Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Göbek bakımı

Dediğim gibi bahsi geçen tüm gresleri yıllar içerisinde hem bilyalı hemde rulmanlı göbeklerde kullandım seçenekler içerisinde en iyi verimi motorex fett 2000 de elde ettim. Elbette yurt dışında çok daha iyi alternatifler bulunabilir nano seramik içerikli gres yağları mevcut ancak burada bulmak pek mümkün değil.
Bilgi ve tecrübelerinizi aktardığınız için teşekkür ederim. Motorex aklımda yokken sizin tecrübenize bağlı olarak seçeneklerim arasına dahil oldular, teşekkür ederim. Başka tecrübesi olan veya bu yağlar arasında en mantıklı olanı önerecek bir başka görüş elde edebilmek için yazdım son mesajımı. Yani yağı sipariş etmeden önce bir başka pencereden görüş gelir mi diye bekliyorum. Yanlış anlaşılma olmasın. Yardımcı olmak isteyen tecrübe sahibi forumdaşları bekliyorum. En mantıklı olanı hangisidir?
 
Scudo
Burada olay sadece sık yada seyrek bakım değil, yağ ince olup yüzeye tutunamıyorsa metaller arası yüksek sürtünme sonucunda akıcılık kaçınılmaz olarak yine azalacaktır.
Pire için yorgan yakmışsın diyeceksin ama, karşıdaki bilgi almaya açık biri ise, zaman vermekten çekinmem. Biraz makine zanaatine girmem gerekiyor. Bilyalı yataklarını, rulmanları, makine dişlilerini yağlamamızın sebebi, daha düşük dönme direnci sağlamak değildir. (Tam tersi, yağ, dönmesel direnci arttırır, diğer deyişle akıcılığı azaltır. Bir rulman tamamen yağsız halinde çok daha akıcı çalışır. Seramik rulmanların daha akıcı olmasının en büyük sebebi yağsız olmalarıdır. Aynı sebepten, fidget spinnerların fırıl fırıl dönebilmesi için bilyalar üstlerindeki yağdan arındırılır). Bunlar noktasal yüklerle çalışan elemanlar olduğundan, uzun ömürlü olsun diye çok iyi sertleştirilirler (= yüksek karbonlu çeliktirler), bu sebeple paslanmaya çok heveslidirler. Yağa bulanmazlarsa, yüzeyleri havayla temas ettiğinde yavaş yavaş paslanırlar. Pas da yüzeyden azar azar kayıp demektir. Sürekli yağsız kullanılan bir rulman, ideal bilya boşluğunu çok kısa sürede kaybeder ve rulman çöpe çıkar. Bu elemanlarda sürtünme (iki yüzeyin birbiri üstünde kayması) değil, yuvarlanma vardır. Yağ, birbirine sürten elemanlarda gereklidir, mesela kaymalı yataklar.
 
Pire için yorgan yakmışsın diyeceksin ama, karşıdaki bilgi almaya açık biri ise, zaman vermekten çekinmem. Biraz makine zanaatine girmem gerekiyor. Bilyalı yataklarını, rulmanları, makine dişlilerini yağlamamızın sebebi, daha düşük dönme direnci sağlamak değildir. (Tam tersi, yağ, dönmesel direnci arttırır, diğer deyişle akıcılığı azaltır. Bir rulman tamamen yağsız halinde çok daha akıcı çalışır. Seramik rulmanların daha akıcı olmasının en büyük sebebi yağsız olmalarıdır. Aynı sebepten, fidget spinnerların fırıl fırıl dönebilmesi için bilyalar üstlerindeki yağdan arındırılır). Bunlar noktasal yüklerle çalışan elemanlar olduğundan, uzun ömürlü olsun diye çok iyi sertleştirilirler (= yüksek karbonlu çeliktirler), bu sebeple paslanmaya çok heveslidirler. Yağa bulanmazlarsa, yüzeyleri havayla temas ettiğinde yavaş yavaş paslanırlar. Pas da yüzeyden azar azar kayıp demektir. Sürekli yağsız kullanılan bir rulman, ideal bilya boşluğunu çok kısa sürede kaybeder ve rulman çöpe çıkar. Bu elemanlarda sürtünme (iki yüzeyin birbiri üstünde kayması) değil, yuvarlanma vardır. Yağ, birbirine sürten elemanlarda gereklidir, mesela kaymalı yataklar.
İşte tamda bu sebeplerle doğru viskozite ve tutunma sağlayan yağlar tercih edilmelidir. Yoksa bilyalarda yüzey aşınması, çanakta çizilme, rulman yataklarında aşınma ve sürtünmeye bağlı olarak akıcılıkta önemli düşüş olacaktır.
Edit: full seramik rulmanların zaten yağlanmaya ihtiyacı yoktur çünkü yüzeyleri tamamen pürüzsüz yapıdadır paslanma söz konusu değil. Ancak hibrit seramik rulmanlar(çelik&seramilk) yine yağlanmak durumundadır.
 
Son düzenleme:
Ön teker mili kaymıştı, bende çıkarıp yeniden taktım ama maşaya koyduğumda boşluk kalıyor eksik parçada yok yardım edebilirmisiniz
 
@Prot0n Boşluk kalıyorsa pul koyarak boşluğu doldurman lazım.
 
Ön teker mili kaymıştı, bende çıkarıp yeniden taktım ama maşaya koyduğumda boşluk kalıyor eksik parçada yok yardım edebilirmisiniz
mil kaymıştı derken? Eğer göbek milini söktükten sonra somunları fazla sıktıysanız göbek önceki haline göre daha sürtünmeli ve zor döner ve maşada boşluk kalır. Somunlar doğru sıkılıkta ayarlanmalıdır.
 
WhatsApp Görsel 2024-05-08 saat 17.29.38_e757cc5c.jpgWhatsApp Görsel 2024-05-08 saat 17.29.38_e6e8193e.jpg
bu şekilde oluyor
 
  • İnanılmaz
Tepkiler: awakening
Arkadaşlar merhaba. Bugün bisikleti yakındaki bir ustaya götürdüm. Direkt arka tekerde boşluk var dedi. Şimdi göbeğin boşluğunu ben almıştım ama daha fazla sıkınca tekerin dönüşü yavaşlıyordu. O yüzden sıkabileceğim kadar sıkıp kapattım. O zaman bir şeyi yanlış yapmış olabilirsin dedi. Neyi yanlış yapmış olabilirim? Gerçekten elle tekeri tutup sağ sol yapınca oynuyor teker. Adam bakmadan fark etmemiştim.
 
  • Beğen
Tepkiler: templeos
Boşluğu tekrar aldım. Yarım cm kadar oynuyordu. Oynama 1 milimetreye kadar düştü ama genel ses problemim kesilmedi. Bakalım tekrar açılacak mı o boşluk?
 
Boşluğu tekrar aldım. Yarım cm kadar oynuyordu. Oynama 1 milimetreye kadar düştü ama genel ses problemim kesilmedi. Bakalım tekrar açılacak mı o boşluk?
Yaprak anahtar diye tabir edilen anahtarla ayarlıyorsunuz değil mi boşluğu? Göbek boşluğunu alıp kontra somununu yaprak anahtarla sabit tutacaksınız ve dıştaki somunu sıkacaksınız. Böylece hassas göbek ayarını yapabilirsiniz. Eğer kalın anahtarla yapmaya çalışıyorsanız kusursuz boşluk ayarı yapamazsınız o yüzden söylemek istedim. Eğer zaten uygun anahtar kullanıyorsanız başka bir sorun olmalı ama nedir bilemiyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: -Deniz-
Evet yaprak anahtar ile yapıyorum. Milin ruble kısmındaki somunlar oynamıyor zaten ve freehub içinde kalıyor. Haliyle ben disk fren olan taraftan anca sıkabiliyorum. Mil bir tarafta 5 diş kadar dururken öbür tarafta en fazla 3 diş ile kadroyu tutuyor gibi bir durum söz konusu.

Yaprak anahtar diye tabir edilen anahtarla ayarlıyorsunuz değil mi boşluğu? Göbek boşluğunu alıp kontra somununu yaprak anahtarla sabit tutacaksınız ve dıştaki somunu sıkacaksınız. Böylece hassas göbek ayarını yapabilirsiniz. Eğer kalın anahtarla yapmaya çalışıyorsanız kusursuz boşluk ayarı yapamazsınız o yüzden söylemek istedim. Eğer zaten uygun anahtar kullanıyorsanız başka bir sorun olmalı ama nedir bilemiyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: templeos
Merhabalar. Uzun zamandır aklımda olan göbek bakımları için kolları sıvadım. Bugün arka göbekle uğraştım biraz. Parça arttırmadan veya zarar vermeden işlemi tamamladım ama aklıma takılan şeyler oldu. Mesela bilya yataklarında çizik veya oyuk değil de renk değişimi gözledim. Elle hissedilmiyor ama bilyaların temas ettiği yörüngede iz var. Fotoğrafını çektim. Yorumlamanızı rica edeceğim.
1000008860.jpg
1000008859.jpg

İkinci ve asıl sıkıntım aslında göbekteki saçma boşluktu. Bu yılın başında edindiğim jantımı ancak 150 km kadar kullandım çünkü trainerdaydım daha çok. İlk sürüşümde şunu fark ettim; göbek bir boşluk yapıyor bir düzeliyor. Anlam veremedim. Arka jantı bir kontrol edişimde fazlasıyla boşluk varken birkaç km sonra kontrol ettiğimde sımsıkı hiç boşluk yok. Bisikletçiye götürdüm ama pek de ilgilenmedi. Tavır hoşuma gitmeyince kendim sorunun üstesinden gelmek istiyorum. Bu bakımı asıl yapma sebebim de buydu zaten. Boşluk sıkıntısına sebep olan şeyi anlamak ve gidermek. Bir şüpheli parçayla karşılaştım. Olması gereken gibi değil. Hemen aşağıda incelemeniz için görselleri koyuyorum. Köşesinden yontulmuş gibi duruyor. Kesinlikle normal değil. Acaba göbek boşluğu bundan olabilir mi? Daha önce de forumda bahsetmiştim ama çözüme kavuşamadım. Sezonun gelmesiyle beraber bu sorunu çözmem zaruri hale geldi. İnternette 1000 tl'ye göbek mili, bilyeleri yatakları set halinde satılıyor. Eğer hiç işin içinden çıkamazsam alıp değiştirmeyi planlıyorum ama düzelmezse boşa harcamış olacağım para için üzülürüm. Bu yüzden eğer ki en ufak fikri olan veya bilgi/tecrübe sahibi kişilerin yardımını talep ediyorum. 1000008851.jpg1000008853.jpg1000008847.jpg1000008850.jpg
 
Elindeki göbek ile ilgili fikir almak için elimde sadece bu var. Sol tarafın kontrasının (kontra = konik somunu konumsal olarak sağlam şekilde sabitlemek) nasıl nasıl yapıldığı anladım ama lafla anlatmam uzun sürer. En alttaki fotoğraf, videonun başladığı andaki hali. Bu aşamadan önce çıkartılan 2 parça daha var normalde. Onlar elinde mi?

 
Son düzenleme:
Elindeki göbek ile ilgili fikir almak için elimde sadece bu var. Sol tarafın kontrasının (kontra = konik somunu konumsal olarak sağlam şekilde sabitlemek) nasıl nasıl yapıldığı anladım ama lafla anlatmam uzun sürer. En alttaki fotoğraf, videonun başladığı andaki hali. Bu aşamadan önce çıkartılan 2 parça daha var normalde. Onlar elinde mi?

Göbek iç elemanları şu şekilde:
1000008899.jpg
1000008900.jpg



Bu göbek milinin drive side yani tahrik tarafı kısmındaki somun açılmıyor, sabit. Tahrik tarafının karşısı yani rublesiz tarafın somunu sıkılıp gevşeyebiliyor. Aklınızda canlanması için biraz göbek açılımını tarif edeyim. İkinci şekle göre 9 numaralı koruma kapağını çıkarttık. Ardından 7A olarak isimlendirdiğim tüm sistemi kapatan vidayı da söktük. 7B incecik bir pul tarzında plastik malzeme. Benimkinde çıkmadı ama normalinde var sanırım. 7C plastik bir malzeme. Bu plastik malzemenin göbeği milin yuvarlak olmayan yapısına sıkı geçecek şekilde tasarlanmış. Aşağıda beyaz renkle 7C yi çizmeye çalıştım. Yeşil highlighter ile de işaretledim. Beyaz çizimdeki kırmızı işaretler bu plastiğin düz olması gerektiği halde milin kendine azcık yuva yapmış olduğu kısımlar. Nasıl yuva yapmış onu anlayamadım. Demek ki sıkı sıkıya oturmuyor bu kısım. Bu yüzden de göbek boşluk yapıyor sanırım aşağıda detayına indim.
1000008852.jpg



Yukarıdaki sıkı geçme plastik parçayı düz tornavida yardımıyla güç uygulamadan kanırtıp çıkartıyoruz. Karşımıza çıkan manzara aşağıda. Yeşil highlighter ile işaretlenen kısım göbek boşluğunu sağlayan parça. Yani 7D. Bu parçayı sökünce bilyelere erişebiliyoruz. Göbek boşluğunu almak için elle sıkmak yetiyor. Boşluğu ayarladıktan sonra siyah plastiği üstüne koyup göbeği kapatıyoruz.
1000008849.jpg



Benim şüphem şu yönde: Plastik parça(7C) ayar vidasının sabit kalmasını sağlıyor. Ortasındaki boşluk göbek miline sabitleniyor ve ayar vidasının dış tırtıklı yapısı sayesinde de boşluk ayar vidası sabit kalıyor. Benim göbeğimde bir boşluk oluyor bir düzeliyordu. Plastik parça(7C) mile tutunamayıp göbek boşluğu artıyor diye düşünüyorum ama göbek boşluğunun kendiliğinden kaybolmasını açıklayamıyorum. Tahrik kısmındaki (2. Şekle göre) 8 numaralı parça eksik bir de. Yani bilyelere kolayca toz ve su girebilir. Bilye yataklarındaki aşınmaya benzettiğim ama parmağımla hissedemediğim izler ve 9 numaralı plastik parça yüzünden yeni mil seti almayı düşünüyorum. 7B de eksikti ayrıca. Göbek gibi karmaşık yapılarda illaki boşuna koyulmamıştır o parça ve bende yok.

Aklınıza takılan kısım olursa yine detaylıca açıklayabilirim. İlginiz için de teşekkür ederim.
 
Dün bisikleti bakıma götürdüm yeni orta göbek takıldı güzelcene göbek yuvası temizlendi greslendi. Yeni pedallar takıldı fakat yine de her pedal attığımda garç gurç tak tuk diye ses geliyor. Krank kolundan şüpheleniyorum.
 
  • Üzgün
Tepkiler: -Deniz-
Dün bisikleti bakıma götürdüm yeni orta göbek takıldı güzelcene göbek yuvası temizlendi greslendi. Yeni pedallar takıldı fakat yine de her pedal attığımda garç gurç tak tuk diye ses geliyor. Krank kolundan şüpheleniyorum.
Gerçekten bir daha Trek almayabilirim 😅
 
  • Beğen
Tepkiler: StanicEnemy
Bitmiyor derdi bitmiyor çıldırcam yakında.
Demin seleyi denedim. Geçen gün arkadaş selen esniyor bence ses oradan dedi. Sele için gidip yeni vida aldım yapı marketten. Alyan değil ama yine de denemek içindi. ilk sıkımda kafası sıyırdı ama sıkı tuttu. Tam ses gitti gibi hissettim. Yine geldi. Eve geri dönüp eski Salcano dağ bisikletimin selesini ve sele borusu kelepçesini boru dahil söküp buna taktım. Yine değişen bir şey yok. O sesi duyuyorum.

Aynakol için servisi bu hafta bir kere daha aradım. Mail attık bekliyoruz diyorlar. Ben bu esnada arka göbekteki gevşekliği hallettim, sele borusunda problem olmadığına emin oldum. (Bir iki vida hafif yamulmuş gibi duruyordu, değiştireceğim) Bisiklette ayakta sürerken çok az duyuyorum sesi. Sebebi ne olabilir diye düşündüm. Ayakta iken pedala tam dik basıyorum. Otururken hafif öne doğru da itiyorum krankı. Acaba krank mı? Bak sen de göbeği değiştirmişsin. Ben de geçen haftalarda komple göbeklere bakım yaptım. Aynakolun krankı yalamaydı. Bence o ya.

Nerede Trek, orada bırek :)
:agla:

Yani o kadar farklı sorun başlığına bu bisikletle alakalı başlık açtım ki artık genel konudan devam etmeyi düşünüyorum. Okuyucular takip edemiyor 😂
 
şehir içi günde ortalama 5-10km ulaşım amaçlı kullanıyorum bisikleti. çok aşırı bir akıcılık beklemiyorum göbeklerden, senede bir açıp temizliyorum gresleyip kapatıyorum, koyu kıvamlı kırmızı bi gres kullanıyordum bitti : )
şimdi aklımda üç tane gres var : speedol lityum sabunlu gres, Skf Lgmt 3/0 rulman gresi ve würth marin gresi, içlerinden hangisini tavsiye edersiniz?
th-64547544.jpeglgmt-30125_min-111074579.jpgScreenshot from 2024-05-27 21-50-06.png
 
Geri