İsmim Merve, yeni bir bisiklet alma aşamasındayım. forumda bilgi edinmeye çalışırken aradığım bilgi düzeyinde birilerini bulmanın sevinciyle sormak istedim umarım cevap verirsiniz. özellikle
@Spartiat
öncelikle bikaç yıldır bisiklete binmiyorum. ilk bisikletim 2017 gibi kullandığım carraro sportive 330 idi. iki yıl kullandım uzun turlara katıldım. sonra nedense anlamsız bi şekilde onu satıp yine carraronun modelini hatırlamadığım bi dağ bisikletine geçtim sonra da sıkılıp onu da sattım. hep ilk bisikletimi özledim. kısaca özet geçtikten sonra:
şimdi hidrolik disk frenli, aktarıcıları kaliteli, lastikleri iyi 28"ve üstü bi bisiklet bakıyorum. yol yarış tarzı bişey olabilir.
bakmaya çarşıya gittiğimde yeni ön aktarıcısız 1x12, 2x11 gibi modeller gördüm. bunlar hakkında hiç bir fikrim yok ama yeni nesil bunlar dedi satıcı. eski 3x9 lar falan eskide kalacakmış. bana bianchi nin magma 9.0 modelini önerdi. allah için hafif güzel bişe ama 24000 TL istedi. bir de carraro big 2920 önerdi aynı fiyat civarlarında. son olarak daytona 927 önerdi malzemeleri sevdiğim sportive 330 dan alt kalite tercih edilmiş fiyatı da daha uygun 11000 TL. aradaki fark anlamsız. benim aklım da böyle olunda sportive e gitti yine 350 model çıkarmışlar sram kullanmışlar daha iyi sanırım shimano ya göre. ve 22 vitese düşmüşler.
bu modellere baktım ve seçim yapamadım yeni vites sisteminde bi bisklet mi almalıyım. yoksa duygusal bağlılık yaşadığım sportive serisinden yana mı olsam.
bu arada bi daha satmamak üzere almak amacım. yine uzun yollar yaparım. şehir içinde işe gidip gelirken kullanırım. yardımcı olur musunuz seçimime ? bi an önce almak istiyorum
Sevgiler
Satıcının söylediği doğru ama genele yayılması için biraz zaman gerekiyor. Tüm bisiklet türlerinde 3x geride kaldı diyebiliriz. Artık sadece trekking için 3x (link), (link), (link), (link)setler üretiliyor ama yeni (link) grubu ile birlikte en azından Shimano'nun 3x setleri tamamen bırakacağını söyleyebiliriz. Arkada ise x9'dan düşük rubleler tamamen geride kaldı, piyasadan bulduğumuz ve üreticilerin kullandıkları modeller ya eski üretim, ya yedek parça; yeni set üretimi yok. Yeni modeller MTB için 1x12; trekking için 1x11, 1x10, 2x11, 2x10; yol için 2x11, 2x12. Tabii bunların sunduğu oranları yetersiz buluyorsanız (örneğin CUES serisinde en üst serinin bir aynakolu hariç diğerlerinin tamamı trekking/lifestyle için dense de trekking/şehir/tur için yetersiz) hala 3x bisikletler alma ya da eski modeller, seri dışı ürünler ya da Shimano dışı modellerle kendinizin yapma şansı var.
Model önerisi için aklınızdakini biraz daha netleştirmenizde ve bize aktarmanızda, bir de bütçenizi yazmanızda fayda var. 330, Magma, 2920, 927, 350, şehir içi, işe gidip-gelme, uzun yol bir arada geçince benim kafam çok karışıyor. Her ne kadar "şehir içi tarla gibi, MTB lazım" diyenler de olsa da ben şehir içi ve uzun yolda MTB kullanımını mantıklı bulamıyorum.
Bütçenizi bilmemekle birlikte şu modeller hem 2x trendine, hem şehir içi ve uzun yol kullanımına uygun olur:
(link)
(link)
(link)
Sportive 350 oldukça pahalı yol bileşenleri kullandığı için T11x2'nin iki katından fazla fiyata sahip ama Trek FX 2'nin neden T11x2'nin iki katından pahalı olduğunu sorarsanız marka-kadro dışında bir şey söylemek zor.
Bir ara not olarak, "
350 model ç
ıkarmışlar sram kullanmışlar daha iyi sanırım shimano ya göre. ve 22 vitese düşmüşler." konusunda; SRAM'ın Shimano'dan daha iyi olduğunu o kadar kolay söyleyemeyiz. 2x10-2x11 trekking modellerinde aslında yol setleri olan Tiagra, 105 ve Ultegra gruplarını kullanan birçok yabancı üretici var ve bunlar SRAM denklerinden daha popüler. Bu popülerlikte yaygınlığın/kolay erişimin dışında, bazı SRAM modellerinin dile düşen kronik sıkıntılarının da katkısı var. Toplam vites sayısına bakıp "
22 vitese düşmüşler" de hiç diyemeyiz/dememeliyiz tabii.
Yol yarış tarafında 2x standart olduğu için iş daha kolay. Sadece ara aşamalar var diyebiliriz. Vites seti olarak giriş seviyesi olarak 2x8 Claris, 2x9 Sora; tam ortada olan 2x10 Tiagra; üst seviye olarak 2x11 105 ve Ultegra var. 2x11 Dura Ace ve elektronik 2x11 ve 2x12'ler de var tabii ama onları şimdilik kapsam dışı tutalım.
Bence yol bisikleti için 105 mümkünse ulaşılması gereken bir eşik. En makul 105'li model (link) . Yakın zamandaki bileşen kalitesi kırpması öncesi daha da iyiydi. O nedenle geçen senenin modelini bulanlar kaçırmamalı.
15 bin liranın altında kalalım denirse de en iyi modellerden biri 2x9 Sora'lı (link) .
Yol yarış bisikletlerinde uzun turlar biraz daha zor tabii.
Bir de gravel modelleri var, en kaba tanımla MTB'nin düz maşalı, dropbarlı hali. Net bir standart olmadığı için tanımı netleştirmek de kolay değil. Yol bisikletine kalın lastik takıp "bak gravel oldu" diye satan bir sürü firma var. Sadece adından, doğuş amacından yola çıkarsak, bunlar da şehir içi ve işe geliş-gidiş için uygun bisikletler değil.
Türü netleştirir, bütçeyi belirler, beğendiğiniz ya da yerelde ulaşabileceğiniz marka-modelleri belirtebilirseniz aralarındaki farkları kıyaslayarak karar vermek çok daha kolay olur.