Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Mekanik Disk Fren - Hidrolik Disk Fren kapışması

benim aklıma bi soru takıldı.

biliyoruz ki, ağırlık fren mesafesini uzatıyor. yani aynı bisiklet ve aynı frenle,
50-55 kilo birinin bindiği bsiklette frenlerin işi, 75-80 kilo birinin bindiği bisikletten daha kolay
diyebiliriz o zaman.

peki "disk frenler v'lerden daha başarılı. ancak 50-55 kilodaki biri için, iyi pabuçlarla v fren,
dik yokuşlar ve arazi dahil, disk freni aratmayabilir. hatta bisikleti, çamur koşullarında bile kolayca durdurabilir" diyebilir miyiz?
 
Scudo
Candan Hanım,
Orta kalite v-fren, kalitesiz v-fren ve hidrolik disk denemiş birisi olarak sorunuza yorumum şu;
"disk frenler v'lerden daha başarılı. ancak 50-55 kilodaki biri için, iyi pabuçlarla v fren,
dik yokuşlar ve arazi dahil, disk freni aratmayabilir. hatta bisikleti, çamur koşullarında bile kolayca durdurabilir"
Kırmızı ile işaretlediğim kısmın kesinlikle doğruluğuna inanıyorum..
Ancak çamurlu yolda çamur cant üzerinde birikeceği için v-fren pabuçları üzerinde birikme ve ciddi performans kaybı yaratacaktır bu sorun disk frende olmaz..
 
Bence bu olay birazda firmaların mekanik disk üzerine geliştirme yapmamalarından kaynaklanıyor. Çünkü hidroliğin önü dahada açık ancak mekanik olupta çok başarılı olan frenlerde var. Mesela Avid BB7 gibi. Birçok alt seviye hidrolikten daha iyi olduğu söyleniyor kullanıcı yorumlarına göre. Ayrıca hidrolikleri de avid bb5 gibi mekaniklerle karşılaştırmak lazım çünkü hidroliklerin en alt seviyesiyle mekaniklerin alt seviyesi bir değil. SLX'ten daha üst seviyede zaten tartışılmaz bile çünkü mekanikte daha üstünün eş değeri yok.
 
  • Beğen
Tepkiler: can bülbül
Ben iki seneyi aşkın süredir juicy 5 kullanıyorum.Öncesinde uzun yılar v-fren kullandım.Birkaç kerede deneme amaçlı mekanik disk kullandım.Şunu söyleyebilirimki hidrolikten sonra bir daha ne v-fren nede mekanik disk görmek istemiyorum.Öncelikle hidrolik diskin verdiği güven hissini hiçbişeye değişmem , kesinlikle size duracağınızı garanti ediyor.Bikaç arkadaş merak etmiş takla riskini şöyle diyebilirim , takla atmak iyi ayarlanmış bir v-frende de rahatlıkla gerçekleşebilir ama hidrolik te bunun olma olasılığı daha fazla tabiki eğer tecrübeniz yoksa. Bisiklet deneyimi olan birisinin hidrolik frene geçince takla attırma olasılığı yoktur bence . Bende şimdiye kadar ne aşırı hızlı olduğum zamanlarda nede dik aşağı inerken böyle bi r durumla karşılaşmadım.Mekanik kullanan arkadaşlar da orta seviye bir hidrolik freni bir iki gün kullanırlarsa , hidroliğe geçmek isteyeceklerdir bence
 
Sadece konu başlığına ithafen yazıyorum.
Hidrolik ile mekanik disk fren kesinlikle kıyaslanamaz .
Mekanik disk fren sadece sistemsel mecvuriyetten dolayı cyclo cross bisikletlerde kullanılmalıdır(tek seçenek AVİD BB7).
Kaldıki bir çok firma cyclo cross bisikletler için yarı hidrolik sistem geliştiriyor.
yakın zamanda yarış bisikletleri içinde komple hidrolik vites ve frenleme sistemleri karşımıza çıkacak.
Bir çok markanın hidrolik frenlerini kullandım (tektro,avid,shimano,hayes,formula) tabiki her hidrolik fren aynı performansı vermiyor.
Tabiki her güzelliğin bir bedeli vardır düzgün kurulmuş bir disk fren üretici firma tarafından belirlenmiş sürelerde kablo ve yağ değişimi görürse size mekanik disk frenden daha fazla sorun çıkartmaz.
Kimse sistemsel basitliğinden dolayı mekanik disk frenin hidrolik disk frenden daha iyi olduğunu iddaa etmesin.
 
@can bülbül



Frenlerınıze süreklı bakım yapıyormusunuz ? Mekanık bb5-bb7 oldulça guzel frenlerdır.Fakat malesef :) mtb nin doğasında bulanan çamur toz toprak gibi maddeler mekanik frenlerin kablo içerisine yerleşiyor ve frenlemede kablo içerisindeki sürtünmeyi artırıyor buda perfoamans kaybına neden oluyor.Kablo içerisini zaman zaman yağlamak ve temızlemek gerekıyor.Ayrıca mekanik frenlerde iy bir kablo kullanılmayınca esneyerek fren perfomansını düşürüyor.Mekanik frenler, hidrolık frenlere göre daha çok bakım gerektırıyor.Mekanik fren setine bakım yapmaktan bıktığınız gün , hidrolik fren seti sahip olduğunuz gün olacaktır.;)
 
Öncelikle cevapladığın için teşekkür ederim :) şu ana kadar 1 kere mekanik frende temizlik yaptım ondada balataları temizledim.onun dşında gayet iyi :) memnunum .eğer fırsatım olursa bir gün hidrolik disk frenli bisiklet kullanmak isterim o zaman belki aradaki farkı daha iyi anlıyabilirim.
 
birbiriimize çamur atmayalım en kıral mekanik disk i de kullandım en kıral hidrolik frenleride.kullandığım mekanik disklerden biri lx di inanın avid j 3 ile aralarında dağlar kadar fark var.
 
  • Beğen
Tepkiler: can bülbül
o kadar komik bir tartışma açılmış ki. hele ilk sayfalarda yapılan yorumları kahkaha ata ata okudum. yahu arkadaşlar mekanik disk fren ile hidrolik fren karşılaştırılır mı ?Arkadaşım bi dene hidroliği sonra gel karşılaştır. benim de önceki bisikletim mekanik frendi.2 haftada bir mutlak ayarı kaçardı veya tozdan öterdi temizlettirirdim.mekanik disk fren ile kaza tehlikesi geçirdim . Düşünün önünüze araç çıkıyor frene basıyorsunuz ama fren sanki boşalmış gibi tutmuyor :)
Daha sonra yeni bisiklet almadanönce özellikle hidrolik olmasına özen gösterdim.1 aydır kullanıyorum ve hiçbir problem yaşamadım.ilk günkü gibi sağlam ve bastığın anda duran bir bisiklet :)

kısa sözün özü hidrolik frene güven ,çünkü hayat kurtarır.
 
Bence mühim olan bisikletle ne yapacağındır.Amacına göre fren donanımı olan bir bisiklet alırsın Mutlu olursun Zaten fizik kuralları denen birşey var.Ben V fren kullanıyorum çünkü amacım dağa çıkıp bisikleti çamura bulamak değil Olurda çıkarsam aslında bisikletimin bunu yapmak için yeterli frenleri olmadığını bilerek çıkarım.Gerekirse çok yavaş inerim tepelerden Gerekirse de yolda durup tekerleklerimi temizlerim ki frenlerim olabildiği kadar iyi çalışsın.:)
 
Bu konudaki kaçıncı tartışma bilmem ama, yine arada doğru bilgiler paylaşılmış.

Dikkat ettiğim konu, kullanım amacından, ve kullanım şartlarından doğru düzgün bahseden az.

-Uzun süredir v-fren kullanıyorum. Lastik seçiminiz ve fren ayarları doğru olduğu sürece,
asfalt veya stabilize yollarda, extrem şartlar dışında sorun yaşamazsınız. Yoldan sıçrayan
su ile v-fren iptal olmaz.

-Yağmurlu havalarda, arazide; jant su birikintisine battıktan sonra v-fren performansı düşer.
Bir süre sonra toparlar, asıl sorun yumuşak zeminde v-frenin çamur toplaması.
Doğru lastik seçimi bir derece durumu telafi etsede bir yere kadar...
Jant yanağı üzerindeki birikinti bir şekilde atar, fakat frenla arası tıkanırsa sıkıntı...
Kar mevzusunda, biriktiğinde sıkıntı yaratır, ama asıl donduğunda görmek lazım...

Tümü kendi deneyimlerimden, son iki senedir dört mevsim kullanmaya başladım,
kış şartlarında sabrım tükendi diyebilirim...

-Mekanik disk fren hadisesine gelince; tektro ve shimano'ları kullandım. İyi ayarlanınca
iş görmüyor değiller. Dört mevsim kullanılır, bütçe kısıtlıdır, geçiş dönemidir vs vs. alınır takılır
daha iyi alternatifi var çocuk gibi dalga geçmenin anlamı yok.

Mekaniğin sıkıtıları;

-İki balatadan sadece birinin hareket etmesi, hareket eden balata diski diğerine doğru bastırıyor.
Bu diskin sabit balataya daha yakın ayarlanması gerekli demek, kısa süreli kullanımlardan sonra
bile sürtme başlayabiliyor. Uzun süreçte diskin aşınmadan önce yamulması söz konusu, yanlış
ayarda çok daha kısa sürede oluyor. BB-7'de sistem nasıl bilmiyorum bilen varsa paylaşırsa
güzel olur.

- Evet gücü düşük, mantıken düşünürseniz; v-frenle aynı fren kolu; disk çapı ortada jant çapı
ortada, kaliperin çalışmasını 'vida' mantığı olarak düşünün, v-frenle kuvvet farkını bu şekilde
kapatmaya çalışıyor. Sürmeyi engellemek için balatalar arası açıldığında haliyle sorun artıyor.


Hidrolik disk hakkındaki bilgim, kısa süreli denemelerden ibaret. Uzun sürede ne sorunları var,
bakımı zor mudur hiçbir fikrim yok. Sıkıntı çıktığında maliyetler ortada o başka.
İki aylık fikirlerden ziyade, uzun süreli deneyimler paylaşılırsa güzel olacağını düşünüyorum






ı
 
  • Beğen
Tepkiler: cemkurkcu
@can bülbül

ben v firen kullanıcısıyım hayatımda ilk kez geçen gün disk frenli bisiklete bindim ve hızla yokuş aşşağı inerken önüme araba çıktı birden v frendeki gibi ağırlımı tamamen arkaya verip ön frene asıldım arka frenide pompaladım bisiklet anında durdu arka teker yerden 1 santim bile kalkmadı bi ara ön tekerin kaymaya başladığını farkettim ve freni gevşettim yani demek istediğim eğer çok çok acemi deilseniz (bende aşırı profesyonel deilim) çok rahat kullanırsınız :)
 
  • Beğen
Tepkiler: can bülbül
@Atacan

Bu yorumlar kesinlikle doğrudur. 1 sene kadar mekanik disk fren kullandıktan sonra hidroliğe geçtim. Eğer ince ayarları güzel yapılırsa sorunsuz bir şekilde kullanılabilirler. Kötülemeye gerek yok. Fren performanaslarına gelince yorumlarda yazıldığı gibi aralarında dağlar kadar da fark yok. Fren kolu hidroliğe göre sert oluyor evet ama abartılacak kadar da değil. Öyle kollarda, bileklerde ağrı falan yapmıyor. Bakımlarının yapılması ise hidroliğe göre kesinlikle daha kolay. Yalnız belirtildiği gibi özellikle dış kablolar kaliteli olmalı. (shimano tavsiyemdir. mahalle bisikletçilerinde satılanlar spiral şeklinde sarılmış oluyor ve bir süre sonra esneme yaparak fren performansını düşürüyor. shimanolarda ise teller uzunlamasına yerleştirilmiş olduğu için esneme sorunu olmuyor.) Atacan arkadaşımın bahsettiği sürtme sorununu ben de yaşadım ama acemilik dönemlerimde. İnce ayar konusunda ilerleme kaydettikten sonra sürtme,ses vs. sorunları olmadı. Mekaniklerde balatanın tek taraflı hareket ettiği doğrudur ama diskte yamulmaya neden olacağı konusunda kendisine katılmıyorum. Frenleme yapınca 1-2 mm kadar esneme oluyor evet ama bence rotorlar üretilirken bunu tolere edebilecek şekilde üretiliyorlardır.

Hangisini tavsiye edersiniz derseniz hidrolik derim ama bütçe müsait değilse mekanik diskler de kesinlikle iş görecektir. Eğer v-fren sisteminden disk frene geçmiş olmak için mekanik fren alınması düşünülüyorsa bence hiç masrafa gerek yok v-fren kullanmaya devam edin.

Hidrolik disk frenin artıları: Konfor, hafiflik ve performans(yine belirteyim arada dağlar kadar fark yok, sonuçta ikisinde de aynı balata ve rotor kullanılıyor değil mi? Tek fark uygulanan kuvvet.)

Mekanik frenin ise bence tek artısı bakımının kolaylıkla yapılabilmesi.
 
Ben 3 freni genel olarak şöyle özetliyorum:
V Fren=Su v.b etkilenirFazla basınç uygulanırHafiftirBakmı kolaydırUcuzdurAz ısınır
Mekanik Disk Fren=Su v.b etkilenmezFazla basınç uygulanırAğırdırBakımı kolaydırUcuzdurFazla ısınır
Hidrolik Disk Fren=Su v.b etkilenmezAz basınç uygulanırAğırdırBakımı zordurPahalıdırFazla ısınır
Bunlar fren kalitesine ve kullanıma göre fark eder. Hangisini seçerseniz seçin kalite ve iyi bakım birleştiğinde sizi üzmez.

Birde, iyi frenleme için iyi bir lastiğimizin de olmasını unutmayalım.
 
@Atakan Kovancı

5 sayfa yazılmış; hepsini okuyamadım bu dediğinize yanıt verilmiş diye ama dediğiniz şey biraz "eğlenceli" olmuş. emin olun bisiklet tekerine ayağınızla basmadan kendi gücünüzle fren yapmış olmazsınız keza fren kolu bir maniveladır ayrıca arada güç aktarımını yapan fren teli vardır.
 
unutmuşum, ayrıca ayaklarınızı yere koyarak da kendi gücünüzü deneyerek durabilirsiniz lakin konu hidrolik frenler:

öncelikle 4 yıl civarıdır kullanıyorum. 2006 XT frenlerim, öyle ahım şahım sayılmaz artık. Sadece geçen yıl 2.500 km civarı bisikleti kullanmışım. fazla değil ama deneyim sağlamıştır herhalde.

sorunuz şu olmalı; bisikleti nasıl kullanacağım? eğer tur için, şehirde, sadece yazları ya da kuru havalarda kullanacaksanız (ki yağmurlu havalarda bile çok sorun çıkarmaz, yumuşak bir pabuçla) v-fren idealdir. bakımı kolay, görece ucuz vs.

hidrolik frenlerin bu tarz kullanımda tek artısı her koşulda daha konforlu kolları (iki parmağınızla çok az sıkarak durabilirsiniz) ve az biraz kısa fren mesafesidir. ancak ön fren kullanmazsanız hiçbir fren kısa mesafede sizi durduramaz, en fazla kızaklama yapar.

hidrolik fren kolları öyle dokunmaya tepki vermezler, belirli bir güç uygulayarak ayarlarsınız fren mesafesini. ki v-fren'de pabuçların janta değdikten sonraki hareket mesafesi daha kısadır hidroliğe göre. Dozajlama imkanı daha azdır. hidrolik frende ise görece daha fazla bir dozajlama imkanınız vardır. kola tek parmakla biraz bastırırsınız ve yavaşlarsınız.

ön freni ideal biçimde kullanmak için en azından xcm gibi bir amortisöre ihtiyacınız olacaktır ki panik halinde ön fren çok sıkıldığında amortisör fazla enerjiyi emerek takla atmanızı engeller. ancak amortisörler, disk frenlerde daha verimli olmaktadır. hem jant göbeğine frenin yakın olması, amortisöre frenden gelen enerjinin daha dik açıyla ulaşmasını sağlar hem de tekerleğin momentinin daha güçlü olduğu bir bölgeyi kavradığı için kitlemesi daha zordur.

son olarak, bu tartışma, bisikleti şehirde, düz arazide, kuru ya da az yağışlı havalarda, turlarda kullanan insanlar için pek gerekli değildir çünkü bu tarz sürüş için v-fren idealdir. hidrolik fren satın almak paranızın israfıdır.

bakım konusunda ise; profesyonel anlamda kullanılmayan bir hidrolik fren yılda en fazla 1 ya da 2 kere bakım ister. balatalar ise 2.500 km'de yarılanmadı bile ki maliyet olarak v-fren pabuçlarından daha pahalıya gelmiyor bu şekilde. ayrıca balataları değiştirmek çok daha kolaydır v-fren'e göre.

acil durumlarda tamiri kolay değil denebilir; kısmen doğrudur ancak başımıza gelecek en sıradışı durum kablo kopması olur ki onu bile motorsiklet tamircilerinde yamayarak turu tamamlayan kişiler biliyorum. ayrıca yağları kolay bulunur (mineral amortisör yağı ya da dot için otomobil yağları).
 
  • Beğen
Tepkiler: AliMurat
Arkadaşlar dün Kilyos-Rumeli Feneri arazi sürüşü yaptık çamurları yara yara; sonra da Rumeli Fenerinden Sarıyer'e varmak için sert ve buzlanmak üzere olan kavislis, dönemeçli rampaları indik ortalama 24-32 Km/s hızla.

Çamur deryasında V-frenler battı resmen, Mekanik frenler de kaydırdı; full Shimano SLX set fren setim ise tıklamadı dahi

Ancak yine de 36 Km/s ile seyrederken Beşiktş iskelesine önüme atlayan iki yayaya çarpmamak için ani fren yaptım ve düştüm. Nokta.

Hidrolik fren kullanın (amanında v-fren de kullandım mekanik fren de) anı duruşlardan sakının. Mekanik fren bir pazarlama hilesidir.
 
@can bülbül

bu dediğiniz şey aynı küçük çocukların ön freni kullanma takla atarsın demesi gibi oldu..o dediğiniz durumu yaşayan arkadaşınınz gidonun üstündemi oturuyodu..ben avid xx kullandım 1 ay son hız giderken sonuna kadar asılıyorum.arkanın kalktığına şait olmadım.zaten arka ben istemediğim sürece kalkmaz.mekanik mi hidrolikmi derken yamaha ile kanuni yi kıyaslamışsınız.....saygılar
 
  • Beğen
Tepkiler: Efecan UZUN
Geri