@Yetkin
@uguryilmaz144
Arkadaşlar, anlıyorum gençsiniz, yeni mezunsunuz büyük ihtimalle, bilgiler taze, çok güzel. Ben de ODTÜ Metalurji/Makina mezunuyum, az biraz ben de anlıyorum bu konulardan, üzerine üstlük özellikle kadro yapımını birkaç senedir araştırıyorum, dünyaca tanınan biryerde bunun eğitimini aldım, sayısız framebuilderla görüştüm vs.. Tüm söylediklerimi bunlar çerçevesinde söylüyorum.
Şimdi ortada bazı gerçekler var; bunları sorgulayıp neden böyle olduğunu araştırabilirsiniz, bu da çok güzel birşey bence. Ama sanki ilk defa kullanılan bir yöntemmiş gibi brazing sağlam mıdır değil midir tartışmasına girmek çok saçma.
10 seneyi aşkındır otomotiv sektöründe çalışıyorum. Sayısız parça gördüm, tasarladım. Brazing otomotivde de yaygınca kullanılan bir yöntem. Mesela motor bloğunu tasarladığım Ford Cargo'nun 12.7L motorunda devasa yağ, hava boruları, 12bar dinamik basınca maruz kalan eşanjörler.. aynı bisiklet üzerinde kullanılan capillary veya fillet brazing yöntemleriyle imal edilmekte. Ve de hayatları çok daha zor; devasa bir kamyon motorunun ne kadar titrediğini, bu parçaların ne yüklere maruz kaldıklarını düşünün.
Şimdi ortada olan bazı şeyler var:
1-Fillet brazing de en az kaynak kadar sağlamdır. Bu bir gerçek. Bu konuda tartışıp da Amerika'yı yeniden keşfetmeye; hatta Amerika'nın varlığını sorgulamaya
hiç gerek yok.
2-Fillet brazing ile üretilen bisikletlerin sayısı hiç az değildir. Sadece zamanının dünya devi Schwinn yeter. Şu anda da birçok custom kadro ustası kullanmakta. Bunlardan bir tane bile brazing noktasından kırıldığına dair bilgi bulamadım en azından kendi adıma. Siz bulursanız paylaşın lütfen.
3-Fillet brazing'de, özellikle de benim uyguladığım İngiliz tarzı teknikte "ısıdan etkilenen alan" neredeyse TIG kadar küçükdür. Öyle ki kendisi de mühendis olan Bicycle Academy'nin eğitmeni Andrew Denham bu teknikle TIG için geliştirilmiş daha kısa ve ince butt'lı boruları kullanabildiklerini söylüyordu. Fotoğraflarda siyah görünen alan yanıltmasın, o flux'ın (dekapan) aldığı renktir. Sadece suya batırılıp çıkınca böyle görünür:
https://c3.staticflickr.com/9/8023/28826082650_f2ed5be50b_z.jpg
Tahminlerinizin aksine, fillet brazing esnasında sadece 5-6 mm çapında bir bölge 2-3 saniye boyunca 800-1000C gibi sıcaklıklara çıkar.