Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Yokuş aşağı inerken nasıl yavaşlıyorsunuz?

Yaşadığım yerde yokuş yok, rüzgâr var. Fixie kullanıyorum. İster istemez duruluyor bir şekilde😉
 
Scudo
Alttaki çizimleri ben yaptım.
Umarım faydası olur.
289721 dosyayı görüntüle
Abi arkaya yatmak bana da en mantıklısı geliyor ama arkaya yatınca arka teker hızlı kilitlenebiliyor bazen selenin ortalarında konum alınsa acaba en iyisi değil midir. Yol bisikletinde arka teker kilitlenince fazla savruluyor da... Dağ bisikletinde kendimi arkaya çok rahat atabiliyorum da yol bisikletinde fren hakimiyetimi kaybediyor gibi hissediyorum gidondan uzaklaştıkça.
 
Abi arkaya yatmak bana da en mantıklısı geliyor ama arkaya yatınca arka teker hızlı kilitlenebiliyor bazen selenin ortalarında konum alınsa acaba en iyisi değil midir. Yol bisikletinde arka teker kilitlenince fazla savruluyor da... Dağ bisikletinde kendimi arkaya çok rahat atabiliyorum da yol bisikletinde fren hakimiyetimi kaybediyor gibi hissediyorum gidondan uzaklaştıkça.
Arka tekeriniz dağ bisikletinde kilitlenmiyor, yol bisikletinde kilitleniyor diyorsunuz. Bunun bir çok sebebi olabilir. Ama zaten iki bisikletin birbirinden çok farkı var. Fren sistemi ve kadro yapıları da birbirinden çok farklı değil mi zaten.
Yol bisikleti için yazıyorum, mantık olarak baktığımızda iniş sırasında öne doğru baskı ve yükümüz arttığı için arka tekerin yükü azalıyor. Arka tekerdeki baskı azaldığı için, ufak bir fren sıkmada bile teker durur ve kilitlenebilir. Bu yüzden bedeni biraz arkaya çekin diyorlar. Arka tekere binen yükü çoğaltmak için. Bu sayede hafif sıkmada bile teker kilitlenmesin. Sizde hala arka teker kilitleniyorsa, belki de arka fren ayarlarınıza bakmalısınız. Ya da arka fren kolunu daha hafif sıkın. Bu arada fren hakimiyetinizi neden kaybedesiniz ki? Kendinizi arkaya aldığınızda iki kolunuzu da eşit şekilde gergin tutun ki daha sert frenleme sırasında öne fırlamayın.
 
Son düzenleme:
Arkayı kaldırıp takla atamayan arkadaşlar,

Ön amartisörlü bir bisikletin amartisörü açık iken hd frenlerin sadece ön freni biraz hızlı inerken hafifçe bir sıkın bakalım :D
 
  • Hahaha
Tepkiler: suyunsesi
Kuru yolda selede otururken arka tekeri kitleyebilecek güçte v-fren var mı ki?


Bu kuralı daha önce de duydum ama pek anlamadım. Demek istenen şey, arka fren ile hızın büyük kısmını alıp sonrasında bırakarak ön frenle durmak mı? Neden var böyle bi kural?
düz kuru asfalt yolda bunların çok önemi yok. bisikletle o kadar hız yapamıyorsunuz zaten. ama yüzde 10 inişli toprak çakıl yollarda çok net şekilde anlarsınız. hatta birkaç seferden sonra kendiniz otomatik yapmaya başlarsınız arka kaymasın diye.
bu kural da aynı mantık işte. hızlı giderken durmanız gerekip fren yaptığınızda ağırlık merkezi öne kayıyor arka boşa çıkmaya başlıyor ve arka teker durma hızına geldiğinde yola basınç az olduğu için kayma başlıyor. size kızaklamadan duracak tutunmayı sağlayamıyor. ama sadece ön frenle yavaşlamak ve durmaya kalkmak en ufak hatada daha büyük işler açabilir başınıza. arka frendeki hata tolere edilebilir ama ön frenin affı çok azdır. onun için ikisini dengeli kullanmak en hızlı ve sağlıklı yavaşlamayı sağlar
bisiklette hız daha düşük olduğu için bunlar fazla fark edilmeyebilir ama yeri geldiğinde hayat kurtarıcıdır. motosiklet kullananlar bu konuyu daha iyi bilirler. kendiniz de düz bir yolda sadece arka fren, sadece ön fren, ikisi beraber şeklinde deneyerek farkları görebilirsiniz.
 
@suyunsesi Çizime verdiğiniz emek için teşekkürler. Grafikteki eğim paintte ölçtüğüm kadarıyla %38. Böyle bir inişte paşa paşa elime alırdım bisikleti.

(Eğimi görselin kolay algılanması için abarttığınızı biliyorum. Yine de dayanamadım :p)
 
@suyunsesi Çizime verdiğiniz emek için teşekkürler. Grafikteki eğim paintte ölçtüğüm kadarıyla %38. Böyle bir inişte paşa paşa elime alırdım bisikleti.

(Eğimi görselin kolay algılanması için abarttığınızı biliyorum. Yine de dayanamadım :p)
Bisiklet sürerken bisklete 3 noktadan ağırlık uyguluyoruz doğal olarak. Bunlar Gidon, Pedallar ve Sele. Ağırlığın büyük bölümü ise Gidon ve Sele'de. Vücudumuzun duruşuna göre de bu ağırlıkların oranı değişiyor. Örneğin popomuzu seleden kaldırdığımızda ağırlık sadece Gidon ve Pedllar arasında paylaşılıyor. Eğer popomuzu selenin arkasına, boşluğa kaydırırsak gidon'a da düşen ağırlık da iyice azalıp bütün yük pedallara yani orta göbeğe yığılıyor. Bu görece artan ağılıkla arka tekerimiz yolu daha sıkı kavradığı için arka frenimiz daha etkili oluyor, ön frenin gücü ise azalıyor.
Sonuç olarak, fiziksek yönden vücut ağırlık noktamız geriye gittiği için değil (her ne kadar aynı sonuca yol açsa da), gidona verdiğimiz baskıyı hafiflettiğimiz, buna karşılık orta göbeğe verdiğimiz baskıyı arttırdığımız için arka tekeri yere daha fazla bastırmış oluyoruz. Ama bunu yaparken de kendimizi çok fazla geriye atarak gidonun yere temasını tamamen azaltmamaya ve kumandayı yitirmemeye çalışıyoruz. Aynı etkiyi yokuş inerken sele üzerinde tamamen dik oturup gidona sadece dokunarak sürmekle de sağlayabiliriz. Ama bu defa ağırlık noktamız iyice yukarıda konumlandığı için o yüksek hızda, hava direncinin de etkisiyle sürüş güvenliğimizi büyük ölçüde kaybederiz.
 
Ben de yokuşlu bir yerde yaşıyorum. Bisikletimi yeni aldım. Hidrolik disk fren var. Çok sık kullanımda ömrü ne kadardır acaba? Yanımda fren pabucu taşımam gerekiyor mu?
 
Ben de yokuşlu bir yerde yaşıyorum. Bisikletimi yeni aldım. Hidrolik disk fren var. Çok sık kullanımda ömrü ne kadardır acaba? Yanımda fren pabucu taşımam gerekiyor mu?

Ayda 7-8 bin m elevasyon yapıyorum toplamda, 6 ay gitmiyor Shimano balatalar. Sürekli inip çıkıyorum, keza trafik de var, sık frenaj yapıyorum. Benim kullanım şartlarımda ekonomik bir seçenek değil, zira 1. yıl sonunda rotorlar da değişecek hale geldi, inceldi :(

Yanınızda taşımanıza gerek yok, bitmeye yakın zaten frenaj zayıflıyor, fren kolu gidona epey yaklaşıyor, ses yapabiliyor. Yılda bir bleed-off denen yağ yenileme, havasını alma işlemi derken klasik kumpas freni özledim maliyet olarak :) 4 sene kullandım Giant Propel üstündeki pabuçları yarısına bile inmedi aynı kullanım şartlarında. Tamam, modulasyon, dozlama, uzun inişlerdeki konfor süper ama, cüzdan düşmanı. Zamlanmadan kenara atmak lazım balata ve rotor ;)
 
Bildiğim yolda frene daha az basıyorum bilmediğim yolda ise çok daha temkinliyim. Freni az sıkarak sürekli değil ara ara birazdaha sert basarak rotor ve balatanın aşırı ısınmamasını sağlıyorum. Hidrolik disk frenin dez avantajı maliyeti. Hiç denemedim ama arabada bir çok kez yan sanayi balata disk kullandım biraz ses yaptı biraz erken bitti ama işini yerine getirdi. Çinden balata şiparişi verdim 25 tl ye geliyor tanesi B03S balatalar 100 liraları buldu.
 
Disk frenin muhteşem bir hissi var. Farklı hidrolik boru çaplarını kullanarak çok az güçle hiç yormayan bir fren mandalı olarak hissediliyor. Özellikle soğukta ellerinizi hareket ettiremiyorken çok işe yarar çünkü v fren gibi dirençle çalışmıyor. V fren, siz mandallara asılsanız bile direnci hissetmedikçe kayabilirken, disk frenin göz kararı uyguladığı gücü tahmin edebiliyorsunuz. Ayrıca v fren kadar pis birşey yok, simsiyah balata tozu dağıtıyor.
 
Frenler eşit bir şekilde beraber sıkılır. Ön frene yüklenirsen arka teker kalkar takla atma durumu olur, arkaya yüklenirsen kayma ihtimalin olur kontrolü kaybedersin. Yokuş vs farketmez her zaman iki freni aynı anda sıkmak lazım.
 
Sheldon Brown'ın frenlemeyle ilgili fikirleri:
(link)
 
Sheldon Brown'ın frenlemeyle ilgili fikirleri:
(link)
En hızlı frenleme yöntemi olarak şöyle demiş :

The fastest that you can stop any bike of normal wheelbase is to apply the front brake so hard that the rear wheel is just about to lift off the ground. In this situation, the rear wheel cannot contribute to stopping power, since it has no traction.

Arka tekerin yerden kesilme sınırındaki ön fren en hızlı durmayı sağlar demiş. Bana mantıklı gelmedi. İki tane enerji sönümleyicimiz (yani frenimiz) varken tekini kullanmak niye?
 
Motorda ve bisiklette
En hızlı frenleme yöntemi olarak şöyle demiş :

The fastest that you can stop any bike of normal wheelbase is to apply the front brake so hard that the rear wheel is just about to lift off the ground. In this situation, the rear wheel cannot contribute to stopping power, since it has no traction.

Arka tekerin yerden kesilme sınırındaki ön fren en hızlı durmayı sağlar demiş. Bana mantıklı gelmedi. İki tane enerji sönümleyicimiz (yani frenimiz) varken tekini kullanmak niye?
sizi durduran ön frendir.
 
@Baybora Arka frenin etkisi öne göre az mıdır? Neden azdır? Fizik bilgimce mantıklı bi cevap bulamıyorum.
 
Sheldon Brown'ın frenlemeyle ilgili fikirleri:
(link)
Arka fren kısmı ilginç, tek seferde 50 kilometreden arka lastiği kilitleyip durursak kuşağına kadar eritiriz diyor. Gerçekten böyle mi? Arka freni birkaç defa kilitlediğim oldu, ön lastik kadar hızlı yıpranmıyor. Her seferinde ön arka lastiklerin eşit ömrünün olması için eşit kullanmaya çalışırım, deltadaki çalışandan öyle duydum.
Otoparkta fren çalışmak tam Amerikanca bir tavsiye, çünkü bozuk zeminde hangi frenin tutacağını denemeden bilemeyiz ve bunun matematiği yok. Toz toprak zeminde freni sıkarsak pek hoş olmaz, frenin kilitlendiğini hissedince bırakmak, metinde geçmiyor.
 
@Baybora Arka frenin etkisi öne göre az mıdır? Neden azdır? Fizik bilgimce mantıklı bi cevap bulamıyorum.

Arka fren nispeten dengeliyicidir. Trafikte yavaş gitmek zorunda olduğunda hafif arka freni sıkarak gidersen müthiş dengen olur.

Onun dışında özellikle motorda işleri karıştırır, başa bela açar. Fazla basarsan altından kayar motor.

Arabada da ön balatalar hep önce biter
 
  • Beğen
Tepkiler: özgür duygu
Geri