umutcelik
Forum Bağımlısı
- Kayıt
- 30 Haziran 2016
- Mesaj
- 1.523
- Tepki
- 7.834
- Şehir
- Amsterdam
- Bisiklet
- Trek
Uzun zamandir ugramiyorum foruma, girince bildirimlere bakiyorum hala ayni muhabbetler.
Simdi biraz iddali bir laf edecegim ama elektrikli bisikleti kotuleyen, bisiklet olarak gormeyen arkadaslarin "bisiklet kulturu" denilen hadiseden tam olarak haber yok. Sadece spor, gezi amacli bisikletci mentalitesine sikistirmis durumdalar kendilerini.
Bisiklet kultur haline geldiginde, hayatin ve gunluk yasamin bir parcasi oluyor. Ne bileyim cep telefonu gibi, mont gibi, evinizdeki ocak gibi her gun duzenli kullandiginiz ve hayatinizin akisi ve cevrenizin de bu duzene gore sekillendigi bir arac. Bu durumda hem bu akisi hem de cevrenizi daha verimli kullanacak sekilde aracinizi optimize etmeye calisiyorsunuz. Uzun sure pil omru olan, muzik de dinleyebileceginiz bir telefon, su gecirmeyen mont, enerji tuketimi dusuk ve cabuk pisiren ocak gibi. Bisiklet de bu durumda elektikli optimize edilmeye calisiliyor. Su an icin mevcut cozumler ( ozellikle pillerin atik hale gelmesi ) kusursuz degil ama teknojinin ozunu goz onune alirsa bu konuda surekli iyilestirmeler var. Neyse biz konumuza donelim.
Bisiklet ≠ spor araci. Bisiklet bir ulasim aracidir tipki otomobil gibi. Otomobil sporu tutkunlarinin otomatik vitesi anlamsiz bulmasi ile bisiklet sporu tutkunlarinin elektirikli bisikleti anlamsiz bulmalari kendi bakis acilarina gore anlasilabilir fakat bisiklet/otomobil kullanan herkesin hayata ve araca bakisi sizinki gibi degil, olmak zorunda da degil. Daha once burada ornek verdim, esim icin bisiklet kisa mesafe ulasim araci. Ev isi arasi 8.5 - 9 km civari. Ise giderken ozel kiyafet kullanmak istememesi, konfor, sehir ici kullanim pratikligi sebebi ile elektrikli sehir bisikleti kullaniyor. Sabahlari bisikletin cantasina laptopu koyuyor, isine gidiyor aksam is cikisi disarida bulusabiliyoruz, kendi arkadaslari ile sosyallesebiliyor, eve gelirken markete ugruyor vs. Butun bunlari elektrikli bisiklet sayesinde cok buyuk efor gostermeden, gundelik kiyafetler ile yapabiliyor. Bisikleti spor amaci ile kullanmiyor, tekrar ediyorum onun icin sadece ulasim araci. Gunde ortalama 20 km mesafeyi 20+ kg mekanik bisiklet ve elektrikli bisikletle kat etmesi arasinda daglar kadar fark var. Bisikleti spor amaci ile kullanmayan insanlari buna ikna edemezsiniz. Edemezseniz de bisiklet toplum icerinde kullanilan, benimsenen bir ulasim araci haline gelmez, kucuk bir grubun tekelinde kalir. Tipki su an Turkiyede oldugu gibi ( Turkiye icin tek sebep de bu degil elbette. )
Bu durumda birisi cikip da "elektrik olayi bisikletin dogasina ters" dediginde anliyorum ki bunu diyen arkadasin hayatinda bisiklet yukaridaki ornekteki gibi dahil olmuyor. Kullanim amaci buyuk olcude spor/gezi ile kisitli.
Her gun 30 km pedal basip ise giden bir suru arkadas var onun da farkidayim, ben de buna benzer bir durumdaydim ve tecrube ettim. Ise yol bisikleti ve uygun kiyafetler ile git, dus al, kiyafet degistir calis mesai bitince yine aynisini yap vs. bu rutin pratiklikten tamamen uzak. Ise boyle gittiniz iyi guzel, is cikisi planlariniz degisirse eve gitmek yerine sosyallesmeniz, ufak tefek alisveris yapmaniz vs. gerekirse bu yontem pratiklikten cok uzak hale geliyor. Gundelik hayatindan akisindan uzaklasiyor tekrar.
Yol, tur, sehir, elektirikli bisiklet ile farkli mesafalerde ise gidip gelmeyi yillarca tecrube ettim kafamdaki fikirlerin az cok temeli var kendime gore. Elektrikli bisiklete karsi olan arkadaslara soruyorum "ne kadar kullandin?" diye cevap "hic kullanmadim". Buradaki arkadaslarin buyuk cogunlugu da boyle. Hayatlarinda hic elektrikli bisiklet tecrube etmemisler, gundelik yasamlarinin bir parcasi olmamis ama karsilar. Kusura bakmayin ama bu sozluk anlami ile cehalettir.
Gundelik hayata baska bir ornek ise cocuk meselesi. Ozellikle Istanbul'da aileler cocuklarini araba ile okul kapisinin onune birakmak icin araba ile cok fazla zaman, yakit/kaynak harciyorlar. Servislerin harcadigi kaynak daha az olsa da yine hatiri sayilir miktarda. Yukarida bahsettigim ev is rutinine bir de cocugu okula/krese birakmayi ekleyin. Bunu da + 5 - 10 kg yuk ve + 2km mesafe olarak kabul edelim. Cocugu guzenli bir sekilde tasimak icin sehir bisikleti neredeyse sart ( alternatifler var ama kisitli ) bu durumda siradan insana "elektrikli bisiklet kullanma, mekanik kullan" derseniz buyuk ihtimalle bu rutini otomobil ile yapar hale gelecektir. Diger yandan bisiklet toplumun tamami icin kisa/orta mesafe icin daha sik kullanilmaya baslandiginda toplumdan bisiklet altyapisi icin talep de artacak. Guvenli bisiklet altyapisi olunca da zaten cocuklar 10 yasindan itibaren bisikletle okula kendileri gider hale geliyor. Bu durumda toplumda bisiklet kullanimi daha da artiyor ve kultur haline geliyor.
Neyse, yine fazla uzattim. Ozetle bisikletin tekeli kimse de degil. Hangi tur bisiklet nasil, nerede, ne zaman kullanilir gibi iddialari one suren arkadaslarin ise durumu daha vahim. Istiyorlar ki bisiklet altyapisi olsun, her yere bisikletle gitsinler, cevre olumlu yonde etkilensin vs. ama yukarida aciklamaya calistigim toplum icindeki arz/talep dengesini goz ardi ediyorlar ya da farkinda degiller.
Simdi biraz iddali bir laf edecegim ama elektrikli bisikleti kotuleyen, bisiklet olarak gormeyen arkadaslarin "bisiklet kulturu" denilen hadiseden tam olarak haber yok. Sadece spor, gezi amacli bisikletci mentalitesine sikistirmis durumdalar kendilerini.
Bisiklet kultur haline geldiginde, hayatin ve gunluk yasamin bir parcasi oluyor. Ne bileyim cep telefonu gibi, mont gibi, evinizdeki ocak gibi her gun duzenli kullandiginiz ve hayatinizin akisi ve cevrenizin de bu duzene gore sekillendigi bir arac. Bu durumda hem bu akisi hem de cevrenizi daha verimli kullanacak sekilde aracinizi optimize etmeye calisiyorsunuz. Uzun sure pil omru olan, muzik de dinleyebileceginiz bir telefon, su gecirmeyen mont, enerji tuketimi dusuk ve cabuk pisiren ocak gibi. Bisiklet de bu durumda elektikli optimize edilmeye calisiliyor. Su an icin mevcut cozumler ( ozellikle pillerin atik hale gelmesi ) kusursuz degil ama teknojinin ozunu goz onune alirsa bu konuda surekli iyilestirmeler var. Neyse biz konumuza donelim.
Bisiklet ≠ spor araci. Bisiklet bir ulasim aracidir tipki otomobil gibi. Otomobil sporu tutkunlarinin otomatik vitesi anlamsiz bulmasi ile bisiklet sporu tutkunlarinin elektirikli bisikleti anlamsiz bulmalari kendi bakis acilarina gore anlasilabilir fakat bisiklet/otomobil kullanan herkesin hayata ve araca bakisi sizinki gibi degil, olmak zorunda da degil. Daha once burada ornek verdim, esim icin bisiklet kisa mesafe ulasim araci. Ev isi arasi 8.5 - 9 km civari. Ise giderken ozel kiyafet kullanmak istememesi, konfor, sehir ici kullanim pratikligi sebebi ile elektrikli sehir bisikleti kullaniyor. Sabahlari bisikletin cantasina laptopu koyuyor, isine gidiyor aksam is cikisi disarida bulusabiliyoruz, kendi arkadaslari ile sosyallesebiliyor, eve gelirken markete ugruyor vs. Butun bunlari elektrikli bisiklet sayesinde cok buyuk efor gostermeden, gundelik kiyafetler ile yapabiliyor. Bisikleti spor amaci ile kullanmiyor, tekrar ediyorum onun icin sadece ulasim araci. Gunde ortalama 20 km mesafeyi 20+ kg mekanik bisiklet ve elektrikli bisikletle kat etmesi arasinda daglar kadar fark var. Bisikleti spor amaci ile kullanmayan insanlari buna ikna edemezsiniz. Edemezseniz de bisiklet toplum icerinde kullanilan, benimsenen bir ulasim araci haline gelmez, kucuk bir grubun tekelinde kalir. Tipki su an Turkiyede oldugu gibi ( Turkiye icin tek sebep de bu degil elbette. )
Bu durumda birisi cikip da "elektrik olayi bisikletin dogasina ters" dediginde anliyorum ki bunu diyen arkadasin hayatinda bisiklet yukaridaki ornekteki gibi dahil olmuyor. Kullanim amaci buyuk olcude spor/gezi ile kisitli.
Her gun 30 km pedal basip ise giden bir suru arkadas var onun da farkidayim, ben de buna benzer bir durumdaydim ve tecrube ettim. Ise yol bisikleti ve uygun kiyafetler ile git, dus al, kiyafet degistir calis mesai bitince yine aynisini yap vs. bu rutin pratiklikten tamamen uzak. Ise boyle gittiniz iyi guzel, is cikisi planlariniz degisirse eve gitmek yerine sosyallesmeniz, ufak tefek alisveris yapmaniz vs. gerekirse bu yontem pratiklikten cok uzak hale geliyor. Gundelik hayatindan akisindan uzaklasiyor tekrar.
Yol, tur, sehir, elektirikli bisiklet ile farkli mesafalerde ise gidip gelmeyi yillarca tecrube ettim kafamdaki fikirlerin az cok temeli var kendime gore. Elektrikli bisiklete karsi olan arkadaslara soruyorum "ne kadar kullandin?" diye cevap "hic kullanmadim". Buradaki arkadaslarin buyuk cogunlugu da boyle. Hayatlarinda hic elektrikli bisiklet tecrube etmemisler, gundelik yasamlarinin bir parcasi olmamis ama karsilar. Kusura bakmayin ama bu sozluk anlami ile cehalettir.
Gundelik hayata baska bir ornek ise cocuk meselesi. Ozellikle Istanbul'da aileler cocuklarini araba ile okul kapisinin onune birakmak icin araba ile cok fazla zaman, yakit/kaynak harciyorlar. Servislerin harcadigi kaynak daha az olsa da yine hatiri sayilir miktarda. Yukarida bahsettigim ev is rutinine bir de cocugu okula/krese birakmayi ekleyin. Bunu da + 5 - 10 kg yuk ve + 2km mesafe olarak kabul edelim. Cocugu guzenli bir sekilde tasimak icin sehir bisikleti neredeyse sart ( alternatifler var ama kisitli ) bu durumda siradan insana "elektrikli bisiklet kullanma, mekanik kullan" derseniz buyuk ihtimalle bu rutini otomobil ile yapar hale gelecektir. Diger yandan bisiklet toplumun tamami icin kisa/orta mesafe icin daha sik kullanilmaya baslandiginda toplumdan bisiklet altyapisi icin talep de artacak. Guvenli bisiklet altyapisi olunca da zaten cocuklar 10 yasindan itibaren bisikletle okula kendileri gider hale geliyor. Bu durumda toplumda bisiklet kullanimi daha da artiyor ve kultur haline geliyor.
Neyse, yine fazla uzattim. Ozetle bisikletin tekeli kimse de degil. Hangi tur bisiklet nasil, nerede, ne zaman kullanilir gibi iddialari one suren arkadaslarin ise durumu daha vahim. Istiyorlar ki bisiklet altyapisi olsun, her yere bisikletle gitsinler, cevre olumlu yonde etkilensin vs. ama yukarida aciklamaya calistigim toplum icindeki arz/talep dengesini goz ardi ediyorlar ya da farkinda degiller.