Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Yol Bisikleti ile ilgili yalan yanlış bilgiler!

@Berke Kazankaya

4 Mevsim lastik kullanıyorum. Yani üzerindeki yazı o manaya geliyor. "All Seasons" ile başlayan bir yazı. İnandırıcı gelmedi ama lastik yumuşaklığı ve ıslak yoldaki kavrayışı, o yazının hakkını verdi :) Yol bisikletinde yere temas eden kısım daha az olduğu için korkuyorum doğrusu.
 
Scudo
@Çağrı Fatih Yamalı

Frenlemede etkili olan 2 faktor var.
Birincisi, fren pedleri ile fren yuzeyi arasindaki iliski. Ikincisi ile lastik ile yol arasindaki.

Her fren pedi, her jant ile ayni duzeyde verimli olmuyor. Ayni sekilde hava sartlari da etkili bunda. Lastik daha da etkili.

Duzgun bi takim lastikle ve uygun fren pedleriyle oldukca iyi frenleme gucu elde ediyorsunuz. Yagmurda biraz daha dusuk, genelde.
Fakat her zaman icin, jant freni disk frenden cok daha fazla etkileniyor hava sartlarindan.
Genelde de yol bisikletinde frenleme gucunuz, lastik kalitesi ile sinirli.


Normalde frenlerimden oldukca memnunum yol bisikletimde. Yagmurda da, kuru zeminde de. Fakat gecenlerde bi yagmura yakalandim. Yolda abartisiz 2cm su vardi. Gol icinde suruyor gibi...
Durmadi bisiklet. Duramadi. Yeterli fren gucu elde edemedim.
Disk fren olsa muhtemelen kuru zeminde elde ettigim ile ayni gucu elde edecektim.

Kisacasi, jant freninin genel sorunudur bu, hava sartlarindan cok etkilenirler. Yapacak bir sey yok bu konuda da maalesef.
 
Geçen hafta bir bilgi edinmiştim. Ama yazıda garip gelen bir kısım vardı. Yazıda geçen kısım; "Jant freni bir süre sonra jantta yarılma, çürüme ve ciddi olasılıkta hasar ortaya çıkarır".
Baktığınız zaman bu çok ciddi bir konu. Bu konuda yalan yanlış bir nokta var mı ? Yoksa insanları caydırmak adına mı bu şekilde bir yazı yazılmış ? Bunu biraz açıklayabilirseniz, bir çok kişi için yararlı olacaktır diye düşünüyorum.
 
@Çağrı Fatih Yamalı

market bisikletlerin jantları çatlayıp yarılmıyor. tutki kendi fiyatıyla 3 - 4 tane market bisikleti alacak jantlara sanmıyorum öyle bişe olsun.
 
@Çağrı Fatih Yamalı

Soylenilen dogru. Sonuc olarak surtunme nedeni ile fren pedleri jant duvarini asindiriyor. Fren pedleri diskleri de asindiriyor ayni sekilde.
Bir cok yol jantinda bu asinmayi gosteren kucuk delik seklinde bir bolum de var.
http://www.gravelbike.com/wp-content/uploads/2013/04/SL23-wear-dot.jpg

Fren yuzeyleri bu noktaya kadar asininca janti kullanmayi birakma oneriliyor. Devam edilirse de asagidaki durum olusuyor.
http://sheldonbrown.com/images/splitrimsmIMG_7317.JPG

Fakat bu, normal kullanimda ortaya cikacak bir durum degil.
Genelde oldukca uzun sure agir kullanicilar tarafindan ve bol yokuslu yollarda kullanilmasi sonucu olusuyor.
Merak edecek, kafaya takacak bir durum degil yani. Janti o duruma getirecek km'de muhtemelen 8-9. jant setinizi kullaniyor olursunuz.
 
@Gökhan Toros

muhtemelen gelecek yıllarda yol bisikletlerinin çoğunun da disk frenle çıkmasıyla bu tip sorunlar çözülecektir. dediğiniz gibi jant yüzeyi ıslaksa ilk turda genelde fren yüzeyindeki suyu alıyor, daha sonraki turlarda etkili bir frenleme yapılabiliyor. ben de geçen ay göl olan sahil yolundan dönmek zorunda kalmıştım, su içinde gittiğimedn fren yüzeyi hiç kurumuyordu ve lastik/yol etkileşimi de fena durumdaydı. fren yok gibi bişeydi. disk fren olsa o durumda muhtemelen çok zayıf da olsa bir frenleme yapabilirdim diye düşünüyorum.
 
Bir de konu ile alakasız olacak ama, sabah açtığım konu üzerine merak ve tedirginliğimi gidermek adına soruyorum. Carraro Cr-P 700 ile 2 metreden dik düşmek ve bütün ağırlığı maşaya yüklemek, ilerde bir sıkıntı oluşturur mu ? Maşa almak durumunda olsam, hangi marka ve modeli önerirsiniz :) Rock Shox gözümde büyüyor ama sizlerin inci bilgileri beni daha emin düşünmemi sağlıyor.

@Efe Yamac Yarbasi

Diskte kaçırma 0 desem yeridir. Kuruma falan derdi yoktu dün. Çünkü jant kadar ıslanmıyor. Jant suyun içine giriyor ama disk o kadar yaklaşmıyor. Ben deneme amaçlı su birikintisinde fren yaptım, aksi bir şekilde arka kalktı. Suda sanki daha iyi tutuyor gibi . Yada bir hata bu ama bana çekici geldi :D
 
Şimdi baktım, benim jantlarda bu delikler daha küçük (en fazla topluiğne başı kadar) ve jantta çepeçevre 8 tane var. Acaba aynı amaçlı mıdır, yoksa soğutma vs gibi bir amacı mı var?
 
@Çağrı Fatih Yamalı

bir ekleme yapayım, disk frenle dediğiniz gibi bir yüzeyde sert fren yapmayın. disk/balata etkileşimi yol/lastik etkileşiminden çok daha güçlü olacağı için anında kayar ve maalesef yere yapışırsınız. ufak frenler asıl farkı atıyor disk frende :)
 
@Efe Yamac Yarbasi

Disk fren konusu biraz karmasik.
Soyle ki, yarislarda kullanilmayan bir cok teknoloji genelde desteksiz kaliyor. Firmalar yatirim yapmiyorlar. Bu da gelisimlerinin cok yavas ve sancili olmasina neden oluyor.

Disk frenin yarislarda kullanilmamasi konusunda da bir kac onemli neden var.
Ilk olarak, disk fren ozellikle masaya cok buyuk yuk bindiriyor. Bu da normal QR mandallarin bazen yetersiz kalmasina neden oluyor. Sonuc olarak, frenleme sirasinda jant gobekte kayiyor.
Bunu onlemek icin MTB'lerde bolca kullanilan Thru Axle sistemine gecmek gerekiyor. Bu da jant degisiminin su an oldugundan oldukca yavas olmasi anlamina geliyor, ki hic bir takim bunu istemiyor. Hizli degisim icin gelistirilen 1-2 prototip var su an fakat kullanilmiyor henuz.

Ikinci olarak standartlarin cok farkli olmasi, natural servis aracindan jant alma sansini tamamen bitiriyor. (QR-ThruAxle, disk boyutlari vs.)

Bir diger sorun ise, mm'den kucuk farklarin bile diskte surtmeye neden olacagi. Jant degisimi sonrasi, ayni jant ve disk kullanilsa bile %99 surtme olacak, bunu yolda gidermek ise imkansiz.

Aerodinamik ve agirlik olarak ise dezavantajlilar.
Son olarak ise, normal sartlarda jant frenleri yeterince etkili oldugu icin, gereksiz...

Bunlarin hepsi, takimlarin disk fren istememesindeki ana nedenler. Takimlarin istemedigi bir teknolojiye de yatirim gelmeyecegi icin, ben disk frenlere gecisin oldukca yavas olacagini dusunuyorum.
 
@Gökhan Toros

2015 modellerinde disk fren birçok marka tarafından kullanıldı, bizim gibi kullanıcılar için yeterli disk frenler bence gelecek yıllarda oldukça uygun hale gelecektir. ama dediğin gibi high-end modeller, yarışlarda kullanımı ve takımların durumu oldukça karışık. hem anlaşmalardan hem de hız kaybından vs. saydıklarına ek olarak, bir kaza durumunda hızlı dönen ön diskin adeta bir bıçak gibi öndeki sporcuları doğrayacağından bayaa korkuyorlar, malum disk janttan hafif dışarda duruyor. düşününce gerçekten de çok ciddi kesiklere yol açabilir gibi geliyor.
 
@Latif Ç.

Yol bisikleti olduğu için böyle olmadı.Sürücü panik yapıp frene asıldı arka teker kayınca daha da panikleyip girdi. Sürücü hatası.
Videonun konuştuğumuz konu ile alakası yok.
 
@Uğur S.

evet, ayrıca ayakkabıyla uğraştığı için viraja içerden giriyor. maalesef quintana reyizin kendi hatası. umarım en yakın zamanda döner yarışlara. yanlış bilmiyorsam bu etapta başka kaza olmadı zaten, zorlu bir parkur ve kötü yollar olmasına rağmen. son olarak da, tt bisikletleri yol bisikletlerine yakın olsalar da aynı özellikleri taşımıyorlar.

@Uğur S.

evet, ayrıca ayakkabıyla uğraştığı için viraja içerden giriyor. maalesef quintana reyizin kendi hatası. umarım en yakın zamanda döner yarışlara. yanlış bilmiyorsam bu etapta başka kaza olmadı zaten, zorlu bir parkur ve kötü yollar olmasına rağmen. son olarak da, tt bisikletleri yol bisikletlerine yakın olsalar da aynı özellikleri taşımıyorlar.
 
@Efe Yamac Yarbasi

Olayın farkındayım, ben de yol bisikleti kullanıyorum. Fakat bu örnekteki gibi bir anlık bir sorun ya da dalgınlık profesyonellik seviyenize bakmaksızın sizi cezalandırabiliyor. Yol demek zaten bir çok değişken demek. Virajı döndüğünüzde çukur da olabilir taş da, yolun ortasında bir köpek de... İnişler çok tehlikeli fakat bir o kadar da cezbedici oluyor.

Videoda da pozisyonunu düzeltiyor aslında ama bir türlü kurtaramıyor viraj çok uzun... Ha kalın lastik, disk fren olsaydı ne olurdu pek bir fikrim yok, belirli bir hızdan sonra onların da bunu geçiştirebileceğini sanmıyorum.
 
@Latif Ç.

Disk fren bir sey degistirmezdi. Zaten burada bile arka janti kitleyecek kadar fren gucu uyguluyor.
 
Disk kilitlemiyor desem gülersiniz. Mantıklı ve akıllı yapılan ön arka frenleme (özellikle HD için) bisikleti olduğu yere oturtuyor. Üstelik lastiğin ince olması burada söz konusu. Yere teması yüksek olan bir lastik, daha çok yavaşlayabilir, bilhassa durabilirdi.
 
@Çağrı Fatih Yamalı

Evet, guleriz. Hem de cok.
Rakamlarla konusacagim, belki daha kolay anlasilir.

1 ile 20 arasinda sayi verelim frenlerin guclerine.
Yol bisikleti freni 12 iken hidrolik disk fren 18 birim gucunde olsun.

Lastigin performansina gore konusursak eger, yol lastikleri, atiyorum 9'dan sonra kaymaya basliyor.
Bu durumda frene 10'luk da bassan, 12'lik de bassan, 18'lik de bassan teker kitlenir.
9 birimden daha guclu fren bu nedenle gereksizdir. Aralarinda bir fark yoktur.
 
ben arka frenimi kaymakla kaymamak arası kullanıyorum. yada öyle denk geliyor.
ön frenle beraber kullanırken genelde arka lastikten çıkan ses biraz kararsız aygır gibi.
 
Virajda ön fren kullanmasını bilmek lazım. Bisikleti dik konuma getirmeyecek kadar, arkayı da bisikleti yatırmayacak kadar. Motosiklette böyle en azından . .
 
Geri