Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Yokuşlar hangisiyle kolay veya hızlı çıkılır? dağ, şehir, yol, katlanır.

İyi niyetiniz için teşekkür ederim. Fakat hatalı olduğumu hala düşünmüyorum, sebeplerini ve izahını paylaştım. Ben dağ bisikletlerinin daha çok eğimli araziler için uygun olduğunu bunu da vites tasarımında yer aldığını anlatıyorum. Vites farkını anlatmanın en kolay yolu da diğer parametreleri ideal şartlar altında gibi düşünmek. Yoksa onlarca bilinmeyenli bir denklem aynı anda incelenmek zorunda olur ki yanlış olur. Gerçek şartlarda durumu etkileyen birçok parametre var. Yani buranın kazananı yoki sadece sizin tercih ve ihtiyaçlarınız var.
Hocam, belli ki sizin modeldeki seçtiğiniz değişkenlerin gerçek durumu açıklama gücü konusunda kamuoyu yeterince ikna olmamış;). Canınızı sıkmayın, çok da önemli değil. Bir şeyler paylaşıyoruz burada sadece. Sevgiler,

Not: Ben yol bisikletini de mtbyi de vitessiz kullanıyorum. Yol bisikleti sabit dişli ve vites oranı daha kötü olmasına karşın 26” mtbden daha kolay tırmanıyor. Alın size yeni bir değişken:)
 
Scudo
Hocam, belli ki sizin modeldeki seçtiğiniz değişkenlerin gerçek durumu açıklama gücü konusunda kamuoyu yeterince ikna olmamış;). Canınızı sıkmayın, çok da önemli değil. Bir şeyler paylaşıyoruz burada sadece. Sevgiler,

Not: Ben yol bisikletini de mtbyi de vitessiz kullanıyorum. Yol bisikleti sabit dişli ve vites oranı daha kötü olmasına karşın 26” mtbden daha kolay tırmanıyor. Alın size yeni bir değişken:)

İkna olan oldu zaten dostum. Sadece anlamak istemeyenler özellikle dağ bisikletini kötülüyormuşum gibi hava estiriyorlar. Benim modelim diye birşey yok. Benim dediğim gerçeklik bugün karada dolaşan ne kadar vasıta varsa kullandığı bir gerçeklik. (Kuvvetten ne kadar kazanırsan yoldan o kadar kaybedersin) Yukarıda onlarca izahat yaptım. Tekrar tekrar aynı şeyleri söylemek istemiyorum. Rampayı hızlı mı çıkıyorsun, pedala binen yük artar zorlanırsın. Pedala az mı yük bindirmek istiyorsunuz ? O zaman vitesi düşür ama yavaş gidersin. Aerodinamik, lastik genişliği falan filan hiç hesaba katılmaksızın bir kıyas yaptım. Çünkü bunları hesaba katmak demek karmaşık bazı yeni mühendislik denklemleri ortaya çıkaracak ve bence bunun tartışma yeri forum olmaz :) . Örneğin lastik genişliğinden bir kıyas yaptığınızda yol bisikleti öne geçer neden sürtünme direnci çok çok daha düşüktür. Aerodinamik konusunda ise yol bisikleti yine öndedir. (Kadro kalınlığı, yüzey alanı bellidir.) Ama bazı kontrol edilebilir değişkenler vardır kilitli maşa gibi. Engebesiz ve düz yerlerde kapatın deriz. Neden ? Çünkü maşalar sarsıntı absorbe etme yeteneğine sahiptir ve vurduğunuz her pedalın hareketinizi emme durumu vardır. Ama tek başına süspansiyon ve aerodinamiği birleştirip incelemeye kalkmıyoruz. Neden ? Çünkü diğerini incelerken onun hesaba katılması hem gereksizdir hem de bir sürü yeni bilinmeyen ortaya çıkarır.
Bir yere görece kolay çıkıyorum demeniz bir değişken değildir bu arada saygılarımla :)
 
Bir yere görece kolay çıkıyorum demeniz bir değişken değildir bu arada saygılarımla :)
Değişken olan vitesin sabit veya freewheel olmasıydı. kilitli amortisör gibi bir durum yani. Tam anlamıyla bir değişken.

Bu modelde hedef fonksiyon tırmanışın kolaylığı. Bisiklet türü, vites oranları, lastik kalınlığı, lastik boyutu, maşa, vites türü(sabit, değişken) sürüş pozisyonu hepsi birer değişken. Mesela benim için gidonun açısı da önemli bir değişken. Tırmanırken bullhorn ile düz gidon arasında inanılmaz bir fark var. Bullhorn gidonda tırmanırken ağırlık daha önde durabiliyor ve bu ciddi bir avantaj.

Yol bisikletinde tırmanışta da aynı avantaj var. Yukarıda arkadaşların açıklamaya çalıştığı şeylerden biri bu.

Aynı şekilde vites sabit olduğunda (fixed gear) aynı vites oranı olsa bile tırmanmak epey kolaylaşıyor. Ben bunu sabit vitesli bisikletlerde aynakolun momentumuna ve ayakta kullanmanın daha kolay olmasına bağlıyorum.
 
Son düzenleme yönetici tarafından yapıldı:
Son olarak aerodinamiği çok hafife alıyorsun diyen arkadaşlara yine bilimsel bir ispatla tartışmaya son vermek istiyorum;
Bisiklete havanın uyguladığı aerodinamik drag kuvveti şu formüller bulunur;
1613487319620.png

Burada Cd sürükleme katsayısı, A sizin sahip olduğunuz ilerlediğiniz yöndeki alan kesiti, Rho havanın yoğunluğu, V ise hız. Dikkat edin size etkiyen hava sürtünmesinden alan kesitinin ve hızın karesinin etkisi vardır aynı hava şartlarında. Ne kadar hızlıysanız yani karesi oranında bir dirençle karşılacaksınız (Rampalara yüksek hızlarla çıkıyorum diyen arkadaşlara gelsin bu kısım :( ) Ama varsaydık ki rampaya 5-10 km/h hızında çıkıyoruz MTB ve yol ile. Hızlarımız eşit yani. Geriye ne kaldı dikey yöndeki kesit alanınız. Dağ bisikleti ve yol bisikletinin dikey yöndeki kesit alanı çok farklıdır diyebilir misiniz ? Bence diyemeyiz zira motorsiklet ile yol bisikletini de kıyaslamıyoruz. Hadi kesitler biri 10 birim olsun diğeri 15, bu düşük hızlarda iki bisiklete etkiyen hava direnci neredeyse aynı gibidir. Taaaa ilk yorumumda bundan bahsettim. :) Ben bu kısmın transmisyon kısmıyla birleştirilip yorumlanmasına girmedim çünkü gereğinden fazla değişkeni işin içinde incelemek sonucu marjinal şekilde değiştirmeyecek. Bu kısmı hiç yazmayacaktım ama özellikle aerodinamik konusunda bazı arkadaşlar çok iddialı konuştuklarından bunu yazma gereği duydum ve herkesin bunu bilmesi gerekiyordu.

Bu arada katkı veren tüm arkadaşlara teşekkürler, konuyu uzatmamak adına yazmak istedim. Kim nasıl rampaya kolay çıktığını düşünüyorsa, kim neyi sürmekten zevk alıyorsa onu kullansın. Benim kendi tercihim MTB üzerinedir görünüşleri, tasarımı daha fazla hoşuma gidiyor yüksek hızlarla işim olmadığından kullanması acayip zevkli (Eski hard süspansiyon bisikletimden biliyorum)
 
  • İnanılmaz
Tepkiler: necmeddin
Bide şu dişli oranına değineyim. Sanki yol, mtb veya gravelde her bisiklette sabit diş var mış gibi tartışma bisikletin türü üzerinden yürüyor. Ayrıca konun başlığını sadece kolay olarak ele almak bir hata "kolay veya hzlı" denmiş, yani aslında bir performans arayışı var.

Arkadaşımın yol bisikletinde 34 ruble var, yeni gravel sistemlerinde 45 hatta 50 t rubleler bile var. Piyasada standart donanım 34 rubleli çok mtb var. Kaldı ki yol bisikletine de canım isterse 45 t ruble takabilirim. Dişli oranlarına göre konuyu tartışmak bu sebeple anlamsız olur.

Birde şöyle bakalım 200 watt harcayarak bir rampayı 30 dakikada çıkmak var, 100 watt harcayarak 1 saatte çıkmak var. Dişli oranlarının büyük olması çokta kolaylık sağlamıyor. Sonuç itibariyle belirli bir ağırlığı belirli bir yüksekliğe birli bir mesafede çıkartacaksınız.

Birde bunu bisiklet türüne vurursak, 50t de bir mtb ile 1 saat çıkacaksınız evet pedalı çok rahat çevireceksiniz ama 1 saat boyunca hem kalın lastiğin sürtünmesini çekecek hem de daha ağır bir bisikleti taşıcaksınız. Diğer yandan yarım saatte 32t de daha ince lastiklerle, daha hafif bir bisikleti taşıyacaksınız.
 
Tamamen katılıyorum olabilir. Aerodinamikte kesinlikle yol bisikleti derim, yüksek hızın gerektiği yerler falan eyvallah. Ama bu yoldan kayıp kuvvetten kazanç prensibini değiştirmez :)
Şahsi tecrübem şu, benim en iyi tırmandıpım oranlar 34/25 - 34/22 %4 ortalamalı 4 5 km yokuşlarsa 50/28 50/25 80 90 kadans arası. Hafif vitesi çok yüksek kadansla uzun süre süremiyorsun çünkü nabızın 180 lere dayanır. Optimum vites oranı ve minumum nabızla ancak hızlı tırmanırsın.
Kâğıt üzerindeki hesaplar ile gerçek doğru orantılı olmaz.
 
@PuncherZ
Yağmurda daha az ıslanmak için koşmak mı yürümek mi gibi bir durum anladığım kadarıyla😅
Ya da derinizden yara bandını birden çıkarmak mı daha çok acı verir yavaş yavaş çıkarmak mı?
 
Burada bir arkadaş deneyimlerden bahsetmiş, hani o "deneyim" arayan arkadaşlar vardı ya el cevap niteliğinde olmuş.

Tartışmanın başladığı yerde, bir arkadaş kendi tecrübesi üzerinden yol-MTB-gravel durumunu söyledi. Sizin dişli durumundan bağımsız bir şekilde bunu söyledi. Ama siz onu "ti" ye alıp kendi bildiğinizi okudunuz.
Bu strava kaydındaki liderliği alan kişiyi de sanırım tanımıyorsunuz. Kendisi milli bisikletçi (MTB), daha 2 gün önce alanyadaki bir uluslararası dağ bisikleti yarışında 9. oldu... Acaba o yokuşu kendisi yol bisikletiyle ne kadarda çıkardı? (ki yol bisikletiyle de çok yii dereceleri var)

Başlıkta yazılan, sizin söylediğinizle alakasız bir mesajı üstünüze alıp ısrarla sadece dişli boyutlarından ilerliyorsunuz... Evet doğru, diğer tüm değişkenler aynı ise, klasik bir dağ bisikletinin dişli oranlarıyla daha az kuvvet ile çok daha yavaş (ama çok daha fazla pedal çevirerek) çıkarsınız... Klasik dişli oranlarındaki bir yol bisikletiyle daha fazla kuvvet harcayarak daha hızlı çıkarsınız....
Ama bacaklardaki kuvvet yol bisikleti için yeterli ise daha "perfromanslı" çıkarsınız... ki bu arkadaşın dediği de buydu, MTB, Yol, gravel kullanmış biri olarak, yol bisikleti ile daha rahat çıkıyorum dedi....
sizin cevabını da tam olarak şuydu;

"Transmisyon falan hep yalan yani, süs amaçlı konulmuş aktarım şeyleri, peki :D "

Her mesajı sizin yazdığınıza cevap varsayarak tiye alırsanız, iş anlatmaya çalıştığınızdan farklı yerlere geliyor...
 
Son düzenleme:
bisiklet sporunda da diğer pek çok spordaki gibi bir sürü parametre var.bu konu hakkında şöyle bir düşüncem var mtb ve yol bisiklet arasında şu fark var yokuşta(aslında her yerde) mtb daha esnektir yol bisikletine göre bu esnekliğin bi kısmı kadro açıları ve uzunlukla alakalı bi kısmıda amartisörlerle. amartisör kitlense bile düz bi maşa kadar rijit olması çok zor ama yolunuzda ufak tümsek vs varsa avantajlı toprak yolsa arka amartisörde avantajlıdır, diğer konu ağırlık mtbler genelde daha ağırdır bu yüzden mtb eksi tarafta peki ya iyi yokmu? elbette var iyi yanı dişli vites oranları arka dişli büyük olmasından dolayı çekiş daha rahat gerçekleşir ve daha dik yerleri daha rahat çıkar (şöyle düşünün bir arabanın yokuşlarda birinci viteste 2500 devirle çıkmasımı yoksa 3.vites 500 devirlemi çıkması iyi bu mantıkla benzer) yol bisikleti ise hafif ve rijit olmasından dolayı avantajlıdır bide gidon açıları bana rahat geliyor benim tavsiyem yol bisikletidir asfalt rampalar için. not yol bisikleti vitesleri daha hızlı geçiş yapar bazı modellerde mtblere göre
 
Hafif vites olayına çok takılınıyor. Hafif.vites ile hızlı yokuş çıkılmaz. Güçlü bacaklarla yokuş çıkılır. 3 lü aynakol arkada kocaman ruble ile rahat yokuş çıkılır hızlı değil.
 
Ben de şöyle bir soru sorayım. bugüne kadar şehir içi şehir dışı her türlü yolda orijinal lastiklerini schwalbe kojak ile değiştirdiğim dağ bisikleti kullandım.şimdi endurance sınıfı Van rysel edr af 105 bisiklet aldım. Bugüne kadar hiç yol bisikleti tecrübem yok özellikle şehirler arası düzgün asfaltta fark olur mu olursa neler farkader.dağ bisikleti dişli oranları 44x34x24-36x11 yol dişli oranları 50x34-32x11
 
  • Beğen
Tepkiler: Şenol U.
Hocam siz düzgün @ahlaksahibi bir insana benziyorsunuz. Ben Mtb hiç kullanmadım desem yalan söylemiş olurum ama kullandım desem de çok samimi olmam kısa mesafe çok güzel bir aluminyum slx seti olan kaliteli maşalı bir Mtb sürmüşlüğüm var. Efendime söyleyim Mtb tüm o sürtünme direncine rağmen yol bisikletinden çok daha konforlu valla fosur fosur gidiyorsunuz acayip de keyifli. Şehirler arası yolda 150 km de sürersiniz. Maksat uzun km ise yaparsınız yani. Yapamazsın diyenler gerçek Mtb kullanmamıştır 😬...

Ama yol bisikletinden bi kaç saat sonra varırsınız. 😁

İki yol bisikletim var biri alu biri karbon çok net söyleyebilirim insan Kendini bilir. (şimdi Power metre yok üfürüyorsun MA diyenleri duyar gibiyim.)

Aynı nabız aynı güç benzer rüzgar durumu scultura 300 ile 30 kmh montello ile 35 kmh üstü sabit hızla gidebiliyorum. Yokuşlarda da benzer deneyim. Kaldıki Mtb vs yol vs katlanır hiç kıyaslanamaz.
 
Teori ve pratik arasındaki uçurum bu başlıkta biraz es geçilmiş. Tüm değişkenler kullanılarak bir denklem tabi ki kurulamayabilir, işin içinden çıkılamaz, ancak ayrı ayrı küçük etkilerin hepsinin kombine bir etkisi var ve bu yoksayılmış. Burada detaylandıkça detaylanabilir ancak ben de kendi yorumumu, teorimi ileteyim : Birbirine yakın bütçeler ile alınmış Yol ve Dağ bisikletlerini (burada giriş seviyesi gibi düşündüm açıkçası), aynı koşullarda tırmanışta (arkadaşımızın örneklemi dahi olabilir), aynı zamanı tutacak şekilde (ister mtb hızında, ister yol bisikleti hızında) kıyaslarsak, yol bisikletinin her denemede çok daha az enerjiye ihtiyaç duyacağını düşünüyorum.
 
Emin ol senin, benim düz yolda yapamadığımız hızları rampada yapıyorlar. Biraz bisiklet yarışları izlemeni tavsiye ederim :)
ama şöyle bi durum var yarış bisikleti kullanan insanlar zaten hobi veya eğlence için değil tamamen performans denemesi kendi sınırlarını zorlama gibi faaliyetler gerçekleştirdiği için çoğu çok güçlüler bizim düz yolda yapamadığımız hızları %15 eğimlerde yapıyorlar yani profesyonelleringittiği hızla bu forumdaki arkadaşların gittiği hızlar bir değil bu açıdan şehir bisikletleri bizim kullandıklarımıza göre daha konforlu olabiliyorlar
 
  • Beğen
Tepkiler: Cotyoran52
Ben de şöyle bir soru sorayım. bugüne kadar şehir içi şehir dışı her türlü yolda orijinal lastiklerini schwalbe kojak ile değiştirdiğim dağ bisikleti kullandım.şimdi endurance sınıfı Van rysel edr af 105 bisiklet aldım. Bugüne kadar hiç yol bisikleti tecrübem yok özellikle şehirler arası düzgün asfaltta fark olur mu olursa neler farkader.dağ bisikleti dişli oranları 44x34x24-36x11 yol dişli oranları 50x34-32x11
Hemde ne fark olur. Hem rahat edersiniz hemde ortalama hızınız en az 4 5 km artar. 11 li sistem olmasıda özellikle 30 km üstü hızlarda kadans tutturmanı kolaylaştırır. Güle güle kullan
ama şöyle bi durum var yarış bisikleti kullanan insanlar zaten hobi veya eğlence için değil tamamen performans denemesi kendi sınırlarını zorlama gibi faaliyetler gerçekleştirdiği için çoğu çok güçlüler bizim düz yolda yapamadığımız hızları %15 eğimlerde yapıyorlar yani profesyonelleringittiği hızla bu forumdaki arkadaşların gittiği hızlar bir değil bu açıdan şehir bisikletleri bizim kullandıklarımıza göre daha konforlu olabiliyorlar
Düzde yapamadığın hızı %15 demi yapıyorlar ?
 
  • Beğen
Tepkiler: ahlaksahibi
önemli olan pratikte, tecrübeli ve güçlü antrenmanlı kişiler rahat çıkar vites oranıymış vs daha sonra önce sürücü önemli 😁 😁
 
Geri