Nabız farkına dikkat çekenler olmuş. Tablo yerleşimi kafa karıştırmış olabilir. Yokuşta flat pedal ile nabız 5 bpm yüksek çıkarken, düzlükte tam tersine spd ile 5 bpm yüksek çıkmış. Yani nabız için bu testten spd lehine bir çıkarım yapılamaz. Zaten birebir aynı donanımla sürüş yapılsa bile insanın bir saati diğerini tutmaz. Önce hangi, sonra hangi testin yapıldığı bile bence etki edecektir.
Bu testte fizyolojik durumdan bağımsız ve belirleyici olan ortalama güç, eğim ve mesafe.
"Güç farkını görmüyor musun?" denilebilir. Güç farkının sadece
ayakta sprint atarken ortaya çıktığını, sadece sınırlarınızı zorladığınız o 20 saniye içinde ortalama %19 civarı getirdiğini görmezden gelmeyiniz. Yani güç farkından bahsederken sanki her koşulda varmış gibi davranmayınız. Diyorum ki; sıradan biri olarak bu beni ilgilendirmiyor. Sizin bu farka ihtiyacınız olabilir, avantajı değerlendirirsiniz.
Testin SPD kullanan birinin yapacağı kaçınılmaz subjektif yorumlara göre çok daha bilimsel olduğu açıkça ortada.
Testi yayınlayan kanalın işi çarpıttığı iddia ediliyor, edilebilir tabi. Fakat bildiğim kadarıyla GCN kanalı direk youtube'un kendi kanalı. Adamların maaşını Google ödüyor. Önemli bir ayrıntı bence. Yanlış biliyorsam düzeltiniz. Ayrıca iddiayı onaylayan bir yığın video ve çalışma varken aksini gösterene ben hiç denk gelmedim.
Yanlış anlaşılmasın. Burada SPD kötülemeye çalışmıyorum. Meseleye kendi açımdan yaklaştığımın altını çizeyim.
SPD kullanmaya alışmış birinin çıkarıp flat pedal takması beklenemez. Bunu yaptığı için kimsenin memnun kalacağını sanmıyorum. Yarın SPD takıp altı ay kullanmaya devam etsem, sonrasında ben de geri döneceğimi sanmıyorum.
İnsan psikolojisine de dikkat çekmek lazım. Yeri geliyor donanım değişikliği ile bisiklet 200g hafiflese insan farkı net hissettiğini düşünebiliyor. Buna bende dahilim açıkçası. Halbuki yok öyle bir dünya. Bu SPD konusundaki tartışmaya benzer durumlar ağırlık, jant, profil gibi konularda da var. İnsanlar farkları aşırı abartmaya meyilli. Mesela 2 kiloluk 300-350 dolar değerinde bir jantı çıkarıp 1.5 kiloluk 40-50mm profil, 1500 dolarlık karbon jantı takınca uçtuğunu düşünebiliyorsun. Ama fark ne kadar diye bir test yapılıp rakamlara bakılsa iş hiçte öyle "vayy be!" dedirtecek fark çıkmıyor.
Sizi mutlu edecek bir upgrade yaptığınızda sürüşe çıkıp geçtiğiniz segmentlerde PR almanız muhtemeldir. Farkı yaratan değişen donanım mı acaba?
8.5 kiloluk 1000 küsür dolar değerinde bir bisiklet ile iki kilo daha hafif, 12 kat daha pahalı, işin nirvanasındaki bisikleti yokuşlu bir parkurda test ediyorlar, fark %2 küsür çıkıyor. Profesyonel yarışçı için büyük fakat sıradan biri için yok sayılabilecek bir fark.
Nihai olarak benim SPD kullanana bir sözüm yok. Fakat yıllardır "SPD takıyorsun, direk %20-30 fark ediyor" cu ciddi bir kitle var. Forum geçmişine bakmadım ama bakılsa burada da bolca yazılıp çizilmiştir, aynen bu rakamlarla tavsiye edilmiştir. Devir değişti. Rakam verilecekse artık işkembenin değil wattmetre'lerin, eğim-mesafe ölçerlerin borusu ötüyor.