Şu spd'ye geçiş konusunda yıllardır kendimi bir türlü ikna edemedim. Geçenlerde yine ayakkabı-pedal bakmaya başlamışken ne getirecek diye güncel birkaç video izleyip yine vazgeçtim.
SPD kullanımının en önemli getirisi olarak hep verim artışı gösterildi. +%25-30 gibi rakamlardan bahsedildi. Fakat bunun tamamen hikaye olup, hiçbir bilimsel dayanağı olmadığı netleşti gibi. Oturarak sürüş yaparken hiç getirisi olmadığını gösteren testler var. Bir bacağı çekerek sürmeye odaklanıldığında; o pozisyonda çekmeden pek bir getiri olmadığı gibi bu sefer bastığınız bacakta güç kaybı oluyormuş sanırım. Zaten güç kazancını eleyince geriye pek bir esprisi kalmıyor.
Sadece sprinte kalkıp deliler (finişe yakın abartılı kapışmalar) gibi abandığınızda güç katkısı var, ve bu esnada ayağın sabit olması güvenlik sağlıyor. Benimde bununla hiç işim yok. Pedala doğru noktadan basma, ayağın kaymaması gibi + sayılan şeylerin bence pek önemi yok. Nereden basacağımı zaten biliyorum, ayrıca düzgün bir flat pedaldan ayak kaymaz. Adamlar flat pedal ile downhill yapıyor, biz yol sürüyoruz.
Şehir içi trafikte zırt pırt tak çıkar sıkıntı. Ani gelişen ve hızlı tepki gerektiren bazı senaryolarda ayağı çıkarana kadar iş işten geçecek, sıkıntı.
Hadi spd'ye geçiyoruz diyelim. Bu sefer mtb mi, yol mu ikilemi çıkıyor. Mtb için günlük kullanıma uygun ayakkabılar var. Bu güzel. Fakat pedal-ayakkabı temas yüzey alanı küçücük. Yol sürüşünde güç aktarımı için bunun hiç iyi bir şey olmadığı söyleniyor. Yol ayakkabısını ise evden çık, sür, eve dön şeklinde kullanabiliyoruz. Yürüyemiyoruz, komik görünüyor, zemine göre kayıp düşüp kafayı gözü dağıtma riski var. Buralardan kaybediyor.
Başta dediğim gibi güç kazancı yok ya da marjinal seviyede ise ilgimi çekmiyor. Sıradan sürücüye spd benimsetilmesi büyük ölçüde ticari zeka işi gibi geliyor bana.
Çok güzel ve haklı bir serzeniş
Eskiden olsa daha detaylı açıklayabilirdim ama artık paslandık tabi. Yine de heveslendim birşeyler yazmaya
Eskiden beri soruluyor, bisiklet üzerine yıllardır sorulan efsane sorulardan bunlar:SPD'ye geçmeli mi? veya MTB spd ile YOL spd arasındaki fark ne? Onda bunu, bunda onu kullanabilir miyim? soruları çook soruluyor ve kullanıcılar sormakta haklılar da!
Temel farkla başlayayım: MTB spdsinde amaç bisikleti kontrol etmektir ve basış noktası ayağın ortasına biraz daha (YOL'a kıyasla) yakındır. YOL spd'sinde ise amaç kesinlikle GÜÇ'tür ve basış noktası tam olarak tarak kemiğinin altıdır. Çünkü maksimum verim, bu basışla elde edilir. Unutmayın, MTB spdsinde amaç maksimum bisiklet kontrolü, manevra vs.dir. YOL spd'sinde ise amaç keslinlikle güçtür! Bunun dışındaki ayrıntıları sizler de biliyorsunuz, MTB ile daha kolay yüründüğünü vesaire
ASIL KONU: SPD'ye geçilmeli mi? Eğer bu soruyu kendinize soruyorsanız, cevap kesinlikle koca bir HAYIR'dır
Geçmeyin! Çünkü neden SPD kullanmanız gerektiğiyle ilgil ibir fikriniz, beklentiniz yok. Daha açık konuşayım:Eğer bir performans delisi olma yolunda emin adımlarla ilerliyorsanız zaten bu sormaz, ve SPD'ye geçersiniz
Evet, internette bile ufak bir aramayla hemencecik ulaşabileceğiniz tonla bilgi mevcut SPD verimi konusunda. Kesinlikle katkısı var. Ama neye? Daha iyi düşmenize mi?
ŞEhir içi trafikte dahakötü kazalar yapmanıza mı?
Yoksa hayatınızı riske atmanıza mı?
SPD pedal kesinlikle çok büyük bir risk arkadaşlar. Bu tartışmaya bile kapalı... Normal şartlarda asla düşmeyeceğiniz bası durumlarda, sırf ayağınızda SPD var diye ve siz ayağınızın "bağlı" olduğunu bir saniyeliğine unuttunuz diye öyle bir düşüyorsunuz ki, hayatınız bile tehlikeye girebiliyor. Ya düştüğünüz yerde gerçekten çok büyük bir risk varsa? Ya "devrildiğiniz" noktadan araçlar geçiyorsa? Allah korusun...
SPD'ye geçmeyi düşünen herkes lütfen bu çok ciddi riskleri göze alsın, heleki trafiğin giderek daha da keşmekeşleştiği, martı terörü gibi yeni terörlerin doğduğu bir ortamda, çoğumuzun da şehirde yaşadığını göz önüne alırsak, bizler antrenmanlarımızı ve sürüşlerimizi direk olarak şehiriçi trafiğin ortasında yapıyoruz ve SPD bu durumda büyük bi risk.
Söylemek ve dikkat çekmek istediğim aslında sadece bu çok ciddi risk. SPD'nin belli kazanımları olduğundan, SPD'siz atılan sprintlerin sprint olmadığından ve asla olamayacağından bahsetmiyorum bile. Efendim ayağın SPD ile oval hareketinden verim sağlayışımızdan tutun da yokuşta pedalın tam ayağımızın altında oluşundan, pürüzlü pütürlü yol şartlarında pedalın ayağımızın altından kaymama olasılığı vermesi gibi durumlardan bahsetmiyorum zaten, gerek yok.
Sadece ve sadece bu çok ciddi kaza tehlikesinin farkına varılıp, göze alınmasından bahsediyorum. Lütfen dikkat ediniz sevgili forumdaşlar