Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Motorcuları öldüren "tank slapper" yol bisikletçilerinin başına gelir mi?

Geçmiş olsun. Ben de yokuş aşağı inerken ayakta dururum. Düşündürmeye başladı.
 
  • Beğen
Tepkiler: suat akman
Scudo
Yeni öğrendim aynı olay çol hafif bir dağ bisikletinde başıma gelmişti ben izmirde ki bisiklet yolunun rüzgarlı olmasına yq da gidonun çok dik olmasına bağlamıştım
 
Gidonu sıkarsanız olur motosiklet gibi dizle tutamadigimiz icin benim buldugum cozum ayakla tutmaya calisip tum agirligi seleye vermek
 
  • Beğen
Tepkiler: Afyon35
Başıma buna benzer bir olay geldi. İnişte 84.9 kmh hıza ulaştım ve gidonda aşırı titreşimden dolayı manevra yapıp-yapamama kararsızlığı içinde kaldım. Kollarım gidona sabitlenmiş demir gibi olmuştu. Çok farklı bir durumdu adeta bir hipnoz gibiydi ve 1 jant teli kırılmıştı. Siz siz olun gereksiz hız yapmayın..
 
@Çağdaş78 acikcasi hizlanarak inecegim her rampada seleden hafif yukselir, dizler kirik, gidonu sert sekilde kavramadan hareketine izin vererek tutar, dirsek ve dizlerimle de suspansiyon yapacak sekilde dururum, on amortisor kilidini acik birakirim. Lastiklerin hava basinci dengelidir ve arazi surusu yapmiyorsam 55 psi civaridir. Ve yasanan olay, cogumuzun zaman zaman yasadigi bisikletin hafif titreserek yalpalamasi ve kolayca kontrol altina aldigi gibi bir durum degil.

Once hafiften baslayan ancak kontrol altina alabileceginizi dusunurken siddetli bir rezonans etkisi ile tum bisiklete yayılarak inanilmaz bir yalpalama/titresim karisimi. Basiniza bu sekilde uzun ve siddetli bir sey gelmeden anlayabileceginizi veya anlatilabilecegini sanmıyorum.

İlk videoda 30. saniyede kameranın cektigi bisikletli yalpalamaya basliyor ancak birkac saniyede kontrol altina aliyor. Uzun sureli olaninda kontrol altina alamiyorsunuz ve 2. videoda bilincli olarak yaratilan yalpalamadaki gibi bisiklet yuksek hızda giderek siddeti artan bir rezonansa giriyor. Trafikte yakalanirsaniz bir aracla carpismaniz isten degil! Cunku frenleme ve manevra kabiliyetiniz yok oluyor bir sure icin...


 
Suat Bey ben de anlamaya calisiyorum. Galiba yasamadan anlayamayacağım. Sürücünün bisiklete oranla kilosuyla ilgisi olabilir mi ? ( bendeniz 100 kg sayılırım da ???) tekrar geçmiş olsun.

Not : market arabalarının tekerlerinin hareketi gibi sanki
 
  • Beğen
Tepkiler: suat akman
Bu sorun hiç başıma gelmedi 90 km ile indiğim yokuşlarda bile titreme olmuyor ama zıplama tarzı bişeyler oluyor o da yolun kalitesinden kaynaklıdır sanırım.:)
 
Düzyol da 26x200 veya 2.35 dış lastikli dağ bisikleti ile 60-70 km yapan arkadaşları da etkiliyormu acep bu tank yada panzer olayları:koptum::koptum:
 
Bu duruma benzer durumlar yaşamıştım ama bu kadar büyük bir etki oluşturmasını düşünmemiştim ya da kontrol altına alabileceğimi düşünmüştüm.
Hafif eğimli rüzgar varsa 30 rüzgar yoksa 40 km hızla inilen bir yolda ön tekerimin akordunun hafif bozuk olmasından kaynaklı buna benzer bir durum ortaya çıkıyordu. Bu kadar yüksek pikli salınımlar değildi frekansı benzerdi. Ağırlığın büyük kısmını arkaya verirsem bisikletin üzerinde olan etkisi artıyor, öne gelirsem etkisi azalıyordu.
Kendi düşüncem şu şekilde:
1-Başlatan etkenler bisikleti o veya bu şekilde ritmik sallantıya sokabilecek her şey.
1.a) Akord bozukluğu
1.b) yoldaki düzenli çukurlar veya rüzgarın ritmik çarpması
1.c) ön ve arka tekerin hizasız olması

Nasıl başa çıkarım diye düşündüm hafif olanlar da ön tekere ağırlık vermek yeterli olur ama şiddetli olanlarda döngüyü kırmak lazım.
Döngüyü kırmak için de mekaniğini bilmek lazım.

Mekaniği sanırsam şu şekilde.

Bisikletin ritmik bir sallantıya girmesi sonucu dengesini bulma çabası.

Gidonun agresif bir şekilde sağa sola dönmesi ve diğer etkenlerle doğru orantılı olarak bu dönmenin miktarı ve frekansının fazla olması. Eğer gerekli şartlar mevcutsa gidonun dönme açısının ve frekansın artması.
Örnek olarak gidon sağa dönerken kadroyu sola itiyor ve gidon sağ da kalıyor.
Bu dengesiz durum gidonun sola dönmesini gerektiriyor ve hızlı bir şekilde sola dönerken aynı durum kadronun sağda kalmasına neden oluyor.
Döngüyü kırmak için ya gidonun dönmesini azaltmamız gerekiyor ya da kadronun salınımını azaltmamız gerekiyor.

Yorumun bir tanesinde tek teker veya zıplama yaparsak ne olur şeklinde bahsedilmiş. Düzeltebilir de düzeltmeyebilir de. O esnada kadro sağa veya sola itilmekte. Gerekli derece zıplanırsa döngü kırılmış olur diye düşünüyorum ama yere iniş dengeli olmayabilir, yerden temas kesilirken biz yana doğru iten bir kuvvetle zıplayacağız çünkü.
Ağırlık dengesine hakimiyetimize gidonun titreşimine bağlı.
Çözüm olarak pedal saat 6 yönündeyken o tarafa ağırlık vermek olarak bahsedilmiş. Bu yöntemle bir miktar da dönüş gerçekleşecektir.

Mümkünse gidonun iki ucuna a ve b diyerek a tarafını ellerimizle sıkı tutup salınıma izin verecek şekilde b tarafını ise salınımı engelleye çalışmak ve bu esnada seleden bisikleti serbest bırakmayacak şekilde sıkarak kadronun ve gidonun salınımını iki yönlü azaltmamız yeterli olur diye düşünüyorum.
Deneyimli ve bilgili arkadaşların cevaplarını bekliyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: mhlc ve JerseiSaC
Dağ bisikleti kullanmama rağmen başıma gelmişti hız 45-50kmh arasındaydı rüzgarda tam öndeydi (alibeyköyün bayırında olmuştu) gidon çok hafif bi titriyor ve manevra yapamıyorsunuz,gidon 1mm yana kaysa bile düşcek gibi hissediyorsunuz, çözüm olarak ayağa kalkıp totonuzu selenin arka tarafına doğru getirmek yani aģırlığı arkaya vermek fakat bu haldeyken eliniz kayarsa... o yüzden ben seleyi alçaltıyorum oda aynı etkiyi sağlıyor
 
Tank slapper olayını ilk defa duyuyorum. Zira anlatılanlara baktığımda bu olayı yaşadığımı da düşünüyorum. alt geçit yoluna inerken bir arabayı sollamıştım yüksek hızdan ötürü, tabii arabayı geçerken gözüme arabanın hız göstergesi takılmıştı; 90 km/h gösteriyordu :D hantal bir mtb ile bu hıza çıkmak da biraz acayip, tabii o hıza çıkmışken hissettiklerimi aktarmak isterim.

Uzunca bir yolu geçtikten sonra alt geçite inerken seleden kalkıp ağırlığımı arkaya verdim ve yokuşa saldım kendimi, o sırada gidonu iki elimle kendime çektiğim için gidonda en ufak bir kontrol kaybı olmadı, ancak seleye oturduktan sonra bisiklet o kadar çok titremeye ve yalpalanmaya başladı ki, vücudumdaki tüm kasların sıralı halde kasılarak adeta dalga gibi baştan aşağı yayıldılar. sele üstündeyken ve o hıza çıkmışken kontrolü sağlamak çok zor cidden.

Her neyse nasıl olduysa bir kaç kez kontrol kaybetme tehlikesi geçirsem de o yolu atlatıp ilerdeki benzinciye girdiğimde arka lastik patladı :D Aşırı yüksek titreme ve sallanma lastiğe epey zarar veriyor sanırsam.

@Muhammet13xxx
Doğru, benim yaşadığım benzeri bir olayda ben de aynı taktikle gidonun dalgalanmasını ve aritmetik olarak sallanımını arttırmasını engelleyebilmiştim. Ama o durumda vites ve fren kontrolleri zor oluyor, hassaslığı kaybettiğin için o halde frenleme yapmaya çalışmak dengeyi topyekün kaybetmeye sebep olabilir gibi sanki.
 
  • Beğen
Tepkiler: Muhammet13xxx
Naçizane tecrübelerime dayanarak bunun temel sebebinin güç ve tecrübe eksikliği olduğunu düşünüyorum. Güçten kastım salt kas gücünden ziyade bisiklette bedenin tümünü dengede tutma kabiliyeti. Yani kuvvetli biri olmaktan ziyade bedeninize ve bisiklete hakim olmanız bu durumu atlatmanızı kolaylaştıracaktır.

Bu durumu ayakta tek elle giderken pedal çevirmeye benzetiyorum. Bisiklette acemi olduğum zamanlarda bu hareket feci bir şekilde yere yapışmama sebep olmuştu. Zamanla vücudum bisiklet üzerindeki dengesini bulunca, böyle gitmek normalden farksız bir hal aldı.
 
Adını bilmemekle birlikte bu olayı bir kaç kere yaşadım.

Kendimce çözümlerim
- Mümkünse pedal çevirmeye daima devam et. Bu şekilde kaslar soğumaz ve bacaklarda dengede kalmaya yardımcı olur.
- Pedal çevirmeden hızlanma devam ediyorsa sele de oturmayıp mümkün olduğunca kadroya yakın bir konuma geçerek tam bütünleşme sağlanmalı bacaklar kadroya yapışmalı sadece dönüşlerde avantaj için dönüş yönündeki bacak dışarı açılmalı
- Ne kadar sağlıklı bilmiyorum ama omuz ve dirsekler sıkıştırılsa bile bilek biraz gevşek bırakılarak absorbe edilebilir, ama bence yinede kendinizi yerde bulursunuz sanki.
 
@trainspotting35 bu tam olarak söz edilen durum değil sanırım. Ufakta olsa arabayı bıraktığında dümende bir ivmelenmeye neden oluyor sanki amca bey.
 
  • Beğen
Tepkiler: trainspotting35
Salınımın nasıl başladığı değilde sürekliliği aslında olay.
 
  • Beğen
Tepkiler: Cemal Ç.
Geri