Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Yokuşlar hangisiyle kolay veya hızlı çıkılır? dağ, şehir, yol, katlanır.

Arkadaş aslında çok da hatalı şeyler söylemiyor, sadece bir şeyleri eksik söylüyor, resmin bir kısmını, bazılarımıza göre de önemli bir kısmını dışarıda bırakarak yorumlamaya çalışıyor. Bence üzerine biraz fazla gidiliyor. Mühendislik açısından değişkenleri kısıtlayarak bir model kurmak çok yanlış değil. Zaten modeller gerçeğin kopyası değildir. Ancak modellerin gerçeği açıklama güçlerinin de test edilmesi lazım. Şu anki tartışma ortamında bu teste odaklanılabilir gibi durmuyor.

Bence tartışmanın bu şekilde uzaması birilerinin ikna olmasını sağlamayacak. Bu işin sonu kişiselleşen yorumlara gider ve sonu kırgınlık olur. Oysa kimsede kötü bir niyet de yok aslında.
 
  • Beğen
Tepkiler: schowalye
Scudo
İzah edelim;

1613477446773.png

Sabahtan beri bazı arkadaşlara anlatmaya çalıştığım çok basit bir olayı buraya tekrar yazıyorum bu sefer görselle. Ne MTB trollüğüm kaldı ne de çok bilmişliğim (Zaten şehir bisikleti kullanıcısıyım :) ve MTB'ye geçeceğim). Gayet basit arkadaki büyük diş vitesinde daima ama daima çekiş daha fazla olur ve ben bunların dağ bisikletinde daha uygun olacağını yazdım dişli yapıları itibari ile. Yol bisikleti daha çok ikinci tür bisiklete girer, hız amaçlıdır daha çok. Aynı pedal kuvvetiyle daha az çekiş sağlarsınız daha hızlı gidersiniz. Ben rampayı daha hızlı gidemezsiniz falan yazmadım.
 
@Anonim Bazı olaylara tek açıdan bakıp bu böyledir demek yanlış olur. 1613478380529.png Tek bir açıdan bakıp MTB daha rahat yada hızlı, Yol bisikleti daha rahat yada hızlı demek biraz da paylaştığım karikatüre benzer.
 
Arkadaş aslında çok da hatalı şeyler söylemiyor, sadece bir şeyleri eksik söylüyor, resmin bir kısmını, bazılarımıza göre de önemli bir kısmını dışarıda bırakarak yorumlamaya çalışıyor. Bence üzerine biraz fazla gidiliyor. Mühendislik açısından değişkenleri kısıtlayarak bir model kurmak çok yanlış değil. Zaten modeller gerçeğin kopyası değildir. Ancak modellerin gerçeği açıklama güçlerinin de test edilmesi lazım. Şu anki tartışma ortamında bu teste odaklanılabilir gibi durmuyor.

Bence tartışmanın bu şekilde uzaması birilerinin ikna olmasını sağlamayacak. Bu işin sonu kişiselleşen yorumlara gider ve sonu kırgınlık olur. Oysa kimsede kötü bir niyet de yok aslında.

İyi niyetiniz için teşekkür ederim. Fakat hatalı olduğumu hala düşünmüyorum, sebeplerini ve izahını paylaştım. Ben dağ bisikletlerinin daha çok eğimli araziler için uygun olduğunu bunu da vites tasarımında yer aldığını anlatıyorum. Vites farkını anlatmanın en kolay yolu da diğer parametreleri ideal şartlar altında gibi düşünmek. Yoksa onlarca bilinmeyenli bir denklem aynı anda incelenmek zorunda olur ki yanlış olur. Gerçek şartlarda durumu etkileyen birçok parametre var. Yani buranın kazananı yoki sadece sizin tercih ve ihtiyaçlarınız var.
 
  • Beğen
Tepkiler: Cemal Ç.
Peki hangi bisikletle kaldırımda daha iyi sürülür dağ bisikleti mi yol bisikleti mi yoksa mobilet mi?
 
@Cotyoran52 kısacası mtb daha hafif oranlarda vitese sahip olduğu için daha rahat eğim çıkar diyorsunuz yanlış mı anladım?
 
  • Beğen
Tepkiler: Cemal Ç.
@Cotyoran52 Çift dikiş benim işim siz boşverin başka yerden vurmayı bende okulu bitirirken hocaları ve notları ihmal ettim. :komik: :komik: O şekilde olmuyormuş onu anlayınca okul bitti zaten.
 
@Cotyoran52 kısacası mtb daha hafif oranlarda vitese sahip olduğu için daha rahat eğim çıkar diyorsunuz yanlış mı anladım?

Hafif orandan kastınız nedir ?
@Cotyoran52 Çift dikiş benim işim siz boşverin başka yerden vurmayı bende okulu bitirirken hocaları ve notları ihmal ettim. :komik: :komik: O şekilde olmuyormuş onu anlayınca okul bitti zaten.

Hocam olabilir problem değil ama savlarınızı yazarken konunun ne olduğu önemlidir. Konuyu dağıtmamak adına daraltarak (Hareket aktarımı özelinde) yazdım ki ispatlarımı sunayım. Değişkenleri sadece aktarım performansı kıyası için ihmal ettim. Başka bir başlıkta aerodinamik kıyası için dişli konusunu ihmal edebiliriz. Ben lisansımı ve yüksek lisansımı Makine Mühendisliği bölümünün mekanizmalar, makine elemanları ve dinamik üzerine tamamladım bu sebeple kendi alanımda yazdım. Akışkanlar üzerine 2 sene sektör tecrübem olsa da o konuda bilgilerim temel düzeyde kalıyor ve bu sebeple aerodinamiğin sadece temel değişkenlerini (Yüzey alanı, ilerleme hızınız) yazmak istedim. Diğer yandan aerodinamikçi bir arkadaş başka başlıkta kendi bilgilerini bize sunabilir. Malzemeci arkadaş konuyu kadro tasarımı üzerine genişletebilir. Yol bisikletine sahip arkadaşlar biraz MTB'yi övünce alerjileri coşuyor galiba, halbuki ben aynı zamanda şehir bisikleti de kullanıcısıyım ama ölümüne her yerde savunamıyorum bu türü. Bilgilerim çerçevesinde burada "Mechanism 101" yorumladım hepsi o...
 
Son düzenleme:
Krank ve rubledeki oranlar.

Sadece bisiklet değil :) İsterseniz arabada da bu mantığı farkedebilirsiniz. Otomobil rölanti devrinde sadece 1. vitesle kalkış yapabilir. Bu çekiş dişlisinin büyük olmasından kaynaklanır. Yani tekerlere aktarılan kuvvet maximize edilir. 2. vitesle araba kalkmaz, neden çünkü aracın rölantideki ürettiği güç tekere bağlı dişliye aktarıldığında torku düşürür bu da 1 tonluk aracı kaldırmaya yetmez araç stop eder. Bisiklet meselesine gelince MTB'lerin arka takım dişlileri 0'dan rampa kalkışları denediğinde daha rahat eder, pedallara düşen yük azalır fakat hızınız da azalır. Yol bisikleti 0'dan rampa kalkışı yaptığında daha fazla zorlanabilir bu anlamda neden çünkü hız için tasarlanmıştır aktarıcılar. Yol ile rampa çıkılmaz veya hızlı çıkılmaz hiç demedim. Ufak eğimlerde dağ bisikletine farkı koyar hatta :)

-Dağ bisikleti çeviktir, güç gerektiren kalkışları kolaylıkla yapabilir. (Arka dişli takımdaki dişliler fazla sayıda olabilir ve daha büyük olabilir çoğunlukla)
-Yol bisikletleri ilk kalkışlarda bir miktar ağır kalabilir ama hızını aldıktan sonra farkı koyar. (Arka dişliler daha az sayıda olabilir ve daha küçük olabilir.)
 
  • Beğen
Tepkiler: suat akman
Yol bisikleti ile daha rahat çıkılır. Burda en büyük etken dış lastikler daha sonra hafiflik.
Yol bisikletlerinde kullanılan lastiklerin yuvarlanma direnci genelde (tek bir lastik için)10-15W arasında(7Watta kadar düşenler bile var). Dağ bisikletlerinde kullanılan lastiklerin yuvarlanma direnci ise 25-30W civarında(çok kötüleri 40W lara kadar çıkıyor).
Aynı yokuşu yol bisikleti ile çıktığınızda harcadığınız toplam enerji daha az olacaktır.

Artık bir çok yol bisikletinde 32t/34t arka dişliler bulunuyor. Bu dişlilerle pratik olarak tüm yokuşlar çıkılabilir.
 
  • Beğen
Tepkiler: Cemal Ç.
Çok ciddi eğimlerde ve bozuk yollarda MTB'nin vites avantajı öne çıkıyor. %18 eğimli ve kaldırım taşıyla döşeli bir yokuş en hızlı MTB ile tırmanılmış mesela :harika:
(link)

Burada bir arkadaş deneyimlerden bahsetmiş, hani o "deneyim" arayan arkadaşlar vardı ya el cevap niteliğinde olmuş.
 
Geri