Kaldırımdan sürmek yasak ve kurallara göre hareket etmeyi her zaman savunuyorum.
Ama bu konu da örnek verirken, "nasıl arabalar bisiklet yolunu işgal ediyorsa bizim de yaya yolunu işgal ediyor olmamız doğru mu" örneği tamamen hikaye.
Acaba biz mi yayaların yollarını daha çok işgal ediyoruz, (araçların ise bizim yolumuzu işgal etmesi yayaların yanında hiçbir şey) yoksa yayalar mı bizim ?
Ve birde bazı kendi reklamlarını yapmaktan başka hiç bir amacı olmayan derneklerin yetkileri bize bu konu da empati ve sempati ile yaklaşmayı önerip yolumuzu işgal eden her yaya ile tek tek konuşmamızı tavsiye ediyor.
1 . Adım başı yolumda yürüyen her yaya ile konuşacaksam o zaman bisiklet kullanmak yerine yürürüm ve çok daha çabuk ilerlerim.
2 . Daha biz önce kendi aramızda birlik olmadan sürekli tartışırsak bize yolda sıkıştırılma da müstahak, yolumuzu tamamen kapatan yayalar da.
Videoda kendimce gördüğüm bir kaç hatadan bahsetmek isterim.
- insanların üzerine üzerine sürüyor, o yolda bisiklet sürülemeyeceği çok açık. Tamam farkındalık videosu çekmek için bile isteye girmiş ama ne olursa olsun insanların o kadar üzerine süremezsin. Çocuklular var ki çocuğa yakın geçtiği yerler var, Bebek arabalılar var vs.
- düdük. Ben de farklı uyaranlar denedim. Elektronik korna, düdük gibi fakat fark ettim ki standart bir bisiklet zili en iyisi. İnsanlar elektronik kornayı motor zannedip yol vermiyor ki haklılar ben de vermem bisiklet yolunda motora yol. Ayrıca düdük sesi çok yüksek çıkan bir uyaran, insanların ensesinde o düdüğü o kadar çok öttüremezsin. Koyun güder gibi kesintisiz düdük çalıyor. Tamam insanların orada olmamaları gerekiyor ama unutma 100 kişiden 90 ı bir kurala uymazsa artık o kural yoktur. İnsanlar gasp etmiş o yolu çek adam gibi videonu git yayınla ama herkesi o yoldan çekemezsin. (bu doğrudur demiyorum olanı söylüyorum, tecrübe ile sabit)
İlle de düdük kullanacağım dersen kesik kesik kısa kısa öttürerek kullanılmalı.
Daralan yolda burada öttürmüyorum başka yolları yok deyip yol açılır açılmaz, bisiklet hızında olsa anca kaçabilir sağa, hemen ensesine binip öttürmeye devam ediyor. Yanlış. (Adam 1 adım atana kadar sen 2 Pedal çevirir 5 metre gidersin) az bekle.
- ön ışık. En büyük hatalardan biri. Birincisi kuvvetli ön ışık o şekilde kullanılmaz, o ışıpı aşağıya doğru konumlandırmak gerekir, ön lastiği sıyırıp 1.5-2 mt ileriye merkezleyecek şekilde. O kadar yukarıya kaldırdığında insanların gözü seni görmez. Bırak seni hiç bir şeyi görmez. Aslında kendi güvenliğin için kullandığın bir şey, yolda olsa karşıdan gelen araç senin ebatlarını göremeyeceği için ya durmalı ya da ezbere geçip sana vurmayı göze alacak. Tabi bu durumda suçlu araba da olmaz adamı kör ettin çünkü.
İkincisi kuvvetli ışık o kadar yüksek açıda insanların suratına doğrultulup çakar modda kullanılmaz, bazı hastalıkları tetikleyebilir, çakar ışıkların tetiklediği ciddi hastalıklar var, hiç hastalığı olmasa bile rahatsız eder, çakar yapma direkt aç. Birisi uyarıyor ışık gözümü alıyor diye, arkadaş cevap vermiş burası bisiklet yolu diye. Olmaz. Çünkü adam bisiklet yolunda değil de yaya yolunda yürüse de sen adamın gözlerinin ırzına geçiyorsun zaten o ışık dar açılı bir ışık değil.
Yani diyeceğim o ki, farkındalık videosu çekmek isteyen, işi bildiğini düşünen bir bisikletçi (sanırım) bile bu hataları yapıp olayı yalnızca bayram günü aşırı kalabalık iken insanların m2 başına düşen yaya sayısının bisikletli sayısına nazaran 1000 katı fazla olduğu bir yerde bisiklet yolunu işgal ettiklerini gösterme çabasında bile ne kadar yanlışlar var oraya çekmek istedim dikkatleri..
Bence bu videoyu bu amaçla kullanmayın. Yayaların 1 hatası var ama bisikletlinin bisiklet yolunda gitme isteği dışında yaptığı hemen hemen her şey yanlış...