Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Motorcuları öldüren "tank slapper" yol bisikletçilerinin başına gelir mi?

@Özcan.
Yüksek hızda ön kaldıralabiliyorsunuz yani

@Özcan.
Yüksek hızda ön kaldıralabiliyorsunuz yani

@Ilter Elmas
Bu başımıza bu video olduğu gibi yokuş aşağı yüksek hızlı giderken olur gibime geliyor. Şu sebepten düz yolda yüksek hıza çıkmak için pedala basarız pedala basınca bisiklet ayağımızla baskı uyguladığımız tarafa doğru hafif yapma yapar . Bu da tank ... olayını önlemiş olur . Yokuş aşağı giderken dümdüz gittiğimiz için tank ... olayıyla karşılaşırız .
 
Scudo
@MücahitSeba taktik şu gidona paralel olacak şekilde uzanın , dizlerinizi seleye yapıştıracak şekilde içeri alın . Gidonuda fazla sıkmayın . Bisikleti yönlendirirken dizlerinizi kullanarak sele aracılığıyla yönlendirin . Seleden bisikleti tutarsanız hakimiyet sizde olur aynı motorların yanına diz için ayrı bir parça eklenmesi gibi motorda parça bisiklette seleyi iki diz veya bacak arasına sıkıştırma
 
Bisiklet motor kadar ağır olmadığı için bu olayın bisiklette başımıza geleceğini zannetmiyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: Alptriatlon
Pro yarışlarda hiç görmedim. Demek ki iyi ayarlanmış bir bisiklet ve iyi bir kullanıcı ile karşılaşılma oranı epey düşük. Motorlarda daha fazla olması normal, rüzgar direnci ve yer çekimi o hızdaki kütleye göre çok fazla.
 
@Carcass06

Bisiklet camiasının bu olaydan haberi yok zaten, farkındalık oluşturabilmek için bu konuyu açtım. Düz yolda sebepsiz yere neden düştüğümü araştırırken bunu buldum, sonra konuyu açınca başka arkadaşların da bu nedenle düştüğünü öğrendim, hatta pek çok bisikletçi neden düştüğünü bu konuyu okuyuncaya kadar bilmiyormuş, geriye doğru birkaç mesaj okursan, kimlerin başına geldiği, bu felaketin hangi şartlarda daha kolay oluşabildiği hakkında bir fikrin olabilir.
 
  • Beğen
Tepkiler: suat akman
@İki Teker Bir Adam

Ben düz yolda sebepsiz düşmesem, sonrasında nedenini araştırmasam, kimsenin bu konudan haberi olmayacaktı...

Birkaç sayfa önce @erhan erhan arkadaşımız olayın nedenleri hakkında birkaç net bilgi yazmış..

GCN videosunda sebep olarak şunları söylüyor;

- İki tekerin aynı çizgiye basmaması yani doğru şekilde hizalanmamış olması
- Sürücünün kilolu olması
- Head tube açısının çok dik olduğu bisikletlerin buna daha yatkın olduğundan bahsediyor.
Yani olay anladığım kadarıyla arka tekere fazla ağırlık binmesi ve ön tekerin boşa çıkması.

Eğer bisiklet yalpalamaya başladıysa da şunların bisikleti tekrar çizgiye sokabileceği söyleniyor;
- Pedalı saat altı pozisyonuna getirip ağırlığı alttaki pedala vermek yani ağırlık noktasını aşağıya taşımak
- Arka freni yavaşça sıkmak
- Gidonu fazla sıkı tutmamak ve ağırlığı öne vermemek
 
22 yıldan bu yana ilk kez böyle bir şey duydum.çok faydalı oldu benim için özellikle inişlerde daha yavaş ve temkinli giderim artık.daha önce hiç başıma gelmedi şükür yol bisikleti kullanmadım hep 26 dişli lastik.5 sayfanın tamamını okudum videoları izledim anladığım kadarı ile bisiklette bu olayın olmasının nedeni ön tekerden kaynaklanıyor bence ön teker arka teker ile aynı şekilde yere basması gerekirken ön teker yere daha az basıyor ve böyle oluyor.birde şunu anladım ön tekeri boşta bırakmamak gerek yani gidiş esnasında ön tekere gereken ağırlığı vermez isek bu olay oluyor.sürüş pozisyonuda çok önemli.

anladığım kadarı ile olayın nedeni şu grafikte çizmeye çalıştım ön teker ile arka tekerin yere aynı şekilde basmaması

172212 dosyayı görüntüle

araçlarda yüksek hızla viraja girildiğinde aynı şey oluyor özellikle arkadan çekişli araçlarda aracın burnu havaya kalkıyor güç arka tarafta yoğunlaşıyor ve aracın ön tekerleri yoldan çıkıyor hatta bunun birde terimi vardı over drive olması gerek kafadan kayma deniyor türkçesine eskiden bir otomobil dergisinde okumuştum

şöyle bir şey buldum faydalı olabilir bu konuda


Önden kayma (Understeer) nedir?

Aracın arka tekerlekleri zemine tutunmaya devam ederken ön tekerlekler kaymaya başlar. Kaymanın sonucu olarak direksiyon döndürülse bile araç viraj içine doğru dönmez veya az döner. Bu nedenle de düz gitme eğiliminde olur. Sonuçta araç sürücünün istediği ölçüde dönmez ve kontrol sağlanamaz ise yolun dışına çıkar. Genellikle de o bölgede bulunan ağaç veya direk gibi objelere önden çarpılmasıyla son bulur.

Önden kayma (Understeer) ve Arkadan kayma (Oversteer) olarak 2 tip mevcuttur

Önden kayma neden gerçekleşir?

Otomobillerin büyük çoğunluğunun motorları ve şanzımanları ön kısımda bulunmaktadır. Her ne kadar araçların ağırlık dağılımı ön ve arkada eşite yakın bir şekilde dağılmış olsa da ön kısımda yoğunlaşmış bir ağırlık mevcuttur. Bu ön ağırlık araç ile beraber yol alırken viraja girilip dönme gerçekleştiği sırada düz gitme isteğine devam eder. Bir viraja aşırı hız yaparak, sert fren yaparak veya direksiyonu sert bir şekilde kırarak girilirse öndeki bu yoğun ağırlık tekerleklere aşırı baskı yapar. Aşırı baskının sonucu olarak da direksiyon sonuna kadar döndürülse bile lastikler yola tutunmakta zorlanır, ön lastiklerden yoğun bir cıyaklama sesi gelir, araç önden kayar ve yol dışına çıkabilir

Önden kayma olmasına neden olabilecek pasif faktörler ise aşağıdaki şekildedir.

  • Bozuk veya hatalı süspansiyon sistemi
  • Araç şasisinde dengesizlik
  • Aşınmış lastikler
  • Yüksek yada alçak lastik basıncı
  • Araçta aşırı ve dengesiz yük olması

pasif nedenleri oldukça benziyor

Önden kayma durumunda ne yapmak gerekir?

Önden kaymanın gerçekleşmesi oldukça korkutucudur ve sürücüde çaresizlik hissine neden olabilir. Bu nedenle bu tip kaymanın en büyük nedeni olan viraja yüksek hızla girilmesinin önüne geçmek gereklidir ve bu en baş kuraldır. Ayrıca virajda çok sert fren ve direksiyon hareketi de önden kaymaya neden olur. Bunların sonucu olarak araç önden kaymaya başlarsa yapılacaklar ise aşağıdaki şekildedir.
  • En önemlisi her türlü kaymada hangi yöne gitmek istiyorsanız oraya bakın, kaydığınız yöne bakmayın.
  • Her türlü sert hareketten kaçınılmalıdır.
  • Kesinlikle gaza basma miktarını arttırmayın. Ayak gazdan sakin bir şekilde yavaş yavaş çekilmelidir. Ani bir şekilde ayağı gazdan tamamen çekmek aracın farklı tepkiler vermesine neden olabilir.
  • Direksiyon, dönmeye çalıştığınız yönde kontrollü bir şekilde tutulmalıdır. Ters yöne direksiyonu döndürülmemelidir.
  • Çok hızlı ve sert bir şekilde önden kayma durumunda sert bir şekilde fren yapmak ve direksiyonu dönmek istenen yöne sert bir şekilde kırmak gerekebilir. Ancak bu bir nevi çaresizlik hareketidir.
 
kapadokya'da ölen arkadaşımızın başına,bu olay mı gelmişti acaba?
 
@S @ T ı

Yazdıklarınız çok güzel, fakat şunu söylemek isterim ki, bu olay başınıza geldiğinde yapacak hiçbir şey olmuyor. düşeceğiniz yeri bile seçemiyorsunuz, çünkü o anda kontrol sizde değil. Titreşim geçene kadar bisiklet bildiğini okuyor..

Kısmen araçlardaki Aquaplaning olayı gibi, kontrolsüz bir sürüşün içinde buluyorsunuz kendinizi..

İşin daha garibi, bunun ne olduğunu anlayamayan ve olayı yaşamamış arkadaşlar, sizinle ve yazdıklarınızla dalga geçiyorlar. Acemi düşmüş, sürmeyi bilmiyordur vs, gibi şeyler düşünüp işi hafife alıyorlar, Allah korusun başlarına gelirse anlarlar.

Pek çok motorcu bile bunu bilmiyor, başına gelince anlıyor.

Bu durum, özellikle kilolu bisikletçiler için, yüksek hızlarda ve virajlarda büyük tehlike oluşturuyor,

@soner kalaycıoğlu

Benim de aklıma geldi olabilir, zinciri yerinden çıkmış, tekere sıkışmış da olabilir, kadro kulağı kırılmış, arka tekeri kitlemiş de olabilir, heyecanla arka freni aşırı sıkmış da olabilir, Allah rahmet eylesin, düşünmesi bile çok üzücü :(
 
Bence bisiklet için en büyük faktör eğim.Eğim hem hızın artmasına sebep oluyor hem de bisikletin ve sürücünün yerle olan açısını değiştiriyor.Düz yolda wobble olan yok izlediğim videolarda ki düz yolda da yüksek sürate çıkan bisikletçiler var.
Yol bisikletinde droplardan tutup hafif öne ağırlık verilmesi yani aero bir pozisyon alınması öneriliyor yokuş aşağı inerken.
 
Bu olay arac(kartal) ciddi yuklu(dingil kiracak kadar) iken ağırlık merkezinin cok arkada olup aracin on tekerlerinin yolda kendi basina takilmasina benziyor.
Ben ne zaman bir tadilat icin malzeme alsam arac yolda giderken gezer durur.

Ama bisiklette durum gercekten inanilmaz korkutucu boyuttaymis..

 
muhtemelen pek çoğumuzun bilmediği ama hayati derecede önem taşıyan bir konu. Başlığı açan, konuyu buraya taşıyıp bunca insanı haberdar eden arkadaşa ve katkıda bulunann tüm yazarlara teşekkür etmek lazım. vakit bulduğumda yabancı kaynakları da araştırıp, bu durumdan nasıl kaçabiliriz sorusunun cevabını arayacağım. Kayda değer bir bilgi bulabilirsem mutlaka paylaşırım.
 
beni bir korku sardı :) sıkı konu. Bilgilendirme için teşekkürler :harika:
 
Önce bi titreme gelip, sonrasında düşmemin sebebi bu demek ki, çünkü başka ihtimal yok gibi bişey, bilgilendirme için teşekkürler. Dikkat etmek gereken bi durum daha çıktı :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Alptriatlon
Arkadaşımın başına gelmesi sonucu araştırmalarımız speed wobble dan kurtulmanın iki yolu var. 1. Gidonu tokatlamak (tokatlama anı ve gücü çok önemli, yalpalamaya başlayan önü hızaya sokacak anı ve gücü yakalamak gerek). 2. Gidona ağırlık vermek. (Salınımın arkaya geçerek yok olmasını sağlıyor). Speed wobble en büyük nedeni kadrodaki ön arka ağırlığın orantısızlığı, ön arka teker iz düşümündeki eşitsizlikte büyük etken. Profil jantlarda olma ihtimali daha düşük.
 
@Alptriatlon arkadaşıma konuyu buraya getirdiği için çok teşekkür ederim. Tabi katkıda bulunan diğer tüm pedaldaşlarıma da...

Bu olayı yaşadığımda nedenini o zman yolun bozukluğuna, 40 km/h'in üzerinde sağ arkamdan esen sert rüzgara, çok hafif eğimle birlikte o sirada ulaştığım 45 km'lik hıza, bisikletimde olası lastik balans bozukluğuna veya kadro esnemesine ya da bunların aynı anda birkaçının etkin hale gelmesine bağlayarak o korkunç anı kafamdan silmeye çalışmıştım.

Sürüş sırasında karşılaştığım ters durumlarda hep paniğe kapılmadan yumuşak hareketlerle olaydan sıyrılma alışkanlığım vardır. Bu defa da öyle yaptım ve fren bile yapmadan, gidon elimden kaymaması için sıkıca kavrayıp ama kollarımı salınıp için serbest bırakarak pedal çevirmeden bir süre gittim, sonunda salınım azalınca pedallara tekrar yüklendim ve devam ettim. İlk anda olayın bir anda sağ tarafımdan vuran kuvvetli rüzgar sağanağının etkili olduğunu düşünmüştüm bu yalpalamaya. Bisikletimin ön ve arka tekerleri adeta aynı rotayı takip etmiyor ve kadro tam ortadan ön ve arkada farklı eksenlerde bükülüyordu sanki. Bunu 40-45 km hızda yaşayınca insan gerçekten çok korkuyor.

Bisikletim Vitus 979, Sora ve Tiagra komponentlerle topladığım bir klasik. Özelliği, bisiklet tarihinin ilk aluminyum yarış kadrosu olması. 1979 üretime başlanmış, benimki sanırım 1984-85 modeli. Kaynaklı değil, luglar ve borular epoksi ile yapıştırılmış. Dolayısıyla uzun bir süre sonra o bağlantılardan gevşeme bu bisikletlerde az da olsa görülen bir durum. O nedenle bisikletimin sağlamlığına güvenim hayli azalmıştı bu yaşadığım olaydan sonra. Şimdi o güvensizliğim kayboldu ama o zamandan beri sert inişlerde bile 60 km'yi aştığım hiç olmaz.

Olay Datça'da, Reşadiye'den Karaincir'e doğru ilk 2 km'de oldu.

IMG_20181003_153008.jpg
 
Cok uzun zamandir bisiklet kullanıyorum. Mevcut hardtail, on tekerden amortisorlu MTB bisikletimi de 5 yıldır kullaniyorum.
Hayatımda ilk kez, gece surusunde ''tank slapper'', ''speed wobble'' veya Turkce haliyle ''hız yalpalaması / yalpalama'' sorununu ciddi sekilde yasadim.
Gercekten basina gelmeyenin tanımlayamayacagi, anlayamayacagi bir deneyim oldugunu soyleyebilirim. Yuzlerce kez inmis oldugum, 60 km/h hizlari gordugum bir rampada yakaladı beni. Gece oldugu icin temkinli gidiyordum ancak sanirim 40 km/h saat civari bir hizda yakaladi beni. Bisiklet once titremeye sonra altimda salinarak yilan gibi kivrilmaya basladi. İniş esnasinda seleden hafif kalkmis pedallari yola paralel konumda tutarak ilerliyordum. Yol bisikletlerinde sikca rastlandigi soyleniyor ama on suspansiyon acik haldeyken oldu butun bunlar.
Frenleme yapmak istedigimde daha da artti. Kontrol tamamen kayboldu. Kadroyu dizlerimin arasinda sıkıstırdıgımda hafiflemeye basladi ancak kısa surede siddetlenerek geri dondu. Rampayi nasil bitirdim, dusmeden nasil bisikletin uzerinde kaldim bende tam olarak bilmiyorum :)
Bir ara direksiyon hakimiyetim olmadigi icin bankete dogru gittim, bir sekilde ondan siyrildim ama asiri hizlandigim halde frenleme daha siddetli rezonansa neden oldugu icin yavaslayamadim. Bisiklet surekli sizi silkeleyip atmak altinizdan savrulup gitmek istiyor o anda.
En sonunda duzlukte durmayı basardim. Gec saat oldugu icin hic araba olmamasi buyuk sansti. Cunku inis tek yon olmasina ragmen, rampanin sonunda cift yonlu karayolunun ters seridine girmekten baska sansim yoktu. Aksi takdirde manevra veya fren denemelerim ile 51 km/h ile cakilacaktim yola veya artik neresi denk gelirse oraya :krktm: (durduktan sonra km saatine baktigimda olay sırasinda 51 km'ye ulastigimi gordum).
Arastirdigim pek cok kaynakta kesin bir bilgi bulamadim. Eger kadro geometrisi degilse, lastik basinci veya surucunun agirlik dagilimi neden olur diyor farklı kaynaklar. Kimisi on tekerlege fazla guc verilince olur diyor, kimisi arkaya verildiginde...
Durdurmanin net cozumunu de tam olarak anlamadim okuduklarimda :kötü:
Fakat surasi kesin ki bundan sonra cok rahat bir sekilde asiri hizlara cikacak cesaretim olmayacak :naslyni:
Ancak bu konu gercekten onemli ve ciddi yaralanma hatta olumle sonuclanacak kazalara yol acabilecek bir sey.
Kimsenin basina gelmemesini dilerim. Cunku ciddi sekilde bunu yasayan biliyor ne oldugunu.
 
Geri