Jant seçimi yaparken teknik yapısına bakıp ileride değişmesi gerekince başa bela olacak ayrıntılara dikkat etmek gerektiğini düşünüyorum. Üreticilerin hedehödö teknolojisi diye isim takıp standart dışı yapılar kullanarak sonradan bilmem kaç yüz dolara yedek parça kitlemeye kapı açması canımı sıkıyor. Yedek parçaların pahalı olması bir yana, bulunması da büyük sorun. Avrupalıya kullan at, yenisini al kafası dayatılabilir ama bize hiç uymuyor. Hele bu saatten sonra hiç.
Mesela Fulcrum Racing 3 DB seti beğendim. Göbek yapısına bir bakıyorum. Rulman yerine kendine has "iç çanak+bilya bileziği+dış çanak" şeklinde bir yapı kullanmış. Adına "Cup & Cone" teknolojisi demiş. "you can eliminate side-to-side play and have optimum adjustment once the wheel" diye açıklamış. Hadi oradan!
Bu parçalar bulunuyor mu diye baktım. Sadece iç çanakları gördüm yabancı bir sitede. 133$ fiyatı var. Yani diyor ki, at çöpe yenisini al.
Rulman, bilya, çanak vs. yapıların ömrü muallak bir konu. "15bin de rulmanlar değişti" "bu rulmanlar bir sezon daha gider" gibi ifadeler kullanılıyor. Bu aksamın ömrü cidden bu kadar sınırlıysa (bana pek öyle gelmiyor) standart rulman yerine sabit ya da pahalı yedek parça gerektiren bir janta asla para verilmez demektir. 15bin ne yahu, iki senede pert mi olacak?
Bence:
-Jant telleri standart olacak. Piyasadan istenen boy ve kalite J-bend, Straight pull, Aero vs. standart yapıda telleri kullanabilmeliyim. İster ucuz tel takar günü kurtarırım. İster Sapim-CX Super Light bilmem ne, kralını takarım.
-Göbekler standart boylarda rulman olacak. İster sanayiye gider en ucuzunu alırım, ister Japon malı alır değiştiririm olur biter.
-Çember profil yükseklikleri, delik yapısı, sayısı, sıralaması, tel başı standart olacak. Jantın başına bir şey gelse bile çöp olmayacak. Aynı ebatta başka çember takabilmeliyim. İster ucuz çember alırım, ister karbon çember alır, sınıf atlatırım.
Bu arada Shimano hala bütün ürün grubunda çanak-göbek bütünleşik yapı kullanmaya devam ediyor sanırım. 50bin TL lik jant alıyorsun. Aksam aşınınca rulman değişip devam etmek yerine çöp oluyor.