Road_Runner
Road Runner
- Kayıt
- 24 Nisan 2010
- Mesaj
- 5.996
- Tepki
- 24.864
- Şehir
- İstanbul
- Bisiklet
- Cervélo
Lastik basıncı ile ilgili güzel ve detaylı bir metin bulmanın heyecanıyla elimden geldiğince çevirmeye çalıştım bu yazıda.
4 maddede doğru lastik basıncı ayarlama - Sürüş performansı ve manevra kabiliyetinde zirveye ulaşın! Bisikletinize yapabileceğiniz en iyi performans terfisinin kablosuz(EPS) vitese geçmek ya da yeni bir jant seti almak olduğunu mu düşünüyorsunuz? Cevap:Hayır. Üstelik bu para harcatmayan ve gidon bandı sarmak gibi uğraştırmayan bir yol: Lastiklerinize doğru basıncı basmak.
1) İhtiyacınız olan basıncı tam olarak bilmiyorsunuz
Eğer bir ayak pompası kullanıyorsanız muhtemelen basınç göstergesi vardır. Fakat bu gösterge lastiğin içindeki basıncı değil, pompanın içindeki basıncı gösterir. Ayrıca bu değerde, pompanızın ve göstergesinin kalitesiyle de alakalı olarak 10-15 PSI hata payı olabilir. Fakat bir de iyi yanından bakın, sonuç olarak aynı pompayı kullandığınız için lastiklerinize her seferinde aynı basıncı basıyorsunuz
Çözüm: Harici bir basınç ölçer alın..
Kaliteli bir presta basınç ölçeri 25 dolara temin edebilirsiniz. (Türkiye'den bahsetmediği kesin...) Meiser markayı 1 yıldır kullandığını söylemiş ve tavsiye etmiş yazar.

2) Her iki lastiğe de eşit hava basıyorsunuz
Bu, çok yaygın bir durumdur. Fakat vücut ağırlığınız ön ve arka tekere %50 %50 dağılmaz. Öğrneğin yol bisikletinde %40(ön) %60(arka) oranı olur. (Colorado Üniversitesi'nin bir araştırmasına göreymiş.)
Ayrıca Colorado Üniversitesindeki bu çalışmada, lastik basınçlarının bisiklet tipine ve kişinin duruş özelliklerine göre %33-%67 den %45-%55'e kadar değişiklik gösterebileceğini sonucu çıkmış.
Eğer kendi oranınızı bulmak istiyorsanız şu basit testi uygulayabilirsiniz:
1.Adım: Antrenmana çıkarmış gibi giyinin(ayakkabılar dahil) ve bisikletinizi de elinize alıp tartının.
2.Adım: Bisikletinizi bir tekerinin altına baskülü yerleştirin, diğer tekerleğinin altına da oluşan yükseklik farkını dengeleyecek kadar kitap vb. koyun. Ve bisikletin üzerine çıkıp tartının. bunun için bir arkadaşınızdan yardım almanız gerekebilir. (Belkide kiloyu okumak için)
3.Adım: Baskül ve kitapların yerini değiştirerek işlemi tekrarlayın.
Dipnot:Bu şekilde tartınarak lastik basıncı ayarlamaya çalışmanın bilimsel bir yol olmadığını biliyoruz, bisiklet üzerindeki pozisyonumuz, ağırlığımızı öne ve arkaya verişimiz (yol)durumuna göre değişiklik gösterebilir. Bilmenizi isterim ki bu sadece yol gösterici,eğitici bir tavsiyedir ve tabiki %100 isabetli, bilimsel sonuçlar vermez.
Sonuçlarınız bisiklet tipinize ve sizin kendinize has duruşunuza göre değişiklik gösterecektir, fakat bu test bize lastiklerimize ne oranda hava basmamız gerektiğine dair yol gösteriyor. Amacımız da bu
Örneğin toplam kilonuz 100'se ve öne 40, arkaya 60 kilo düştüyse bu size ön ve arka lastiğe aynı hava basmamanız gerektiğini gösterir. Ön lastiğe daha az hava basmanız gerekiyor demektir. Yani bu deney sonucu ön lastiğe %15-%20 daha az daha hava basmamız gerektiği sonucuna varmış oluyoruz.
3) Lastik basıncınızı sıklıkla kontrol etmiyorsunuz
Lastikler daima hava kaçırır. Hangi lastiği kullanırsanız kullanın, haftada birkaç PSI kaybınız olur. Her sürüş öncesi değil belkide ama, bu kontrolü en azından haftada bir olacak şekilde rutinleştirmenizde yarar var.
4) Muhtemelen çok fazla hava basıyorsunuz
Genel olarak fazladan hava basmaya meyilliyizdir. (Eksik olmasın, fazla olsa da olur
) Yani lastiğimizin üzerinde yazan maksimum basıncı basmaya meyilliyizdir. Bu tabiki bize,bisiklete ve parkura göre farklılık gösterir. Öte yandan bizler de(antrenörlerden bahsediyor) yıllar yılı şunu söyledik: "Daha yüksek lastik basıncı, daha düşük yuvarlanma direnci demektir." Ve benzer şekilde, basıncı yüksek lastik daha zor patlar.
Fakat geniş bir lastik kullanıyorsanız, (örneğin 25mm) daha az basınç daha iyi olacaktır. Neden mi?:
Geniş lastikler daha yüksektir, ve bununa orantılı olarak basıncı da düşürmelisiniz. Aynı zamanda geniş lastiklerin yanakları daha az çatlar (bükülür,çöker) ve bu sayede yuvarlanma dirençleri aynı basınçtaki ince lastiklere göre daha az olur.
Evet, yuvarlanma direnci düşük basınçta artar, fakat son araştırmalar farklı yol bisikleti lastiklerinde 60 PSI basınçla kullanıldığında bile sadece birkaç watt kayba yol açtığını gösteriyor. Yani yuvarlanma direnci meselesine fazla takılmayın diyor
ve ekliyor, asıl farkı yaratan lastik basıncınız değil, kullandığınız lastik diyor.
Düşük basınç aynı zamanda viraj tutuşunuzu da yükselecektir ve konforunuzu da arttıracaktır. Tahta gibi katı, çok fazla hava basılmış bir lastikle yoldaki en ufak yüzey farklılıklarını bile hissedersiniz. (Asfaltı oluşturan her bir çakıl taşını hissederim evet!)
Bunu test etmek için lastiklerinizin havasını %5(dikkat edin, 5 PSI değil, %5) oranında indirin ve sürüşe çıkın. Yeni yol tutuşunuzu değerlendirin. Gerekirse basıncı biraz daha indirmekten çekinmeyin. İdeal lastik basıncı size konforlu bir sürüş ve özellikle virajlarda iyi yol tutuşu, dolayısıyla daha iyi manevra kabiliyeti sağlayacaktır.
Keskin dönüşlerde ön lastiğinize bakın. Eğer fazla bükülüyorsa(inik gibi duruyorsa) birkaç PSI eklemeyi de ihmal etmeyin. Bulduğunuz ideal basıncı basınç ölçerinizle ölçün ve bir yere not alın. Artık ideal lastik basıncınızı biliyorsunuz
Fakat şunu da eklemeliyim; İdeal basıncınız, farklı genişlikte veya farklı tipte(markada vs.) bir lastiğe geçtiğinizde değişecektir.
Orijinal link:
(link)
Tekerinize taş değmesin, başka bir çeviride görüşmek üzere
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Güncelleme: 04.08.16
Schwalbe'nin basınç tablosu:
Ayrıca yağışlı havalarda, lastik basıncınızı normal değerden 0.5 bar (7 PSI) düşük şişirmeniz öneriliyor.
4 maddede doğru lastik basıncı ayarlama - Sürüş performansı ve manevra kabiliyetinde zirveye ulaşın! Bisikletinize yapabileceğiniz en iyi performans terfisinin kablosuz(EPS) vitese geçmek ya da yeni bir jant seti almak olduğunu mu düşünüyorsunuz? Cevap:Hayır. Üstelik bu para harcatmayan ve gidon bandı sarmak gibi uğraştırmayan bir yol: Lastiklerinize doğru basıncı basmak.
1) İhtiyacınız olan basıncı tam olarak bilmiyorsunuz
Eğer bir ayak pompası kullanıyorsanız muhtemelen basınç göstergesi vardır. Fakat bu gösterge lastiğin içindeki basıncı değil, pompanın içindeki basıncı gösterir. Ayrıca bu değerde, pompanızın ve göstergesinin kalitesiyle de alakalı olarak 10-15 PSI hata payı olabilir. Fakat bir de iyi yanından bakın, sonuç olarak aynı pompayı kullandığınız için lastiklerinize her seferinde aynı basıncı basıyorsunuz
Çözüm: Harici bir basınç ölçer alın..
Kaliteli bir presta basınç ölçeri 25 dolara temin edebilirsiniz. (Türkiye'den bahsetmediği kesin...) Meiser markayı 1 yıldır kullandığını söylemiş ve tavsiye etmiş yazar.

2) Her iki lastiğe de eşit hava basıyorsunuz
Bu, çok yaygın bir durumdur. Fakat vücut ağırlığınız ön ve arka tekere %50 %50 dağılmaz. Öğrneğin yol bisikletinde %40(ön) %60(arka) oranı olur. (Colorado Üniversitesi'nin bir araştırmasına göreymiş.)
Ayrıca Colorado Üniversitesindeki bu çalışmada, lastik basınçlarının bisiklet tipine ve kişinin duruş özelliklerine göre %33-%67 den %45-%55'e kadar değişiklik gösterebileceğini sonucu çıkmış.
Eğer kendi oranınızı bulmak istiyorsanız şu basit testi uygulayabilirsiniz:
1.Adım: Antrenmana çıkarmış gibi giyinin(ayakkabılar dahil) ve bisikletinizi de elinize alıp tartının.
2.Adım: Bisikletinizi bir tekerinin altına baskülü yerleştirin, diğer tekerleğinin altına da oluşan yükseklik farkını dengeleyecek kadar kitap vb. koyun. Ve bisikletin üzerine çıkıp tartının. bunun için bir arkadaşınızdan yardım almanız gerekebilir. (Belkide kiloyu okumak için)
3.Adım: Baskül ve kitapların yerini değiştirerek işlemi tekrarlayın.
Dipnot:Bu şekilde tartınarak lastik basıncı ayarlamaya çalışmanın bilimsel bir yol olmadığını biliyoruz, bisiklet üzerindeki pozisyonumuz, ağırlığımızı öne ve arkaya verişimiz (yol)durumuna göre değişiklik gösterebilir. Bilmenizi isterim ki bu sadece yol gösterici,eğitici bir tavsiyedir ve tabiki %100 isabetli, bilimsel sonuçlar vermez.
Sonuçlarınız bisiklet tipinize ve sizin kendinize has duruşunuza göre değişiklik gösterecektir, fakat bu test bize lastiklerimize ne oranda hava basmamız gerektiğine dair yol gösteriyor. Amacımız da bu
Örneğin toplam kilonuz 100'se ve öne 40, arkaya 60 kilo düştüyse bu size ön ve arka lastiğe aynı hava basmamanız gerektiğini gösterir. Ön lastiğe daha az hava basmanız gerekiyor demektir. Yani bu deney sonucu ön lastiğe %15-%20 daha az daha hava basmamız gerektiği sonucuna varmış oluyoruz.
3) Lastik basıncınızı sıklıkla kontrol etmiyorsunuz
Lastikler daima hava kaçırır. Hangi lastiği kullanırsanız kullanın, haftada birkaç PSI kaybınız olur. Her sürüş öncesi değil belkide ama, bu kontrolü en azından haftada bir olacak şekilde rutinleştirmenizde yarar var.
4) Muhtemelen çok fazla hava basıyorsunuz
Genel olarak fazladan hava basmaya meyilliyizdir. (Eksik olmasın, fazla olsa da olur
Fakat geniş bir lastik kullanıyorsanız, (örneğin 25mm) daha az basınç daha iyi olacaktır. Neden mi?:
Geniş lastikler daha yüksektir, ve bununa orantılı olarak basıncı da düşürmelisiniz. Aynı zamanda geniş lastiklerin yanakları daha az çatlar (bükülür,çöker) ve bu sayede yuvarlanma dirençleri aynı basınçtaki ince lastiklere göre daha az olur.
Evet, yuvarlanma direnci düşük basınçta artar, fakat son araştırmalar farklı yol bisikleti lastiklerinde 60 PSI basınçla kullanıldığında bile sadece birkaç watt kayba yol açtığını gösteriyor. Yani yuvarlanma direnci meselesine fazla takılmayın diyor
Düşük basınç aynı zamanda viraj tutuşunuzu da yükselecektir ve konforunuzu da arttıracaktır. Tahta gibi katı, çok fazla hava basılmış bir lastikle yoldaki en ufak yüzey farklılıklarını bile hissedersiniz. (Asfaltı oluşturan her bir çakıl taşını hissederim evet!)
Bunu test etmek için lastiklerinizin havasını %5(dikkat edin, 5 PSI değil, %5) oranında indirin ve sürüşe çıkın. Yeni yol tutuşunuzu değerlendirin. Gerekirse basıncı biraz daha indirmekten çekinmeyin. İdeal lastik basıncı size konforlu bir sürüş ve özellikle virajlarda iyi yol tutuşu, dolayısıyla daha iyi manevra kabiliyeti sağlayacaktır.
Keskin dönüşlerde ön lastiğinize bakın. Eğer fazla bükülüyorsa(inik gibi duruyorsa) birkaç PSI eklemeyi de ihmal etmeyin. Bulduğunuz ideal basıncı basınç ölçerinizle ölçün ve bir yere not alın. Artık ideal lastik basıncınızı biliyorsunuz
Fakat şunu da eklemeliyim; İdeal basıncınız, farklı genişlikte veya farklı tipte(markada vs.) bir lastiğe geçtiğinizde değişecektir.
Orijinal link:
(link)
Tekerinize taş değmesin, başka bir çeviride görüşmek üzere
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Güncelleme: 04.08.16
Schwalbe'nin basınç tablosu:

Ayrıca yağışlı havalarda, lastik basıncınızı normal değerden 0.5 bar (7 PSI) düşük şişirmeniz öneriliyor.