Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Alüminyum vs. Karbon kadro

Scudo
Bundan bir sene önce ikisi arasında hissedilebilir fark olmadığnı düşünüyor ve yazıyordum. Bir sabah çok erken eker meydanında buluşup uludağ çıkıyorduk. Bisikletten inmeden uludağ perfomans yarışı rotasını geçicektik. Erken çıktığımız için aç çıktım ve millîparka doğru enerjim bitti. Genç bir kardeşimiz bana bisikletini verdi al abi bunu çevir dedi. Cube attain gtc 105. Tamam dedim. Bende mosso 735 tca vardı. Fulcrum jant seti 50 34 aynakol. Ben cube binince aç halimle o zamanki millipark oteller pr mı açık farkla kırdım. O gün gördüm ki arada ciddi gücü aktarma farkı var ve fikrim değişti. Ben 8 kg aliminyum bisiklet yerine 9 kg karbon bisikleti tercih ederim. Tecrübelerim bu şekilde
 
Yıllardır forumda dönen bir cümle var: "Karbondan daha dayanıklı/kaliteli/sert/rijit alüminyumlar var" diye. Yahu bir örnek verseniz de bilsek şu kadroların hangi kadrolar olduklarını. Kullandınız mı, tecrübe ettiniz mi de bunları söyleyebiliyorsunuz? Hep havada kalan cümleler...
 
Yıllardır forumda dönen bir cümle var: "Karbondan daha dayanıklı/kaliteli/sert/rijit alüminyumlar var" diye. Yahu bir örnek verseniz de bilsek şu kadroların hangi kadrolar olduklarını. Kullandınız mı, tecrübe ettiniz mi de bunları söyleyebiliyorsunuz? Hep havada kalan cümleler...
Bak simdi böyle deme, burada "Karbondan daha dayanıklı/kaliteli/sert/rijit alüminyumlar var" demezler ama suna inanki tercübe edip cümleleride havada birakmayacak kisiler kesin var.
 
Profesyonel sporcu değil iseniz karbon diye kasmaya gerek yok. Ufak bir çıtırtı, sert bir zıplama vs ile boyada göreceğiniz bir çatlak acaba karbon şasiye kadar iniyor mu, yolda kırılır mı diye düşünmektense alü yada cromoly bir kadroyu düzgün bir setle kullanmayı tercih ederim. Yabancılar yarışlarda karbon kadro kullanıyor ama o kadroyu yeri geldiğinde hemen çöpe atıp yeni kadro kullanıyor. Bence abartılı bir konu amatörlerin karbon kullanması. Ben ve yakın arkadaşım bisiklet tutkunuyuz yıllardır. Gecenin bir yarısı telefon ile yardım isteseniz bile sizi bulamayacakları arazilerde deliler gibi gece sürüşleri yaptık üstelik günümüzün led farları bile o zamanlar piyasada yoktu. Benim 5 o arkadaşımın biri karbon 10 bisikleti var. 4-5 yıl önce karbon kadro bir bisiklet aldı ama aldığında oluşan bir boya kalkması hala gözünü korkutuyor.
Elbette güzel ve verimli bir teknoloji ama acaba ihtiyacımız va mı yada kendi eksiğimizi onunla mı tamamlamaya çalışıyoruz. Kendi kendine gitsin bizi yormasın mı istiyoruz. Bence farklı olmak ve diğerlerinden farklı hissetmek üzerine kurulu bu durum. Elit olmak yada elit sporcu olmak bu değil. Paranız çoktur fantazi yapmak istersiniz birşey diyemem ama sert bir darbe ile kırılma olasılığı yüksek bir malzemeyi alıp ta evime bilmem kaç km ötede yolda kalmak yerine 2 kg ağır ama sağlam kadroyu kullanmayı tercih ederim. Herşeyi yerine göre kullanmak lazım.
 
Yıllardır forumda dönen bir cümle var: "Karbondan daha dayanıklı/kaliteli/sert/rijit alüminyumlar var" diye. Yahu bir örnek verseniz de bilsek şu kadroların hangi kadrolar olduklarını. Kullandınız mı, tecrübe ettiniz mi de bunları söyleyebiliyorsunuz? Hep havada kalan cümleler...

Buyur canım kardeşim, bir örnek sana:
The Specialized Allez Sprint Comp is an aluminium alloy masterpiece. The ride quality is impressive and the stiffness is right up there with some of the most overbuilt carbon wonder bikes I've ridden. Its welding isn't the prettiest, and if form must match function then you might be disappointed, and it's also lacking a bit when it comes to the finishing kit, but you do get a decent groupset.
  • Pros: A proper no-nonsense race bike, great balance of stiffness versus comfort
  • Cons: None really, though the aesthetics won't appeal to all (kaynak yerleri çok belirgin, benim tarzım değil demiş)
(link)
Biraz araştırırsan, üst düzey alüminyum denen bir segment var, karbonlarla aşık atıyor. Yani bu iş zevk meselesi.
 
Bence farklı olmak ve diğerlerinden farklı hissetmek üzerine kurulu bu durum. Elit olmak yada elit sporcu olmak bu değil.
Bunun camiadaki karşılığı , " Karbon çok rijit, asla esnemiyor, tüm enerji yola akıyor" olarak karşımıza çıkıyor...Başka nasıl açıklanabilirki fark..2kg nin bedeli 5-10 bin tl..Karbon illaki farklıdır ama "fark" çok göreceli bir kavram..Ne veriyor enaz 2 kat pahalılık karşılığında...100 km yi 2 dk erken bitirmeyi mi, %12 lik 3 km yokuşu 1 dk çabuk çıkmayı mı? Daha ne verebilirki zaten..Süre..
 
Profesyonel sporcu değil iseniz karbon diye kasmaya gerek yok. Ufak bir çıtırtı, sert bir zıplama vs ile boyada göreceğiniz bir çatlak acaba karbon şasiye kadar iniyor mu, yolda kırılır mı diye düşünmektense alü yada cromoly bir kadroyu düzgün bir setle kullanmayı tercih ederim. Yabancılar yarışlarda karbon kadro kullanıyor ama o kadroyu yeri geldiğinde hemen çöpe atıp yeni kadro kullanıyor. Bence abartılı bir konu amatörlerin karbon kullanması. Ben ve yakın arkadaşım bisiklet tutkunuyuz yıllardır. Gecenin bir yarısı telefon ile yardım isteseniz bile sizi bulamayacakları arazilerde deliler gibi gece sürüşleri yaptık üstelik günümüzün led farları bile o zamanlar piyasada yoktu. Benim 5 o arkadaşımın biri karbon 10 bisikleti var. 4-5 yıl önce karbon kadro bir bisiklet aldı ama aldığında oluşan bir boya kalkması hala gözünü korkutuyor.
Elbette güzel ve verimli bir teknoloji ama acaba ihtiyacımız va mı yada kendi eksiğimizi onunla mı tamamlamaya çalışıyoruz. Kendi kendine gitsin bizi yormasın mı istiyoruz. Bence farklı olmak ve diğerlerinden farklı hissetmek üzerine kurulu bu durum. Elit olmak yada elit sporcu olmak bu değil. Paranız çoktur fantazi yapmak istersiniz birşey diyemem ama sert bir darbe ile kırılma olasılığı yüksek bir malzemeyi alıp ta evime bilmem kaç km ötede yolda kalmak yerine 2 kg ağır ama sağlam kadroyu kullanmayı tercih ederim. Herşeyi yerine göre kullanmak lazım.

Merhaba,
Karbon bisikletle aldiktan 2 gun sonra sanirim dustum. Daha sonra da bisiklet 2-3 kez dusmustur yaslandigi yerden. Boyada cizik de var.
Bisikleti bakima goturdugumde bayideki adamlara dedim "ya kadro falan catlamasin, boyle boyle oldu" diye. Biraz eglendiler benimle, karbon kirmak o kadar kolay mi diye. Hadi diyelim kirildi, duruma gore garantisi ya da yari fiyata govde yenileme gibi secenekleri de var.

Bir de merak ettim, profesyonel degilseniz karbona gerek yok diyebilmek icin kac km karbon ve aluminyum kullanip bu sonuca vardiniz?
 
@umutcelik Karbon bir boruya (mesela sele borusu) uygulanacak dik ve yanal darbelerin etkisi çok farklı..Adamların gülmesi bunu bilmemelerinden olabilir...Karbon bisiklette örgüyü dikey değil yanal yapın, 100 km de çatlatabilirsiniz...
 
  • Beğen
Tepkiler: BilalKorukcu
Bunun camiadaki karşılığı , " Karbon çok rijit, asla esnemiyor, tüm enerji yola akıyor" olarak karşımıza çıkıyor...Başka nasıl açıklanabilirki fark..2kg nin bedeli 5-10 bin tl..Karbon illaki farklıdır ama "fark" çok göreceli bir kavram..Ne veriyor enaz 2 kat pahalılık karşılığında...100 km yi 2 dk erken bitirmeyi mi, %12 lik 3 km yokuşu 1 dk çabuk çıkmayı mı? Daha ne verebilirki zaten..Süre..

Merhaba,

Ikisini de aktif kullanan birisi olarak bu baslik alinda deneyimimi yazmistim, merak ederseniz okursunuz.

Performans farkina gelirsek eger, ben de merak ettim. Bir fikir vermesi icin en cok kullandigim, 5 km'den uzun segmentleri listeledim. Ilk 20 segment icin en iyi zamanlarimin sadece 2 tanesini aluminyum geri kalanlarini karbon ile yapmisim. Bu da cok saglikli bir karsilastirma degil aslinda. Zamanla benim performansimda iyi ya da kotu degismistir.

Uzun segmentler icin yine 2 bisiklet arasindaki en iyi zamanlarin farkina bakayim dedim ama strava segment gecmisini parali yapmis, ben bedavasini kullaniyorum karsilastiramadim malesef.
 
Hangi amaçla kullanılacak, hangi bütçeye alınacak, hangi alüminyum, hangi karbon... Tek bir soru yok ki ortada tek bir cevabı olsun bu işin.
(link) bakın bu linkteki abimiz bambudan kadrolar yapıyor. Çılgınlar gibi esneyen ve kuvvet emen bambu kadrolar müşterileri için en doğru kadro malzemesi.
Karbon kötüdür demek kadar, alüminyum kötüdür demekte hatalı bir yaklaşım bu sebeple.
#steelisreal diyerek konuya veda ediyorum :koptum:
 
@umutcelik Karbon bir boruya (mesela sele borusu) uygulanacak dik ve yanal darbelerin etkisi çok farklı..Adamların gülmesi bunu bilmemelerinden olabilir...Karbon bisiklette örgüyü dikey değil yanal yapın, 100 km de çatlatabilirsiniz...
Hocam orgu konusunda sizin bahsettiginiz detayi bilip bilmediginden emin degilim, kendi adima konusursak ben de bilmiyorum. 4 yildir bisikletlerimi goturdugum, yol bisikletleri konusunda saygi duyulan bir yer. Orgu detayini bilmeseler de hangi kazalarin karbona zarar verebilecegini bilecek kadar tecrubeleri oldugunu dusunuyorum.
Ama 100 km'de catlasaydi sorgusuz sualsiz aninda degistireceklerine de eminim.
 
@umutcelik Hocam 23 sayfa topik...Tembel değilim ama sizin oranları verdiğiniz sayfayı bulmam uzun sürer, hatta bulamam da..Kısaca %10 fark vs desenizde yetebilir..Çok bilimsel veri zaten gerekli değil en azından benim için..Meraktan soruyorum, yokuşta ve düz yolda kazanım % olarak kaçtır...Bir kere yazdım, bul oku derseniz de sağlık olsun..😁..
@umutcelik Karbonu lif değilde presle basarsanız dayanım sıfırdır, elyaflar örülüp reçineye gömüldükleri zaman işgörürler..Köprü ayaklarının mühendisliği gibi, ya da oluklu karton kutunun oluklarının yere (taşıyacağı yüke paralel) dik olması gibi..İşte bu sebeple karbon ön maşaya nadiren bagaj demiri, deliği vs konuyor, ya da yine karbon maşaya kelepçeli aksesuarda pek takılmaz zira sıkarken çatlayabilir...Uzmanı değilim aman yanlış anlaşılmasın, sadece Giant Tcr varken üzerindeki karbon jantlarda yaşadığım sıkıntı sonrası yaptığım yerli yabancı araştırma sonucu edindiğim ufak bilgiler..
 
  • Beğen
Tepkiler: necmeddin
@umutcelik Hocam 23 sayfa topik...Tembel değilim ama sizin oranları verdiğiniz sayfayı bulmam uzun sürer, hatta bulamam da..Kısaca %10 fark vs desenizde yetebilir..Çok bilimsel veri zaten gerekli değil en azından benim için..Meraktan soruyorum, yokuşta ve düz yolda kazanım % olarak kaçtır...Bir kere yazdım, bul oku derseniz de sağlık olsun..😁..

Baslikta diger yazarlari filtrelemek zor, haklisiniz. Kusura bakmayin. Kendi yazdiklarimi kolayca filtreleyip buldum, birakayim linki hemen.

Karbon mu, alüminyum mu?

Linkte konfor acisindan karsilastirmaya calismistim.
Performans icin de hissedilen degil, var olan suruslerin verilerinden karsilastirayim dedim ama olmadi malesef.

Kabaca tahminim, iki bisikletin agirlik ve guc aktarimi ( ozellikle ilk hizlanma ) avantaji sayesinde ortalama hizim belki 1-1.5 km artmistir.
 
Meraktan soruyorum, yokuşta ve düz yolda kazanım % olarak kaçtır.
Aynı kadro geometrisi, aynı jantlar, aynı grup set yoksa bu karşılaştırma çok tutarlı veriler sunmayacaktır. Bunu da kaç kişi yapmıştır bilmiyorum :)
Jant ve geometri farkları materyal değişiminden çok daha etkili ve hissedilir durumlar neticede.
 
@umutcelik %5 gibi hocam sanki, doğrumudur? Yarış için %5 kocaman bir rakam..Değer yani..
 
Öyle görünüyorki burada karbon düsmanligi basini almis gidiyor. o ne ya yok karbon sert darbede kirilir, yok ihtiyaciniz yoksa almayin vs. vs. yazilar. Yani yorumlari okuyanda lan karbon ne kötü kalitesiz bir seymis der, oysa tahmin ediyorumki bunlari yazanlarin cogunda karbon tercübesi bile yok.
Sahsen ben karbon bisikletimle rampa asagiya yaklasik 60km/h süratla giderken araba birden önümde bir cocuk yüzünden durdu, bende o süratla arabaya vurmayim diye bisikleti kaldirima carptim ve metrelerce bisikletle beraber kaydim. Bu durmda ne bisiklete bir sey oldu nede carbon jantlara, burdaki yorumlara göre o jantlarin parcasi bile kalmamasi gerekiyordu. Ve aradan seneler gecmesine ragmen bisikleti türkiyeye satim ve hala alan kisi sorunsuz kullanmakta.
Burada milleti caydirmak icin hikayeler üretmeyin, kim ne isterse onu alir.
Ben sahsen karbondan sonra tercübemi üst sinif alu kadro ile yaptim ve sunu diye bilirimki benim alu bisikletim cogu karbona 10 ceker. Ama bu kullandigim alu bisiklet, karbondan daha saglam anlamina gelmez, sadece benim icin daha rahat, daha hafif ve daha hizli yol alan bir bisiklet.

Kaza:
Fuji altamira kaza testi, sonuc basarili.

Kaza yaptigim bisiklet.
DSC_0216.JPG

Buda aktiv olarak kulladigim aluminyum bisiklet, karbondan hafif.
20191222_140851.jpg
 
İki materyaldaki bisikleti de kullanmış biri olarak tek söyleyeceğim şu; karbon hakkında "Paranıza değmez." ya da "Çok profesyonel değilseniz gereksiz." gibi yorumlardan ben kişisel olarak çok sıkıldım. Bu yorumları yapmak da hadsizlik bu arada aslında. Kimse kendi fikrini belirtir gibi davranmıyor, baya evrensel bir gerçeği dillendiriyormuş gibi hareket ediyor.

Lütfen karbon materyali hakkında bir şey söylerken düşmanca bir tavırla yaklaşmaktan vazgeçin. Sizden daha iyi ekonomik durumu olan insanlar kullanabiliyor diye bir materyali kötüleyemezsiniz. Bilimsel gerçekler, kullanıcı deneyimleri var işin içinde. Onlara dayanarak eleştirecekseniz, tabii ki de bilgi paylaşımı olur. Aksi takdirde artık bu karbona dair temeli olmayan iddialar sadece itici olmaktan öteye gitmiyor.
 
Karbon kadroların titreşim sönümleme yeteneği ile ilgili olarak bu videoda boru şeklinin öneminden bahsedilmiş (havacılık&karbon tecrübesi olan bir mühendis, ama bisiklet toplama tecrübesi ne kadar onu bilemiyorum):
Sizce hesap etmediği başka değişkenler nelerdir?
 
  • Beğen
Tepkiler: Özhan Akgöğ
Geri