@HakanAydn Sevgili Hakan bey, araba/motorsiklet benzetmeniz gayet hoş olmuş. Zaten biliyorsunuz bisiklet sporu ve motorsporları arasında çok benzerlikler, bu iki alanda faaliyet gösteren takımlar, şirketler arasında da nice işbirlikleri var. Hatta yine bisiklet ve motorsporları arasında bir benzetme yapacak olursak, biliyorsunuz Formula 1 gibi yarışlardaki takımlar, yarışacakları piste göre arabalarının vites oranlarını değiştiriyorlar yarıştan yarışa. Dar ve kısa Monaco'da hızlanmaya, uzun düzlükleri olan Monza'da azami hıza yönelik vites oranları tercih ediliyor (tabii detaysız, kabaca izah ettim burada), aynı profesyonel bisiklette tırmanış etaplarda ve düz etaplarda farklı dişli kombinasyonalarının tercih edilmesi gibi. Bu konuda genel geçerli bir cevap olmaz dememin bir sebebi de budur. Her dişli, vites kombinasyonu, kullanıldığı yere göre, bir parkuda şahane, diğerinde zorlayıcı olabilir.
Bu işin maksimum değeri nedir derseniz, maksimum değeri kaç takarsanız odur =). Ancak devasa dişliler takabilecek olmamız, sonra onları çevirebileceğimiz anlamına gelmez. Bisiklet hız rekorları için denemeler yapan sporcuların saçma gelecek büyüklükte dişliler kullanması normaldir ama bu tabii absürt bir örnek.
Daha makul bir örnek pist sprinterlarının kullandığı büyük viteslerdir. Orada dediğiniz 60, hatta 64-65'lere varan ön dişliler görülmemiş değil. Ancak pistte, sprint yarışları; yavaş hızlanılan, esas önemli olan son kısmı kısa, sert ve tamamen saf güce dayanan yarışlardır. Yani o devasa vitesi, bir devasa güç bloğunu yere aktarmak için kullanırlar. Yani bu devasa dişliler yine belli bir amaca hizmet için kullanılır. Zaten pist sprinterlarının antrenman programları da, bildiğimiz yol bisikletçilerine göre çok farklıdır. Bazen bisikletten çok, spor salonu ve ağırlık odaklı, dayanıklılıktan çok güce yönelik çalışırlar.
Tabii son olarak söylemek gerekir ki, işin dayandığı nokta, dişlinin büyüklüğü değil, ön ve arka dişlinin birbirine oranı. Çevirmedeki hissiyat değişik olabilecek olsa da, 56x14 ve 60x15 aslında aynı vites oranını verir. İşin dönüp geldiği yer, gideceğiniz yola, vermek istediğiniz performansa göre doğru, ihtiyacınız olan oranı bulup, onu verinli olacağı kadansta çevirebilmek.
Farazi örneğimizdeki "güçlü adam" isterse 65x11 çevirecek performansta olsun, adama bu vitesi dağ etabında verirsek, 300 metre sonra, bize bela okur, sporu bırakır =).