Öncelikle cevap için teşekkürler, ben bisikletten pek anlamıyorum çocukken bindiğim dağ bisikleti hariç bisikletim olmadı. O yüzden nasıl bir bakım yaptırabilirim ? Ya da kendim yapabilir miyim ? Satıcının dediğine göre sıfır almış 10 15 kere kullanmış sadece. Depoda duruyormuş
Aslında "biraz bakım istiyor" derken önemli bir bakım ihtiyacından bahsetmedim. Sadece hala fotoğraflardaki durumdaysa 5., 9., 10. fotoğraflarda vites sistemi çok kirli/bakımsız görünüyor. Onlar için genel bir bakım yeterli olur. Yalnız elcikler, vites kolları, sele, gidon çizikleri, mekanik aksamın kiri ve genel boya durumunun "10-15 kere kullanılmış" görüntüsünden uzak olduğunu belirtmem lazım; bir yığıntının içinde saklandıysa mümkün tabii. Özellikle sol elcik bir otomobilin direksiyon simidi gibi yorgunluğu çok belli ediyor.
Bakımları kendiniz yapabilirsiniz. Burada ilgili konular var, Youtube'da Geziniyo, İkiTekeriz gibi bir çok kanalda Türkçe olarak genel bakım anlatımı var, bunların yetmediği yerde de mutlaka yardımcı oluruz. Bakım temelde insana* ve aksama zararı olmayan bir çözücü ve bez, fırça ya da özel aparatla pislik ve eski yağın uzaklaştırılması, sonra uygun bir yağla yağlanması şeklinde. Ben çözücü olarak gazyağı, yağlayıcı olarak da Shimano'nun kuru ortam ya da Decathlon'un teflonlu yağını kullanıyorum ama daha farklı yağlar, sprey yağlayıcılar v.b. de var. Sprey yağlayıcının bisiklet zinciri için olduğundan emin olmak ve kısa sürede etkisini kaybeden ve amaca uygun olmayan dikiş makinesi yağı, gres gibi çok kalın yağlar, çok kısa sürede etkisini kaybeden ve asıl amacı yağlama olmayan WD-40* gibi ürünlere güvenmemek lazım. Yani zincir, zincir yağı ile yağlanmalı.
Belki de sadece fotoğraflar eskidir, bakım zaten yapılmıştır. Tabii mutlaka yeniden bakım yapılacak, sahiplenme duygusu için de göbekler v.b. özel alet gerektiren bakımlar hariç bence kullanıcı tarafından yapılmalı. Bisiklet ilk alındığında bir bisikletçiye götürüp bir genel kontrol ve ihtiyaç duyulan ağır bakımlar varsa yaptırılabilir. Sonra normal bakımlar yapılır, daha sonra ağır bakımlar da kolay gelmeye başlarsa kendiniz yaparsınız.
Bakım dışında, hidrolik frenli bir bisikleti satın almadan önce frenlerin sorunsuz olduğundan emin olmak lazım diye düşünüyorum, o yüzden bunu anlayacak biriyle gitmek, o konuda garanti almak ya da varsa satıcıyla birlikte yakındaki bir bisikletçiye götürüp göstermekte fayda var. Hem daha teknik gözle bakacaklarından ilk anda görünmeyen başka bir sorun varsa fark edebilirler.
Akışı bozmamak için buraya ekleyeceğim dipnotlar:
* Balata spreyi yağı kiri iyi çözer ama solunması çok tehlikelidir. Mutlaka açık havada, kendinizden uzağa doğru, mümkün olan en uzak mesafeden püskürtmek gerekir, solunması kalıcı solunum sistemi sorunlarına yol açar. Bisiklet bakımı için kullanmamak daha garantili.
* WD-40: Asıl görevi suyu ve etkilerini uzaklaştırmaktır, kısa süreli yağlama da sağlar. Zincir için değil, az hareketli parçalardaki sıkışmaları açmak ya da önlemek için faydalıdır.