Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Karbonun ömrü

Bu arada Murat B üstadım geçen gün bir konuda bana kızgın tepkisi vermiş idi.Kesinlikle size karşı olsun diye bir şey paylaşmamıştım.Her zamanki gibi genel amaçlı maksat muhabbet olsun mesajı idi.Kusurumuz var ise affola üstad.
Kusura bakmayın, konuyu çok dağıtacağım ama özel mesaj gönderemedim (mesaj kutunuz doluymuş).

Yol Bisikletlerimizin Fotoğrafları vol.2 Bu mesaja kızgın tepkisi verme sebebim, bisiketin ters duruyor olması. Hiç bir bisiklet bu şekilde baş aşağı durmayı haketmez. Hem gidonu veya hoodları çizebilirsiniz hem de bisikletin rüzgardan devrilmesi riski vardır...

Velominati'nin 49'uncu kuralı der ki, kaza sonrası takla atma dışında bisikletin ters durmasının kabul edilebilir olacağı durum yoktur.
 
Scudo
Bu mesaja kızgın tepkisi verme sebebim, bisiketin ters duruyor olması. Hiç bir bisiklet bu şekilde baş aşağı durmayı haketmez. Hem gidonu veya hoodları çizebilirsiniz hem de bisikletin rüzgardan devrilmesi riski vardır...

Velominati'nin 49'uncu kuralı der ki, kaza sonrası takla atma dışında bisikletin ters durmasının kabul edilebilir olacağı durum yoktur.

Size büyük bir saygım olduğunu biliyorsunuz; siz benim ve birçok forumdaşın gözünde bilgi ve birikimlerinizle gerçek bir üstadsınız:harika:
Ama bu saatten sonra içinde bisiklet olsun olmasın her yazınızı didik didik inceleyeceğim.İnceleyeceğim ki birşeyler daha öğreneyim.:harika:

Velominati kural 49 dediğiniz gibiymiş.Gerçekten inanılmaz.Saygım sonsuz üstad:harika:


Velominati Rule 49
Keep the rubber side down.
It is completely unacceptable to intentionally turn one’s steed upside down for any reason under any circumstances. Besides the risk of scratching the saddle, levers and stem, it is unprofessional and a disgrace to your loyal steed. The risk of the bike falling over is increased, wheel removal/replacement is made more difficult and your bidons will leak. The only reason a bicycle should ever be in an upside down position is during mid-rotation while crashing. This Rule also applies to upside down saddle-mount roof bars.23
 
@hamlet2006
@Murat B.
çamurluk takılı bir fixienin tekerini değiştirirken istisna yapamaz mıyız?😉
(hem zinciri gerip hem tekeri ortalamak başka türlü olacak gibi değil)
 
Evet, bisiklet konularında fazlasıyla acemi olduğum için @BerkEvren ve @transpotting35'ten yardım istiyorum, sağolsunlar, bugüne kadar, tüyden püften denebilecek meseleler de dahil ciddiyetle cevapladılar, yardımcı oldular. Hani utanmasam ekspertiz olarak yardım alacağım bir dahakine. Ve zamanla geri durmaya başladılar gibime geliyor bu tip konularda. Daha lokal davranıyorlar, forumda gelişen olaylara mukabil olsa gerek sanırım. Hak vermiyor da değilim.
Yardımımız, katkımız dokunuyorsa ne mutlu. Forumun sık sık içine düştüğü "yeni üyenin puan - statü kasması" derdine her konuda ahkam kesmesi sorunu yüzünden çoğu konuda birşey yazası gelmiyor insanın. Hiç mtb araziye girmeden arazi hakkında, hiç yol bisikleti sürmeden yol bisikleti hakkında uzman görüşler dile getirenler, yılda 5-10 defa sürüş yapıp jant - lastik yorumlayanlar...
Yollarda yüzlerce bisikletli oluyor. Çok sağlam performanslar, sürüşler yapılıyor. Ama malum sebepler yüzünden bu insanlar forumdan uzak duruyorlar. (Neden kadın bisikletçiler forumda değil sorusunun da cevabı aslında bu)

Konuya gelirsek ben durduğu yerde pas gibi bir aşınma yüzünden kullanılmaz hale gelen bir bisikletle karşılaşmadım. Belki boyasız - sürekli güneş alan bir kadroda olabilir bilemem. (Neden böyle birşey yapılır ki zaten)
Karbonun kendi adıma en büyük sıkıntısı çok kolay hasar alması. O kadar basit hasarlara denk geliyorum ki. Karbon tamiri yapan yerlerde her zaman benzer hasarlar var. Ve tamir sayısı o kadar fazla ki, bazen tamirsiz kadro kaç tanedir acaba diye düşünüyorum. Maddi açıdan kolayca yerine koyulabilecek birşey olmadığı için karbon kadro tercih etmiyorum ben. Ki Türkiye'de tamir ettirmezdim kadromu.

Yine bu yazının başında bahsettiğim kısıma gelirsek, evet nerede o karbonlarını tamir ettiren arkadaşların konuları :)
 
Dunyanin baska yerinde böyle bir sosyolojik travma yasaniyor mu bilmiyorum ama burada bu fazlasiyla yasaniyor.
Beni rahatsiz eden sey insanlarin bilmesi-bilmemesi , merak etmesi-etmemesi degil, tum olaylarin bir fanatizm ekseninde dönmesi.

Misal bisikletle ilgili asli astari olmayan binlerce arguman var , ve birileri bunu bi kuyuya atıyor ve sonrasinda domino etkisiyle yayılıyor bu sacmaliklar.

Veriler, istatistikler beni pek ilgilendirmiyor. Cunku trafik kazalarinda ölüm riski 10binde 4 derseniz , ben o 4 kisiden biri olabilirim diye dusunur , bilimsellige inansamda bunu kendi hayatimla ilgili degerlendiririm.

Bisiklet konulari ile ilgili baska bi problemse yeni gelen arkadaslarin buradan 3beş yorum okuyup bir muddet sonra herkese ahkam kesme tavirlari. Argumanlara bogarak size diklenmeleri yok mu Allahini seven uzerime kazali karbon kadro firlatsin bir zahmet.

Baska bir sorun ise kaf dagi eteklerinden kasabadaki sığ ve avam vatandasa ustten ustten bakan denyolarin itici tavirlari.

Onu da es geçtim. Birileri bseyler sorunca o konuda net tecrubeleri olan insanlar bseyler yazinca, adeta Afrika oklu kirpisi gibi tuylerini dikip o gercek ve samimi yanitlara çemkiren tipler yok mu , onlarida ayri selamlıyorum.

Karbon meselesine gelirsek diger metal alasim gövdelerdeki gibi kirilacagina dair bir isaret ve sinyal vermemesi tehlikeli bir durum . Yani çatlak bir alu kadroyu fark edip , ona gore kendimizi guvene alabiliriz ama karbonda mesele o kadar kolay değil. En azindan çakmalardan ve kullanicisinin uzun sure kullandigi kadrolardan uzak durmak daha mantikli.

Kendi deneyimimi sorarsaniz yol bisikletimin aynakolunu sokerken campa aynakolun guvenlik pimini bilmedigimden plastik tokmakla hayvan gbi abanarak cikarmaya calisip en sonunda dahada abanarak vurdum ve aynakolu cikardim.
Bu isin sonunda ustelik pim hala duruyordu. Hatta ben o pimin varlığından bile haberdar degildim. Murat çomez abiye resimini atinca o sorduda oyle fark ettim :D
Sonuc olarak bu tekil bi tecrübedir ve geneli baglamaz. Hayvan gbi abanarak ustunde emniyet pimi olan aynakolu karbon bisikletten soktum ama bsey olmadi kadroya ( Yanal darbeye doydu anlayacağıniz ) :D
20190802_181804.jpg
 
Son düzenleme:
  • Hahaha
Tepkiler: hamlet2006
Bu başlıkta karbon kadrolar için yapılacak çoğu genelleme bir başkası tarafından çürütülebilir, çünkü yaptığınız genelleme belirli bir karbon dokusunda, belirli bir epoxy ile belirli bir üretim şekline ait, tasarımı belirli bi kadro için doğru olabilirken, başka bir kadro için büyük ihtimalle yanlış olacaktır.
Bir kadro alırken yukarıdaki bilgilerin tamamını tespit etmeniz mümkün değil, tespit etseniz dahi bu bilgileri yorumlamak da içinden çıkılamayacak başka bir iş olur. Ürüne ait test sonuçlarına ise hiç bir zaman sahip olamazsınız.
Yapısında eskisinden farklı bir epoxy kullanılmaya başlanan bir karbon kadro daha düşük veya daha yüksek sertlik değerine sahip olabilir.
Farklı karbon bağlara sahip kadrolar diğerlerine kıyasla ya daha dayanıklıdır ya da daha zayıftır. Bazı karbon kadrolar en doğru kullanımda dahi tasarımları sebebi ile yorulacak (fatigue) ve çatlayacaktır, bazıları ise ömürlüktür. Bu yüzden insanlar yıllardır bu işte güven sağlamış markalara para bayılıyor, o firmaların bu verileri incelediğine, test ettiğine ve prestijini sarsacak ürünler üretmeyeceğine güveniyorlar.

Özet olarak neredeyse tüm karbon kadrolar için geçerli olan çok az genelleme yapılabilir. Bana göre bir kaçı;
  • Her karbon kadro uzun süreli kullanım ardından sertlik (stifness) kaybına uğrar, bu kullanılan epoxy'nin ve dolayısı ile bağların gevşemesi ile ilgili bir durum. Bahsettiğim gözünüzle bakıp "bu karbon gevşemiş" diyeceğiniz bir gevşeme değil. Kayıp da orta ve ileri kalite karbon kadrolarda kullanıcı tarafından hissedilemeyecek seviyede. Performans etkisi ise göz önünde bulundurmaya değmeyecek kadar az olarak nitelendiriliyor, bu veri ileride değişir mi bilinmez. Bunlar labaratuvar değerleri bir nevi. Kullanıcıların zamanla söylemeye başladığı "kadro yumuşadı" vb. bildirimler internet efsanelerinden biri aslında ya da başka ekipmanların performans kaybı kadroya atfediliyor.
  • Kadro malzemesi ucuz karbon olan bisikletler size iyi alaşım bisikletlere kıyasla hiç bir fayda sağlamayabilir, hatta daha kötü sonuçlar verebilir. Her karbon iyi değildir veya kayda değer sertliğe sahip değildir.
  • Karbon bisiklet ile bir kaza yaşayıp bisikletinizde hiç bir hasar bulamayabilirsiniz, ancak elinizde hala sağlam bir bisiklet mi var yoksa bisiklet hasarlı ve aniden kırılmak için geri sayımda mı hiç bir zaman emin olamazsınız. (X-ray vb. bazı görüntüleme işlerine girmezseniz).
  • İyi bir karbon kadro performans açısından bu işin tepe noktasıdır.
 
O kadar basit hasarlara denk geliyorum ki. Karbon tamiri yapan yerlerde her zaman benzer hasarlar var. Ve tamir sayısı o kadar fazla ki, bazen tamirsiz kadro kaç tanedir acaba diye düşünüyorum.
Bahsettiğim karbon tamirlerine örnekler;
(link)

karbon_kadro_tamiri (2).jpg
karbon_kadro_tamiri (1).jpg

karbon_kadro_tamiri (3).jpg
karbon_kadro_tamiri (4).jpg

karbon_kadro_tamiri (5).jpg
 
  • Beğen
Tepkiler: a.valverde
Bu başlıkta karbon kadrolar için yapılacak çoğu genelleme bir başkası tarafından çürütülebilir, çünkü yaptığınız genelleme belirli bir karbon dokusunda, belirli bir epoxy ile belirli bir üretim şekline ait, tasarımı belirli bi kadro için doğru olabilirken, başka bir kadro için büyük ihtimalle yanlış olacaktır.
Bir kadro alırken yukarıdaki bilgilerin tamamını tespit etmeniz mümkün değil, tespit etseniz dahi bu bilgileri yorumlamak da içinden çıkılamayacak başka bir iş olur. Ürüne ait test sonuçlarına ise hiç bir zaman sahip olamazsınız.
Yapısında eskisinden farklı bir epoxy kullanılmaya başlanan bir karbon kadro daha düşük veya daha yüksek sertlik değerine sahip olabilir.
Farklı karbon bağlara sahip kadrolar diğerlerine kıyasla ya daha dayanıklıdır ya da daha zayıftır. Bazı karbon kadrolar en doğru kullanımda dahi tasarımları sebebi ile yorulacak (fatigue) ve çatlayacaktır, bazıları ise ömürlüktür. Bu yüzden insanlar yıllardır bu işte güven sağlamış markalara para bayılıyor, o firmaların bu verileri incelediğine, test ettiğine ve prestijini sarsacak ürünler üretmeyeceğine güveniyorlar.

Özet olarak neredeyse tüm karbon kadrolar için geçerli olan çok az genelleme yapılabilir. Bana göre bir kaçı;
  • Her karbon kadro uzun süreli kullanım ardından sertlik (stifness) kaybına uğrar, bu kullanılan epoxy'nin ve dolayısı ile bağların gevşemesi ile ilgili bir durum. Bahsettiğim gözünüzle bakıp "bu karbon gevşemiş" diyeceğiniz bir gevşeme değil. Kayıp da orta ve ileri kalite karbon kadrolarda kullanıcı tarafından hissedilemeyecek seviyede. Performans etkisi ise göz önünde bulundurmaya değmeyecek kadar az olarak nitelendiriliyor, bu veri ileride değişir mi bilinmez. Bunlar labaratuvar değerleri bir nevi. Kullanıcıların zamanla söylemeye başladığı "kadro yumuşadı" vb. bildirimler internet efsanelerinden biri aslında ya da başka ekipmanların performans kaybı kadroya atfediliyor.
  • Kadro malzemesi ucuz karbon olan bisikletler size iyi alaşım bisikletlere kıyasla hiç bir fayda sağlamayabilir, hatta daha kötü sonuçlar verebilir. Her karbon iyi değildir veya kayda değer sertliğe sahip değildir.
  • Karbon bisiklet ile bir kaza yaşayıp bisikletinizde hiç bir hasar bulamayabilirsiniz, ancak elinizde hala sağlam bir bisiklet mi var yoksa bisiklet hasarlı ve aniden kırılmak için geri sayımda mı hiç bir zaman emin olamazsınız. (X-ray vb. bazı görüntüleme işlerine girmezseniz).
  • İyi bir karbon kadro performans açısından bu işin tepe noktasıdır.
Hocam kaleminize saglik. Cok hayati ve kritik konulara değinmissiniz.
 
  • Beğen
Tepkiler: m.cem
Baska bir sorun ise kaf dagi eteklerinden kasabadaki sığ ve avam vatandasa ustten ustten bakan denyolarin itici tavirlari.

Onu da es geçtim. Birileri bseyler sorunca o konuda net tecrubeleri olan insanlar bseyler yazinca, adeta Afrika oklu kirpisi gibi tuylerini dikip o gercek ve samimi yanitlara çemkiren tipler yok mu , onlarida ayri selamlıyorum.

@mariokaldato

Evet, bu 'denyolarla' beraber, burayı kendine ait görüp diğer üyelere de üstten bakan insanları unutmuşsunuz, onu da ben ekleyeyim.
 
Karbon omru epey tartisilmis. Adami karbondan sogutucak kadar yorumlar yapilmis :D yahu alin bi karbon, tepe tepe kullanin keyfine bakin. Heyecani yasayin, pedala bastinmi kendini bi anda 20metre ileride anlamsizca firlamanin saskinligi yasayin :) yokuslari yutan karbon bisikletin keyfine bakin. Yoksa bu gidisle karbon keyfine bakamazsiniz, takmayi sadece kaliteli markaalrdan karbon alin. Tamiri mumkun, kirildimi tamir ettirin tamam.7 yillik giantin karbon masasini yillik 10k km tepe tepe, sert cukurlara kazara girip gidonu yamultucak kadar darbe gordu, jantin bi anda akort kacirtip, lastigi jilet gibi kesen sert cukurlara girdim. Catlak varmi? Hayir yok :) hala kullamaya devam tabiki her bakimde mutlaka catlak kontrolu yapiyorum. Siyahincim dedigim yeni bisikletim tarmac sl4 elitede karbon. Karbondan kacis yok, bisikletin en ucuk, en teknolojik kadrolardir.. Alu bi yere kadar yetiyor, bu sabah ise giantimla gittim, yokuslarda ve sprintte esnedigi iliklere kadar hissettim tarmactan sonra :)
 
Karbon omru epey tartisilmis. Adami karbondan sogutucak kadar yorumlar yapilmis :D yahu alin bi karbon, tepe tepe kullanin keyfine bakin. Heyecani yasayin, pedala bastinmi kendini bi anda 20metre ileride anlamsizca firlamanin saskinligi yasayin :) yokuslari yutan karbon bisikletin keyfine bakin. Yoksa bu gidisle karbon keyfine bakamazsiniz, takmayi sadece kaliteli markaalrdan karbon alin. Tamiri mumkun, kirildimi tamir ettirin tamam.7 yillik giantin karbon masasini yillik 10k km tepe tepe, sert cukurlara kazara girip gidonu yamultucak kadar darbe gordu, jantin bi anda akort kacirtip, lastigi jilet gibi kesen sert cukurlara girdim. Catlak varmi? Hayir yok :) hala kullamaya devam tabiki her bakimde mutlaka catlak kontrolu yapiyorum. Siyahincim dedigim yeni bisikletim tarmac sl4 elitede karbon. Karbondan kacis yok, bisikletin en ucuk, en teknolojik kadrolardir.. Alu bi yere kadar yetiyor, bu sabah ise giantimla gittim, yokuslarda ve sprintte esnedigi iliklere kadar hissettim tarmactan sonra :)
Hocam sen ne ara tarmac aldinda bu kadar tecrübe sahibi oldun? Hayirli ugurlu olsun bu arada ayri mesele, Anladimsa karbon bisikletle cukura dalam.
Yok yani laf sokma niyetiyle sormuyorum. Geçenlerde karbon yol alma niyetinden bahsettin forumda, insanlarda sana tavsiyelerde bulundular.
 
Son düzenleme:
  • Hahaha
  • Beğen
Tepkiler: mazot ve Burak B.
Yav karbon iyidir hoştur da bu kadar da şey yapmayın. allez sprint de alu mesela ama yarışlarda kullanılmış bir bisiklet. olayın aslan payı her zaman sürücüde. bizim grupta giriş seviyesi bianchi ve mossosu olan 2 arkadaş var. (sora setli) kendilerini henüz yokuşta yakalamadık.
 
@mariokaldato şair burada Giant ın karbon maşasından bahsetmiş sonra mevzu Tarmac'a gelmiş.
Pedali basinca bi anda 20 metre firliyormuş, okudugum anda hipotermiye girdi bu deli gönül. Peki sizin karbon hele o kirmizi detaylarida eklersek yokuşlari hangi oranda yutuyor acaba ?
@Burak B. Dostum takiliyorum sakin alinma. Hayirli olsun anliyorum heyecanini. Sakalasiyoruz.
Bu yaz icin karbon pisikletimde yabancilik cekmemek, ve kendimi Bim'de hissetmek icin su eklentiyide yapacam Suleyman baskan ne dersin? @hamlet2006
2017-12-29_20-17-56_HDR.jpg
 
@mariokaldato tarmac alali 1 hafta olucak nerdeyse :)) ise bisikletle gidenler vol3de paylasmistim dun. Arkadaslarimiz kadro boy hakkinda tavsiye verdiler, hangi marka hangi model almam gerektigi soylenmedi. Yogun arastirmalarim, cevremdeki bisikletcilerle konusarak kadro boy hakkinda karara varip, en sevdigim markayi aldim :) izmir cok engebeli ve yokuslari bol olan yer. 2yildir Hergun surekli en az 13km 220metre tirmanisla ise gidiyorum bazende cildirip meshur evka4 yokusuna vuruyorum kendimi. Trafikle cok ic ice oldugumdan dolayi atik olmam cok onemli. Bu yuzden ihtiyaclarimi tarmac karsiliyor. Venge, propel ve reacto planladim fakat duz ova gibi yerlerde yuksek hizlarda is gorucek. Yanlis anlamayin taraftar degilim :)
@BerkEvren bencede farkinda degiliz :) bende alu bisiklet ile yeterince hizli sanardim yokuslarda. Her sabah dik yokusu soguk vucudumla 3dkda cikarken, karbonla 2dkda cikar hale geldim.
 
  • Beğen
Tepkiler: mariokaldato
Geri