Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Vites ve dişli hakkında teknik bilgiler

Merhaba,

Katlanır bir bisikletim var. Vidalı ruble var üzerinde. Dişlisi ön 48-38-28 arka 14-28, yokuşları güle oynaya çıkıyorum. Ancak yokuş aşağı pedalı boşa çeviriyor oluyorum.
Bu da nasıl desem, bisikletten inmişim gibi soğutuyor beni.
Soruma gelirsem. Bu bisikletin vites oranları ile oynayıp mantıklı olur mu? Yoksa katlanır bisikletin dişli oranları ile oynasam bile bisiklet yüksek hıza uygun olmadığı için başka sorunlar yaşar mıyım?
Eğer oynamak mantklı ise vidalı rubleden, kaset rubleye geçmek için neler yapmalıyım? Neler tavsiye edersiniz? Tourney değiştirici de değişmeli mi? Yoksa göbek ve ruble değişimi yeterli olur mu?

Bisikletim de carraro flexi 121

Kaset rubledeki 11 diş ile sorun yaşamazsınız, zaten 11 dişle üretilen çok fazla katlanır bisiklet var, üstelik çoğu önde 52 diş kullanıyor, yani aynakol değişimi yapmadan ulaşacağınız maksimum hızdan daha hızlılar. Katlanır bisikletler pek yüksek hıza uygun değil ama zaten en iyisinin çıktığı hız gerçekte yüksek de değil.
Kaset rubleye geçmek için arka göbeği değiştirip tekeri yeniden ördürmeniz lazım. Göbeğin yapısından dolayı tellerin hesaplanan uzunluğu üstündekilere göre 2 mm kadar uzun ya da kısa çıkarsa tellerin de değişmesi gerekir.
Arka attırıcı (link)deki gibi (link) ise en fazla 28 dişi desteklediğinden daha büyük bir ruble istiyorsanız değiştirmeniz gerekir, tek amacınız en küçük dişliyi küçültmekse gerekmez. Daha büyük bir dişli kullanmak istiyorsanız, hazır ruble, göbek ve arka attırıcıyı değiştiriyorken vites kolunu da değiştirip 8'li sisteme geçmenizi öneririm, böylece daha iyi dişli oranlarına sahip olursunuz. 9 ve üstüne geçmek için zincir ve aynakol değişimi de gerekeceğinden çok masraflı olur.
 
  • Beğen
Tepkiler: mcadirci
Scudo
Tam yarısı kesin kural olmamakla birlikte yaklaşık olarak evet. Mesela 2x8 için ön küçükteyken 1'den 5'e kadar, sonra önü büyüğe alırken arkayı 4'e alıp ani sertleşmeyi önleyerek (ya da 1'den 6'ya kadar, önü büyüğe alırken arkayı 2 vites küçülterek). Genel olarak nasıl rahat ederseniz ama mümkün olduğunca arka dişlileri ön dişlilerin yaklaşık karşısına denk gelenlerle birlikte kullanarak, 1-2 dişli toleransla (mesela 2x16 için en büyük 5 dişli ön küçükle, en küçük 5 dişli ön büyükle, yani ortadaki dişliler hem küçük hem büyükle). Zorunda değilsiniz tabii, sadece çapraz kullanımdan kaçınmak, vites sistemini korumak adına yapsanız iyi olur.

Anladım, teşekkür ederim.

Kullanırken ara sıra zincirden katır kutur ses geliyor gibi oluyor. Mesela böyle yaptığı zamanlarda vites arttırdıysa bir anda kendi kendine düşüyor. İlk başta yeni kullanmaya başladığım için vites geçişlerini ayarlayamadığımı düşündüm sonra bir süre daha devam edince, bisiklette sıfır olduğu için aldığım yere bakıma götürdüm ondan sonra çok fazla kullanmadım ama geçmiş gibiydi sadece son kullandığımda yaptı bir kere zaten ondan sonrada kullanmadım havalar soğuduğu için. Şimdi de bu yazıyı okuyunca acaba dedim vitesleri mi yanlış kullandım o yüzden mi bu sesi yapıyordu diye şüphelendim.
 
Anladım, teşekkür ederim.

Kullanırken ara sıra zincirden katır kutur ses geliyor gibi oluyor. Mesela böyle yaptığı zamanlarda vites arttırdıysa bir anda kendi kendine düşüyor...

O daha çok tel gerginliğiyle ilgili bir konu. Ön vitesi yükselttikten sonra kendi düşüyorsa gerginlik az, arka vitesi yükselttikten sonra düşüyorsa gerginlik fazla. Olması gereken vitesten kaçma konusu olmasa bile tıkırtıya sebep olan zincirin sonraki dişliye sürtmesinin yönüne göre tel gerginliğiyle oynamak gerekir. Hava sıcaklığı değişiminde bile tel gerginliği değiştiği için sık sık ayarlamak lazım.
 
  • Beğen
Tepkiler: TalhaB.
Vites Mantığı zaten gücü yere iyi aktarmak. 200 gram için gerçekten değmez.
O zaman sistem iptal, 11 li daha iyi bir tercih olabilir.
Son 4 dişli arasında vites geçişi yaparken düşerim ben 😀
Şaka bir yana bu dişli Selim in de dediği gibi yola devam edebilmek için yapılmış. Daha makul bir sistem tercih edebilirsiniz.
Ani kadans değişimlerini sevmiyorum, 11 li den aşağısı için 46 - 50 gibi dişliler pek mantıklı değil anlaşılan.
 
O daha çok tel gerginliğiyle ilgili bir konu. Ön vitesi yükselttikten sonra kendi düşüyorsa gerginlik az, arka vitesi yükselttikten sonra düşüyorsa gerginlik fazla. Olması gereken vitesten kaçma konusu olmasa bile tıkırtıya sebep olan zincirin sonraki dişliye sürtmesinin yönüne göre tel gerginliğiyle oynamak gerekir. Hava sıcaklığı değişiminde bile tel gerginliği değiştiği için sık sık ayarlamak lazım.

Çok teşekkür ederim. Bugün de baya aydınlandım:) şimdi öğrenmem gereken tel gerginliğini kendim nasıl ayarlarım. Muhtemelen basit bir şeydir, onu da forumda ve/veya youtubedan falan araştırayım.

Bilgilerinize sağlık...
 
  • Beğen
Tepkiler: Spartiat
Çok teşekkür ederim. Bugün de baya aydınlandım:) şimdi öğrenmem gereken tel gerginliğini kendim nasıl ayarlarım. Muhtemelen basit bir şeydir, onu da forumda ve/veya youtubedan falan araştırayım.

Bilgilerinize sağlık...

Arka vites, genelde kablonun arka attırıcıya girdiği kısımdak ayar vidasından, ender olarak telin koldan çıkışındaki ayar vidasından ya da kablo üstü ayar vidasından;
Ön vites, telin koldan çıkışındaki ayar vidasından (genelde flatbar kollarda böyle), ön attırıcıdaki mekanizmadan (105, Ultegra v.b.) ya da kablo üstü ayar vidasından.

Ayar vidasını çevirdikçe mekanizmanın hareket ettiği yönü gözlemlerseniz ve sesleri dinlerseniz gerginliği ayarlayarak sistemi ne tarafa doğru çekmeniz gerektiğini kolayca bulursunuz.

Corelli Boolva RC100'deki Claris R2000'in ayar kılavuzları şunlar:
Arka: (link) (Gerginlik ve SIS ayarı sayfa 15'ten itibaren)
Ön: (link) (Gerginlik ve SIS ayarı sayfa 18'den itibaren, ikili aynakola göre olan kısımları dikkate alarak)
 
Arka vites, genelde kablonun arka attırıcıya girdiği kısımdak ayar vidasından, ender olarak telin koldan çıkışındaki ayar vidasından ya da kablo üstü ayar vidasından;
Ön vites, telin koldan çıkışındaki ayar vidasından (genelde flatbar kollarda böyle), ön attırıcıdaki mekanizmadan (105, Ultegra v.b.) ya da kablo üstü ayar vidasından.

Ayar vidasını çevirdikçe mekanizmanın hareket ettiği yönü gözlemlerseniz ve sesleri dinlerseniz gerginliği ayarlayarak sistemi ne tarafa doğru çekmeniz gerektiğini kolayca bulursunuz.

Corelli Boolva RC100'deki Claris R2000'in ayar kılavuzları şunlar:
Arka: (link) (Gerginlik ve SIS ayarı sayfa 15'ten itibaren)
Ön: (link) (Gerginlik ve SIS ayarı sayfa 18'den itibaren, ikili aynakola göre olan kısımları dikkate alarak)

Eyvallah hocam, sağolun👏👍
 
Haftada bir defa falan araziye giriyorum, 46 sadece orada lazım oluyor. Onun dışında asfalt kullanımında 30 aynakolun yanında 36 arka dişle çoğu yer tırmanılıyor.

Bahsettiğim dişlinin resmini bırakıyorum. Dişlilerin arası çok mu açık sanki? Yoksa çok fazla vitese gerek yok diye siparişini verdiğim vites sisteminin iade süresi var, onu iade edip daha yüksek sayıda vitesi olan bir sisteme geçmek daha mantıklı duruyor.
300224 dosyayı görüntüle
Bir de 2. seçenek olarak aynı marka modelin 11.42 9lu rublesini önde acera ön vites ve 36.22 aynakolla da kombinleyebilirsin. hem daha iyi oranların olur hem de kadans açıklığı problemi kalkar . güzel ve verimli bir alternatif
 
Bir de 2. seçenek olarak aynı marka modelin 11.42 9lu rublesini önde acera ön vites ve 36.22 aynakolla da kombinleyebilirsin. hem daha iyi oranların olur hem de kadans açıklığı problemi kalkar . güzel ve verimli bir alternatif
Hamza abi ikili aynakol uzağına o kadar uzağım ki. Siparişi daha almadım ama bu işin sorun microshift le ye doğru gidiyor.
 
  • Beğen
Tepkiler: M.Hamza.Afacan
Bence güzel yöne gidiyor 😉😉😉
9lu sistemlerde shimano da rakibi yok.uzun bacak aktarıcısı tekli aynakolla 11.46 , çiftli aynakolla 11.42 destekliyor . shimano bakalım ne zaman 9lu ları geliştiricek hem de ekonomik olarak ulaşılabilirliğini bozmadan
 
b50be820-916b-4175-9b71-f55e743bde8d.jpeg
Merhabalar, bir yabancı 2. El satış sitesinde gördüm diye hatirlıyorum. Ruble hakkında birşey yazmıyordu. bu rublenin özelliği/ amacı nedir merak ettim bilen var mı?
 
  • Beğen
Tepkiler: M.Hamza.Afacan
İngilizce aratınca bu olayın SRAM'ın bazı rublelerinde olduğunu ve adının OpenGlide olduğunu öğrendim. Bunun sayesinde zincirin diğer çarka daha hızlı oturduğunu iddia ediyormuş SRAM.
 
İngilizce aratınca bu olayın SRAM'ın bazı rublelerinde olduğunu ve adının OpenGlide olduğunu öğrendim. Bunun sayesinde zincirin diğer çarka daha hızlı oturduğunu iddia ediyormuş SRAM.
Vites değiştirirken o boşluğa denk gelmezse?
 
Vites değiştirirken o boşluğa denk gelmezse?

Geçiş sürecinde illa ki denk gelir, dönüyor sonuçta. Diğer rublelerde de farklı noktalarda geçiş hızlandırmak için özel şekil verilmiş dişler var. Bundaki epey belirgin olduğu için dikkat çekiyor.
 
Geçiş sürecinde illa ki denk gelir, dönüyor sonuçta. Diğer rublelerde de farklı noktalarda geçiş hızlandırmak için özel şekil verilmiş dişler var. Bundaki epey belirgin olduğu için dikkat çekiyor.
Diğerlerinde içe dışa çıkıntı oluyo hg falan adında onu biliyorum ama sonuçta döndükçe oturur yerine diye düşündüm o yüzden yazdım
 
Teşekkür ederim hocam. Ruble çok değişik olduğu için merak etmiştim.
İngilizce aratınca bu olayın SRAM'ın bazı rublelerinde olduğunu ve adının OpenGlide olduğunu öğrendim. Bunun sayesinde zincirin diğer çarka daha hızlı oturduğunu iddia ediyormuş SRAM.
 
123mm kare mil orta göbek için tek yaprak aynakola geçmeyi düşünüyorum, 3lü aynakol kullanıyorum, yeni aldığım tek yaprağın da şimdiki orta yaprağın hizasında olmasını istiyorum zincirin çapraz kalmaması için, spacer ile hizasını ayarlamak mı gerekiyor acaba
 
123mm kare mil orta göbek için tek yaprak aynakola geçmeyi düşünüyorum, 3lü aynakol kullanıyorum, yeni aldığım tek yaprağın da şimdiki orta yaprağın hizasında olmasını istiyorum zincirin çapraz kalmaması için, spacer ile hizasını ayarlamak mı gerekiyor acaba

Kare mil göbekte spacer ile hizalama mümkün olmuyor, aynakolun zincir hattına göre olması gerekiyor. Üretici sitelerinden eski ve yeni aynakolların "chain line" değerlerini karşılaştırabilirsiniz. Alternatif olarak, göbeği değiştirip aynakolu da ona göre seçebilir, hollowtech'e geçerseniz spacer ile hizalama yapabilirsiniz.
 
Geri