Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Yokuş aşağı inerken nasıl yavaşlıyorsunuz?

2 freni beraber kullanmayı alışkanlık haline getirdim. Yokuş aşağı inerken bisiklet öne doğru yattığından dolayı ağırlık merkezi de öne yaklaşıyor. Ben arka tekerin yerle yaptığı sürtünmenin azaldığını çok bariz bir şekilde hissediyorum inişlerde. Bu duruma biraz da seleyi maximum seviyede öne çekmemin de etkisi var tabi ama arka fren bence pek yeterli olmuyor genel olarak. Papuçların jantı kitlemeyeceği ve lastiğin de zeminde kaymayacağı şekilde maximum kuvveti hız değişkenine bağlı olarak uyguluyorum. Lastik ve papuçlarım pek iyi olmamasına rağmen çok yüksek hızlarda çok kısa mesafelerde durabiliyorum. Bu 2 faktörün haricinde benim 58kg olmamın da etkisi var ve bence en az papuç ve lastik kadar etkili.
 
Scudo
Bizim @makaram hep sorguluyor,benimle dalga geçiyor.''Abi sen yol bisikletçisisin niye ,aşortman giyiyon diyor.Çünkü bisiklet yönünün tersine etkiyen aero kuvvetlere karşı aşortman ile drag etkisi uyguluyorum.Kısacası aşortman rüzgarla şişince yavaşlatıyor.:harika:Aşortmanım hem de paraşüt kumaşından.Gördün mü @makaram Bizim aşortman kabilesi, hep bilimin yanında.Biz de herşeyin bilimsel bir açıklaması var.Sadece haşortman üzerine giydiğim ropteşambrın yok, o kadar.
Aşortman çok önemli bence de, öyle gelişigüzel bisikletçi formaları bizi tatmin etmez, şöyle rüzgara karşı direnç uygulayacak ki, soğuk mevsimde, kısa km'lerde rüzgara karşı paraşüt etkisi ile bizi yavaşlatsın ki, bacaklarımız eyicene guvvatlansın, yaz gelip aşortmanı atınca üzerimizden performans x2 olsun. O yüzden aşortman önemli. Yazın paraşüt freni için ise, bisiklet üstünde iyicene dinelince, göğsünüz paraşüt fren etkisi ile yavaşlamanıza yardımcı olur.
 
Dün yaptığım rota hedefim ; Antalya dağları arasındaki Geyik Bayırı tırmanışıydı.. Ortalama 7km de 450m irtifa kazanılan bir yokuş ,yer yer %12-%16 arası eğim olabiliyor ortalaması %9-%10 (garmine göre) . Ayrıca yol biraz dar ve keskin virajları çoktu. Çıkış yorucu olmasının yanında riskli sayılmaz.. Ama iniş , cidden Vfrenli yol bisikletinde parmak kası yaptırıyor.

Bu inişte arka-ön freni dozajlayarak ve her dönüşün keskin olacağını düşünerek indim . Yoksa bıraktığım an birkaç saniye içerisinde 50-60km lere çok kolay çıkıyordu. Zaman zaman droplardan , zaman zaman hood lardan tutarak indim ve mümkün mertebe selenin en arka tarafına doğru oturmaya çalıştım..

Sonuç olarak dümdüz 3 şeritli bir anayolda km lerce önünüzü görüyorsanız zaten frene gerek yok ancak dünkü keskin virajlı sert inişlerde direkt sela okutur.

Bunlar da yukarıdan kareler

IMG-8589.jpgIMG-8593.jpg
 
Göster şişkoluğunu mgsin(theta) ile aşağı yönlü yardır. Bu durumda fren yapar mıyım. Allah ne verdiyse, inerim. Fren yapmak mı adrenalinim kurusun :ssrtcbya: yaptıramazlar:tskler:
Tombul adamın hali başka oluyor. Zaten vücudumda fazladan 30 kilo taşıyorum, bi yerimden ter akıtarak zor bela yukarı çıkmışım... O kan, ter, gözyaşı ile kazandığım potansiyel enerjiden fren pabuçlarına niye yedireyim di mi tombul kardeşim :agla:

Orada amaç, arka tekere daha çok yük vermek ve ön frene daha çok güç uygulanacağı için takla atma oranını azaltmak olabilir mi? Bilemiyorum. Bende az çok bisiklet sürüyorum hani.
Bisikletin takla atması, yani arka tekerin yerle temasının kesilmesi için çok dik bir eğim lazım. Ayrıca, ağırlığı arkaya alınca ön tekerdeki yük çok azalıyor ve ön pabucun sönümlediği enerji de azalıyor. Neredeyse arka pabuçlar yapıyor bütün freni. Çok dik yokuş olmadıkça, ağırlık merkezini iki tekerin tam ortasına düşürmeye gayret etmek en iyi frenajı sağlar diye düşünüyorum. Dikkat edilecek şey, ön freni tekeri kitleyecek kadar sıkmamak. Ön tekerin kitlenmesi = Taklaya gelmek.
 
Aşortman çok önemli bence de, öyle gelişigüzel bisikletçi formaları bizi tatmin etmez, şöyle rüzgara karşı direnç uygulayacak ki, soğuk mevsimde, kısa km'lerde rüzgara karşı paraşüt etkisi ile bizi yavaşlatsın ki, bacaklarımız eyicene guvvatlansın, yaz gelip aşortmanı atınca üzerimizden performans x2 olsun. O yüzden aşortman önemli. Yazın paraşüt freni için ise, bisiklet üstünde iyicene dinelince, göğsünüz paraşüt fren etkisi ile yavaşlamanıza yardımcı olur.

Aerodinaminin hastasıyız.Bazen yokuş aşağı haddinden fazla hızlanırsam ya da fren pabuçları fazla eskiyip de maliyet artırmasın diye bisiklet üzerinde şakkadanak doğruluveririm bu şekil sürüklemesi(form drag) yaratır ve yavaşlatır.Bir de bir kozum daha var.Zavadanak formamın önünü açarım.Döşümdeki kıllar; aero kuvvetlere karşı sürtünmeden kaynaklı drag etkisi daha oluşturur.Bu da yüzey sürüklemesi(Ecnebiler skin friction der) oluşturuyor.
En sevdiğim sürükleme.İyi sürüklenirim, hatta reyiz bana sürtük bile diyor.:ssrtcbya:

Tombul adamın hali başka oluyor. Zaten vücudumda fazladan 30 kilo taşıyorum, bi yerimden ter akıtarak zor bela yukarı çıkmışım... O kan, ter, gözyaşı ile kazandığım potansiyel enerjiden fren pabuçlarına niye yedireyim di mi tombul kardeşim :agla:

Bunu sen ben anlarız.Başkası anlayamaz. :harika:
 
Bisikletin takla atması, yani arka tekerin yerle temasının kesilmesi için çok dik bir eğim lazım. Ayrıca, ağırlığı arkaya alınca ön tekerdeki yük çok azalıyor ve ön pabucun sönümlediği enerji de azalıyor. Neredeyse arka pabuçlar yapıyor bütün freni. Çok dik yokuş olmadıkça, ağırlık merkezini iki tekerin tam ortasına düşürmeye gayret etmek en iyi frenajı sağlar diye düşünüyorum. Dikkat edilecek şey, ön freni tekeri kitleyecek kadar sıkmamak. Ön tekerin kitlenmesi = Taklaya gelmek.
inişlerde kendini arkaya almaktaki amaç arka tekerleğin kilitleme zamanını uzatmak. fren yaptığınız zaman yük öne kayıyor fiziksel olarak. onun için ideal şartlarda ön tekerde kayma diye bir sorun olmuyor. ama arka tekerdeki yük azaldığı için frende hemen kayma eğilimi gösteriyor. yolla teması artırıp kızaklamayı geciktirmek için arkaya mümkün olduğunca güç aktarımı yapmak , özellikle dik ve bozuk yollarda çok farkettiriyor. teker kaymaya başlamadan önce daha çok fren uygulayabiliyorsunuz.
2 teker kuralı : arka fren yavaşlatır ön fren durdurur
 
inişlerde kendini arkaya almaktaki amaç arka tekerleğin kilitleme zamanını uzatmak.
Kuru yolda selede otururken arka tekeri kitleyebilecek güçte v-fren var mı ki?

teker kuralı : arka fren yavaşlatır ön fren durdurur
Bu kuralı daha önce de duydum ama pek anlamadım. Demek istenen şey, arka fren ile hızın büyük kısmını alıp sonrasında bırakarak ön frenle durmak mı? Neden var böyle bi kural?
 
Kuru yolda selede otururken arka tekeri kitleyebilecek güçte v-fren var mı ki?
...

Var.
Bendeki Decathlon freninin takılı olduğu Original 520 hariç diğer 3 bisiklette de arka freni kontrolsüz sıkarsam tutuşu iyi zemin dahil arka teker kitleniyor. Yolda Ultegra 6800 fren + SRAM pabuç + Vittoria Rubino Pro 23mm lastik, trekkingde Alivio fren + Shimano stok pabuç (önceden Logan fren + Baradine 3 renk vardı, o da kitliyordu) + Schwalbe Marathon Racer 35 mm lastik, çelik Bisan'da noname fren + baradine 3 renk pabuç+ B'twin 44 mm lastik.
Kilo 78.
 
@Spartiat Fren ayarını pabuçlar çembere değdi değecek şekilde yapmama rağmen hiç kitlenmiyor. Kasığımı boğaza yaslarsam ve arka freni tüm gücümle sıkarsam anca öyle pati yapabiliyorum. Vintage görüntü olsun diye kullandığım tek kat kalitesiz çemberlerden sanırım. Fren yüzeyleri dümdüz, kaymak gibi.
 
@Spartiat Fren ayarını pabuçlar çembere değdi değecek şekilde yapmama rağmen hiç kitlenmiyor. Kasığımı boğaza yaslarsam ve arka freni tüm gücümle sıkarsam anca öyle pati yapabiliyorum. Vintage görüntü olsun diye kullandığım tek kat kalitesiz çemberlerden sanırım. Fren yüzeyleri dümdüz, kaymak gibi.

Ondan da olabilir, her ne kadar isimlendirmeyi sevmesen de ayaklardan/bacaklardan da olabilir. Ben de Decathlon'un freninde hiç verimli ayar yapamıyorum mesela. 1 mm'den az boşluk, kusursuz gergin ve düzgün çalışan tel, çeşit çeşit iyi olduğunu bildiğim pabuçla sonuç her zaman felaket. Ayakların esnediği gözle görünüyor, esnemekten pabuçlara baskı yapamıyor. Hiç kilitlenmesin diye yapmışlar belki ama fren de yapamıyor.
 
  • Beğen
Tepkiler: portakallimon
Bizim @makaram hep sorguluyor,benimle dalga geçiyor.''Abi sen yol bisikletçisisin niye ,aşortman giyiyon diyor.Çünkü bisiklet yönünün tersine etkiyen aero kuvvetlere karşı aşortman ile drag etkisi uyguluyorum.Kısacası aşortman rüzgarla şişince yavaşlatıyor.:harika:Aşortmanım hem de paraşüt kumaşından.Gördün mü @makaram Bizim aşortman kabilesi, hep bilimin yanında.Biz de herşeyin bilimsel bir açıklaması var.Sadece haşortman üzerine giydiğim ropteşambrın yok, o kadar.

Ben hep söylerim zaten, ilim ilim bilmektir, ilimin ötesi haşortman giymektir. :D

Haşortman giymek ilimler üstü bir kavramdır ki herkes anlayamaz. Koskoca mühendis beyimiz daha ne kadar anlatsın bunu size.
 
Kuru yolda selede otururken arka tekeri kitleyebilecek güçte v-fren var mı ki?
Birkaç sene önce bisiklet dünyasına kazandırdığım (diğer deyişle ocağına incir ağacı diktiğim) bir arkadaşım geçen yaz Carraro şehir bisikletiyle dümdüz yolda takla attı :D Önündeki motorlu kurye aniden durmuş. O da panikle hangi freni nasıl kullandığını bile hatırlamıyor. Sadece takla attı. Bu olaya kadar ben de bisikletle takla atmak kolay değil sanıyordum.

Yokuşlarda önü daha çok sıkarak, iki frenle birden yavaşlıyorum. Sadece önle de yavaşlanabilir ama ben o kadar cesaretli/usta değilim. Zaten yüksek hızlı inişlerden de korkarım. 60 km/h'den yüksek hız görmemişimdir.
 
Bir zamanlar Kartepe inişinde bırakın freni sıkmayı yada sıkmamayı zamanlamayı gereğinden 3 sn geç yapmanın bedelini bile fena ödeyen bir garip yolcuyum bende.Allah kimseye yaşatmasın,ordaki detay kafamda olan kaskın beni koruması dışında kaskın kırıklığı idi, olmasaydı şu anda arkamdakiler keşke diyiyor olacaktı....
 
Forum ahalisine soru: Popoyu sele arkasına almak arka tekere binen yükü azaltır mı? Ben hiç sanmıyorum da...
Ön fren telim iptal olmuştu bir sürüşte. Arka frenle idare etmek zorunda kaldım bir süre çünkü uyumlu cıvatayı bulamamıştım. %8-10 inişlerden tek frenle elbette inilmemesi sağlıklı olur fakat inmek zorunda kalmıştım. Söylediğiniz gibi popoyu arkaya alınca ağırlık dağılımı biraz daha arkaya kayıyordu ve arka tekerin kızaklamasına engel oluyordu. Bunu yapmadığım takdirde arka tekerde ara ara kızaklamalar yaşanıyordu(yoldaki sekmelerden dolayı). Ayrıca şu örneği de vereyim; şehir içi sürerken 40-45 arası hızlarda ani durmam gereken durumlarda bahsedilen pozisyonda daha net duruş yapabiliyorum.
not: Sorunuzu kaçırmışım kusura bakmayın :) Arka tekere binen yük artacaktır. İlk verdiğim örnek de bunu ispatlar nitelikte.
 
  • Beğen
Tepkiler: Can Çelik
Abs gibi tıkır tıkır tıkır sık gevşet yapıyorum.
🤓
 
Kuru yolda selede otururken arka tekeri kitleyebilecek güçte v-fren var mı ki?
Abi baradine 3 renkli pabuç kullanıyorum dağ bisikletimde cidden çok güçlü performansı var ve arka tekeri de rahatlıkla kilitleyebiliyorsun 2 parmakla. Yol bisikleti için diyorsan evet o biraz zor yol bisikletleri için
 
Bir ara Bursa'ya gelip Uludağ'dan inişte frenaj tekniğini 32 k. boyunca göstere bilecek "Nibalivari" arkadaşları bekliyoruz... :)
Gelmesine gerek yok abi. Bizim Eyüp var. Manyak frensiz iniyor. 🤣 🤣 🤣
 
Geri