swiss Kullanıyorum arada dağlar kadar fark olduğuna emin olabilirsin
 
Arkadaşlar merhabalar ben forum'u uzun zamandır takip ediyorum birçok konuda yardımcı oluyor burası bana yeni üye oldum sormak istediğim bazı konular var nereye yazacağımı bilemedim burası denk geldi. Ben bir MTB topluyacağım elimde eski bir jant seti var 26" v fren uyumlu çift kat bir jant çemberi bu ancak ben disk fren topluyorum bu janta disk fren uyumlu bir göbek almayı düşünüyorum (giriş seviyesi ön arka göbek önerilerine açığım) ancak sorun şu ki ben üzerinde ki eski telleri söktüm(teller çok paslanmıştı) telleri 255 mm olarak ölçtüm ama neresinden ölçülür bilmiyorum yeni alacağım disk fren göbek eskisi ile aynı ölçüde mi olacak karışık oldu kusura bakmayın anladınız demek isteğimi diye düşünüyorum kısaca bende bir v fren jant var disk fren yapacağım buna uygun tel bulunur mu eski teli 255 mm gibi birşey şimdiden teşekkürler.

Çok kötü durumda ama pas yok boya işinden anladığım için sorun değil sıfır gibi yaparım

Göbek ve janta göre tel uzunlukları değişir, eski jant, göbek ya da teller üzerinde yapacağınız ölçümler hatalı olabilir.

Önce şu videolardan birini izlemenizi öneririm:



Tel boyu uzunluğu en kolay yapacağınız ölçümlere göre bu iş için hazırlanmış siteler üzerinden hesaplanabilir:
  • (link)
  • (link) (bunda jant ve göbekler için seçim yapıp değerlerini getirebileceğiniz bir veritabanı var)
  • (link)
  • (link)
  • (link)
Bu sitelerin kullandığı değerlerin arasında ufak tefek farklar var. Mesela çoğu ERD şeklinde kısaltılan Effective Rim Diameter (efektif jant çapı) denilen tel başından tel başına ölçülmüş değeri kullanırken Sapim jant iç çapı ve jant kalınlığını kullanıyor, bir kısmı göbekte dıştan tel yuvalarının olduğu kısma (flange/flanş) kadar ölçtürürken bir kısmı flanş-göbeğin orta noktası arasını ölçtürüyor. Ben tel uzunluğu hesaplarken hata ihtimalini ortadan kaldırmak için bu sitelerin hepsiyle hesaplayıp sonuçları karşılaştırıyorum.

Hesaplamaları yaptığınızda diske uygun göbek kullanacağınız için tel yuvalarının oluşturduğu daire asimetrik değilse ön sağ teller ön soldan uzun, arkada ise ruble payı nedeniyle arka sol teller arka sağ tellerden uzun çıkar. Hesaplanan ölçülere yakın teller farklı satıcılarda da olsa bulunur.
Teller çoğu zaman paket olarak alınmak zorunda olduğu için ekonomik olması amacıyla sağ sol arasında uzunluk farkları 1 mm civarındaysa uzun olana göre, 2 mm civarındaysa ortalamasına göre alınması öneriliyor. Özceylan gibi tek tel satan yerler de var, 32, 36, 72 ya da 144 tellik paket satan yerler de. Paket satanlar genelde karışık talepleri olumlu karşılamıyor ama paket bozup karşılayan da var.
 
Herkese merhabalar. Burada bilgisini paylaşan herkese minnettarım. Eski bir yarış bisikletini single speed olarak toplamaya çalışıyorum. Jant tellerini kestik. Maalesef önceden ölçmedik. 700c 28 inç jant çemberi var. Telleri nasıl alacağız? Hiç bilmiyorum. Yardımcı olana pozitif enerji yollayacağım :)
 
Herkese merhabalar. Burada bilgisini paylaşan herkese minnettarım. Eski bir yarış bisikletini single speed olarak toplamaya çalışıyorum. Jant tellerini kestik. Maalesef önceden ölçmedik. 700c 28 inç jant çemberi var. Telleri nasıl alacağız? Hiç bilmiyorum. Yardımcı olana pozitif enerji yollayacağım :)

Jant boyunu hesaplamak için mesajınızın bir üstündeki mesajda iki video, açıklama ve tel boyu hesaplama sitelerine linkler var. Ölçme konusunda ne yazsam o mesajın tekrarı olur.
Telleri de ön sağ ve sol, arka sol ve arka sağ için bulduğunuz değerlere göre alabilirsiniz. Telleri tek tek ya da 36, 72, 144 gibi paketler halinde satanlar var. Ön, arka sol, arka sağ için bulduğunuz değerler birbirinden 1-2 mm farklıysa 72 ya da 144'lü paketlerden, daha farklıysa 2-3 tane 36'lık paket ya da tek tek alabilirsiniz. Özceylan gibi tek satan birkaç yer var, paket olarak da tüm online satış siteleri ve bisikletçilerin kendi sitelerinden alabilirsiniz.
 
  • Beğen
Tepkiler: Avukat ahmet
Herkese merhaba ve saygılar. Siz değerli üstadlarımdan yardım istiyorum. Sağ olun var olun ki yazdığım her konuda tatmin edici geri dönüşler aldım. Minnettarım. Klasik bir bisikleti single speed olarak toplamaya çalışıyorum. Jant telleri paslıydı kesip çıkardık. Elimde göbekler ve çemberler kaldı. Ne tel ölçüsü alabiliyorum ne de örecek akort edecek usta bulabiliyorum. Aklıma göbek ve çemberleri kargoyla bir ustaya göndermek geldi. Fakat internet aramalarında da bir sonuca ulaşamadım. Bu sorunumu çözebilecek bir usta önerebilir misiniz? Astarı yüzünden pahalı hale gelmeyecek şekilde tel alıp örüp akortlayacak ve bana geri kargolayacak bir ustaya ihtiyacım var. Yardımlarınız için şimdiden teşekkür ederim. 28 jant çapı yol bisikleti. 700x28 lastik uyumlu.
 

Dosyalar

  • AD0792EB-14BA-4949-A2FC-C4C4EC19BC57.jpeg
    AD0792EB-14BA-4949-A2FC-C4C4EC19BC57.jpeg
    158,8 KB · Okunma: 24
Youtube'da şu videoya denk geldim. Teller daha nipele geçirilmeden aşağı sarkarken kendi ağırlığıyla spagetti gibi bel veriyor. Yani yumuşak bir malzemeden yapılmış. Alüminyum olabilir mi diye baktım, alüminyum tel yapılıyormuş ama yumuşak malzeme olduğu için telleri 4 mm civarı oluyor. Videoda gözüktüğü kadarıyla teller standart 2 mm tel. Bu kadar yumuşak çelik 2 mm de o gerilime nasıl dayanıyor anlamadım.

 
Youtube'da şu videoya denk geldim. Teller daha nipele geçirilmeden aşağı sarkarken kendi ağırlığıyla spagetti gibi bel veriyor. Yani yumuşak bir malzemeden yapılmış. Alüminyum olabilir mi diye baktım, alüminyum tel yapılıyormuş ama yumuşak malzeme olduğu için telleri 4 mm civarı oluyor. Videoda gözüktüğü kadarıyla teller standart 2 mm tel. Bu kadar yumuşak çelik 2 mm de o gerilime nasıl dayanıyor anlamadım.


Bunları hatırlattı:

 
@Mete Can Karahasan Videoyu izlemedim ama evet, bu Dyneema ipler olabilecek en hafif tel materyali. Kitesurf yaptığım zamanlardan biliyorum, 2 mm lik ipin 150 kilo çekme kapasitesi vardı. Ayrıca en büyük özelliği, nemlenince/ıslanınca uzamaması, ve bunun sonucunda gerilimin değişmemesi.
 
  • Beğen
Tepkiler: MakRo
@Mete Can Karahasan Videoyu izlemedim ama evet, bu Dyneema ipler olabilecek en hafif tel materyali. Kitesurf yaptığım zamanlardan biliyorum, 2 mm lik ipin 150 kilo çekme kapasitesi vardı. Ayrıca en büyük özelliği, nemlenince/ıslanınca uzamaması, ve bunun sonucunda gerilimin değişmemesi.
Zed markası üretimini üstlenmiş, hazır set halinde satıyormuş. Baştan seti 690gr diyince anlamadım, göbeksiz ağırlığıymış, nasıl bir mantıksa.
 
Shimano rs010 jant setine sahibim, ortalama her 1000-1300km de bir jant teli kırıyorum sadece arka jantta olmak üzere. Ağırlıklı olarakta ruble tarafı tellerden, göbekten çıkan en uçtan kırılıyor, şimdiye kadar hiç başka bir noktadan kırmadı. Akort düzgün, tel tansiyonları küçük farklarla birbirine yakın. Bisikletin orjinal jantlarını tel kırıyor diye değiştirdim ancak bir türlü paçayı kurtaramadım bu işten :bsmagryr:
Şu an 90 kiloyum ve zayıflıyorum, yol kalitesi desen de fark etmiyor yazdığım aralığa geldiğinde saatli bomba gibi oluyor ancak şimdiye kadar kırıldığı zamanlar sprint atarken ve sert yokuş çıkarkendi. Şimdi düşündüm de pedala fazla güç verdiğimde kırılıyor hep teller. Yeni takılan tellerde doğru uzunlukta dtswiss tellerdi ki onlardan da kopan oldu. 286mm J bend tel önerisi alabilirim şöyle 5-10 tane alayım hem yedekte olsun.
Ben mi fazla güçlüyüm acaba :D
 
@Eren Sarp Tel sayısı arttıkça daha az gerilimle çalışma imkanı veriyor jant. Daha fazla telli bir janta geçmeyi düşünebilirsin.
 
  • Beğen
Tepkiler: necmeddin
@Eren Sarp komşu, 25N ayarlamaları bundan sanırım. Her tel 2.5kg taşısın, fazla gerilip kopmasın diye, yoksa herkes az telle çok hafif jant seti yapardı.
 
Berd polyester jant tellerinin sitesinde göz gezdiriyordum, güçte en yakın rakibi Dt Swiss Aerolite gibi gözüküyor. Bu iki ürün de ulaşılması zor ama sağlam jant için sağlam jant teli gerekli, yoksa tel başlığı zamanla kendi kendini çözüyormuş. Sabit çap tellerin de göbekten kopma yaptığı söyleniyor. Dt Swiss Aerolite nerede satılıyor öneriniz var mıdır?
 
@Mete Can Karahasan İkisi de gereksiz. Tel başlığı bunlarda da kendi kendini çözer. Diğer bir deyişle, akortu kaçar jantın. Sürücü ağırlığına uygun sayıda telli bir jant seçilmişse tel falan kopmaz. Sabit çap tellerin tek eksisi ağır olmaları.
 
@Mete Can Karahasan İkisi de gereksiz. Tel başlığı bunlarda da kendi kendini çözer. Diğer bir deyişle, akortu kaçar jantın. Sürücü ağırlığına uygun sayıda telli bir jant seçilmişse tel falan kopmaz. Sabit çap tellerin tek eksisi ağır olmaları.
Pek öyle değilmiş, yoksa söylemeye gerek kalmazdı. İzlediğime göre tel iyi sıkılmazsa gevşiyor, ama çok sıkılırsa da en zayıf olduğu yer olan göbekten kopuyor, göbekten kopmaması için inceltilmiş olması ve J uçlu olması gerekiyormuş. Akorttan sonra ölçülen gerginlik de 1050N.
Bu arada, aynı tel başlığını da söktükten sonra asla tekrar kullanmıyormuşuz. Akort etmeden önce başlıkları yağlıyor ve de gevşememeleri için loktit kullanıyormuşuz. Başlıkları önce yağlamayıp sadece loktit kullanırsak yapışacakları için, bir daha ileride teller esnerse bir daha akort edemezmişiz. Arka jantın sol tarafında, ön jantın disk fren tarafındaki tellere bu işlemi yapmadığımızda, yük esnasındaki esnemeden dolayı gerginlik sıfıra düşerse, tel başlığı kendiliğinden çözülebiliyormuş.
Telleri yerine oturtana kadar bir sürü adım olduğu gözüküyor, sırf göbekten geçirmekle akort işlemi bitmiyor. Bir ön akort ediyor, telleri göbeğe doğru sıkıştırıyor çaprazlandıkları yerden, sonra göbek deliklerine doğru çekiçle yerleştiriyor hafifçe, sonra tellerin boyunca göbeğe girdiği yere doğru bir tokmakla ittiriyor, çaprazlandıkları yerle göbeğe girdiği yer arasına yine çekiçle vuruyor telin 90 derece katlantısı göbekle düzleşsin diye. Sonra göbeği bir tahtaya yaslayarak jant çemberlerinden bastırıp tel başlıklarını oturtuyor, son akort ediyor birkaç defa bu jant esnetme hareketiyle beraber, en son birbirlerini çaprazlayan telleri kalaylı telle lehimliyor ki hiçbir tel diğerinin üzerinde oynamasın, ikisi beraber esnesin.
Şimdi, bu işin kolay kısmıydı, zor olanı gördüğümüzü uygulamakta. 2 saatlik videoda buna da vurgu var. :)
 
@Mete Can Karahasan Neden "Akort yapmanın incelikleri" dersi verdiğini anlamamakla beraber...

Tel kopacak kadar geriliyorsa, ya sürücü ağırlığının gerektirmediği bir gerilimde akort yapılmıştır. Ya da sürücü ağırlığına uygun olmayan, az telli jant seçilmiştir. Ben kullanılmış tel başlarını tekrar tekrar kullanıyorum, nipeli yalama yapmadıktan sonra bi sorun olmuyor. Loctite ise hiç bi zaman kullanılmaması gereken bişey.

En başta demem gereken şey ise, alacağın cevaba güvenmeyeceksen neden buraya fikir danışıyorsun? DT Swiss kazığı yemek istiyorsan buyur, seni tutan yok.
 
Geri