Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Alüminyum vs. Karbon kadro

Scudo
@Serkan Mıstınoğlu
öngörünüzü biraz daha açıklayabilir misiniz?
 
@OsmanYazıcı İlk 2 yol bisikletim aluminyumdu ve onlarla inanılma kazalar yaptım. İster istemez yapıyorsunuz. Çok da detaya girip boğmak istemiyorum ama amatörlüğümüzü daha ucuz bir bisiklette atmak her zaman daha mantıklı. Her yerini rahatça kurcalayıp bozabiliyoruz :D

Yanlış anlaşılmasın hala ölümüne amatörüm :D Ama ilk bisikletlerime nazaran çok daha az düşüp - kaza yapıyorum
 
Peki sadece karbon veya sadece alu bisiklet yerine karbon / alu karışık bisikletlere ne demeli? Deri - kumaş karışık koltuk gibi ;)
 
@Boran Selçuk Akma, maksimum stres (çekme mukavemeti-yerine göre basma mukavemeti) ve kırılma stresi (kırılma anında malzemenin mukavemet değeri). Mukavemet malzemenin yüke karşı gösterdiği deformasyon direnci olarak tanımlanabilir. Akma mukavemeti, malzemenin elastik deformasyon bölgesinden (geçici şekil değişikliği, kauçuğu çekip bıraktığınızda eski haline geri dönmesi gibi) plastik bölgeye (kalıcı şekil değişiklği, örnek alüminyuma vurduğunuzda göçmesi kalıcı bir deformasyondur) geçiş noktasında tanımlı mekanik bir parametredir. Konu çok güzel ve uzun o yüzden uzatmayacağım.
Üretici bir ürünü üç farklı gayeye göre üretir ya rijit, ya yüksek mukavemetli ya da her ikisi. Bisiklette, ikisinden de mevcut. Yani bisikletin doğal yollarla (kaldırıma filan çarpmalar hariç demek istiyorum) maruz kalacağı yükler plastik deformasyona sebep olmasın (direk malzeme özelliği, akma - çekme mukavemeti bu konuda belirleyici), ayrıca uyguladığınız gücü kadro esnemeden tekere iletsin (rijitlik: malzeme ve geometri özelliği, geometri dediysem kadro geometrisi değil, boruların temel profilleri, iç yarıçapları, duvar kalınlıkları, birbirleriyle birleştirilmeleri esnasında kullanılan kaynağın tipi ve kalitesine bağlıdır). Rijitik olarak tanımlanan şey ile modulus (stiffness) olarak tanımlanan şeyler farklıdır bunu da bir kenara yazalım, modulus direkt olarak malzeme özelliği iken (geometri den etkilenmez, kaynak etkiler yalnız) rijitlik yukarıda bahsettiklerimden etkilenir. Tanım olarak ise malzemenin şekil değiştitrmeye gösterdiği direnç dersek güzel bir tanım yapmış oluruz. Modulus ise malzeminin birim deformasyona karşı gösterdiği mukavemettir. Deformasyon ile şekil değişikliği farklıdır. Deformasyon (Elastik yada plastik) yük varlığında oluşurken, yük kaldırıldığında eski geometriye dönme elastik bölgeyi aşmadığını ifade ederken değişiklik varsa plastik bölgede olduğunu ifade eder. Fakat rijitlik yük varlığında her hangi bir şekilde malzemenin şekil olarak kendini eylemsizliğini koruma yada geometrisini koruma ölçüsüdür. Rijidite çok yüksek mukavemet düşükse, malzeme kırılana kadar hasarlı olup olmadığı anlaşılmaz. Tam tersi durumda malzeme kırılana kadar şekil değiştirir. Bisiklette her ikisine de ihtiyaç vardır. Karbon modulu yüksek bir malzemedir, plastik deformasyon bölgesi yok denecek kadar azdır "kırılgan (brittle)" yani hiç bişey yokken çat diye kırılması size bişey göstermemesi bundandır, maksimum stres değerine ulaştıran bi yük aldığından failure noktasına gider, hiç kalıcı deformasyon olduğunu göstermeden. Alü daha sünektir, uzama yüzdesi %5 in üzerinde olduğu için ductile (sünek) malzeme denilebilir. ... (devam edebilir)
 
Ben çelik kadroyu tercih ederim. Çok Sağlam ve kolay tamir edilebiliyor. Çatladı mı sanayide kaynakçıda cüzi bir miktar para ödeyerek kaynattırabilirsiniz.

Karbon kadrolu bisiklete de bindim ama bana alü kadar güven vermedi. 10 bin liram dahi olsa gider en kral alü kadroyu alırım ama yine de karbon almam.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ned Stark
@Serkan Mıstınoğlu Hocam yani kazayla ilgili mi bir tek malum istanbul yolları çukurlara zorunlu olarak illa giriyoruz küçükte olsa oralara her girdiğimizde karbon kadromuz yavaş yavaş bozulurmu ne olur ayrıca ben bilmiyorumda bundan dolayı diyelim yavaş yavaş esnedi falan bir şey oldu garanti kapsıyor mu mesela canyon markası neleri kapsıyor garantisi.
 
@Serkan Mıstınoğlu Açıklamanız için teşekkür ederim; ilk başlangıçta kaza riski daha yüksek ve endişenizi anlayabiliyorum. Acaba farklı bir teknik detay var mı diye merak ettim ve sormak istedim zira aklıma küçük bir kurt düşürmüştünüz o mesaj ile :)

@Cesarisback Yanılmıyorsam 6 yıl kadro garantisi veriyor Canyon, neleri kapsadığı konusunda net bilgim yok.
 
@bariss.t
Karbonfiber kullanılarak yapılan bisiklet kadroları zaten salt karbon değil, karbon alaşımlıdır. Ama kısaca karbon kadro olarak adlandırılır. Ayrıntılarını google'layarak öğrenebilirsiniz
 
Alüminyum kadroya kıyasla, Tubeless set kullanmadığım halde fark edilir derecede konfor farkı var öncelikle. Benim bisiklette yerden gelen irili ufaklı darbeleri diğer bisikletteki kadar net hissetmiyorsun. Bu farkı yalnızca FOX maşa sağlamıyor elbette, karbonun payı da az değil, esnemeye imkan tanıması hoş bu yüzden.

Karbon kadrolarda kaynak izi yok ve pürüssüz bildiğiniz üzre, bu zaten dışarıdan bakıldığında normal bir bisiklet olmadığının ilk etapta anlaşılmasını sağlıyor. Bir profesyonellik havası kattığını söyleyebiliriz.

Karbon olunca ilk başlarda pek hoş olmayan bir g*t korkusu yaşatıyor sizlere maalesef :) Hatta bizzat Accel bisikletten alınmış sıfır, faturalı kadro bile elinize gelince kadroyu çakma zannediyorsunuz. Hafifliği zaten anlatılabilir bir şey değil, kadro mangal şişi ağırlığında falan :)
Bildiğin tuvalet kağıdının içindeki sert mukavvanın işlenmiş hali gibi bir şey :) İlk başta çok korkuyorsun bir şey olur diye ancak sonradan 110KG adama bile gönül rahatlığı ile verebiliyorsun amortisör havasını ayarlayıp, yani gerçekten alimünyumdan da daha fazla güven sağlıyor alışabilirseniz :)

Yani artıları : Kusursuz hatlar - darbeyi emme - hafiflik - sağlamlık.

Diğer yandan karbon pahalı ve tekerlek aracılığıyla gelmeyen darbelere maruz kaldığında maalesef çabuk hasar alıyor. Alimünyum kadroya gidon çarpsa çizilir ancak karbonda, alaşım karbonlarda dış boya çabuk hasar alıyor. Karbonu kullanan vatandaş hiçbir suretle bu bisikletten düşmemeli, düşmeye hakkı yok. Ben aldım alalı 1 kez olsun en ufak problem yaşamadım. Ancak gerek gidonun kadroya çarpması gerekse orta aktarıcıyı takarkenki tecrübesizlik yüzünden boya katmanı hasar alabiliyor, sağlamlığına bir dezavantajı yok ancak tasarım anlamında kolay hasar alabiliyor.
Öyle sağa sola dayayamıyorsun kadroyu hiçbir şekilde, kadroyu demir elektrik direklerine dayamalar falan kesinlikle eskide kalıyor.

Eksileri : Pahalı - düşme lüksün yok yani çabuk çizilir, karizması kayar :)

Genel anlamda hafiflik ve sağlamlığı bir arada sunar, buna karşılık belirli bir profesyonellik bekler. Son 6 ay içerisinde herhangi bir şekilde bisiklet altınızdan kaçtıysa almamanız gereken bir kadro türü. Paranız değerliyse almamanız gereken bir bileşen.
"Ben alırım ama hakkını vererek de kullanırım, başına bir şey gelirse de çok kafama takmam" diyebiliyorsanız buyurun alın.

Kadro - maşa jant seti ile birlikte Carbon gövdeli hafif bir Tubeless bisiklete geçince çok ilginç oluyor. Tüğ sürüyor gibi hissediyorsunuz.
Carbon kadro kullananlara tavsiyem Tubeless tercih etsinler, güzel bir süspansiyon ve lastik ile birlikte konfor öylesine artıyor ki anlatamam.
 
Karbon ile ilgili ne saçma bilgiler var ortada.
İşlenmiş taş diye yazılmadığı kalmış.
 
@Cyclist999 Valla okumadım, konu güzel olabilir ama Dilbilgisi ve paragraflama olmayınca bir zevk vermedi :( Biraz edebiyat lütfen.

@Tuncer I. AAAA karbon işlenmiş taş değilmi? :p
 
Ben karbon yedek parça taraftarıyım :)
(link)
 

Dosyalar

  • 10080-500x500.jpeg
    10080-500x500.jpeg
    30,7 KB · Okunma: 34
@Murat B.

Demire karbon katılarak oluşturulan alaşıma çelik denir. (link)

Bilmiyorsak susalım. Cahillik yaymayalım. Sağda solda yazdığınızı okuyanlarda öyle sanacak, onlarda başkalarına anlatacak. Koskoca bir nesli çöp edeceksiniz.

@Tuncer I.

simgesi C, atom sayısı 6, atom ağırlığı 12,01 olan, doğada elmas, grafit gibi billurlaşmış durumda ya da madenkömürü, linyit, antrasit gibi şekilsiz olarak bulunan element.

İşlenmiş taş desek yanlış olmaz, aksine on ikiden vurmuş oluruz.
 
  • Beğen
Tepkiler: Batuhan0332
@Hevesli

Yalnız böyle demişsiniz de "Demire karbon katılarak oluşturulan alaşıma çelik denir" cümlesinden bir türlü karbonun bir alaşım ve metal olduğunu ben çıkaramadım.Siz nasıl bu anlama ulaştınız?
 
@Emir Taha Kenar

"karbon alaşımı diye bir şey yoktur" mesajına hitaben yazdım onu, çelik bir karbon alaşımıdır. Aynı mesajda zaten söylemişim karbonun "işlenmiş taş" olduğunu.
Bisikletlerde kullanılan "karbon fiber" malzeme ise yine karbon elementi kullanılarak üretilen, nasıl desem, bir "kumaş"tır. Günümüzde ticari olarak kullanılan insansız hava araçlarında hafiflik açısından ve düşmelerde un ufak olmasın diye sağlamlığı için kullanılmaktadır.
 
@Hevesli Sizin ithafen yazdığınız mesajda yanlış birşey yok ki zaten.Karbonun bir alaşım olmadığını saf bir madde olduğunu belirtmek için yazılmış

Çeliğe karbon alaşımı demek yerine
demir-karbon karışımı demek daha doğru olmaz mı?

Yani karbon çeliği oluşturan esas metal olan Demirin yanındaki %1 e yakın bir oranda bulunan metal olmayan bir element.Çeliğe tek başına demir alaşımı diyemeyeceğimiz gibi karbon alaşımı da diyemeyiz.İkisi bir aradayken alaşımı ifade eder :)
 
Geri