Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Neden dağ bisikleti alıp şehirde kullanıyoruz?

Scudo
Dağ bisikleti ile yol ve şehir bisikletlerinin geometrisi farrklıdır. Mesele sadece amortisör olup olmaması veya lastiğin kalın olup olmaması değildir. Ya da kaldırıma çıkar iner meselesi de değildir. Özellikle gidon ve maşa açıları bisikketin tepki süresini etkiler. MTB yi şehirde kullanırken hem akışkanlığı az hemde tepki süresi düşük olduğu için daha az zevk alarak yol alırsınız. Aynı şey tersinde de geçerlidir. Yol bisikletini dağda kullanmaya kalktığınızda tepki süresi kısa olduğu için her çukurda taşta direksiyona halim olmakta daha fazla zorluk çekersiniz. Her iki bisiklette sonuçta her yer de kullanılır ama aldığınız fayda ve sürüş zevki değişir
 
Dağ bisikleti kullanırken vites kullanmasını bilmeyen adam her bisiklete ağır der zaten. Konu çok göreceli. Şahsen benim bisikletimin ağırlığı, lastik kalınlığı neyi varsa bana hamallık gibi gelmiyor. Hatta hoşuma bile gidiyor. Altımdakinin ciddi bir taşıt olduğunu hissedebiliyorum. Ki sürerken zaten ağırlık denen şey istenilen hız ve sarfedilen performansa göre değişiyor. Ayrıca abartı falan değil. İnce lastiğim olsaydı yol kenarından gitmek zorunda olduğum her durumda toz ve toprakla karışmış çakılların arasında huzursuzca ilerleyeceğime eminim. Etrafım avrupai yollara sahip olsaydı da keşke ben de şehir bisikleti adının hakkını verseydim :) Resmen düşük bütçeli acemi enduroculuk oynuyorum şahsen yollarda.
Bu mesajı yazışımın üzerinden tam 3 ay geçmişken şehir bisikleti bakınıyor(hatta alacak) olmam gerçekten kendimden şüphe etmeme sebep oldu :D Büyük konuşmayacağım dedikçe kendimle çelişmeye devam ediyorum :D Buna bir dur demem gerek.
@Bisiklet sever 93 dağ bisikletimi sürdükçe size daha çok hak vermişim haberim yok :D Mazur görün beni lütfen :D
 
Sadece bisikletle sınırlı değil bir durum. Otomobil kanadında da SUV alıp sadece şehirde binmek yaygınlaştı. İkisi de şehir içinde kullanım için verimsiz makineler. Dağ bisikleti asfalt için gereksiz kalın lastiğinden, daha ağır kadrosundan ve araziye uygun oturma konumundan dolayı asfalt yolda şehir bisikletine göre daha verimsiz ve hantaldır. Lastik değiştirilebilir ama kadrodan kaynaklı sorunlar yok edilemez. Eğer okul çantası, evrak çantası vb. de taşıyorsanız bazı dağ bisikleti kadrolarında bagaj için vida yuvası yoktur. Asfalt kalitesi çok da iç açıcı olmayan yollarda 38 mm yol lastikli ve amortisörlü şehir bisikleti gayet yeterlidir, bizzat kendim okula giderken bu tip bir yolda bu tip bir bisikleti sorunsuz kullanmaktayım.

Otomobil kanadında şehir içinde SUV kullanımı ise tam bir fecaat. Binek otomobilden %30 daha ağır olduklarından ve aerodinamik yapıları berbat olduğundan yakıtı su gibi içerek havayı bol bol kirletirler. Yolda fazla yer kaplayıp trafiğe fazla yük bindirirler. Kocaman gövdeleriyle bol bol park yeri kullanarak kalabalık yerlerde mevcut olan park sorununu körüklerler. Dar yerlerde manevra yapamayıp trafiği kilitlerler. Bu araçlarda sürücünün yola hakimiyeti de zayıftır. Yüksek oturuş konumundan dolayı aşağıda kalan baba, çöp tenekesi, kedi, köpek, çocuk gibi cisimleri görmek zordur ve bu durum kazaya davetiye çıkarır ayrıca aracın konumunu, etrafındaki duvar, diğer araçlar, yayalar gibi cisimlere yakınlığını kestirmek zordur. Yetmezmiş gibi şaselerinin yerden yüksekliğinden dolayı çarptığı yayayı binek otomobile göre daha kolay tekerleğinin altına alabilir (ezebilir). Yüksek ağırlık merkezinden dolayı da tam bir takla makinesidir, bu nedenle yüksek hızlarda gidilen çevreyolları veya otobanlarda tam bir saatli bombadır. Öyle otoban hızlarına da gerek yok, bir motovlogta ara sokakta kaldırıma çıkıp ters dönmeyi başarabilmiş bir Nissan Qashqai gördüm.
 
@turbotx150 Burası yeri değil ama SUV lar hakkındaki görüşlerinize katılmıyorum. Çünki siz Suv ile yakından uzaktan benzeşen tüm araçları aynı kefeye koymuş, her birini kullanmış ve kimsenin düşünmediği aksaklıkları fark etmiş gibi yazmışsınız.
 
  • Beğen
Tepkiler: ali önder
bence dağ bisikleti şehirde kullanımı daha güvenli yol bisikletine göre şehir bisikleti de tercih edilebilir tabi başlangıç için ama şehirde sürmek için dağ alırım araziye de girerim düşüncesiyle tercih edilebiliyor. şimdi bana sorsanız tamamen zaman kaybı dağ bisikleti ama en son çocukluğunda bisiklet sürmüş biri tekrar bisiklete direkt yol bisikletiyle dönmesi verimli olmayabilir. istanbul gibi bir şehirde hele reflekslerinize olan güveni tekrar kazanmadan kilitli pedal ile yol bisikleti kullanımına temkinli yaklaşılması gerekiyor. ben yol bisikleti aldığımda dağ bisikletini hızlı sayılabilecek bir ortalamayla sürüyordum iyi kondüsyon yapmıştım yani :D tamir masrafı bisikletle eş değer olmasaydı ve ucuz bir yol bisikleti denk gelmeseydi böyle bir güzellikle tanışmam biraz daha zaman alırdı sanıyorum.
 
Bende bütün türler var yol dağ ve şehir bir ara fat bike alıp sattım nitekim katlanır da aldım onu da sattım şimdi gelelim asıl konuya dağ bisikleti alıp şehirde kullanmak aynı arazi aracı alıp şehirde dolaşmak gibi bazılarına göre öyle elbet ama karbon ve hafif bir dağ bisikletine göre diğer ucuz ve hantal alt seviye bisikletleri kıyaslamak bence işin yanlışı burda birde şu var sanki yol bisikleti ve şehir bisikleti alıp kullanınca ve takım forma giyince bilgili ve uzmanmı olunuyor bazı arkadaşlar diyorki şimdiki aklım olsa yol alırdım yada şehir alırdım ne alaka? dağ bisikleti kullanan biri bilgisiz işi bilmiyor da yola binenmi bu işi biliyor ötekileştirmeye devam ediniz arkadaşlar siz burda hala birbirinize laf sokmalarla sen değil ben haklıyımlarla devam edin; sonra yok bize saygı yok, yok bize bisiklet yolu yok, o yok, bu yoklarla varırsınız bir yerlere.
 
Bende şehir içinde hatta uzun yolda dahi mtb kullaniyorum. Sebeplerim şunlar... Birincisi bulunduğum bölgenin yolları kötü. Asfalttan ziyade, zift üstüne mıcır atılmış yollar. Eski tur bisikletime ne lastik taktiysam , 6-8 ay arasi uzerinde ne dis kaldi ne kanal.İkincisi doğada vakit geçirmeyi severim. Ama bir yol veya tur bisikletim olsa , araziye girmeyi, doğada vakit geçirmeyi seven biri olarak , bir mtb almam gerekecek. Üçüncüsü ise şehir içinde bana çok kıvrak ve atik gelmesi. Tabiki herşeyi yerinde kullanmak güzeldir ama birden fazla amaça yönelme varsa, mtb bisiklet bana daha bir cok amaca hizmet etmeye yönelik geliyor.
 
@ExKyotoo önemli değil ilk bisiklete başladığınızdaki düşüncelerinizle tecrübe edinmeye başladığınız zaman ki düşünceleriniz arasında farklar olacaktır bende bu durumu çok yaşadım benim hatam yüzünden bisikletimde bir sorun çıkardı ben hep ne dandik bisiklet diye düşünürdüm sizde tecrübeleriniz arttıkça fikirleriniz değişecektir
 
  • Beğen
Tepkiler: ExKyotoo
Bisikletlerin kadro geometrisi olarak adlandırılan yapının, dağ bisikletini şehir veya tur bisikleti olarak kullanmak için modifiye edilmesi mümkün olmayan tek unsur olduğu muhakkak.
Yanılmıyorsam kadro aynı kalsın dedikten sonra, başta lastikler sonra sele, gidon ve birçok diğer bileşenler ile şehir veya tur bisikletine dönüştürebiliyoruz bisikletleri.

Ben kendi adıma çok bilmeyerek SEDONA 721 dağ kadrolu bisiklet aldığımda da bu durum geçerliydi. Sonra gerçekten de neredeyse her şeyi değiştirip ulaşım, tur gibi amaçlar ile kullanacağım hale getirdim.

Gidonu yükselttim, elcikleri değiştirdim, seleyi değiştirip açısını imkan verdiği ölçüde ayarladım. Lastikler tur lastiği oldu. Pedallar platform pedala dönüştü. Çamurluk eklendi, arka bagaj ve çanta eklendi, aydınlatma eklendi.

Geriye kadro ve belki çok önemli olmasa da ruble ve ayna dişli kaldı.

Şimdi her dağ bisikletinin kadrosu da aynı açılara sahip olmadığına göre şöyle bir durum ortaya çıkıyor ki, bazı model bisikletler bu dönüşüme çok yatkın (kadro geometrisine rağmen) olabilirken bazıları çok zıt.
 
Bence MTB ruh hastalarının tercihi, farklı bir özgürlük, bende bir mtb kullanıcısıyım :)
 
Bende MTB kullanıyorum çünkü Keçiören meclis arası başkasına pek müsade etmiyo etsede ben onu kullanırdım muhtemelen ???
 
Tamamen bilgisizlikten ve bisiklet satıcısının gazına gelmekten olduğunu düşünüyorum. Özellikle yokuş çıkarken gördüğüm mtblilerin çoğu afedersiniz ıkına ıkına çıkmaya çalışıyor. Bisiklet hakkında ufak bir bilgiye sahip olsalar önce vitesin nasıl kullanılacağını öğrenirler. Ama neden şehirde mtb sürüyorsun diye sorsan ''asfalt kötü yahuuu'' derler. Tek bildikleri bu.
Bisiklet satıcısının gazına falan gelip almadım da kendi zevkime ve ileriyi düşünerek aldım da senin bu mtb kullanıcılarını aşağılaman üzerine inadına mtb ile rampaları ıkına ıkına zorlana zorlana 29x2.2 lastiklerle çıkasım geldi... :) tamam biz bilgisiz'iz dostum şahsen ben yorulunca daha çok zevk alıyorum mtb den :)
 
Konu aslında bisikletten nasıl zevk aldığın ve ne amaçla kullanacağın ile alakalı. Ben çok uzun yıllardır mtb sürücüsüyüm. Bu benim bilinçli tercihim. Çünkü yapmak istediğim sürüş şekline en uygun bisiklet türü bu. Hiç bir zaman A noktasından B noktasına daha hızlı varayım , 200km yol yapayım , 60km hıza çıkayım , yokuşa girdiğim gibi bitireyim diye bir hırsım olmadı. Bu hırsa sahip de olanlar vardır saygı duyarım ama mtb kullanmak bilinçsiz bir tercih , bisikletten çok anlamayanların tercihi vs gibi genelleme yapmak da çok saçma geliyor.

Canım istediğim zaman sahil yolunda asfaltta da kullanıyorum , konfor odaklı sürüş benim tercihim.Yani mtb sahibiyim ve asfaltta kullanmamam lazım mı diyelim :)

Birde mtb ile ilgili şöyle bir yargı var , üst düzey hafif komponentler , karbon kadrolar gereksiz , zaten bu bir dağ bisikleti vs. Dağ bisikletlerinin de yarışları yapılıyor ve saniyeler farkla kazanılıyor. Olayın özü katagoriler ve amaç tamamen farklı.
 
Kendim neden MTB aldım ?

Tamamen bisiklet kültürüne sahip olmamam ve kendimi tanımamam. Şimdi artık bisiklet kültürüm de oturdu kendimi de tanıyorum. Ben ihtiyacı doğrultusunda bir Grevel kullanmalıyım ( hem yolda hız yapıp hem bozuk yola girmek ve tur da yapabilmek için ) Bir de şöyle caddede giderken insanların dönüp bir daha bakacağı ve ilgi odağı olabilecek nitelikte bir vintage bike sahibi olmam gerekiyor. Yalnız style sevdiğim için de fixie gear larada bu aralar kafam gidiyor :)))
 
  • Beğen
Tepkiler: MAERKEK
@Equilibrium
Kendim neden MTB aldım ?

Tamamen bisiklet kültürüne sahip olmamam ve kendimi tanımamam. Şimdi artık bisiklet kültürüm de oturdu kendimi de tanıyorum. Ben ihtiyacı doğrultusunda bir Grevel kullanmalıyım ( hem yolda hız yapıp hem bozuk yola girmek ve tur da yapabilmek için ) Bir de şöyle caddede giderken insanların dönüp bir daha bakacağı ve ilgi odağı olabilecek nitelikte bir vintage bike sahibi olmam gerekiyor. Yalnız style sevdiğim için de fixie gear larada bu aralar kafam gidiyor :)))
Sana karışık bir bisiklet lazım lakin halen icat edilmedi :)
 
Bisiklet kültürü olmadığı için en çok satılan bisiklet mtb, çocuğa bisiklet almaya giden anne ve babalar genelde en uygun bisiklete yöneliyor, satıcılarda sürümden dolayı bunları daha rahat satıyorlar. Ben 35 yaşında bisiklet sahibi oldum, almadan önce 20 gün kadar araştırıp yol bisikletinin daha uygun olduğunu gördüm. Forum kullanıcılarıda bilgili olduğu için bilerek dağ bisikleti seçiyor. Ama genelde genç ilk kullanıcılar bilgisizlikten ve bayii lerin yeterince bilgi aktarmadıkları için dağ bisikleti alıp toprak yüzü görmeyen lastikler çoğunluktadır
 
@MAERKEK

yooo :) Obisiklet icat edildi. yolda hızlı , arazide gidebilen ve tura gidilebilecek bisiklet GRAVEL :) Ama çok para işte , bekliyorum bakalım. alacağım bir gravel , benden mutlusu olmaz. Omzumda da bir Canon 77D body ile 18-135 mm lensi de koydum mu offff :)
 
  • Beğen
Tepkiler: ghostt
Geri