Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Kilitli pedal çekme kuvveti hakkında

İyi kötüden ayrı olarak;

yürümem gereken durumlar olduğundan (işle ilgili) MTB pedalı ve ayakkabısı benim için ideal. XT pedal nispeten daha hafif çoğu MTB pedalından, 6 yıldır kullanıyorum yol bisikletinde, performansı etkiler mi diye soranlara: Pogacar ile kapışma durumum yok :D Milli sporculuk yıllarım eskilerde kaldı, üstelik kal aşınma durumu da yok
Kesinlikle dağ ayakkabısı ve kilitli pedal yol bisikletimde kullanıyorum Abi neden diyenler oluyor ,diyorum çünkü hep bisiklet üstünde değilim bazen yürümem gerekli diyorum öbür ayakkabı ile mümkün değilki.
 
  • Beğen
Tepkiler: RmzBurak
Scudo
Altında yanında kıyısında köşesinde kur gösterip onun TL karşılığını almıyor mu?
Ekstreyi yabancı para yapınca USD olarak hesaplıyor, USD olarak ödüyorsun. Ekstreyi TL olarak ayarlasaydım TL ye çeviriyor ama biraz yüksek fiyat çıkarıyor bankaIMG_20230224_202254.jpg
 
Çekme kuvveti nedir?
Çekme kuvveti aslında dilden dile dolanan bir şehir efsanesi. Anlatılana göre 1880’lerin başında Amerika’nın Kansas eyaletinde yaşayan bir çocuk, sabah saatlerinde bahçelerine doğru gökten bir cisim indiğini görü… Bu değil, ama buna yakın 🙂 Çekme kuvveti, kilitli pedal ayağa artık kilitli olduğu için bir yandan pedala basarken diğer bir yandan da çekmemizi sağlayan bir durum. Yani hem basıp hem çekerek daha hızlı gitmek ve daha az güç (?!) harcamak vb. anlamlarına geliyor. Fakat aslında durum böyle değil, çekme kuvveti uyguladığını sanan bir çok sporcu aslında diğer ayağıyla pedalı ittiğinin farkında bile değil. Aslında Liverpool Üniversitesinden spor bilimci Doktor Auriel Forrester’da bunu doğrular şekilde konuşuyor. Çekme kuvveti uygulamaya kalktığınızda var olan yer çekimi bile size engel oluyor. Veya başka bir örnekle anlatmak gerekirse çekme kuvveti diye bir olay mümkün olsaydı birçok bisikletçi bunu yapamazdı çünkü pedalı çekmek için kullanılması gereken kas grupları aslında bisiklette kullandığımız kas gruplarından çok farklı ve birçoğu koşu sporunda kullanılan kaslar. Yani çekme kuvveti hem bisikletçi anatomisi için hem de genel fizik kurallarına göre biraz şehir efsanesi. O yüzden siz pedalın 360 derecelik hareketine bakarken aslında sadece 180 derecesine bakmış oluyorsunuz, kalan 180 dereceyi ise diğer pedalın 180 derecelik kısmı tamamlıyor. Çekme kuvveti bizimle değil 🙂

Alıntıdır.
 
Çekme kuvveti nedir?
Çekme kuvveti aslında dilden dile dolanan bir şehir efsanesi. Anlatılana göre 1880’lerin başında Amerika’nın Kansas eyaletinde yaşayan bir çocuk, sabah saatlerinde bahçelerine doğru gökten bir cisim indiğini görü… Bu değil, ama buna yakın 🙂 Çekme kuvveti, kilitli pedal ayağa artık kilitli olduğu için bir yandan pedala basarken diğer bir yandan da çekmemizi sağlayan bir durum. Yani hem basıp hem çekerek daha hızlı gitmek ve daha az güç (?!) harcamak vb. anlamlarına geliyor. Fakat aslında durum böyle değil, çekme kuvveti uyguladığını sanan bir çok sporcu aslında diğer ayağıyla pedalı ittiğinin farkında bile değil. Aslında Liverpool Üniversitesinden spor bilimci Doktor Auriel Forrester’da bunu doğrular şekilde konuşuyor. Çekme kuvveti uygulamaya kalktığınızda var olan yer çekimi bile size engel oluyor. Veya başka bir örnekle anlatmak gerekirse çekme kuvveti diye bir olay mümkün olsaydı birçok bisikletçi bunu yapamazdı çünkü pedalı çekmek için kullanılması gereken kas grupları aslında bisiklette kullandığımız kas gruplarından çok farklı ve birçoğu koşu sporunda kullanılan kaslar. Yani çekme kuvveti hem bisikletçi anatomisi için hem de genel fizik kurallarına göre biraz şehir efsanesi. O yüzden siz pedalın 360 derecelik hareketine bakarken aslında sadece 180 derecesine bakmış oluyorsunuz, kalan 180 dereceyi ise diğer pedalın 180 derecelik kısmı tamamlıyor. Çekme kuvveti bizimle değil 🙂

Alıntıdır.

Keşke (link) içeriğini hazırlayanlar Dr. Auriel Forrester'dan elde ettikleri bilginin kaynak linkini verselermiş.
 
  • Beğen
Tepkiler: TeamO2.cc
(link) O konuda haklısınız ama bu adamında boş,beleş yorum yapacağını düşünmüyorum.
 
(link) O konuda haklısınız ama bu adamında boş,beleş yorum yapacağını düşünmüyorum.

Adam boş beleş değildir mutlaka da yorum gerçekten ona mı ait ve detayları nasıl acaba... Referans linki vermedikten sonra herhangi bir görüşü herhangi bir uzmanın ismiyle aktarmak çok kolay. "...bunu doğrular şekilde konuşuyor" derken herhalde "bizimle değilsin çekme kuvveti" deyip geçmemiştir. Dayanaklarını, konuyu nasıl ifade ettiğini merak ettim, araştırdım ve sonuca ulaşamadım.
 
Adam bazı bisiklet dergilerinde bilgi paylaşımı ve editörlük yapmış oralardan bulunur belki yazıları.
 
Çekme kuvvetini nadiren kullanıyorum ama biraz yol yapayım dediğiniz zaman kilitli pedal gereklilik.
Bu arada trekking setim:
Screenshot_20230307-112443_Gallery.jpg
 
  • Beğen
Tepkiler: Jarjaledi
(link) O konuda haklısınız ama bu adamında boş,beleş yorum yapacağını düşünmüyorum.
Orda kastedilen, atıflarda kaynak ibraz etme zorunluluğu. İnternette kendisinin çekme kuvvetiyle ilgili fikri olarak (link) buldum sadece.

Dr Auriel Forrester of Scientific Coaching: “Pulling up on the pedals decreases power output as it interferes with the all-important downstroke on the other side – specifically, you can’t pull up against gravity at the same rate or same force as you can push down with gravity!”

Yer çekiminden dolayı asıl kuvveti basarken verebiliyomuşuz ve aynı anda bir bacakla basma, bir bacakla çekme yaptığımız zaman verdiğimiz güç düşüyormuş. Yer çekimi var iken çekmede basmadaki kuvveti veremeyeceğimizi iddia ediyor ki bence saçmalık. Bacağını pedala basmadığın, sadece kendi ağırlığıyla pedalın üstüne bıraktığın zaman pedala gelen kuvvet ne kadar ki? Sürerken vermen gereken kuvvete kıyaslanırsa ihmal edilecek kadar küçük. Ne kuvvetle çekebileceğin, çekmeli kullanımı ne kadar zamandır yaptığın ve ne kadar efektif yapmaya çalıştığın ile alakalı. Sadece basmanın, iki yönlü kullanımdan daha verimli olmasının mümkün olmadığını düşünüyorum. Bir senaryoda bacaklar sırayla 20 kg basıyor diyelim. Biri basarken diğeri dinlendiği için +20, 0,+20, 0 şeklinde gidiyor. Diğerinde dinlenme yok ama +10, -10, +10, -10 şeklinde gidiyor. Yani kaslara ve eklemlere binen maksimum kuvvet azalmış oluyor direkt. Biraz vites mantığı gibi. Yumuşak viteste de sert viteste de aynı irtifa kazanımında aynı enerjiyi harcamış olursun, ama yumuşak viteste kuvvet küçüldüğü için daha az yorulursun.
 
Yol bisikletçileri nadiren çekme kullanır, MTB yarışlarında ise dik patikalarda çekme gücüne başvurulur, çünkü dik tırmanışlarda çekişi kaybetmemek için çekmeye mecburlar. Yol bisikleti özelinde saat 1 ve 5 arası aktarılan kuvveti 11 - 6 arasında yapmaya çalışır pro bisikletçiler, böylece güç aktarma verimi ve enerji ekonomisi anlamında fayda sağlanır, konu çok uzun aslında, mini özet oldu. Saat 12'de güç aktarmak demek pedalı ileri iterek, alt noktada ise topuk basarak aktarım aralığının büyümesiyle kazanç sağlanır. Normal bir bike fit topuk basmaya pek müsaade etmez, o nedenle pro bisikletçiler normalden daha alçak seleye biner, yarış izleyen dikkatli arkadaşlar bunu kolay fark eder.

1678191781031.png

Saat 12 olmak üzereyken pedalı ileri itmeyi deneyin ve bu hareket üzerinde çalışın. Dizinizi gidona doğru itecek şekilde bir hareket verirken kalçanızın sabit kalmasına özen gösterin. Bisikletin hakkını veren yarışçılar bu bölgeyi oldukça verimli kullanırlar.

Bu konuda kendinizi sınamanız için altın bir öneri: Ayağınızın birini pedaldan ayırın. Tek bacakla düz yolda pedal çevirerek kuvvet aktarmaya devam edin. Hangi saat aralığında zaafiyet hissediyorsanız o bölge üzerine çalışmaya yoğunlaşın. Bir başka test daha yapın: Kadansınızı dakikada 100 pedal devrine çıkarın, eğer bisiklet üstünde gövdeniz zıplıyorsa yuvarlak ve dengeli pedal çevirmiyorsunuz demektir. Kadans ve doğru pedal çevirme tekniği ile ilgili çalışmalarınızı trainer üstünde daha kolay yapacağınızı da hatırlatalım, böylece dikkatinizi sadece tek bir işe verebilirsiniz.

Scott Tomkinson isimli bir İngiliz fizik tedavi uzmanı, World Tour yarışları koşan profesyonel bisikletçiler ile birlikte yaptığı çalışmalarda ilgi çekici sonuçlara ulaşmış. Bisikletçilerin 360°lik güç aktarımlarını analiz etmiş ve pedalı yukarı doğru çekmenin faydalı olmadığına, hatta onları yavaşlattığı sonucuna varmıştır. Bunun yerine saat 11 ile 1 arasındaki evrede pedalı ileri iterek hazırlık yapıp saat 3 hizasında maksimum güç vererek watt cinsinden daha büyük çıktılara ulaştıklarını bildirmiştir. Bu aktarımının kuvvetlenmesi için sporculara kalça kaslarını kuvvetlendirmesi önerilmiş. Elbette bu çıkarımlar kişinin kas yapısına, bisiklet sürüş tarzına göre değişiklik gösterebilir, keza bu konuda yapılmış bağımsız araştırmaların eksikliği de keskin bir sonuca ulaşmamızı kısıtlamaktadır. İstisnalar ise hep vardır. Çok tipik bir örnek vermek gerekirse, Marco Pantani tırmanışların özellikle seleye oturmadığı kesimlerinde pedalı çekerek çevirmesiyle bilinir. Öte yandan sprinterler kafa kafaya savaştıkları o son metrelerde pedala bastıkları kadar onu yukarı çekerek de güç aktarmaktadırlar. 2016 yılında Fransa Bisiklet Turu’nun Champs-Élysées Bulvarı’nda biten sonuncu etabını André Greipel’e kaptıran Dünya Şampiyonu Peter Sagan’ın arka tekerleğinin son metrelerde zıp zıp zıplamasının nedeninin bozuk zeminden ziyade pedalı yukarı çok güçlü çekmesinden kaynaklandığı dile getirilmişti. Çok fazla kuvvet de başa bela mı oluyor?
 
Yol bisikletçileri nadiren çekme kullanır, MTB yarışlarında ise dik patikalarda çekme gücüne başvurulur, çünkü dik tırmanışlarda çekişi kaybetmemek için çekmeye mecburlar. Yol bisikleti özelinde saat 1 ve 5 arası aktarılan kuvveti 11 - 6 arasında yapmaya çalışır pro bisikletçiler, böylece güç aktarma verimi ve enerji ekonomisi anlamında fayda sağlanır, konu çok uzun aslında, mini özet oldu. Saat 12'de güç aktarmak demek pedalı ileri iterek, alt noktada ise topuk basarak aktarım aralığının büyümesiyle kazanç sağlanır. Normal bir bike fit topuk basmaya pek müsaade etmez, o nedenle pro bisikletçiler normalden daha alçak seleye biner, yarış izleyen dikkatli arkadaşlar bunu kolay fark eder.

301240 dosyayı görüntüle

Saat 12 olmak üzereyken pedalı ileri itmeyi deneyin ve bu hareket üzerinde çalışın. Dizinizi gidona doğru itecek şekilde bir hareket verirken kalçanızın sabit kalmasına özen gösterin. Bisikletin hakkını veren yarışçılar bu bölgeyi oldukça verimli kullanırlar.

Bu konuda kendinizi sınamanız için altın bir öneri: Ayağınızın birini pedaldan ayırın. Tek bacakla düz yolda pedal çevirerek kuvvet aktarmaya devam edin. Hangi saat aralığında zaafiyet hissediyorsanız o bölge üzerine çalışmaya yoğunlaşın. Bir başka test daha yapın: Kadansınızı dakikada 100 pedal devrine çıkarın, eğer bisiklet üstünde gövdeniz zıplıyorsa yuvarlak ve dengeli pedal çevirmiyorsunuz demektir. Kadans ve doğru pedal çevirme tekniği ile ilgili çalışmalarınızı trainer üstünde daha kolay yapacağınızı da hatırlatalım, böylece dikkatinizi sadece tek bir işe verebilirsiniz.

Scott Tomkinson isimli bir İngiliz fizik tedavi uzmanı, World Tour yarışları koşan profesyonel bisikletçiler ile birlikte yaptığı çalışmalarda ilgi çekici sonuçlara ulaşmış. Bisikletçilerin 360°lik güç aktarımlarını analiz etmiş ve pedalı yukarı doğru çekmenin faydalı olmadığına, hatta onları yavaşlattığı sonucuna varmıştır. Bunun yerine saat 11 ile 1 arasındaki evrede pedalı ileri iterek hazırlık yapıp saat 3 hizasında maksimum güç vererek watt cinsinden daha büyük çıktılara ulaştıklarını bildirmiştir. Bu aktarımının kuvvetlenmesi için sporculara kalça kaslarını kuvvetlendirmesi önerilmiş. Elbette bu çıkarımlar kişinin kas yapısına, bisiklet sürüş tarzına göre değişiklik gösterebilir, keza bu konuda yapılmış bağımsız araştırmaların eksikliği de keskin bir sonuca ulaşmamızı kısıtlamaktadır. İstisnalar ise hep vardır. Çok tipik bir örnek vermek gerekirse, Marco Pantani tırmanışların özellikle seleye oturmadığı kesimlerinde pedalı çekerek çevirmesiyle bilinir. Öte yandan sprinterler kafa kafaya savaştıkları o son metrelerde pedala bastıkları kadar onu yukarı çekerek de güç aktarmaktadırlar. 2016 yılında Fransa Bisiklet Turu’nun Champs-Élysées Bulvarı’nda biten sonuncu etabını André Greipel’e kaptıran Dünya Şampiyonu Peter Sagan’ın arka tekerleğinin son metrelerde zıp zıp zıplamasının nedeninin bozuk zeminden ziyade pedalı yukarı çok güçlü çekmesinden kaynaklandığı dile getirilmişti. Çok fazla kuvvet de başa bela mı oluyor?


Hocam merhaba, ilk paragrafta yazdığınızdan şunu çıkarabilir miyiz: Kilitli pedal ve ayakkabılar yol bisikletleri için daha çok ayak pedaldan kaymasın diye kullanılıyor, çekme kuvveti uygulamak için değil?
 
Arkadaşlar, tamamen kişisel olarak fikrimi belirtmek istiyorum. Baştan söyleyeyim, ben kilitli pedal kısmında kesinlikle uzman değilim. Hatta devamlı kilitli kullanıma henüz alışamadım bile. Ancak ben şöyle uyguluyordum.
Mesela herkes ya çekme, ya basma kuvveti diyor ama ayak oraya kilitli olduğundan dönme esnasında merkez kaç kuvveti misali ayaklarımı merkezden dışarı doğru ve her yöne güç uygulayarak sürüyorum. Yani ben ilk zamanlardaki gibi sadece basarken aşağı, çekerken yukarı uygulamama göre ciddi oranda daha çabuk ve az güçle hızlanma sağlıyorum böyle. Ya da öyle sanıyorum.

1678282386366.png
 
  • Muhteşem
Tepkiler: Can Çelik
Hocam merhaba, ilk paragrafta yazdığınızdan şunu çıkarabilir miyiz: Kilitli pedal ve ayakkabılar yol bisikletleri için daha çok ayak pedaldan kaymasın diye kullanılıyor, çekme kuvveti uygulamak için değil?

Bir çok sebepten sadece biri diyelim ;) Saat 11 ila 13 arasında ileri itebilmek, 16-19 arasında topuk basabilmek, çukurun vb. engellerin (bunny hop ile kaldırıma çıkmak için tehlike anında) üstünden atlamak için de, doğru bike fit için de, doğru yönde gücü aktarabilmek için de, metatarsal kemiğin mile daha yakın olması için de, bazıları sprintte çekmek için de kullanıyor
Tabi bunlar işin performans tarafında, meslek hastalığı diyelim benim için :)
 
Geri