Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Alüminyum vs. Karbon kadro

Scudo
@mariokaldato

Aero bizim işimiz diyorsun :)
 
  • Beğen
Tepkiler: mariokaldato
@mümtaz öztürk

Söylediğiniz 2014 ve öncesi model kadrolar için doğru. O zamanlar bisiklet piyasasında daha rahatsız bisikletin daha hızlı olduğuna dair bir anlayış hakimdi. O yüzden de üretilen bütün yarış kadroları, yoldaki en ufak titreşimi bile sürücüye iletecek şekilde tasarlanıyordu. Karbon kadroyu da rahat ya da rahatsız olarak tasarlamak üreticiye kaldığı için, bir zamanlar bahsettiğiniz genelleme geçerliydi, karbon kadrolar muadili kadrolara göre çok daha rahatsızdı.

Ondan sonra zaman ilerledi, insanlar dedi ki, daha rahat kadro sizi daha hızlı yapar, çünkü bisiklet üzerinde daha az yorulursunuz. Yarışanlar daha kalın lastik kullanmaya başladı, 25mm lastikler standart hale geldi, üreticiler kadrolarını daha rahat olacak şekilde tasarlamaya başladı, çünkü karbon fiber ile bunu yapmak da mümkündü.

O nedenle, siz 2015 öncesi ve sonrası kaç adet karbon ve alüminyum kadro test ettiniz bilmiyorum fakat, benim şimdiye kadar kullandığım onlarca yeni bisiklet arasında karbon fiber kadrolu olanlar hep en rahatları oldu. Aradaki rahatsız istisnaların hepsi de düşük seviye diyebileceğimiz markaların kadrolarıydı, yani tasarım ve ar-ge'ye para harcamak yerine Çinli bir üreticiden kadro alıp üzerine isimlerini yazan firmaların kadroları.

Yukarıda yazdıklarım benim kendi gözlemlerim ve tecrübelerim.
Bunun dışında, youtube'da karbon fiberi nasıl isteğe göre bir yönde esneyen, diğer yönde ise rijit yapabildiklerini görebilirsiniz mesela. Bu sayede karbon kadroların hem nasıl daha performanslı, hem de daha rahat olabildiğini canlandırabilmeniz mümkün olabilir.
Cannondale Caad ve SuperSix karşılaştırması yaparsanız eğer, Caad'ın her zaman rahatsız bir kadro olarak anıldığını da görebilirsiniz (hatta bunun üzerine Cannondale son kadrolarında 27.2mm yerine daha çok esneyen 25.4mm sele borusu kullanmaya başladı).
 
@Gökhan Toros
Hala 25mm fikrine alışamadım. 23'ten geçemedim bir türlü... Kendimi çok gelenekçi hissediyorum :D.
 
  • Beğen
Tepkiler: mariokaldato
@Gökhan Toros

Gokhan Bey’in soylediklerine ek olarak;
Karbon ham madde olarak cok ince teller seklinde geliyor ureticilere ve farkli ozelliklere sahip bir cok karbon tel cesitleri var. Esnemeyen, sert(stiff) ve esnek karbon basit olarak. Ilki performans icin daha iyi, ikincisi rahatlik ve saglamlik icin.
Ilginc olan kadro ureticileri karbonun yapisindan dolayi kadro nun bir bolumune esnemeyen, baska bir bolumune ise esnek karbon kullanabiliyor. Orgu seklinde uretim gibi dusunun. Yani uretici basariliysa, hem komfor ve performans alabiliyorsunuz. Cok da karmasik bir is gibi gorunuyor bu. Mesela ust boruya sert karbon kullaniyorsunuz, masaya esnek falan ama tabi bundan cok daha karmasik, milimetrik hesaplar, ar-ge’ler falan...

Yani karbondan karbona fark var gibi gorunuyor. Bunlar benim internette okuduklarim bu arada, tecrube etmek nasip olmadi daha malesef. :)
 
@Gökhan Toros
Umarım öyledir ya :). Bir sonraki lastik alışverişimde kesin 25 alacağım ama (alamadı!).
 
  • Beğen
Tepkiler: mariokaldato
@Gökhan Toros
Ya bende diyordum neden benim 90li yillardan gelen bisikletim daha konforlu. Bak bu bilgi guzeldi. Tesekkur ederim
 
@mariokaldato
Poşetlere birkaç ağırlık koyarsan aşırı hızlandığında tekerlerin yerden kesilmesini önlerler rüzgarı yarmanın yanında :D
 
@Bigpatron
:D ehhehe ya şaka bir yana bindelik olculerle ölçülebilen verileri insanlar nasil algilayabiliyorlar hala anlamis degilim. Evet iyi kadro ile kötü kadro arasinda sürüşte hemen anlayabileceginiz farklar elbet var ama ne bileyim :D
 
Tercih: Açık ara karbon.

Sebebi: Karbon ve alüminyum yol bisikletleriyle yaşadığım deneyimleri karşılaştırırsam tercihim tartışmasız şekilde karbondan yana olur. Kullandığım karbon bisikletlerdeki sürüş konforunu, zevkini ve performansını hiçbir alüminyum bisikletin karşılayabileceğini sanmıyorum. Burada alüminyum bisikletleri karalamak gibi bir amacım tabi yok, durum sadece karbon bisiklet üretiminde gelinen ileri seviyeden kaynaklanıyor:harika: Önceki yorumlarda bazı arkadaşların da belirttiği gibi son yıllarda karbon bisiklet malzemesi (kadro, maşa, sele borusu ve hatta gidon ve gidon boğazı) üretiminde eskiye nazara çok daha verimli teknolojilerin kullanıldığı bir gerçek. Esnemezlikten, sık kullanılan tabiriyle 'rijitlikten', ödün vermeden hangi geometride olursa olsun (endurans, klasik yol yarış, aero veya zamana karşı) aynı zamanda konforlu karbon bisikletler üretmek gayet mümkün. Günümüzde artık bütün büyük bisiklet markaları kendilerine özgü mühendislik çalışmalarıyla ortaya konmuş, ama işin esasında çok benzer olan bu teknolojilerden yararlanmakta. Hatta bu markalardan bazıları, pazarlama stratejileri gereği dikkat çekici isimler verdikleri bu teknolojileri genel hatlarıyla bizlerle paylaşmaktalar. İşte bu markalardan biri de Canyon. Canyon'un 2014'ten beri karbon kadro üretiminde kullandığı VCLS (Vertical Comfort Lateral Stiffness, Dikey Konfor Yanal Esnemezlik) teknolojisinin ne olduğuna dair bilgiye resmi sitesinden erişilebilir: (link)

Türkçe isteyen arkadaşlar için önemli kısımları aşağıda özetledim:

CANYON VCLS (DİKEY KONFOR YATAY ESNEMEZLİK) TEKNOLOJİSİ

DİKEY KONFOR
En basite indirgenmiş haliyle konfor, ‘sürüş esnasında dikey yönde ani hareketlerin olmayışı’ şeklinde tanımlanmaktadır. Bazı bisikletler bu rahatsız edici etkilerin üstesinden gelmek için süspansiyon (amortisör) kullanırken, süspansiyon sistemi olmayan bisikletlerin (örneğin yol ve triatlon bisikletleri) maşa ve sele borusu gibi anahtar bileşenlerine elastik özellikler kazandırılabilmektedir. Bu bileşenler ne kadar fazla elastik özelliklere sahip olursa, darbe uygulandığında (sürüş esnasında yolda küçük taşların üzerinden geçmek gibi) dikey doğrultuda o kadar fazla esneme yapacaklar ve dolayısıyla daha konforlu bir sürüş elde edilecektir.
c1.PNG

YANAL ESNEMEZLİK (RİJİTLİK)
Yanal esnemezlik terimi bir parçanın basınç altında ne ölçüde yanal hareket yapabildiğini ifade etmektedir. Bir yapının yanal esnemezliği ne kadar yüksek olursa, basınç altına girdiğinde o kadar az esneyecektir. Esnemezlik, esnekliğe ve dolayısıyla konfora zıt bir terimdir. Hızla bir köşeyi dönmeniz ve lastiğin asfalta tutunması gibi yanal kuvvetler sürüş esnasında sürekli etki eden faktörlerdir. Bu yüzden, kadroda istenmedik esnemeye yol açacak boyutta büyük basınçlar bisiklete aktarılmaktadır. Sonuç olarak, alın borusu (headtube) ve orta göbek (bottom bracket) esnemezliği, yamulmadan (deformasyondan) kaçınmak için en önemli noktalardır. Daha yüksek esnemezlik, daha iyi güç aktarımını ve dengeli bir sürüşü mümkün kılar. Yanal esnemezliği yüksek olan kadrolar sadece daha çabuk hızlanmakla kalmaz, aynı zamanda daha hassas ve tepkisel yönlendirme ile çok daha iyi kontrol sağlar.
c2.PNG

Aşağıdaki diyagramda hissedilen darbe şiddetlerinin farklı yıllarda üretilmiş iki Canyon Ultimate CF kadrosuna ait karşılaştırmalı verileri gösterilmektedir. Karşılaştırmada turuncu ile gösterilen veri 2014 ve sonrası VCLS teknolojisine sahip Canyon Ultimate CF kadroları için geçerliyken, beyaz ile gösterilen veri 2008 yılına ait VCLS teknolojisi henüz yokken üretilen bir Canyon Ultimate CF kadrosuna aittir. Diyagramda VCLS kadronun VCLS olmayan kadroya göre çok daha etkin bir darbe sönümleme kapasitesinin olduğunu görebilirsiniz.
c3.PNG
 
@Ahmet.KOÇ 2018 ultimate cf sl kadrosu kullanicisi olarak soyluyorum, surusunde ucan hali hissi var. geometrisi agresif olmasina ragmen hic bir konforsuzluk yaratmiyor :harika:
 
@rodya aynı bisikletten kullanan biri olarak harfi harfine katılıyorum. önceki kullandığım bisiklette yol bisikleti idi. ama canyon başka be abi :)
 
  • Beğen
Tepkiler: rodya
Biraz önce çeliğin, aluminyumdan 3 kat daha esnemez olduğunu öğrendim :snzdglsn:
(29 milyon PSI vs 10 milyon PSI)

Karbon fiberin esnemezliği ise kaliteye bağlı olarak değişiyor. "Low moduls" olarak geçen bir karbon 34.8 milyon PSI esnemezliğe sahipken ultrahigh modül karbonun esnemezliği 72 milyon ile 145 milyon PSI arasında oluyormuş :eek: Aluminyuma göre 14 kata kadar daha az esneyen bir yapıdan bahsediyoruz :naslyany: Tabi aluminyum alaşımların da kendi arasında kalite farkları mevcut 6065, 7075 gibi

(link)
 
Geri