Tonelli -
Giro 11. Etap > 81 kadans
(link)
Simon Clarke -
Giro 11. Etap >77 kadans
(link)
Damiano Caruso -
Giro 11 Etap > 81 kadans
(link)
Alex Dowsett - öylesine ride > 73 kadans
(link)
Kwiatkowski - öylesine ride > 81 kadans
(link)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Birkaç örnek verdim, özellikle Giro 11 etapta 65 civarı bisikletçinin Strava kaydı var, herhangi birine tıkladığınızda birlikte sürdüğü sporcuları görebiliyoruz zaten. Onların nabızlarını, kadanslarını. Ben, 70'in altında kadansla süren pro sporcu pek görmedim diyebilirim. Ama kolay kolay 100'de görmedim. Hatta 90'lar bile nadir. Genellikle tüm sporcular 80'lerde yığılır. (Zamana karşı etapları ayrı tutuyorum, onlarda kadans değerleri elbette daha yüksek) Sanırım bu mesele, sporcunun alışkanlığıyla da alakalı. Mesela Kwiatkowskinin birkaç sürüşüne baktım, hepsi 81 kadans
Adam, makina gibi
Bence bizim gibi tatlı su bisikletçileri için hedef 70-80 olmalı. Tamam o gün menüde herhangi bir sebeple yüksek kadans antrenmanı yazılmışsa 100 kadansa çıkılır bacaklara hareketlilik getirilir. Ama her sürüşte değil, olsa zaten prolar yapardı
Asıl mesele şu, hatta en en önemlisi. Biz tatlı su bisikletçileri sık sık pedal kesiyoruz. Bu da nabızda istikrarsızlıklara yol açıyor. Halbuki yakaladığımız kadansı karşımıza bir trafik lambası çıkmadığı sürece, veya bir yol ayrımına, sapağa gelmediğimiz sürece korumalıyız. Eğer amaç kadans veya nabız korumaksa, bunu vites uzmanı olmadan yapamayız. Vites değiştirme konusunda gerçekten uzman olmamız gerekiyor. Çoğumuz ne yapıyoruz size söyleyeyim. Yola çıkılır, 2-3 dakika içinde vites bizim alışık olduğumuz yerine oturtulur ve o vites orada yarım saat kalır. Tamam çok istikrarlı pedal çeviriyorsanız kalsın, ama bu süre içinde nabzımız yeri gelir 90'a iner, yeri gelir 140'a çıkar, kadansımız yeri gelir 50'ye düşer, yeri gelir 90'a çıkar. Ama vites? Hep aynı yerinde
Bunu kesinlikle yapmamalıyız. Vites çok efektif kullanmalı, gücümüze (nabzımıza) ve kadansımıza göre anlık dokunuşlarla anında müdahaleyle ayarlamalıyız. Bakın Kwiatkowski'ye, makina gibi
Adam 82'ye yemin etmiş.Bu adamın yolunda hiç mi kavşak yokmuş, viraj yokmuş, yokuş yokmuş, iniş yokmuş arkadaş?
Var tabi! Adam artık otomatik. Bacaklar hep 82 dönüyor. Yola bakıyor,yol hafif yokuş oldu, kadans artık 70 küsürlere düşmeye başladı, tıkbir vites aşağı: Kadans tekrar 80+ oldu. Baktı olmuyor, kadans yine aşağı yönde hareketine hız kesmedi, yine 2 seçenek var. Eğer nabzınızı ve harcadığınız eforu korumak istiyorsanız vites küçülteceksiniz. Bu durumda kadansınız tekrar 80+ olur, biraz yavaşlarsınız, ama harcadığınız efor artmamış olur, nabzınız artmamış olur. Eğer nabzınızı takmıyorsanız çözüm daha basit: Pedala yüklenip kadansı 80+'da tutacaksınız. Bu durumda hızınızı korumuş olacaksınız, kadansınızı korumuş olacaksınız, fakat kim tutar nabzınızı
Ver elini 130+
İlerde baktınız yolun eğimi azaldı, pedal artık ayağınızın altından daha kolay kayıyor, eh haliyle artık pedal daha kolay döndüğü için kadansınız da yükselme eğiliminde, 90'larda yukarı doğru ilerleyişini sürdürüyor, bu durumda vitesinizi hemen hiç düşünmeden 1 tık yukarı alacaksınız ve hoşgeldin 80 kadans
Benzer durum grup sürüşünde, virajda, trafik içinde seyrederken, kısacası tüm durumlar için uygulanabilir. Trafik elbet işleri çok karıştırıyor
Fakat demek istediğim, vitesinizi küçültmek için kadansınızın 60'lara inmesini beklemeyin, vitesinizi arttırmak için kadansınızın 110'lada çıkmasını beklemeyin, hatta ve hatta eğer ayağa kalkmayacak, atak yapmayacaksanız gidip de 70 kadansta vites yükseltmeyin
Bir diğer gördüğüm, hatta bizzat kendim yaşamış olduğum sorun da aynakol sorunsalı. Büyük diş mi? Küçük diş mi
Küçük diş arkadaşlar... Siz gelin, küçük dişçi olun. Hızınız 30'un üzerindeyse evet büyük dişi düşünmeye başlayın. Fakat burada da iyi düşünün, aynakolu küçükten büyüğe almak, (34/50 örneğini düşünelim) kadansınızın neredeyse %40 düşeceği anlamına geliyor. Bu ani değişimi mutlaka dengelemelisiniz. Eğer ayağa kalkıp ciddi bir atak yapmayacaksanız arka vites ile mutlaka oynamalı ve ruble dişlisinde vitesinizi 1, 2 veya 3 düşürmelisiniz bu sayıya size karar vereceksiniz elbette, bacaklarınıza bakarak. 80 küsür (veya siz kaçı hedefliyorsanız) kadansı hangi viteste görüyorsanız.
Zaten bir süre sonra, GPS'inizdeki kadans değerine pek bakmayacaksınız bile, çünkü artık 3-5 yanılma payı ile kaç kadansa olduğunuzu biliyor olacaksınız. Hatta ve hatta, bir sonraki aşama da nabzınızı 5-10 yanılma payıyla tahmin etmek olacak. Tebrikler, artık premium tatlı su bisikletçisisiniz