@Murat Cömez rulman konusunda bilirkişi sayılabilirim. enerji verimliliği bakımından, bir rulmanın ya tam eksenel (axial), ya da tam radyal olması en iyisidir. "cup and cone" denen, hem eksenel hem de radyal yükleri karşılaması için yapılmış olan, bilyaların iki konik yüzey arasında yuvarlandığı tipte, basit bir fiziksel eşitlik gereği, bilyalara binen yük, rulmanlıdakinden daha fazladır. bu da bilyalar ile, yuvarlanırken birbirlerine eşit mesafede kalmalarını sağlayan kafes arasında daha büyük sürtünme kuvvetleri oluşması demek oluyor. ha bu kayıp enerjinin miktarı ne kadardır, pahalı göbekler alıp onlara pahalı rulmanlar alıp titizlikle rulmanları preslemeye değer mi, o kişiden kişiye değişir.
shimano ve campy, bu enerji kaybını "ihmal edilecek kadar az" olarak yorumlayarak, tercihlerini servis kolaylığından yana yapıyorlar. göbeği açıp bilyaları değiştirip kontra somunla göbek boşluğunu ayarlamak yaprak anahtarı olan herkesin yapabileceği basit bir iş çünkü. (bu arada, bu iki firma da rulmanlı orta göbek yapıyor nedense. çünkü rulmanlının enerji bakımından üstün olduğunu, yapmazlarsa BB pazarında yok olacaklarını ikisi de biliyor).
ayrıca, 1000 euroluk setlerden bahsedilmişken, imal edilen göbeklerdeki rulman yuvalarının mikronu mikronuna aynı yapılması (idealden çok az geniş olması rulmanın yuvada gezinmesine, çok az küçük olması ise rulman bilyalarının sıkışıp rahat dönmemesine sebep oluyor) hassas kalibre edilmiş cnc sistemler ile mümkündür. yani bilyalı sistemin göbek ve milini imal etmeye göre daha maliyetlidir. campy o fiyatı biçerken o setin maliyetine değil, yüzyıldır yaptığı inovasyonlarla inşa ettiği marka imajına alıyor o parayı. 100 yıl öncesinin demir yığını maksimum hızı 100 olan, heybetli amerikan otomobillere ferrari parası vermek gibi bir haz bu. bazı şeylere fonksiyonu için değil de görünümü için, sizde hissettirdiği hava/statü için para verilir. campagnolo da o hesap...
mühendis Hambini'nin konu ile ilgili bir videosu da var: (link)