Konunun tamamını büyük bir merakla okudum. Konu bisiklet sporu ne kadar pahalıdan, bisiklet sporu için belli bir miktarın üstünde para harcamaya değer mi noktasına gelmiş durumda. Bunda da farklı bir konunun bu konuya eklenmesi etkili olmuş.
Bisiklete farklı bakış açıları var. Bir kere profesyonel olarak bakan sayısı belki %1 filan çıkar. Örneğin arkadaş Salcano NG650 alıyor ve dünyanın en iyi bisikletini aldığını düşünüyor. Ben bu arkadaşa "disk fren ağırlık demek ben olsam V frenli olanını alırdım." diyorum. Bana "V fren daha mı iyi o zaman?" diyor. Buradan şu anlaşılıyor ki kişilerin ihtiyaçları(istekleri) farklı farklı. Onun bisiklete bakış açısı, arkadaşları ile birlikte sahile gidip 25-30 dk turlayıp gelmek. Benim ihtiyacım(isteğim) yüksek hızlı bir ortalama ile hiç durmadan 100 km yol yapmak. O yüzden onun için ağırlık, grup set, vb. bir anlamı yok. Kadro boyu, vb. ne demek bunları dahi bilmiyor. Çok değil bundan yaklaşık 6-7 ay önce ben de bilmiyordum. Gidona direksiyon, seleye koltuk diyordum. Bir kere bilgi düzeyimiz bu noktada. Bu gerçeği öncelikle görmek lazım.
Bisiklete binip ara ara sahile gitme işi hep aklımdaydı. Bunun için profilimde de görünen 17 yıllık Bianchi(2000 model diye tahmin ediyorum) yi bodrumdan çıkardık. En son 2007-2008 gibi sürüldükten sonra 7-8 yıl bodrumda yattı zavallı. Tabi haliyle lastikler filan ölmüştü. Lastiklere bakım filan yaptım ama senede ya 1 ya 2 defa biniyordum. Arada binmiyorum diye dayı oğluna verdim. Tabi genç adam bisikletle drift krallığına soyunup dış-iç lastik paramparça bana geri teslim etti. Arada sağ olsun seleyi değiştirmiş

Bisiklet gene başladı yatışa. Ta ki 2016 Kasım ayı gibi Strava dan haberim olana kadar. Arkadaş Btwin den yeni bisiklet almış. Bakımlarını filan kendisi yapıyor. Bisiklet sürenler ne işlerle uğraşıyor filan araştırıyor. Ben de dedim "bisiklet sürmeyi istiyorum ama bir türlü olmuyor". O da dedi "bak bu strava programı var bir kur çevredeki bisikletçileri takip et beni de takip et". Bu programla bisiklet zehrini enjekte etti bana

Baktım etrafta bir sürü bisikletli var. Dağ, tepe gidiyorlar. 90-100 km gidenler var. Ben de gaza geldim. Çıkardım 17 yıllık Bianchi yi yollara. Tekerleri şişirip bisikletçiye götüreceğim sözde(dayıoğlu hava bas gidiyor 3-5 km demişti) Şişirdik bindim üstüne bisikleti lastikler indi jant yamuldu. Arabaya sığdırmaya çalışayım dedim sığmadı. Güneşin altında 4-5 km elimde bisikletle bisikletçiye gittim. Bisiklete elcikti, frendi, iç-dış lastikti 100 TL harcadım. Bisikletçi arka iç lastik idare eder dedi onu değiştirmedi. Her defasında bir patlak oluşuyordu bir süre sonra onu da değiştirdim. Bir ara bisikletçi tarafından düzeltilen jant setini ve lastikleri de tekrar değiştirdim. Kalın lastikten daha ince olan tur lastiğine geçiş yaptım. 17 yıllık 3x6 vites bisiklette değişen parçalar: dış lastikler, jant seti, fren seti, sele. İlk başlarda 15 km düz yollar bile işkence olurken şimdilerde 60-70 km inişli-çıkışlı yollarda yorulmadan gidebiliyorum.
6-7 aydır aralıklarla bisiklet için harcadığım para:
100 TL (Başlangıç)
100 TL (Jant seti + dış lastik + frenler)
30 TL (bisiklet bilgisayarı)
100 TL (Kask)
100 TL (Suluk, pompa, alyan, çanta, ...)
100 TL (Arka-ön ışık, ...)
Strava ile zehri aldığımı yukarıda yazmıştım. Tabi arkadaşlar segmentleri bitiriyor 20-25 dakikada ben bitiriyorum 1 saatte. Ben de bir arayış içerisine girdim. Yol bisikleti mi? Dağ bisikleti mi(arkadaşın btwin dağ bisikletini denemiştim. 17 yıllık bianchi den sonra uçak gibi geldi tabi

)? Bu ara bisiklet forum ile tanıştım. Gidon, sele, setler, vb. bilgileri edinmeye başladım. Buradaki asılda daha profesyonel olup yol bisikleti kullanan, yarışlara katılan arkadaş yol bisikleti almamı söyledi. Bunun üzerine yol bisikletine yöneldim. Ama bir türlü insanın gözü doymuyor. 1600-1800 TL lik sora setli Salcano-XRS040 varken bir bakıyorum XRS030 var. 300 daha versem onu alırım. Şu kadar hafif, üzerinde şu set var filan. Karbonu, titanı, özel yapım kadroları derken kafa iyice karıştı. Bu ara 2016 yılı içerisindeyiz daha. 2017 yılı geldi. XRS030 yenilendi fiyatı 3000 e katladı ama XRS040 da beğenilmeyip de değiştirilen tüm parçalar XRS030 üzerinde var. Ama bu sefer de bütçe yok. Bir yanda 17 yıllık bir bisiklet var diyorum ki buna devam mı etsem? Diğer taraftan diyorum XRS070 var çelik kadro 1000 TL neyime yetmiyor? Öbür taraftan diyorum bunu alacağım sonra 10 sene bunda mı devam edeceğim? Etmesem parayı çöpe atmış olacağız. Velhasıl ben böyle debelenirken Btwin li arkadaş imdada yetişti. Şöyle bir öneri sundu bana: Bisikletle toplam şu ana kadar kaç km yaptıysan o kadarlık bir bisiklet al. Ben baktım daha 200-300 km yol gitmişiz. Benim baktığım bisiklet 3000 tl. Şimdilerde 1060.3 km gibi bir rakama ulaşabildim. Sonrasında eksik parametre olarak şu ana kadar yaptığım harcamaları da çıkarınca:
1060 - 530 = 530 TL
Elimde 560 TL gibi bir rakam kalıyor. Şimdilerde zincir, dişli, orta göbek değişimi yapmayı düşünüyorum. O da 100 TL gibi fiyata denk gelir demişti bisikletçi. Kalıyor elimde 460 TL.
Şimdi ben bu bisikletle artık 800-900 m tırmanabilecek bir kapasiteye geldim. Durmadan en son 70 km, mola vererek ise 100 km gibi mesafeleri rahatlıkla aşabiliyorum. Bisikletçi "dostu" köpek kardeşlerle 2-3 defa muhatap da oldum
Benim hesabıma göre üst düzey bisiklete geçişim için hiç para harcamadan 2540 km daha bu bisikleti sürmem gerekiyor. Fikir arkadaştan geldi uygulamasını bu şekilde yapıyorum. "Don't buy upgrades, ride up grades" düsturuna göre hareket etmeye çalışıyorum.
Diğer taraftan profesyonel olan, yarışlara katılan arkadaş da 9000 TL ye sıfır bisiklet + 5000 TL ye de jant seti aldı. Haftada 500 km yapıyor. Hesaba göre 14500/500 = 29 haftada bisikletin fiyatını çıkarıyor. Bizden farkı o km yi kredi çekmiş gibi oldu. Taksitli ödeme yapıyor. Siz siz olun krediye bulaşmayın
Özetle bir cihaza para veriyorsanız sonuna kadar kullanmak gerekiyor. Kullanıp hakkını veriyorsanız sıkıntı olmadığını düşünüyorum. Bisiklet için 15000 harcar mıyım? Neden olmasın. Ama ilk önce o 15000+2540 km nin bitmesi lazım

