Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Motorcuları öldüren "tank slapper" yol bisikletçilerinin başına gelir mi?

Rüzgarlı bir havada rampa aşağı 50+ ile inerken rüzgarın etkisi ile ön tekerleğin yolu bir tuttuğu bir bıraktığı, bu nedenle gidonu sürekli sağa yola titreterek tehlike oluşturduğu bir tecrübeyi kazasız atlatarak, motorsiklet günlerimden bildiğim tank slapper olayının bisiklette de olduğunu teyit etmiş oldum.
 
Scudo
@mariokaldato

Ben bu durumu iki kez yaşadım kaldato, yani birincisi rastlantı der geçer gidersin ama ikincide de başıma gelince yol bisikletine şüphe ile bakar oldum.
 
@mehmetsunu
Sorun yol bisikletinde değil, gidonu fazla sıkı tutmakta. Bunun üstüne gitmek lazım başına gelen varsa
(Not: Bahsi geçen kontrol kaybını yaşamadım hiç, gidonu hep biraz gevşek tutarım)
 
Ben mtb sürücüsü olduğum için böyle bir sorun yaşamadım ama GCN videosunda sebep olarak şunları söylüyor;
- İki tekerin aynı çizgiye basmaması yani doğru şekilde hizalanmamış olması
- Sürücünün kilolu olması
- Head tube açısının çok dik olduğu bisikletlerin buna daha yatkın olduğundan bahsediyor.
Yani olay anladığım kadarıyla arka tekere fazla ağırlık binmesi ve ön tekerin boşa çıkması.

Eğer bisiklet yalpalamaya başladıysa da şunların bisikleti tekrar çizgiye sokabileceği söyleniyor;
- Pedalı saat altı pozisyonuna getirip ağırlığı alttaki pedala vermek yani ağırlık noktasını aşağıya taşımak
- Arka freni yavaşça sıkmak
- Gidonu fazla sıkı tutmamak ve ağırlığı öne vermemek
 
@BerkEvren

Berkevren amacımız bu sorunu biraz yukarda tutmak, bak ciddi tehlikeler atlatanlar varki yol bisikletinden kaynaklı kazaların bir kısmı bu sorundan kaynaklı bence. Şimdiye kadar (bisikletforum açılalı 15 yıl olmuş) bu mevzudan bahsedilmişmi. Hayır. Yol bisikletçilerinin kendilerine bu başlıktan sonra yeniden format atmaları gerekiyor, çünkü çoğu böyle bir tehlikeden habersiz. Birde yokuş aşağı 70 km ile inerken gidonu sıkmayacak adam (şu ana kadar) pek yoktur değilmi.
 
@mehmetsunu
Kontrolünü sağlayamadığın hıza çıkmayacaksın demek işte bunun meali...
Bu durumu "yol bisikletine şüphe ile bakar oldum" noktasına getirirseniz itiraz ederim doğal olarak. İnsanları doğru yönlendirmek gerekiyor. Yarın biri çıkıp yol bisikletinde kontrol kaybı oluyormuş forumda okudum diyecek eminim. Yanlışı düzeltmek baştan doğrusunu öğretmekten daha zor her zaman :harika:
Yoksa konu yukarıda dursun tabiki. Hız - kontrol - teknik konularda şaka / deneme olmuyor :harika:
İşin özü;
Gidon kontrolünü sağlayamadığınız hızlara çıkmayın, kontrolü kaybetmemek için gidonu fazla sıkmayın ;)
 
Lastik basıçlarının önemi olabilir.
Heybe taşıyan tur bisikleçilerinde de bu tarz durumlar ile karşılaşılıyor mu?Ağırlık dağılımı da önemli olabilir.
 
@BerkEvren

berkevren benim eklediğim videoda bisikletlinin aşırı bir hızı yok, düşük hızlardada karşılaşabiliyorsunuz. Eğer ikinci deneyimimde hızım 45-50 km (yokuş aşağı inişte yüksek hız olmasa gerek) olmasaydı zaten bisikleti kontrol etmem mümkün değildi ve kaza mukadderattandı.
 
@mariokaldato

Kendi edindiğim tecrübeleri aktaracak olursam, tur bisikletinde öncelikle yükler dengeli olmalı, yani her heybe de eşit yük ile dengelenmelidir. Gidonu sıkı tutarsanız kas ağrısı çekersiniz ve elleriniz yorulduğu için kontrolü kaybetmek kolay olacaktır. Gidonu ayrıca çok hafifte tutmamak gerekiyor, ülke yollarımız çoğunluğu bozuk az çok gidonun ve bisikletinin tepkisini bilmek gerekiyor. Bunu da en iyi yolda tecrübe edindikçe öğrenirsiniz, yani birilerinin anlatmasıyla olmaz. Gidonu normal şekilde tutun ve bisikletin kontrolünü her daim hissedin.
 
Motosiklette böyle bir hatayı yapmak acemilikten, gerekli eğitimi almayıp öyle bir pozisyona düşecek tecrübesizlikten kaynaklı.
Dünyanın en iyi motosiklet eğitmeni ünvanına sahip Keith Code'un bu videosunu motosiklet kullanan usta acemi herkesin tekrar tekrar izlemesinde, bilgilerini pekiştirmesinde fayda var.
Bahsedilen konu ile ilgili bölüm 35:40 dk. itibariyle var..
3:05 dk. itibari ile bisiklet, kontra tekniği ile ilgili kısa bir bölüm var.

 
Bir çok kez yaşadım. Bisiklet için çözüm ayağa kalkmak gidonu sıkı tutup kadronun sallanmasını sağlamak böylece bisiklet düz giderken frame rezonansını kesmek bisiklet için daha kolay oluyor. Motor bambaşka tabi hiç fikrim yok.

Ama dediğim gibi titreme başladığı anda ayağa kalkıp frame in rahat hareket etmesini sağlıyorum. Bu olay ayrıca yüksek hızlarda gidonu ve frame i çok sıkı tutmaktan oluyor. Gidonu hafif tutup frame i bacak aranızla kavrarsanız hiç sorun olmaz. :):harika:

Ayrıca müthiş güzel bir konu çok fazla insanın başına geliyor ve genelde düşüyorlar. Panik yapıpda frene de sakın asılmayın. :)
 
Birebir aynısı geldi başıma ancak böyle bir terim olduğunu bilmiyordum. 65-70 km hızla yokuş aşağı giderken bir anda bunu yaşadım sorunun ne olduğunu anlayamamıştım. Gidonu sıkı tutarak bir yandan pedala da basıyordum ondan kaynaklandı sanırım. Panik yapmadan gidonu da gevşek tutarak akışına bırakmıştım zaten o hızla duramazdım. 5-10 saniye sonra toparladı kendiliğinden.

Aydınlanma yaşadım şu an adeta :)
 
Çok önemli ve değerli bir paylaşım. :harika:

GCN videosunda gevşek furş takımı da buna sebep olabiliyor, kilolu sürücülerde gevşeme riski daha çok oluyor demişler. @mehmetsunu senin paylaştığın videodaki bisiklette de bence o sorun var.

Her bisiklet sürücüsü bu tehlikeyi en az bir kere yaşamıştır bence. Hayal meyal hatırlıyorum, ilk öğrendiğim 5-6 yaşlarında hızlanınca yaşamıştım. Zamanla sürdükçe farkına varmadan alışıyor sanırım insan.
 
Tank slapper yani tank tokatlayan denen olay tamamen rüzgar türbülansının neden olduğu bir durum. Belli bir hızın üzerinde rüzgarın benzin deposu üzerinde yaptığı rezonans etkisi. On yıl 600 cc enduro motor kullanan biri olarak başıma hiç gelmedi diyebilirim. Özellikle bir aracın arkasından belli bir mesafede giderken aniden ortaya çıkıyor. Arayı açıp gazı kestiğinizde hemen düzeliyor. Yüksek performanslı yol motorlarında daha çok görülen bu durum, yine aynı tip motorlarda çoğunlukla kazayla sonuçlanıyor. Bisiklette olduğuna şahit olmadım.
 
Bu kadar hayati birşeyi ilk kez duyuyorum. Hadiselerin hemen hepsi inişlerde yüksek hızda olmuş. Acaba hava akımının bozulmasıyla mı ortaya çıkıyor. O hızlarda rüzgar sürtünmesi çok fazla
 
  • Beğen
Tepkiler: Afyon35
Geri