Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Yokuşlar hangisiyle kolay veya hızlı çıkılır? dağ, şehir, yol, katlanır.

(link)
75 kg sürücü, 10 kg bisiklet yüzde beşlik yokuşu 300 W ile çıkarken 36W aerodinamik kayıp var. Tekerleklerin sürtünme direncinin nerdeyse iki katı. Yarıya indirsek 18W kazanç. Önemsiz mi? Bence değil. Sürücüyü daha hafif seçseydim daha da büyük bir etkisi olacaktı yerçekiminin etkisine göre. Yüzde 5, 6 gibi yokuşlarda aero ihmal edilemeyecek kadar önemli. Varsayımlarınızda çok fazla bağımsız değişkeni ihmal etmişsiniz.

Aerodinamiği hafife falan almıyorum. Hava direncinin araçlarda iki temel faktöre dayandığını söylüyorum; biri yüzey alanı diğeri havaya karşı ilerlediğiniz hız. Hız az olduğunda yüzey alanının ahım şahım olumsuz bir etkisi olmayacaktır. (Güç kayıplarınızı neye göre hesapladınız onu yorumda belirtirseniz bu arada) Tekrar söylüyorum ihmal ettiğim şeyleri tranmisyon karşılaştırması için yaptım. Ben genel MTB çok daha iyidir demedim. Transmisyon açısından karşılaştırıldığında daha az pedal kuvvetiyle, daha yavaş çıkarsınız bunu anlatmaya çalışıyorum dünden beri.
Emin ol senin, benim düz yolda yapamadığımız hızları rampada yapıyorlar. Biraz bisiklet yarışları izlemeni tavsiye ederim :)

Dostum konu rampada ne kadar hız yapılabileceği değil, konu bisikletlerin rampada çekiş performansı :) Yukarıdaki mesajları incele.
 
Scudo
Yol bisikleti denilen şey bisikletin ultra gelişmiş formu falan değil bir kere bunu silin kafanızdan.
??? Nereden çıktı bu ?

benim yol bisikleti kullanmış olmam veya olmamam çok önemli değil burada.
O zaman teoriniz çok zayıf ve malesef bunu farkedecek pratik yeterliliğe sahip değilsiniz derim. Yani kullanım tecrübesi önemli. (Siz kullanmasanız bile bir mühendis sahadan geri dönüşleri değerlendirmek zorundadır.)


Ben olaya uzmanlık çerçevemden yani bisiklet transmisyonlarını daha detaylı incelemek için bazı faktörleri yok saydım ki kıyaslama daha net olabilsin.
Uzmanlık çerçeveniz büyük resmi görmek için çok dar kalıyor bu durumda. Aynı vites oranında bir kıyas yapacaksanız ağırlık, güç aktarımı, lastikler, hava direnci gibi konuları yok sayamazsınız. Zaten türler arası farklar bunlar.

Bu arada yazdıklarını göndermeden önce bir kez daha okuyun derim. Dışarıda insanlarla konuşamayacağınız bir uslüpla cevaplar yazıyorsunuz forumda. Ve bu bilginizin de, fikrinizin de önüne geçiyor.
 
Aerodinamiği hafife falan almıyorum. Hava direncinin araçlarda iki temel faktöre dayandığını söylüyorum; biri yüzey alanı diğeri havaya karşı ilerlediğiniz hız. Hız az olduğunda yüzey alanının ahım şahım olumsuz bir etkisi olmayacaktır. (Güç kayıplarınızı neye göre hesapladınız onu yorumda belirtirseniz bu arada) Tekrar söylüyorum ihmal ettiğim şeyleri tranmisyon karşılaştırması için yaptım. Ben genel MTB çok daha iyidir demedim. Transmisyon açısından karşılaştırıldığında daha az pedal kuvvetiyle, daha yavaş çıkarsınız bunu anlatmaya çalışıyorum dünden beri.


Dostum konu rampada ne kadar hız yapılabileceği değil, konu bisikletlerin rampada çekiş performansı :) Yukarıdaki mesajları incele.
Mesajımın başındaki bağlantıya tıklarsanız açılan sitenin alt kısmında kullandıkları model ile ilgili bilgiler var. Yorumunuzu nicel olarak kısıtlamadığınız için eleştiriliyorsunuz bence. "Yavaş" derken kime ve neye göre yavaş örneğin? "Yokuş" derken eğimi nedir? "Kolay" "zor" bunlar çok göreceli kavramlar. Çok genel bir yorum yapmışsınız.
 
Aerodinamiği hafife falan almıyorum. Hava direncinin araçlarda iki temel faktöre dayandığını söylüyorum; biri yüzey alanı diğeri havaya karşı ilerlediğiniz hız. Hız az olduğunda yüzey alanının ahım şahım olumsuz bir etkisi olmayacaktır. (Güç kayıplarınızı neye göre hesapladınız onu yorumda belirtirseniz bu arada) Tekrar söylüyorum ihmal ettiğim şeyleri tranmisyon karşılaştırması için yaptım. Ben genel MTB çok daha iyidir demedim. Transmisyon açısından karşılaştırıldığında daha az pedal kuvvetiyle, daha yavaş çıkarsınız bunu anlatmaya çalışıyorum dünden beri.


Dostum konu rampada ne kadar hız yapılabileceği değil, konu bisikletlerin rampada çekiş performansı :) Yukarıdaki mesajları incele.
Konuyu hıza getiren sensin bende sana cevap yazdım. Mühendis olmadığım için diğer kısımlar ilgimi çekmedi. :)
 
Bence durum şöyle
Yol bisikleti performaslı ve biraz da hafiflik gibi şeylerden dolayı rahat olacağını düşünüyorum
Dağ ise rahat çünkü benden büyük arka dişlileri var ama performanlı değil bence
Bir tecrübem yok ben sadece böyle düşünüyorum
 
??? Nereden çıktı bu ?


O zaman teoriniz çok zayıf ve malesef bunu farkedecek pratik yeterliliğe sahip değilsiniz derim. Yani kullanım tecrübesi önemli. (Siz kullanmasanız bile bir mühendis sahadan geri dönüşleri değerlendirmek zorundadır.)



Uzmanlık çerçeveniz büyük resmi görmek için çok dar kalıyor bu durumda. Aynı vites oranında bir kıyas yapacaksanız ağırlık, güç aktarımı, lastikler, hava direnci gibi konuları yok sayamazsınız. Zaten türler arası farklar bunlar.

Bu arada yazdıklarını göndermeden önce bir kez daha okuyun derim. Dışarıda insanlarla konuşamayacağınız bir uslüpla cevaplar yazıyorsunuz forumda. Ve bu bilginizin de, fikrinizin de önüne geçiyor.

Teori falan değil bu ahahahaha . Siz yanlış anladınız. Ben aktarım oranlarından bahsediyorum. Tamamen bilimsel bir gerçeklik. Otomobiller neden 1. viteste kalkar neden 3. viteste kalkamaz. Bahsettiğim konu bundan ibaret.
Büyük resim ? Ne amaçla bunu yazdınız bilmiyorum. Bakın aynı parametreleri kıyaslamak için diğerlerini sadece yok saydım diyorum. Siz yol bisikletiyle herşeyi düşünerek daha performanslı çıkıyor olabilirsiniz. Ben dişli oranlarına göre kıyas yaptım. Yol bisikletine dağ bisikleti donanımı takarsanız çekişi daha yüksek olacaktır. İhmal etme sebebim bu :)
Üslubumda problem yok, hakaret vs. içermiyor, küfür de yok.
 
Arkadaşlar naçizane bu konu hakkında ben de uzmanlık alanım çercevesinde (Makine Muhendisiyim) bir iki kelam etmek isterim. Öncelikle bisiklet sürüşleri fizikteki çok temel bir mantıkla şekillenir. Yoldan kazanırsan torktan (Çekiş) kaybedersin, torktan kazanırsan yoldan kayberdersin. 1. viteste çok yavaş gidersiniz ama dişli aktarım oranı sebebiyle en güçlü kalkışı bu vitesle yaparsınız. (Otomobillerde 2.vitesle kalkamazsınız motorun rölanti devri yeterli kuvveti vermediğinden). Fakat 7. viteste bisiklet çok iyi sürat kazanır, ayni oranda da çekişi düşer. Bu konuyu daha da detaylandırırım ama konuyu şişirmek de istemem. Şimdi aynı dik eğimli iki yol olsun ve tamamen temiz asfalt yol olsun ve tamamen aynı bisikletçi olsun. Fakat bisikletlerden biri MTB digeri de yol bisikleti olsun. Yolun kaymadığını ve lastiklerin tam kavradığını varsayıyoruz. Dağ bisikleti arka lastiginde sahip olduğu daha büyük dişliler sayesinde büyük çekiş kuvvetlerini aynakola çok daha küçük şekilde aktaracaktır ama çevirdiğiniz pedala göre epey yavaş gideceksiniz. Bu bağlamda dağ bisikletinin daha az eforla rampayı tırmanabileceğini söyleyebilirim. (Bisikletlerin ağırlığı aynı kabul edelim). Yol bisikletlerinde surata önem verildiğinden arka dişliler daha küçüktür, bu da rampada bir miktar zorlanabileceğiniz anlamına gelir. Ama süratını tam almış ve rampaya gelmiş bir yol bisikleti bu süratle çok daha kısa sürede rampayı tırmanacaktır. Fakat eğer ilk hızları 0 ise rampa girişinde bariz sekilde dağ bisikletinin pedallara daha az kuvvet aktardigini fakat daha fazla pedal cevirmesi gerektigi gorulmektedir. (Yol - Kuvvet ters orantısı) Şimdi gelelim gerçek dünyaya... Dağ bisikleti yol bisikletine gore orta kategori bir seri için 4-5 kg farkedebilir. Bu da eforunuzu bir miktar artırabilir. Öte yandan dağ bisikleti gercek sartlardaki bir yolu ince bisiklet lastigina gore cok daha iyi kavrayip belki kış şartlarında büyük avantaj sağlar. Sonuç itibari ile dağ bisikletinin bir miktar daha rampalara uyumlu olduğunu söyleyebilirim. Yol bisikleti eğimi cok olmayan, suratin on planda oldugu yerlerde sürülürse maks. verim sağlar...
Yol bisikletlerinde 32 hatta 34 ruble bile var. Kısacası 1/1 oran sağlanabiliyor.
Yol bisikletinde diğer avantaj ise hava sürtünmesi , tol bisikletinin hem kendisi hemde oturma pozisyonunda dolayı sürücü daha aerodinamik olur.
 
Ben de Makine Mühendisiyim ama o kadar değişkeni ihmal etmek ne bileyim biraz abes geldi canım kardeşim.

Değişkenlerin tümünü hesaba katarsak çok fazla değişken olur ve bunları hesaplamak kolay değildir. Siz bilirsiniz, birşeyin simülasyonu dahi yapılırken temel şartlarda sadece incelemek istediğiniz kısmı kıyaslarsınız. Benim yaptığım olay sadece buydu. Kuvvet-yol prensibini burada anlatmak. Kuvvetten kazanç olursa yoldan kayıp olur. Bazı arkadaşlar atladı, yok aerodinamiği nasıl atlarmışım bilmem ne. Benim konum bu değil ki... Hafif bir eğimde 30-40 km/h dağ bisikleti yol bisikletine yetişemeyebilir belki de. Tartışma başlığı zaten şu; hangisi rampada hızlı, hangisi ile kolay çıkılır. Bu ikisi aynı anda olmaz, ya zor çıkarsınız ama hızlı, ya da yavaş çıkarsınız ama iyi bir torkla. Dağ bisikleti ile yeterli kas kuvvetiniz varsa hızlı çıkarsınız, fakat güçsüz biriyseniz MTB daha fazla iş görecektir torku düşündüğümüzde. Yol bisikletçi arkadaşlar düşmanlık falan güttüğümü zannetti herhalde. Hala aynı şeyi söylüyorum dağ bisikletlerindeki arka dişli yapısı rampa, dağ bayır aşmaya elverişli aktarım oranları açısından. Yol bisikleti de hız odaklı daha çok. Yol bisikletine öyle vites sistemi takarsınız ki daha çekişli çıkarsınız ama aynı oranda hız düşer. Konu bu ya yalnızca bu gün gibi açık bir fizik prensibidir.
 
  • Beğen
Tepkiler: schowalye
Teori falan değil bu ahahahaha . Siz yanlış anladınız. Ben aktarım oranlarından bahsediyorum. Tamamen bilimsel bir gerçeklik. Otomobiller neden 1. viteste kalkar neden 3. viteste kalkamaz. Bahsettiğim konu bundan ibaret.
Büyük resim ? Ne amaçla bunu yazdınız bilmiyorum. Bakın aynı parametreleri kıyaslamak için diğerlerini sadece yok saydım diyorum. Siz yol bisikletiyle herşeyi düşünerek daha performanslı çıkıyor olabilirsiniz. Ben dişli oranlarına göre kıyas yaptım. Yol bisikletine dağ bisikleti donanımı takarsanız çekişi daha yüksek olacaktır. İhmal etme sebebim bu :)
Üslubumda problem yok, hakaret vs. içermiyor, küfür de yok.
Tamam kısmen haklısınız da... 10 değişken olan bir durumda, 9 değişkeni ihmal edip sadece 1 değişken üzrinden konuşmak, sahada aktif olarak kullanım yapan kişilerin fikirlerini ve tecrübelerini de "hor görmek" yakışmıyor...

birinin yorumuna "sdfksajakd" gibi cevap vermek...
tam olarak şu oluyor...

"10 değişkenin 9unu ihmal edip mühendisim diyor, asdasdsdfasd"
 
  • Beğen
Tepkiler: BerkEvren
Yol bisikletlerinde 32 hatta 34 ruble bile var. Kısacası 1/1 oran sağlanabiliyor.
Yol bisikletinde diğer avantaj ise hava sürtünmesi , tol bisikletinin hem kendisi hemde oturma pozisyonunda dolayı sürücü daha aerodinamik olur.

Tamamen katılıyorum olabilir. Aerodinamikte kesinlikle yol bisikleti derim, yüksek hızın gerektiği yerler falan eyvallah. Ama bu yoldan kayıp kuvvetten kazanç prensibini değiştirmez :)
 
Yol bisikletine öyle vites sistemi takarsınız ki daha çekişli çıkarsınız ama aynı oranda hız düşer.
İşte tecrübeniz olmadığı için hataya düştüğünüz nokta bu. Aynı vites oranları ve aynı kuvvet ile yol bisikleti dağ bisikletinden hızlı tırmanır. Bunun sebepleri ise es geçtiğiniz önemsiz değişkenlerle ilgili.
 
Tamam kısmen haklısınız da... 10 değişken olan bir durumda, 9 değişkeni ihmal edip sadece 1 değişken üzrinden konuşmak, sahada aktif olarak kullanım yapan kişilerin fikirlerini ve tecrübelerini de "hor görmek" yakışmıyor...

birinin yorumuna "sdfksajakd" gibi cevap vermek...
tam olarak şu oluyor...

"10 değişkenin 9unu ihmal edip mühendisim diyor, asdasdsdfasd"

Hocam o mesaja yönelik benim cevabım o şekildeydi, normal şartlarda kimseye o üslubu kullanmam. 10 değişkenin onunu da dünyada değerlendirebileceğin bir hesap yöntemi yok. İhmal sebebim bu. Mühendislikte problemler daima basitleştirilir yoksa işin içinden çıkamazsınız. Çekiş gücünde dağ bisikletleri arazi tasarımı açısından yüksek tork, düşük hıza göre tasarlanmıştır genel manada olay o.
 
İşte tecrübeniz olmadığı için hataya düştüğünüz nokta bu. Aynı vites oranları ve aynı kuvvet ile yol bisikleti dağ bisikletinden hızlı tırmanır. Bunun sebepleri ise es geçtiğiniz önemsiz değişkenlerle ilgili.

Heh aynı vites takımı varsa ve aynı kuvvet varsa yol bisikleti rampayı hızlı tırmanır. Buna itirazım zaten yok. Ama dağ ve yol bisikletinde aynı vites takımı kullanılmaz :) Fabrika çıkış böyle değildir en azından modifiye etmedikçe
 
Bu konuda çok tecrübe sahibi olmadığınız içinde bu örnek size uç bir örnek gibi gelecek büyük ihtimalle.
 
Sizin yaptığınız ne yazık ki uçak uçsun diye yerçekimini ihmal etmek gibi olmuş.

Uçağın yatay koordinatta ilerlemelerini kıyaslıyorsak yerçekimini ihmal edebilirsin, hiç problem yok. Yerçekimi aşağı yönlüdür. Yataydaki hıza aerodinamik ve motor gücünüz dışında etkiyen bir durum yoktur :)
Mühendisler ne iş yapıyor peki?

Oluşan problemleri belli basitleştirmelerek yaparak en az maliyetsiz çözümlerini yaparlar, temelde bu...
 
Geri