Şu spd'ye geçiş konusunda yıllardır kendimi bir türlü ikna edemedim. Geçenlerde yine ayakkabı-pedal bakmaya başlamışken ne getirecek diye güncel birkaç video izleyip yine vazgeçtim.
SPD kullanımının en önemli getirisi olarak hep verim artışı gösterildi. +%25-30 gibi rakamlardan bahsedildi. Fakat bunun tamamen hikaye olup, hiçbir bilimsel dayanağı olmadığı netleşti gibi. Oturarak sürüş yaparken hiç getirisi olmadığını gösteren testler var. Bir bacağı çekerek sürmeye odaklanıldığında; o pozisyonda çekmeden pek bir getiri olmadığı gibi bu sefer bastığınız bacakta güç kaybı oluyormuş sanırım. Zaten güç kazancını eleyince geriye pek bir esprisi kalmıyor.
Sadece sprinte kalkıp deliler (finişe yakın abartılı kapışmalar) gibi abandığınızda güç katkısı var, ve bu esnada ayağın sabit olması güvenlik sağlıyor. Benimde bununla hiç işim yok. Pedala doğru noktadan basma, ayağın kaymaması gibi + sayılan şeylerin bence pek önemi yok. Nereden basacağımı zaten biliyorum, ayrıca düzgün bir flat pedaldan ayak kaymaz. Adamlar flat pedal ile downhill yapıyor, biz yol sürüyoruz.
Şehir içi trafikte zırt pırt tak çıkar sıkıntı. Ani gelişen ve hızlı tepki gerektiren bazı senaryolarda ayağı çıkarana kadar iş işten geçecek, sıkıntı.
Hadi spd'ye geçiyoruz diyelim. Bu sefer mtb mi, yol mu ikilemi çıkıyor. Mtb için günlük kullanıma uygun ayakkabılar var. Bu güzel. Fakat pedal-ayakkabı temas yüzey alanı küçücük. Yol sürüşünde güç aktarımı için bunun hiç iyi bir şey olmadığı söyleniyor. Yol ayakkabısını ise evden çık, sür, eve dön şeklinde kullanabiliyoruz. Yürüyemiyoruz, komik görünüyor, zemine göre kayıp düşüp kafayı gözü dağıtma riski var. Buralardan kaybediyor.
Başta dediğim gibi güç kazancı yok ya da marjinal seviyede ise ilgimi çekmiyor. Sıradan sürücüye spd benimsetilmesi büyük ölçüde ticari zeka işi gibi geliyor bana.