Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Yol bisikletine başlangıç rehberi

@uguryilmaz144 hayır arka lastiklerde o kadar yumuşak hamur kullanabiliyorlarki istedikleri kadar geniş lastik takabiliyorlar , böylece çekiş artıyor yani o kadar yüksek motor gücünü yere aktarabiliyorlar . Olayın dayanıklılık ile alakası yok.
 
Scudo
@Ozan k.
Drag için dayanıklılık önemli olmayabilir ama gündelik kullanılan otomobil lastiklerinin 50k-100k km civarlarında kullanıldığını düşünürsek lastiğin dayanıklılığı önemli bir konu haline geliyor. Daha geniş lastik kullanımının @Murat B. abimin de söylediği üzere, lastikte oluşan ısınmayı ve stres dağılımını azaltma gibi görevleri var. Dolayısıyla geniş lastiklerin dayanıklılığını daha uzun süre koruyacağını düşünüyorum.

Olayın dayanıklılık ile alakası yok derken tam olarak neyi kastettiniz acaba ?

Bu arada aşağıdaki linkte de bu konuyla ilgili güzel yorumlar var.
(link)
 
@Özgün Hocam bianchi italyan markasi bildigim kadariyla.

Konu hakkindaki görüslerinize katiliyorum,

Yere 2 santim temas eden lastik ile yere 5 santim temas eden lastigin frenleme mesafesinin ayni olacagini düsünmüyorum.

@cazci

Cevabiniz için tesekkür ederim hocam. :)

Bir yol bisikleti ile bir dag bisikletinin 60 kilometre hizla gittigini varsayarsak;
Bu iki bisiklet ayni mesafede durabilirlermi arkadaslar?

Yani "TAHMINI" durma mesafeleri ne kadardir?

Ince teker mantigiyla gidersek yol bisikletinin daha erken durmasi gerekiyor, kalin teker matigiyla gidersekde dag bisikletinin daha erken durmasi.gerekiyor. :)
 
@Mustafa AYDIN Tamam bende dış lastikten bahsediyorum zaten, hamur tipi, diş tipi, hava basıncı yol tutuşta ikinci etkenler. Yol tutuşta birinci etken taban genişliği o da eşittir lastiğin yola basan yüzey alanı. Bu arttıkça kuru asfaltta tutuş artar.

İnce tekerleğin kuruda daha iyi yol tutacağı görüşüne kesinlikle katılmıyorum. Tutup 60 yıl öncesinin araçlarına bakmaya gerek yok. O zamanki otomobik teknolojisi şimdiye göre çok ilkel. Bugünün teknolosinde spor otomobiler çok daha hızlı ve kıvrak. Eski zamanın spor otomobilleirndne çok daha yüksek hızlara çıkıyorlar, çok daha yüksek hızla viraj dönüyorlar ve çok dah akeskin manevralar yapabiliyorlar. Bu güçle başa çıkabilemeleri için, daha iyi viraj kabiliyeti için, daha iyi durabilmek için yola daha çok yapışan lastiklere ihtiyaçları var. Bunun da en temel yolu taban genişliğini arttırmaktan geçer. Sonra hamur yumuşak tercih edilir, ince yanak,diş yapısı daha slick tipe doğru performansa özel üretilir o ayrı. Ama geniş taban hem virajda yol tutuşta, hem durmada frenlemede yolu daha iyi tutacaktır ince lastiğe göre. Kalın tabanlı tekerleğin tek dezavantajı yuvarlanma direnci yüksektir bu da ivmelenmeyi düşürür, ama zaten güçlü araçlarla kullanıldıklarından sorun olmaz. Neden kuru yolda diyoruz, kar gibi durumlarda lastiği geniş tabana yaymak lastiğin karın üstünden kayıp gitmesine yani kızaklamaya neden olur, bu durumda birim alana en yüksek baskıyı uygulayarak tekerleğin zemine sağlanması istenir ki bu da ince lastikle sağlanır. Misal karda ralli yapan araçlarabakarsanız 125lik incecik lastikler kullandıklarını görürsünüz.Ama kuruda iş farklı.

Yani bazı arkadaşlar konuyu başından beri dallandırıp budaklandırmaya çalışıyorlar, halbuki olay basit kuruda geniş tabanlı lastik ince tabanlı lastikten daha iyi yol tutar, daha iyi frenleme sağlar. Yok dişiymiş, hamuruymuş, basıncıymış, şuymuş buymuş ikincil diğer etkenler, onları tartışmıyoruz. Ben birşey diyorup tutup biri geliyor ama havası şöyle olursa böyle olur diyor. Ben ondan bahsetmiyorum tabanı konuşuyoruz diyorum, bir başkası geliyor ama hamur yumuşaklığıdır diyor. Ya ben bunları konuşmuyorum ki dallandırıp budaklandırmanın manası yok arkadaşlar? Biz burada en iyi hangi lastik tipi asfalta uygundur tartışması mı yapıyoruz? Ta cyclocross yol bisikleti lastik farkında olayı bu kadar detaylandırdınız ben başından beri aynı şeyi söylüyorum halbuki.

@Godzilla Ülkemizde satılan bianchilerin italyan bianchileriyle alakası yok. İsim lisansı alınıp türkiyede üretilen yerli bisikletler türkiyede satılanlar.
 
@uguryilmaz144 hocam bakın hatanız birden fazla değişkenin olduğu problemde diğer değişkenleri yok gibi sayıyorsunuz.

Drag ile günlük kullanılan bir aile otomobiline takılan lastiklerin hiçbir alakası yoktur.

Siz hamurun yumuşaklığını hesaba katmıyorsunuz. Ne kadar yumuşak hamur o kadar geniş lastik takabilirsiniz. Ama bu tüketimi artırır ve dayanıklılığı azaltır.

Sert hamurlu ama geniş lastik takarsanız araç kayar.

Yüzey genişliği, hamurun yumuşaklığı(daha doğrusu elastikiyeti veya tutunma kabiliyeti) vs vs trilyon tane değişken var. O yüzden bu değişkenlerin etkilerini bilmeden genel varsayımlar yapmak çok yanlış.

Bence daha spesifik sorular sorun. Genel cevaplar aramayın çünkü doğru cevap almanız mümkün değil...


Not: eğer üstüne binen yük uygun ise 20mmlik slick ve yumuşak ve elastik bir hamura sahip lastik, 50mmlik slick ama sert hamurlu bir lastiğe göre daha iyi tutunur.

Fork liftlere takılan lastik ile go-kart lastiği bir mi yani? Boyuta fazla takılmayın.
 
Ayni sartlarda karsilastirma yapalim arkadaslar, örnegin 1,10 yumusak hamurlu lastik ile 2,10 yumusakli lastigi karsilastiralim.

Degiskenler ayni olsun.
 
Bisiklet gibi yol tutuştan çok Yuvarlanma direnci dikkate alındığı için zaten idealin altında yani ince lastikler kullanılır. Dolayısıyla aynı lastiğin biraz daha kalınını kullanırsanız kuru zeminde daha iyi yol tutuş elde edersiniz.

Ama atıyorum 25c ebatı 280tpi yol yarış lastiğini çıkarıp cst marka 28lik lastik takarsanız yol tutuş düşer...
 
@Özgün

Bunu nereden çıkartıyorsunuz? Yukarıda vikipedi linki verdim, lise fizik kitaplarında da yazar: sürtünme = normal (dik) kuvvet x sürtünme katsayısı. Kendi gözlerinizle görün diye Amerikalı bir ergenin videosunu da paylaşayım:


@Özgün

Sizin katılıp katılmamanız bilimsel gerçekleri değiştirmiyor. İlkel dediğiniz teknoloji ile üretilmiş yarış otomobilinin motor gücü 500 beygire yakın, azami hızı saatte 300 kilometre civarına. Yani performans olara modern spor arabalardan aşağı kalır yanı yok. Lastiği genişletmek yol tutuşunu arttırsaydı, Alman mühendisler lastikleri daha kalın yapmayı akıl ederlerdi.
 
@Ozan k.

Hocam anlaştık sayılır. Yumuşak hamurlu lastikler, yani doğal kauçuk oranı daha yüksek olan lastiklerin yüzey sürtünme katsayıları aynı ebatlardaki sert lastiklere göre daha yüksektir. Bu konuda hemfikiriz. Sorularımı sorarken lastik hamuru, karkas yapısı, tpi, lastiğe binen yük, yuvarlanma direnci gibi parametreleri sabit kabul etmem, sadece lastik genişliğinin sürtünme katsayısına etkisini gözlemlemek içindi. Yoksa tabi ki lastik seçimi yapılırken bütün etmenleri göz önünde bulundurarak seçim yapmak gerekir.

Fiziğe göre lastiğin yüzeyle arasında oluşan sürtünme kuvveti F=k*N olarak hesaplanıyor. Okuduğum çokça yayında lastik genişliğinin sürtünme kuvvetiyle doğrudan ilgili olmadığı görünse de, lastiğe binen yük ve k sürtünme katsayısı arasında ters orantılı bir ilişki olduğu görünüyor. Şöyle ki lastiğe binen yük arttıkça, lastiğin sürtünme katsayısı olan K (Mü) azalmaya başlıyor. Böyle bir durumda daha geniş lastik basıncı azaltarak lastiğin viskoelastik başlangıç şartlarına daha yakın olmasını dolayısıyla sürtünme katsayısının artmasını sağlıyor. Dolayısıyla diğer bütün parametreleri sabit kabul edersek (yok saymak demiyorum) lastik genişliği artınca k bir miktar artıyor ve sürtünme kuvveti artıyor.

Sonuç olarak, siz olayı bütün yönleriyle ele almışsınız, ben ise sadece lastik genişliğinin sürtünme kuvvetine etkisini merak edip araştırmıştım.

Şimdi de son sorumu sorayım. Yumuşak hamurlu, fiyatı çok yüksek olmayan, patlak koruması iyi derecede olan 700x23-25 ölçülerinde hangi lastikleri tavsiye edersiniz? Lastiğin ağırlığı önemli değil.

Tekrardan teşekkürler...

@Murat B.
Murat abi bazı yabancı kaynaklarda geniş lastik kullanımının sürtünme katsayısını arttırarak dolaylı yoldan sürtünme katsayısını arttırdığına ilişkin yazılar okudum. Düşüncelerini merak ediyorum...
 
Forumda @Murat B. ismine rastlamayayım. İlla açıp o yazıyı okurum. isterse yemek tarifi versin.
 
  • Beğen
Tepkiler: uguryilmaz144
@uguryilmaz144 bunun için en iyisi bicyclerollingresistance.Com'a bakmak.

Ben conti gatorskin(patlak koruması ve yağmurda yol tutuş), Michelin pro4 endurance (hem 4 mevsim hem performansı düşük değil tam bir ortalama lastik) ve conti 4000gp (yuvarlanma direnci düşük, çok soğuk hariç gayet iyi yol tutuş sunan kaliteli bir yarış lastiği) gibi seçeneklere bakardım.
 
  • Beğen
Tepkiler: uguryilmaz144
@Ozan k.
Bu konuda kesin konuşmak zor. Her lastiğin karakteristiği farklıdır ve yük-sürtünme katsayısı arasındaki ilişkide nerede olduğumuzu bilmemiz gerekir. Mesela 23'den 25'e geçişte yol tutuşunun artması için sürtünme katsayısının artması gerekir. Kesinlikle artacak diye birşey yok. Aynı şekilde 25'den 28'e geçtiğimizde sürtünme katsayısı artış gösterecek mi, yoksa sabit mi kalacak? Çünkü sürtünme katsayısı sabit kalırsa @Murat B. abinin yukarıda verdiği örnek videoda olduğu gibi sürtünme katsayısı değişmez, aynı kuvvetle tuğlayı iki konumda da çekebiliriz. Bu yüzden lastik genişliği artınca tutuşun artması için sürtünme katsayısının artması lazım. Belki tutuş artacak, belki de azalacak. Bu konuyu noktalamanın tek yolu aynı lastiğin farklı kalınlıktaki versiyonlarını alıp testlere tabi tutmak diye düşünüyorum...
 
@Ozan k.
Farketmez ki hocam fizik sürtünme kuvveti alandan bağımsız diyor :D
 
@uguryilmaz144

Burda bir yanlış anlaşılma var sanırım, "load sensitivity" yani birim alana düşen yük arttıkça sürtünme katsayısının azalır gibi gözükmesi her zaman geçerli olan birşey değil; yük, belli bir seviyenin üstüne çıkınca sürtünme katsayısı düşmeye başlıyor. Bildiğim kadarıyla bunun en önemli nedeni aşırı yüklerin lastiğin şeklini değiştiriyor olması. Açıkcası bisiklette bu etkinin ne kadar geçerli olduğunu bilmiyorum, ancak pist bisikletinde 21 hatta 19mm lastiklerin kullanılıyor olduğunu düşünürsek 25-28mm aralığında çok önemli olmayacağını varsayabiliriz diye tahmin ediyorum.

Öte yandan, parke veledromda sürmüyorsak 21mm yerine 25mm civarında genişliği olan lastikleri tercih etmemizin başka nedenleri var; kaymak gibi dediğimiz asfaltta bile küçük çatlaklar ve çıkıntılar var. Çok ince lastik bu yüzeyde akmak yerine zıplayacağı için yol tutuşu olumsuz etkilenecektir. Benzer şekilde asfalttan parke taşına veya gevşek mıcıra geçtiğimiz zaman daha da geniş lastikler avantajlı oluyor.

Lastik tavsiyesi olarak da sıraladığınız özellikle sahip olarak Schwalbe One önerebilirim. Biraz daha pahalı olan Vittoria Corsa veya Veloflex de son derece başarılılar ancak fazla dayanıklı değiller.
 
  • Beğen
Tepkiler: uguryilmaz144
@uguryilmaz144 siz benim yazdıklarımı iyice geriye gidip bir okuyun zihniniz açılsın.

Daha önce de yazdığım gibi, kaliteli ve yumuşak yol bisikleti lastiklerinde 25'ten 25 25'ten 28e geçmek kuruda yol tutuşu artırır. Çünkü yarış bisikletinde öncelik düşük Yuvarlanma direncidir. Dolayısıyla ideal yol tutuş ebadından daha ince lastikler tercih edilir.
 
Burada iki farklı görüş var. Yol bisikleti lastiklerinin yükten dolayı çok ezilmediğini düşünürsek @Murat B. abinin söylediği daha mantıklı duruyor. Yani daha yol bisikletine geniş lastik takmak tutuşu arttırmaz görüşüne katılıyorum.


@Ozan k.
Diğer taraftan siz daha geniş lastik tutuşu arttırır diyorsunuz. Daha geniş lastiklerde yuvarlanma direnci daha düşüktür. Zaten bu kanıtlanmış birşey. Ama geniş lastiklerin daha iyi yol tuttuğuyla ilgili bir araştırma bulamadım ben. Siz bulduysanız bizlerle paylaşın, doğrusunu öğrenelim.


@Ozan k.
Bir de hatırlatmak isterim, burada amaç beyin fırtınası yaparak forumda doğru bilgiler paylaşmak ve faydalı olmak. Sizi otomotiv tecrübenizden dolayı etiketledim, lütfen bilgi birikimize yakışır yorumlar yapın. Üslubunuza dikkat edin.
 
@uguryilmaz144 tövbe...
Siz dikkatli okusanız ne duruma düştüğünüz anlayacaksınız.

Ben murat b ile tamamen aynı şeyi söylüyorum.
 
Geri