Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Yol bisikletine başlangıç rehberi

@Godzilla birinci sorunuzdan baslayayim.Yol bisikleti ince tekerleginden olsun,uzerindeykenki durus pozisyonu(bu dusundugunuzden cok etkili) olsun hiz yapmak demeyelim de hizini korumak daha kolay.
Yuksek egimleri cikabilmen bircok seye bagli.
Bisikletin agirligi,kendi agirligin vs vs.Eger yokuslarda zorlaniyorsan rubleni degistirebilirsin boylece sorun kalmaz.
Fren performansi anlaminda su ana kadar fazla sorun yasamadim.Tabii trafigin fazla oldugu yerde yok ben hizli surecem deyip bi anda durmayi da bekleme.Yani frenler hakkinda demem o ki fazla sorun yasamazsin.
60km giderken cok cok spesifik bir durum olmadikca ani durman gerekiyorsa bence sorun frenlerde degil sendedir.Cunku yuksek hizlarda giderken fren yapiyorsam amacim durmak degil yavaslamaktir.Ben yokuslari en kadansimi bilmiyorum ama en kotu 13-14 ile cikiyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: sayginyilmaz
Scudo
@kobalamin

Cevaplariniz için tesekkür ederim hocam, anladigim kadariyla hersey sürücüde bitiyor.
 
@Godzilla Daha iyi fren performansı ve ormanlık arazi gibi düşünceler için cyclocross bisikletler hidrolik disk frenleri, daha sağlam kadroları ve biraz daha kalın tekerlekleriyle daha tercih edilesidir. Tekerlek inceldikçe sürtünme alanı daraldığındna haliyle yol tutuş da frenleme de daha düşük oluyor. Üstüne yol bisikletlerinin ciddi yükske hızlara çıkabildiğini düşündüğümüzde öyle kolay kolay mtblerdeki gibi kuvvetli fren performansı görülemiyor.
 
@Özgün

Anladim hocam, tesekkür ederim.

cylocrosslar ciddi derecede pahali. Bu yüzden yol bisikletleri kafamin kösesinde.

Dag bisikletimin yanina azicik ucuzundan bir tanede yol bisikleti düsünmüyor degilim.

Kis geldi zaten, yagmurda yol bisikletleri cidfi manada tehlikeli. Ki yagmurda dag bisikletleri bile zor duruyor, yere 20 mm temas eden yol bisikletleriyle durmak neredeyse imkansiz.

Bakayim olmazsa dag bisikletime 1,50-1,75 düz lastik takarim :)

Yalniz yol bisikletiyle 1 günde ciddi mesafeler katedilebiliyor bildigim kadariyla.
 
@Özgün
Buna katilamayacagim. Cunku lastik inceldikce birim yuzeye uygulanan basinc artiyor. Dolayisiyla yuksek basincta daha verimli kavrama oluyor. Tabi bu durum camurlu, yagli, yeni islanmis tozlu yollarda cok etkili olmaz. Her lastikte oldugu gibi ince lastikte de fren mesafesi uzar. Siz kullanmayi bildikten sonra incw tekerlekle k@lin tekerlekten belki de daha cabuk durabilirsiniz.
 
@ozgurgokalp

Hocam bence yanlisiniz var.

Düz yoldada olsa "ayni kalitede" 1,25 lastikle 2,10 lastigin ayni anda durmasi tek kelimeyle imkansiz.

Sizin dediginizi yaparsak tekerlek inceldikçe fren mesafesi kisaliyor.

Basinç artsada sürtünme alani çok çok azaldigi için frenleme gücünüz bence kesinlikle düser hocam.

Tabi bunlar.benim düsüncem.
 
@ozgurgokalp

Ayni marka, ayni model, ayni ekipmanlar, farkli lastikler bulabilirsek deneyelim hocam :D
 
@Godzilla Yol bisikletleri: kadro tasarımından dolayı (hafiflik,rijitlik,aero,vb.) kullanıcısının daha çabuk hızlanıp bu hızı korumasına izin verir.
Diğer bisikletlere göre daha kısa zamanda hızlanırsınız.20 km hız ortalama kolayca çıkılan bir hızdır.

Yokuşlarda vitesleri küçültüp yüksek kadans döngüsüne ulaştığınızda %10-15 gibi eğimler sizi zorlamaz.Elbette bu doğru bir antrenman süreci ile kazanılır.

Kaygan,çamurlu,dal,diken,taş,mıcır gibi olumsuzluklar yol bisikletinin hazzetmediği şeyler,orman ona göre değil.

U fren yapısı günümüz teknolojileri sayesinde çok güvenilir ve tamiri kolay fren mekanizmalarıdır ancak 60 km ile ani fren yapmak her fren mekanizması için risklidir.Doğrusu kademeli yavaşlama ve ön frene direk yüklenmeden iki freni de ortak kullanmaktır.

Aynakol 1de ise eğimin dikliğine göre rublede 1 den 4-5 e kadar kombinasyonlar yapılarak 10-15 km hıza ulaşıyorum.
Performansınız zamana yayıldığında sözkonusu değerler de yükselecektir.

Tabi hep "Kafkanın Dansı" Kadans Kadans yine Kadans kılavuzumuz :harika:
 
@Özgün
Merida olabilir scultura olan Modeller işinize yarayabilir. Ayrıca kadroyu büyük almak Size performans yada konfor sağlamaz tersine sıkıntı çıkarabilir.
 
@ozgurgokalp Sizin dediğiniz kaygan yüzeylerde geçerlidir, nokta alana daha yüksek basınç kaygan yüzeyde daha iyi tutuş sağlar. Dolayısıyla otomobillerde kar ve buzda daha ince lastikler kullanılırken, kuru asfaltta daha iyi tutuş için olabildiğince kalın tekerlekler kullanılır. Sizin mantığınıza göre olsaydı bugün spor arabalarda, normal halk araçlarından daha ince lasitkler kullanılması gerekirdi.

Geniş taban kaygan yüzeyde kızaklama yapar, basınçla alakası yok olayın. Ama kuru asfalttan bahsediyorsak geniş taban daha yüksek sürtünme alanıyla her zaman daha iyi yol tutuş sağlar.

@Mustafa AYDIN Kadroda büyükten kastım şuydu, misal bazı bisikletlerin kadro geometrisinde boyunuza göre önerilen kadro ölçüsü arada kalıyor. Yani boyunuz s kadro ile m kadro arasında kalıyor. Daha küçük kadro için s, daha büyük kadro tercihi için m öneriliyor. Okuduklarımdan kadarıyla da yarış amaçlı daha çevik ve kıvrak gövde için bunlardan daha küçük olanı, uzun yol endurance tarzı daha stabil sürüş için daha büyük olan kadroyu öneriyorlar. Yoksa benim dediğim normal kadro boyu 52 olan birisinin 56 alması değil tabi ki.

Aslında olay basit dingil mesafesi. Dingil mesafesi kısaldıkça araç oynaklaşır, kıvraklaşır, uzadıkça stabilleşir.
 
@Özgün Benim demek istediğim şeyde S ile M kadro arasındaki farkları dahide olsa mutlaka Body Geometry Fit yaptırmalısınız. Doğru ölçü ancak böyle tespit edilir. İnternetten Video seyretmek yada bu konu hakkında böyle makaleler okunarak kadar kolay yapılacak bir işlem değildir. Bunu minumum düzeyde tutmak isterseniz boy uzunluğunuza göre kadro ölçüsü belirlemelisiniz. Belirlediğiniz ölçü S veya M beden raasında kalma durumunda S beden tercih edilebilinir.

@Mustafa AYDIN

Lastik konusunda da ince lastik kalın tabanlı lastik yol tutuşu lastik içindeki basınca bağlı değişir. Örneğin bir yol bisikletin de psi düşük bir lastikle ne hızlı gidebilirsin ne de yol tutuşu iyi olur. Konuştuğum ortam kuru düz yol içindir. Kış aylarında şartlar tabiki değişir
 
@Mustafa AYDIN Hocam iyi güzel diyorsunuzda o dediğiniz çoğu şehir için mümkün değil. Çoğu şehirde geçtim body fit yapacak düzgün yeri, istediğiniz marka ya da modelleri görerek alabileceğiniz satıcı bile yok. Birkaç büyük şehir dışında bisikletcilerin alayı bianchi, salcano, carraro gibi yurdum markasından başka birşey satmıyor. Tut ki ben allez sport alacağım, mecburen internetten kadro geometrisine göre tahmini ölçülere bakarak tercih yapıp almak durumunda kalıyorum. Kadro geometrisi de kadro geomoetrisi bir tutturulmuş gidiyor da burası türkiye, kaç tane şehirde cube, trek, merida, specialized, scott gibi markaların yol bisikletlerinin modellerine binerek kadro geometrisine bakma şansımız var ki. O yüzden mecburen iş şansa kalıyor.

@Mustafa AYDIN Tamam da şu var burada kıyaslanan kalın tabanlı lastiğin yol tutuşuyla-ince tabanlı lastiğin yol tutuş farkı. Her lastiğin zaten üretici tarafından belirlenmiş ideal bir basınç değeri vardır. Bunun altında da üstünde de verim alınamaz. Siz diyorsunuz ki yüksek basınçla gitsin dite üretilmiş ince tekere düşük basarsan iyi gitmez tamam gitmez de konu bu değil. Konu taban genişliğinin sürtünmeye ve dolayısıyla tutuşa etkisi. Lastik sürtünme direnciyle yol tutan bir eleman, otomobil olsun, bisiklet olsun, motorsiklet olsun normal kuru yolda ideal ölçülerinde basınçla şişirilmiş lasitklerden daha geniş tabanlı olan lastik daha iyi yol tutacaktır. Çünkü sürtünme alanı daha yüksektir. Yol bisikletinde lastiklerin olabildiğince ince yapılmasının sebebi yol tutuş için değil, sürtünme ve yuvarlanma direncini düşürüp, olabildiğince yüksek sürate çıkabilmeyi sağlamaktır. Beni olayın basınçla alakası yok dediğim kısım bu. Taban genişliğini konuşuyoruz. Arkadaş ince taban daha iyi tutar demiş ona istinaden yazdım.
 
Bütün fizik kitaplarında sürtünme kuvvetinin temas yüzeyinin büyüklüğünden bağımsız olduğu yazar. Yani yüzeyi azaltmak veya arttırmak sürtünmeyi değiştirmez.
(link)

Bazı durumlarda geniş veya dişli lastiklerin tercih edilmelerinin başka sebepleri var.
 
Evet ama sürtünme genişlik kalınlık olarak bakılmamalı biz dış lastiklerden bahsediyoruz. Bu lastiklerin ham maddeleri yoğun olarak kullanıldığında (örnek kauçuk oranı) yol tutuşu artar lastik üzeri desen sanıldığı kadar işe yarar bişey değil. Zaten lastik teknolojisinde fiyatı belirleyende budur. Bugün en iyi dağ lastiğinin fiyatı 600-700 civarında yol bisikletin ise 2000 tl ye kadar modelleri var. Fiyatı lastiğin ham maddelerinin yoğunluğu belirler. Ama dediğim gibi kuru havada kullanım için geçerli bir durum

@Özgün hangi şehirdesin?
 
@Mustafa AYDIN

Hangi yol lastiği 2000 Lira? İpek karkaslı tubular lastiklerin bile fiyatı 100-200€ bandında.
 
@Murat B.
Murat abi bu konuyla ilgili çok kafa yormuştum. F=k*N. Yani fiziğe göre sürtünme katsayısının büyüklüğünün yüzey alanıyla hiçbir ilgisi yok. Peki neden drag yarışlarına katılan arabalarda yüzey alanı geniş olan "drag radial" lastikler kullanılıyor? Lastik basınçları da konvensiyonel lastiklerden daha düşük olduğu için kalkış anında lastiklerdeki burulma görülebiliyor. Kafama takılan diğer bir nokta da pistlerde yarışan arabalarda yapılan denemelerde, daha geniş lastiklerin otomobilin hızlanmasını azalttığı halde pist süresini azalttığı kanıtlanmış. Kafam da tam bu noktada karışıyor. Neden böyle?

Eğer hakikaten sürtünme katsayısının temas yüzeyinden bağımsızsa, öyleyse kışın lastikleri boşuna daha düşük basınçta kullanıyor olmuyor muyuz?

@Ozan k. sizin de görüşlerinizi bekliyorum.
 
Bu konuda değişken çok olduğu için kafalar karışık.

Yuvarlanma direnci ile yola tutunma aynı şey değil. Yuvarlanma direnci ile çekiş kabiliyeti de aynı şey değil.

Lastiğin gerçek dünyada dönerken en az direnci göstermesi için dönen kütle, yüzeyin tutunma kabiliyeti, Yuvarlanma anında lastiğin burulan veya katlanan yan duvarlarının gösterdiği direnç, lastiğin şekli ve rüzgar sürtünme kat sayısı, lastiğin jant ile uyumu(aero anlamında) vs gibi bir çok değişken var.

Sizin bahsettiğiniz drag araçları için aracın ağırlığı, ağırlık dağılımı, asfalt tipi, çekiş sistemi yani diferansiyel kilit oranı vs vs bir çok farklı değişken var. Daha lastiğin hamurunu yumuşaklığı vs girmiyorum bile. Kaldı ki aracın gücü o kadar yüksek ki orada tek dert çekiş kabiliyeti, Yuvarlanma direnci falan ikinci planda.
O yüzden elma ile armutu karşılaştırmayın.
 
@uguryilmaz144

Spor arabaların lastiklerinin geniş, yarış arabalarının lastiklerinin çok daha geniş olmasının başka nedenleri var. Sürtünme için en önemli faktör lastiğin hamuru, yumuşak hamurlu lastiklerin sürtünmesi (yol tutuşu) çok daha yüksek olur, ancak yumuşak hamurlu lastik aynı genişlikte olursa aracın ağırlığını aynı şekilde taşıyamaz; mesela lastiğin yanakları daha fazla esner. Ayrıca, lastiğin alanını genişletmek birim alana düşen kuvveti azaltacağı için aşınmayı yavaşlatır. Bir de ortaya çıkan ısı sorunu var; lastik geniş olursa aynı ısı daha fazla alana yayılacağı için sıcaklık aynı oranda yükselmez.

1930'lu yılların Formula 1 araçlarına bakarsanız lastiklerinin motorsiklet lastiği kadar ince oluduğunu görürsünüz, lastiği kalınlaştırmakla yol tutuşu artsaydı o yıllarda akıl ederlerdi.

http://i451.photobucket.com/albums/qq233/swinnyjr/AutoUnionC.jpg

Kışın lastiklerin havasını indirmek ise yanlış bir uygulama. Çoğu koşulda yakıt tüketimini arttırmak ve viraj performansını olumsuz etkilemekten başka sonuç alınmaz. Bildiğim kadarıyla işe yarayacağı tek durum yüzey alanını arttırarak kara saplanmasını zorlaştırmak.
 
  • Beğen
Tepkiler: uguryilmaz144
@Ozan k.
Olayın yuvarlanma direnci, çekiş kabiliyeti, ağırlık, ıvır, zıvır yönünü bir tarafa bırakalım. Yani lastiği araç üstünde değil, üstünde yük olan bir sistem olarak düşünelim. Geniş lastikler, aynı yük altında çalışan aynı hamur ve karkastan üretilmiş ince lastiklere göre daha dayanıklı olacaktır, çünkü yük daha geniş bir alana yayılacaktır. Geniş lastiklerin kullanımın da kullanım sebebinin de tutuşu arttırmaktan ziyade, dayanıklılığı ve taşıma kapasitesini yükseltmek için olduğu görüşü yaygın. Öyleyse drag araçlarında geniş lastiklerin kullanılma sebebi, tutuşu arttırmaktan ziyade o torka dayanacak ince lastik olmaması mıdır? Lastik konusunda kafa yoran mühendisler, ince ve sürtünme katsayısı yüksek olan lastiklerin yarış koşullarında deforme olduğunu görünce, yükü yaymak için daha geniş lastikler ve daha sert hamurlu rijit lastiklerin kullanımı yoluna gitmişler. Yani olay lastiğin genişliğinden ziyade tutuş ve dayanıklılık arasında bir denge kurmak gibi görünüyor.


@Murat B.

Öyleyse geniş lastiğin kullanım amacı yanlış bilinen tutuşu arttırmaktan ziyade, lastik dayanıklılığını arttırmak. Tabi bu bahsettiğim durum kuru hava koşulları için. Islak yüzey koşullarında geniş lastiğin aquaplanning riskini arttırarak yol tutuşunu azalttığını gösteren testler var.

Verdiğiniz bilgiler için teşekkür ediyorum. @Murat B. ve @Ozan k. abilerim.

Cevabını bulamadığım bir sorunun cevabını da bu arkadaşta bulmuş oldum. F=k*N formülünde lastik genişliğinin bir etkisi olmadığını düşünüyordum fakat dolaylı yoldan bir etkisi varmış. Sürtünme katsayısı yük arttıkça azalıyor, bu sebeple geniş lastikler daha yüksek sürtünme katsayısına sahip oldukları için bazı durumlarda avantajlı oluyorlar.

Yani 23c lastikten 25c lastiğe geniş yaparsak yol tutuşu lastik alanının artmasından ziyade, sürtünme katsayısının bir miktar artmasından kaynaklanıyor.
 
Geri